Backup

Diverse d.  10. december. 2008, skrevet af PRJ
Vist: 576 gange.

PRJ

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2008 21:14:09
Svar/Indlæg:
1249/247
Hej OC

Jeg søger en løsning til backup i et netværk, jeg ville gerne kunne koble en HDD til min router, som kunne stå for dette. Jeg har ikke brug for mere end <100 GB .

Jeg tror det jeg søger er en NAS server, men er ikke sikker om det er den rigtige eller billigste løsning..

Nogle som kan anbefale en god løsning eller et godt køb..?

Tak!

PRJ
saiot

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2008 21:19:30
Svar/Indlæg:
7111/480
jo en ans kan godt bruges til det 🙂 men havd forbener du med er bare fordi der nolge gnage er fokret opfatelse af det som nolge mener af lære vis du mener du liger dine filer omver på nas for af have et exstre sted så ja men vis det bare er for af have dine data siker så er der kun 2 HDD der er siker nok slev nas md raid er ikke siker nok der kan dataen også forsivne men går ud fra du mener det første af du beholer din fil på din alm computer så se bort for det sidste 🙂

link til nas http://www.edbpriser.dk/Produc...

link til anmesle http://hwt.dk/literaturedetail...

leon2008

Overclocker
Tilføjet:
10-12-2008 21:26:15
Svar/Indlæg:
228/35
Tjaaa. der mange forskellige løsninger.
Hvis du virkelig ikke har "ret mange" GB du vil have backup af - og det er den eneste funktion du ønsker så vil det nok være billigst at finde noget på nettet (selvfølgelig også afhængig af hvilken internet linie du har - første gang vil det jo nok tage ret lang tid). Se f.eks. www.keepit.com her koster det 39/kr pr md for ubegrænset plads.

Det er selvfølgelig ikke den bedste løsning hvis man ofte vil tilgå filerne/de er store/vil afspille dem direkte fra backup stedet osv. Så skal man nok kigge lidt mere efter en NAS.. hvis man KUN ser efter en NAS til backup kan man købe noget OneToch eller lignende der blot er en HD på LAN.

Hvis man er lidt fremtidssynet så kunne man godt tænkte at man om noget tid måske ikke KUN ville bruge den til backup, men måske hooke den op til et TV eller noget... så bør man gå efter en NAS med lidt flere funktioner. Synology DS107 eller QNAP er at anbefale.

EDIT: Doh Saiot.. du var hurtigere... jeg skulle ikke have snakket 2 ord med konen :)

Godt jagt...

PRJ

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2008 21:29:06
Svar/Indlæg:
1249/247
Jeg ville gerne have en løsning, som kunne kreere auto-backup af forskellige mapper, som Billeder, mails og dokumenter. Eksempelvis så hvis den bærbar computer blev stjålet eller brændte sammen, havde jeg stadig min data derhjemme.

Filerne skulle ligge begge steder, både på bærbar og på en HDD gemt væk med den trådløse router.

PRJ

saiot

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2008 21:35:10
Svar/Indlæg:
7111/480
3# det her http://vistaguide.dk/?CobianBa... og en nas med hdd vil kune gøre det vil jeg mene 🙂 har selv brugt det på min pc men så abre til en anden hdd på computeren fra en anden man kan sæte tid til af vær dag kl 18.00 laver den back up af de filer man har odg komer der de smamme filer vær gang så man skal slette de gamle man ikke vil bruge

PRJ

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2008 21:39:23
Svar/Indlæg:
1249/247

Tak for dit råd, jeg tror ikke jeg tør bruge online backup, hvem siger at de eksistere om 15 år, når min knækt vil se baby billeder. 😉

Jeg læser videre om Synology DS107, QNAP & OneToch

Tak!

Smid endelig et link, hvis i har set et super tilbud, jeg køber ikke før efter jul alligevel.

🙂

PRJ

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2008 21:48:32
Svar/Indlæg:
1249/247
Hmm hvilken af disse er den jeg søger....?

http://www.edbpriser.dk/Produc...

saiot

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2008 21:52:02
Svar/Indlæg:
7111/480
6# den biligeste 🙂

PRJ

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2008 21:53:09
Svar/Indlæg:
1249/247
Som suplement til denne tråd, hvilken HDD er et godt køb i øjeblikket..?

leon2008

Overclocker
Tilføjet:
10-12-2008 22:25:55
Svar/Indlæg:
228/35
Lad os løse et problem ad gangen :)

Du kan også, som jeg selv gør, bruge et program der hedder SyncBack (også gratis). Her kan du få windows til at tage backup når du f.eks. ikke har brugt din computer i XX antal minutter. Derved undgår du at det kommer på et tidspunkt du bruger din PC eller din PC ikke er tændt når den skulle have lavet backup. Det kan Cobian, som #4 linker til, sikkert også.

Mht. harddisk så lav en søgning i forummet der er et par gode bud på server diske.

Et alternativt du måske skulle undersøge, så fandt jeg følgende ved en hurtig søgning. Og hvis du KUN ønsker backup er det måske ikke en dårlig idé.
http://www.edbpriser.dk/Produc...
Simplet 320 GB tilgængelig via LAN, dog kender jeg ikke produketet. (Edit: pris 735 Kr inkl. harddisk, Søg avanceret på 1 installeret harddisk under largeringsserver og du får 50 forslag med forskellige HD'er installeret)
Synology og Qnap som vi råder dig til kan meget meget mere end blot backup. Jeg anbefaler blot Synology fordi jeg selv har to som jeg er utrolig glad for. Kan f.eks. også tilgå mine filer fra internettet, afspillet mig musk via en browser osv. osv... :)

PRJ

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2008 22:40:45
Svar/Indlæg:
1249/247

Ja, den 320GB gør lige det jeg kræver, ikke dårlig....men idéen om et tilgængeligt drev udefra lyder også smart, sammen med de andre funktioner jeg får i en Synology.

Takker! 🙂

PRJ

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2008 22:54:01
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

- længe siden, godt at se dig.

Hvis det skal være i den størrelse, ville jeg overveje en ekstern USB-disk af en art. Med mindre den skal være tilgængelig på netværket, når din computer ikke er tændt.

En NAS ville være oplagt, de koster heller ikke alverden. Hvis dit behov ikke er større, end en 100 GB, så se om ikke du kan finde en USB-disk, med LAN-stik. De findes og koster vel op til kr. 500,- 🙂

PRJ

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2008 23:08:14
Svar/Indlæg:
1249/247

Ja lige over, det er længe siden 🙂

Jeg har en USB ekstern hdd, som er min nuværende backup model, dette foregår så hyppigt som hver 3. md eller lignende 😀 , så det er derfor jeg vil have en bedre løsning. Jeg nok mest til det anerkendte mærke med de mange muligheder, så det bliver nok den fremtidssikret Synology og så trækker jeg PDS i hele hytten, så kommer den til sin ret at købe.

mvh PRJ