Køb af ny bærbar.

Diverse d.  08. december. 2008, skrevet af Basheesh
Vist: 421 gange.

Basheesh

Overclocker
Tilføjet:
08-12-2008 23:47:15
Svar/Indlæg:
13/6
Hej!

Jeg skal købe mig en ny bærbar, men har overhovedet ingen anelse om hvad der er godt eller skidt ifht cpu/gfx i en bærbar, eller hvor man finder ud af det for den sags skyld. Derfor håber jeg lidt på at folk herinde kan give nogen råd til en god bærbar computer. Skal primært bruge den til office stuff, og så er jeg ved at lære mig at programmere, så ville også være smart hvis den kan bruges til det (pt er det bare php, men vil gerne igang med noget c# senere, hvor jeg skal bruge visual studio, som vist alligevel kræver lidt?) Udover dette skal der games lidt på den, men det er primært "gamle" spil som WC3/TFT og warsow.

Vil gerne høre forslag til en bærbar computer til disse formål, tænker selv en pris omkring 5000, men selvfølgelig fedt hvis det kan gøres for mindre. Skærmstørrelse bekymrer jeg mig ikke så meget om, 15,4" er vel de billigste?
kasperg

Elitebruger
Tilføjet:
09-12-2008 08:47:14
Svar/Indlæg:
1436/25
Her får du super CPU, T9300 og et 8600GT hvilket nok er det bedste i prislejet +-5000. Klart den jeg vil anbefale lige nu.
http://www.zepto.dk/Shop/Noteb... husk at vælge et 9 cellet batteri i stedet for et 6 cellet til kun 70 kroner ekstra.

http://www.edbpriser.dk/Produc...

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
09-12-2008 09:33:42
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Jeg har ladet mig fortælle, at wide-screen ikke skulle være så fede, hvis man programmerer. Så måske en "ældre" model, med en 4:3 skærm ville være at foretrække? 🙂

Clintin

Superbruger
Tilføjet:
09-12-2008 10:08:12
Svar/Indlæg:
1317/46
#2 til en pris på ca. 5000kr kan det vidst ikke gøres bedre, det eneste kritikpunkt jeg har er opløsningen af skærmen, men prisen taget i betragtning så er det vidst et meget godt kompromi. Et 8600gt vil kunne klare de fleste spil som er et par år gamle eller ældre.

Basheesh

Overclocker
Tilføjet:
09-12-2008 11:23:25
Svar/Indlæg:
13/6
Clintin hvad mener du ifht skærm, at det sucks at programmere på den eller hvad? Er der nogen der kan forklare hvorfor (er ikke nået så langt med det endnu, så ved ikke alverden, er lige nået omkring funktioner i php... 🙂 ). Og er der nogen der ved hvor meget der lige kræves for at trække visual studio?

Basheesh

Overclocker
Tilføjet:
09-12-2008 11:34:40
Svar/Indlæg:
13/6
Ok Clintin læste det bare som skærm ikke opløsning af en eller anden grund. Ja du har ret, den opløsning er ikke lige det fedeste pis... Men stadig, er der nogen der kan forklare det med hvorfor widescreen sucks til programmering? og er der nogen der har nogen bedre bud, med en lidt federe opløsning, synes ellers alt andet på den Zepto ser super nice ud ☹

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
09-12-2008 11:36:31
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #5

Som sagt. Det er noget jeg har ladet mig fortælle. Men det er noget med den vertikale opløsning. Jeg kunne forestille mig, at programmører gerne vil have så mange linjer vertikal som muligt.

Det må have noget med overskuelighed at gøre. Jeg skal ikke kunne sige det.

Men hvis det ikke betyder alverden for dig, så vil jeg lade det ligge 🙂

Basheesh

Overclocker
Tilføjet:
09-12-2008 11:57:44
Svar/Indlæg:
13/6
NoNig det betyder alverden for mig, vil være træt af at jeg om et år får lyst til at købe en ny, fordi den sutter til en af de ting jeg primært vil anvende den til... Men når jeg kigger rundt synes jeg de fleste bærbare i det prisleje har den opløsning, så ved ikke lige om det er til at gøre noget ved det...

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
09-12-2008 12:10:38
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #7

Nej. Ved det godt. Men de to af mine programmørkammerater som går ret så meget op i det, har nogle lettere uddaterede laptops. Men de virker så til gengæld upåklageligt.

De går ikke op i gaming. Men "trenden" i dag er jo, at computeren skal kunne det hele. Både spille spil, musik og ikke mindst film. Derudover, så har man, når skærmen er widescreen, bedre mulighed for at sætte et større tastatur på computeren.

Jeg ved godt, at det er over dit budget, men det er blot for at give dig en idé om, hvad de arbejder med til hverdag: http://www.edbpriser.dk/Produc...

Deres modeller er af noget ældre dato. Jeg mener sågar, at de arbejder i opløsningen 1280x1024 (du må ikke hænge mig op på det) og med et kedeligt Radeon-grafikchip. Hvilket vistnok er noget der irriterer dem (noget med Linux, ATi, drivere og output?! Jeg er en dør til den slags. Forsøger at følge med når de plaprer løs).

Anywho.

De vægter den vertikale opløsning meget højt. Den ene af dem har, nærmere af nød end lyst, valgt en (ekstern) skærm med opløsningen 1920x1200, da der ikke findes skærme med højere vertikal opløsning. Og da det, for ham, var det mindste onde mellem 1600x1200 og 1920x1200, så valgte han sidstnævnte da han, ligesom jeg, ej heller ejer et TV.

I mine øjne, er der ikke så meget forskel på 1280x800 og 1024x768, ud over forskellen på 256- og 32 pixels respektivt. Men opløsningen 1280x800 eksisterede nærmest ikke, da de i sin tid købte deres Thinkpads.

De har også en eller anden skør idé om, at trackpoint er way-better end touchpad. Men jeg kobler som regel en ekstern mus til, uanset hvad, så det må været et spørgsmål om smag.

Det er dog mit indtryk, at de fleste programmører har det ligesom de.

Basheesh

Overclocker
Tilføjet:
09-12-2008 12:15:42
Svar/Indlæg:
13/6
Kiggede lige lidt på Zepto's side, og faldt over den her:
http://www.zepto.dk/Shop/Noteb...
Den har en opløsning på 1680x1050, synes selv det virker som et meget godt bud, selvom jeg så ryger op på de 6k og ikke kan få 9 cellet batteri (kommer alligevel til at sidde på uni det meste af tiden, og der er strømstik ude)

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
09-12-2008 12:18:30
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #9

Jeg skal hverken tale godt for eller imod Zepto. Jeg vil blot nøjes med at sige, at det var noget i dén retning jeg ville gå efter 🙂

Gør flittigt brug af dvale-funktionen (og nej, jeg mener ikke 'standby'), så kan en god opladning holde en god dags tid. Sørg dog for at tage laderen med alligevel. Det skal nok passe, at den dag du ikke har den med, er præcist den dag du allermest har brug for den...

Sidst men ikke mindst. Husk at behandle dit batteri pænt. Det er et stykke fint elektronik som skal passes og plejes. Jeg får dårlige nerver, når folk fortæller mig, at de lader batteriet sidde i maskinen konstant... 😕

leon2008

Overclocker
Tilføjet:
09-12-2008 14:20:45
Svar/Indlæg:
228/35
Mht. batteri, så kan jeg klart anbefale at købe et billigt NoName batteri der kan sidde i maskinen 24/7. Når man så har brugt for batteriet (f.eks. tog tur eller lignende) så har man en der virker. Ellers dør de pænt hurtigt.

Og ja en opløsning på 1900x1200 er klart at anbefale når man progammere :) ---> har selv (Dell Precision M70) - men den er pænt dyr. Hos Dell kan man generelt vælge nogle fede skærme til deres bærbare. ...

Men man kan jo ikke få det hele.... og slet ikke hvis man er fornuftigt og holder sig inden for et budget.

Alternativt kunne man bruge en ekstern skærm.

Basheesh

Overclocker
Tilføjet:
10-12-2008 20:41:33
Svar/Indlæg:
13/6
Suk, så har fjernet de 2 computere der har været tale om inde på zepto... Så nu er jeg lige vidt... Nu overvejer jeg denne istedet:
http://www.laptops.dk/product_...
Synes umiddelbart den ser meget god ud, er bare lidt i tvivl om grafikkortet? Men den har i hvert fald 1680x1050 opløsning...

kasperg

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2008 21:01:35
Svar/Indlæg:
1436/25
Med et budget på 5.000 får du ikke højopløslig skærm, nyeste cpufamilie og ok grafikkort. Måske skulle du se på brugtmarkedet...

Og det grafikkort er håbløst. Yder under Intels nye onboard GMA 4500HD grafikkort.

Basheesh

Overclocker
Tilføjet:
10-12-2008 21:44:55
Svar/Indlæg:
13/6
ok tak for svar :), nu kigger jeg lidt på denne:
http://www.zepto.dk/Shop/Confi...
Det er NOGET over budgettet, men jeg har sådan set råd til det, spørgsmålet er bare om det er 2500 værd for den ydelse jeg får ud af det?

Basheesh

Overclocker
Tilføjet:
10-12-2008 22:59:29
Svar/Indlæg:
13/6
any1? tror jeg køber den nu her inden jeg går i seng hvis folk ikke mener der er bedre bud derude, skal nemlig gerne have den til noget lan på uni om en uge...