Onboard SAS-controller. RAID er "offline"

Bundkort / CPU d.  09. december. 2008, skrevet af Mathis77
Vist: 402 gange.

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
09-12-2008 13:28:40
Svar/Indlæg:
6293/359
Jeg læste noget igår på ocz's supportforum, at der var en, som havde sat sine OCZ SSD i RAID0 på Marvell onboard SAS controlleren på sit ASUS P6T Del. og dermed fået 5-10 gange hurtigere performance ved læsning af små filer. Perfekt til OS. Så jeg afbestilte min Adaptec RAID 2405 controller for lige at spare lidt... 🙂

jeg prøvede så det samme - og den kan fint lave RAIDet i RAID0 med write through cache og 128kb stripe... Diskene i RAIDet er 2 x 32gb Patriot Warp v2 og de står som assigned og RAIDet er Online.
Men når jeg så exit'er menuen og rebooter, så starter controlleren i boot med at skrive at der er problemer med den virtuelle disk, i dette tilfælde mit nyoprettede RAID... jeg går så ind i raid-menuen igen og så står RAIDet som offline. Og alt hvad jeg gjorde var at genstarte

jeg har prøvet alle mulige indstillinger, writeback, forskellige stripes og ændre detection time osv... diskene bliver også fint fundet, men RAIDet er bare gået permanent offline lader det til. Det findes heller ikk i bios så jeg kan boote og så selvfølgelig heller ikke i en windows installation.

Jeg har læst i P6T del. manualen. Og der står at man ikke kan have sine SATA-diske i RAID og så samtidigt bruge SAS/Marvell controlleren... Det giver jo egentlig dødssødet til mine 3x250gb Seagate ES.2 som jeg lige nu har I RAID0 som lager/arbejds-drev (ikke backup, bare rolig 😉 )

Så hvad gør man? Får det til at virke på en eller anden måde og så sælger sine ES.2 diske. eller genbestiller den Adaptec og græder sig i søvn på vej ned til banken. 😀

/hygge
Mathis
dude1992

Superbruger
Tilføjet:
09-12-2008 13:50:29
Svar/Indlæg:
789/17
bestiller sin controller og smider dine diske i et raid på den :)

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
09-12-2008 13:53:08
Svar/Indlæg:
6293/359
#1 😉

Walenad

Elitebruger
Tilføjet:
09-12-2008 14:12:10
Svar/Indlæg:
1906/25
Når man har så fedt hardware, må man leve med, at det ikke virker 🤡

Men der må være et flueben et sted, du ikke har sat korrekt.

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
09-12-2008 14:14:54
Svar/Indlæg:
6293/359
#3 lol

ja høje krav giver flere fejl.. man kunne bare købe en lille ibook og så være glad for det den nu kunne

sådan er det at være tester... utroligt at jeg ikk bliver sponsoreret, hehe, men har heller ikke søgt om det... 😉

Walenad

Elitebruger
Tilføjet:
09-12-2008 15:16:36
Svar/Indlæg:
1906/25
Det er sgu' da lame af Asus at de smider en controller på, der ikke kan køre SATA, når netop fidusen ved SAS er at man kan bruge SATA diske og så spare nogen penge. 😕

Men på den anden side set, så er det alligevel en skod-adapter uden egen XOR cpu eller ram... ☹

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
09-12-2008 15:59:31
Svar/Indlæg:
6293/359
ja det var også bare lige for at prøve ad... når nu folk på ocz-forumet havde fået gode resultater med det

det skal nok virke

jeg prøver lige at lege med det nu her - og så inden vi ser os om, så er der windows 7 på maskinen og så er alle problemer løst med et 🙂

animal-mik

Elitebruger
Tilføjet:
09-12-2008 16:09:29
Svar/Indlæg:
908/160
dvs - man kan køre ENTEN sas raid eller sata raid på den ekstra SAS controller.
men hvis man gør dette kan man IKKE bruge raid på de almindelige 6 stik ?.

tror jeg hopper på Gibabyte vognen i stedet for P6T da jeg skulle bruge flere raids.
Den har 10 sata med 2 controllere.

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
09-12-2008 16:12:20
Svar/Indlæg:
6293/359
#7 ja det er sådan

og sætter jeg den til RAID i bios så står SAS/marvell helt fra uden boot, som manualen skriver

egentlig ret skod - ja som #1 er inde på. Der er nok ikke en vej uden om en rigtig controller 😉

Walenad

Elitebruger
Tilføjet:
09-12-2008 18:27:33
Svar/Indlæg:
1906/25
Køb da en slum-SATA-raid dims til dine SATA diske istedet for at smide mesterslanten på en dyr rigtig controller.

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
09-12-2008 19:07:06
Svar/Indlæg:
6293/359
#9 er en Adaptec RAID 2405 er en screamer til SSD har jeg læst rundt omkring - og koster egentligt kun 1500,- inkl. fragt.. men igen det er også en slags penge

nu har jeg lavet en vlite af vista og kogt det ned til at fylde halvdelen ca.
Har optimeret med de funktioner man altid selv lige laver efter install og slået ting til og fra.. så det hele bliver installeret sådan

SP1 har jeg ikke inde, da jeg startede forfra igår sent aftes, men den kunne man også have integreret. Gør dog ikk så meget igen nu her

Så ja du har ret, bare der er lidt cache på, så skulle stuttering/lag/delay problemerne forsvinde... Jeg er sikker på en vlite af vista også hjælper en del på det.. OSet er også skyld i at der er problemer med SSD
Tænkte du på nogen speciel controller - skal så ikke koste mere end 4-500 max

ps. har splittet mit lager-RAID op i 2 x 250gb og så 1 x250 uden RAID - så har jeg en disk jeg kan pakke ud fra over på en anden disk -skulle give mere speed i udpak 🙂

Walenad

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2008 14:32:22
Svar/Indlæg:
1906/25
Dit 'problem- mht en 2405 er vel, at du har 5 diske...

Med en 2405'er ville jeg lave 2 arrays -

1: 2 * SSD som system + swapfil
2: 2 * 250 i raid 0

Det giver 4 diske.

Den sidste disk som arbejdshest til udpak etc. på en alm. controller.

- - -

Men SAS controlleren på dit mobo er vel egentlig ikke hurtigere end de andre onboard SATA controllere...

Så hvis du vil bruge din SAS controller, så bliver du nød til at investere i en SATA raid adapter såfremt du vil køre RAID på dine andre SATA diske.

Jeg har selv sådan en fætter her: http://edbpriser.dk/Products/L...

Købt af ElvisDK (ja, Elvis lever skam)

Så kan du raid-0'e dine 3 * 250

- - -

Du kan også gøre noget helt andet - sælge dine 3 * 250'ere og købe en 1-1.5 TB disk. 😀

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2008 14:38:05
Svar/Indlæg:
6293/359
#11 har også overvejet den nederste linje du skriver, samt dit punkt 1: og 2: 🙂

den ser fed ud den du linker til - mener den har været testet her på siden og fik super anmeldelser - dog er der ikke cache på, men det var egentligt ret ligemeget til normale diske i følge testen
gælder det får mine SSD så? altså at det ville løse stuttering

sjovt som jeg ikk kan få den til at køre dårligt mere - har ominstalleret windows en 5-6 gange for at teste lidt frem og tilbage - et problem kan vel ikke bare gå op i røg eller? 🙂

laver kun lige de nødvendige tweaks som ikk er det helt vilde - dog inden tweaks kører det også godt... 😐

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
12-12-2008 18:46:14
Svar/Indlæg:
6293/359
overvejer den adaptec til 700,- ret meget... især hvis den har en god effekt på mine SSD - selvom der ikke er cache på.. har prøvet at søge på google men uden held - er der nogle som ved om det er nødvendigt med cache på controlleren... altså hele hemmeligheden må være, at på en controller, der er det den som styrer diskene og IKKE windows som på onboard - er det ikk rigtigt forstået?