Ny Game/Workstation PC

Diverse d.  09. december. 2008, skrevet af Royalrex
Vist: 298 gange.

Royalrex

Superbruger
Tilføjet:
09-12-2008 23:01:57
Svar/Indlæg:
14/2
Jeg er igang med at samle en ny spand til at afløse min snart 6år gamle PC, yirk!

Jeg har kigget på følgende dele:
MoBo: ASUS P5Q Deluxe - http://edbpriser.dk/Products/L...
CPU: Core 2 Quad Q9550 12 MB - http://edbpriser.dk/Products/L...
CPU Køler: Scythe Ninja II Cpu køler
GFX: Gigabyte GV N26-896H-B (896 MB) - http://edbpriser.dk/Products/L...
RAM: Kingston HyperX 4 GB (4moduler) - http://edbpriser.dk/Products/L...
HDD: WD Caviar Blue WD5000AAKS 500GB i RAID1 - http://edbpriser.dk/Products/L...
PSU: 620W Corsair HX

Den skal kunne bruges til at game på, men lave også mange beregningstunge ting (derfor jeg har valgt Quad, kender til problemet med single-thread programmer osv)

Er der noget i den sammensætning der er helt i hegnet?

Tak for hjælpen, det er ikke nemt at komme tilbage til hjemme byg efter års pause :)
Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2008 02:15:50
Svar/Indlæg:
8947/160
De ram er ALT for dyre (slet ikke det værd). Og du skal gå efter 2 X 2gb i stedet for 4 X 1 gb.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2008 02:54:44
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Hvis det primært er til workstation og spil, ville jeg vægte støjniveau og stabilitet højt.

Jeg skal være ærlig og sige, at jeg ikke kan anbefale specifikke bundkort og revisioner, men jeg har et par generelle forslag. Jeg tillader mig, først og fremmest, at gå ud fra, at det er programmerne angivet på dine hjemmeside, du primært skal arbejde med 🙂

Når nu det er til en workstation, og du satser på at beholde den noget tid, så vil jeg foreslå dig følgende.

Hop på Nehalem. Mit umiddelbare bud ville være, at der er visse fordele (for dig) i at investere i den platform. Især set i lyset af, at du vil have meget nemt ved at opgradere i fremtiden, da priserne må forventes at falde lidt.

Bundkort: Gigabyte GA-EX58-DS4 - Kr. 1.900,-
CPU: Core i7 920 - Kr. 2.100,-
Grafikkort: HD4850 - Kr. 1.200,-/Kr. Kr. 1.400,- (512MB/1 GB)
RAM: 3 stk. Kingston ValueRAM PC3-8500 - Kr. 400,-/stk. (Kr. 1.200,- i alt)
Harddiske: Seagate Barracuda 7200.11 640 GB - Kr. 600,-/stk. (Kr. 1.200,- i alt)
Strømforsyning: Evt. den du selv har foreslået, kr. 850,-

Det giver i alt, omkring kr. Kr. 8.500,-/Kr. 8.700,-

Det system du selv har samlet, ville give omkring kr. 9.400,- (med mindre jeg har regnet forkert).

Hvad ville fordelen så være ved at hoppe på Nehalem?

Jow. Først og fremmest, så er Nehalem'en en Quad-core, med Hyper-Threading. Dvs. 8 logiske kerner i alt. Den har indbygget memory-controller, dvs. direkte adgang til RAM. Bundkortet og CPU er lidt pebret, ja. Men især bundkort kan du beholde et godt stykke tid, da RAM vil falde i pris, og du senere kan opgradere til eksempelvis 12 GB såfremt det skulle være ønsket.

Mht. grafikkort, må det være et spørgsmål om personlige præferencer. Med mindre du gamer i 1920x1200 eller derover, så har jeg - selv - svært ved at finde berettigelse for noget større end et HD4870. Selv hvis tiden skulle løbe fra grafikkortet, ville det være forholdsvis nemt at opgradere for en billig skilling.

Såfremt du hører til programmørtypen, der inderligt hader ATi, så ville jeg ligeledes mene, at et nVidia-baseret grafikkort i kr. 1.000,- kategorien bør passe dit behov fint. Men nu aner jeg ikke hvilke spil du har planer om at afvikle.

Jeg fokuserer mestendels på workstation-delen, og ville kun kunne se fordele i en Nehalem. Havde jeg selv råd (og fornuft) til det, ville jeg springe på en 965'er med det samme. Hvis man kobler sådan en CPU, med et HD4850 (jeg tænker især på de 1 TFLOPS), så har man en ret kraftig konstellation til både 3DsMax, CS4-pakken og ikke mindst almen rendering af video og 3D.

Hvis jeg skulle tage "fornuft"-hatten på, ville jeg mene at der er et par ting som er helt i hegnet. Især RAM, som #1 også påpeger. Personligt går jeg mere ind for, at det skal handle om mængde, frem for hastighed.

Derfor ville jeg vægte 6/8 GB RAM ved "lav" hastighed, højere end 4 GB ved "høj" hastighed. Det samme gælder CPU'en.

Core i7 920, ligger med i toppen, når vi snakker:
3DsMax
DivX/Xvid
MainConcept
Photoshop
Premiere

Mht. til gaming, så er det mere afhængig af hvordan grafikmotoren håndterer multikerne CPU'er. I visse tilfælde, vil en dual-core måske være hurtigere, men vi snakker marginaler hér. Jeg ville i hvert fald vægte 1 minuts hurtigere rendering højere end 1 FPS.

Jeg er selv gået fra Quad-, til Triple- til Dual-core og jeg må sige. Det er stort set kun i video- og 3D rendering jeg savner de ekstra to kerner. Derudover? Så passer dual-core mig fint.

Men mit behov er heller ikke så vildt i dén retning. Jeg kan godt sætte computeren til at rendere natten over, uden det ødelægger min nattesøvn (støj) eller giver mig bange anelser om økonomien (elregningen/strømforbruget).

Min computer har, samlet set, ikke kostet alverden. Men hvis jeg stod nu her, og havde den økonomi jeg har nu, så var jeg hoppet på Nehalem. Ingen tvivl om dét. Så er jeg ellers ligeglad med hvad jeg anbefaler folk af dual- og triple-core.

Den er simpelthen for vild den CPU/platform.

phgn99

Superbruger
Tilføjet:
10-12-2008 07:19:23
Svar/Indlæg:
722/67

Du har ikke fået skrevet meget nej, NoNig :D

Royalrex

Superbruger
Tilføjet:
10-12-2008 10:53:19
Svar/Indlæg:
14/2
Tak for input!

Havde overvejet i7'eren, men var lidt bange for den, fordi det er det nyeste nye, istedet for good ol' Core 2 teknologi. Da jeg i sin tid købte P4 var deres HT nemlig hæslig (i hvert fald på min model, da de lige var kommet ud), så har været lidt bange for den.

Hvis man har pengene til en i7 965 XE, er den så det værd? Jeg har læst et par tests på nettet og synes ikke den preformer voldsomt bedre end i7 940. Ikke mere end hvad man kunne forvente ved højere clock speed (2.93 vs 3.2). Og med en prisforskel på 3.400,-...

Har I nogle kommentare til den køler jeg har udset mig eller er der en anden der er bedre i forhold til støj?

Jeg har et multi-monitor setup nu med 3 skærme og derfor interesseret i 2 grafikkort. Gigabyte GA-EX58-DS4 motherboardet har kun et PCIe x16 slot, resten er 8x, Gør det den store forskel? Det er ikke super vigtigt med max performance på andet end min primære skærm nemlig.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2008 16:53:46
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #3

?! 😐 😛

-> #4

Grunden til at HT kørte af helvede i sin tid, var mere pga. understøttelsen, ikke så meget pga. HT. I dag er en langt større række programmer skrevet til multi-trådning.

"Hvis man har pengene til en i7 965 XE, er den så det værd?" - Kort sagt, nej.

Mht. køler, skal jeg ikke gøre mig klog. Vi er pt. i en overgangsfase, hvor producenterne har en række sokler at henvende sig til. Jeg er overbevist om, at LGA1366 hurtigt skal komme med. Ellers skulle jeg mene, at std. køleren, der følger med, er fin nok (mht. køleevne og støjniveau).

Mht. PCI-e x16 vs. x8, nej. Så er der ingen forskel, med mindre du vil anvende SLI/Crossfire. Men så udelukker du også muligheden for at køre med tre skærme. Så jeg ville ikke anse det for at være en reel bekymring.