Tjent for meget i forhold til SU, to do?

Hyggehjørnet d.  11. december. 2008, skrevet af Ingdam
Vist: 1378 gange.

Ingdam

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2008 15:10:07
Svar/Indlæg:
1771/62
Hej forum

Jeg har været en super idiot i år og ikke holdt øje med hvor meget jeg tjente før det var for sent. Har tjent noget der ligner 30.000 kr for meget i forhold til hvad jeg må.
Jeg har fået overført min løn fra denne måned til næste måned for at undgå at jeg også skal betale den tilbage. Er der overhovedet mere jeg kan gøre?
Ville synes det var så surt at skulle betale så meget tilbage, totalt spild arbejdskraft :'-( Og da verdens mest idiotiske regler, da jeg da sagtens har kunnet passe mit studie selvom jeg havde job.
Ved godt det er mig selv der har dummet mig, men hvis det er nogle der har en løsning eller noget som kunne hjælpe er det meget velkomment 🙂

Mvh Ingdam
Trueson

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2008 15:28:13
Svar/Indlæg:
638/62
Hmm... Kan ikke lige se hvad man skulle kunne gøre, din løn er jo gået ind, og dit personlige fredrag er jo også som det nu er. Hvis du havde set det noget før kunne du havde droppet SU i f.eks. november og december, men det er jo for sent nu...

Bad luck... 😕

CrazyEyes^DK

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2008 15:35:47
Svar/Indlæg:
2388/52
ja, ellers kunne du også - som jeg har gjort som også har tjent for meget, jeg har frasagt SU'en i 2 måneder, og derefter kun tjent 2,000,- før skat de sidste 5 måneder af dette år, jeg håber lige at klare den - men det finder man jo ud af omkring februar eller sådan noget?

men der er ikke umiddelbart mere du kan gøre, end det du allerede har gjort, desværre :(

jeg er også tilhænger af, at de hæver loftet for hvor meget man må tjene gevaldigt - vi er nogen der har et job der giver rimeligt godt jo..

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2008 15:36:34
Svar/Indlæg:
4018/217
Du skal be dem om at stoppe udbetalingen af su. Du må tjene ca. 28000 for hver måned du ikke er på su.

Enten skal du betale suen tilbage eller bede dem om at lade være med at betale dig nogen su.

En anden ting er at suen er latterlig lav. Syntes man skulle have 3000-4000kr til forbrug og regninger og så betalt sin husleje max 3000kr eller 40kvm. Altså man får 2800kr til huslje hvis man fx har en lejlighed på 21kvm til 2800kr og 3000-4000kr om måneden. Så kan man i det mindte overleve at læse. Jeg står i den situation at jeg bliver nød til at flytte til fyn for at læse fordi det koster så meget at bo her i kbh området.

Se fx her et værelse på 21kvm til 4300kr om måneden 🤣 http://www.dba.dk/asp/soegning...

CrazyEyes^DK

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2008 15:43:11
Svar/Indlæg:
2388/52
Nej. Når man er studieaktiv, må man kun tjene 15400,- hver måned hvis man vel at mærke frasiger sig SU'en. har selv undersøgt det, da jeg er i lidt samme knibe. opdagede det dog heldigvis i langt bedre tid.

#Devastator

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2008 15:44:23
Svar/Indlæg:
1581/5
Jeg har aldrig modtaget en krone i SU, skal jeg så have ondt i røven også?
Det er der for at man kan sikre sig at få en uddannelse, uden at man er økonomisk afhængig af forældre/andre.

Synes det er lidt stramt at begynde at spekulere i hvordan man trækker flest mulige kroner ud af stats kassen, når man har tjent "for meget" i forhold til reglerne.

CrazyEyes^DK

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2008 15:46:43
Svar/Indlæg:
2388/52
Man trækker jo ikek penge ud af kassen, hvis man frasiger SU'en i nogle måneder.
Og det man tjener, betaler man fuld B-skat for. Så staten får det de skal have.

og selvom du ikke modtog SU, så må du stadig kun tjene 15400,- før skat om måneden når du er tilmeldt en skole.

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2008 15:48:47
Svar/Indlæg:
20170/383

du misforstår da vist en hel del.

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2008 15:49:25
Svar/Indlæg:
4018/217
#4 Fuck en klam regel. Hva sker der lige. Forventer de lige at man kan leve for sølle 15400 om måneden bare fordi man læser??? Tror der er nogen politikere der har set lidt for mange rigmandsbørn på cafe´er og lig som har troet at alle har det sådan og at når man læser så er pengene lige tre gange så meget vær.

CrazyEyes^DK

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2008 15:49:27
Svar/Indlæg:
2388/52
Lad ham :)
sålænge vi andre har lov til at kigge på det papir med SU hvor de rstår hvad man må og kan tjene.

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2008 15:54:01
Svar/Indlæg:
4018/217
Er reglen sådan at man skal betale det man har tjent for meget tilbage eller at man bare skal betale ens su tilbage. For hvis det er det første så siger jeg bare Sort arbejde here i come!

sail

Overclocker
Tilføjet:
11-12-2008 15:54:03
Svar/Indlæg:
306/21
godt man ikke er på SU længere :)

Ingdam

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2008 15:57:43
Svar/Indlæg:
1771/62
#3 Det er jo desværre for sent, ellers havde jeg jo også gjort det 😉

#5 Jeg tænker ikke på noget med at trække penge ud eller noget. Systemet er sådan at du må maks tjene 76.000 kr per år hvis du får su hver måned. Alt du tjener over det beløb skal du betale tilbage, dog ikke de første 8000 som du vist får 50% "rabat" på.
Hvis du ser det fra min side er det ikke snyd eller. Jeg håber bare på at jeg ikke skal betale alle de penge tilbage som jeg reelt har arbejdet for.

Men kan vel se at det nok ikke er noget at gøre :'-( :'-( :'-(

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2008 15:58:03
Svar/Indlæg:
20170/383

nu skal du passe på med hvad du siger.. Der er folk der nemt får rigtigt ondt i røven.. Pengene skal jo i statskassen 🙂

sail

Overclocker
Tilføjet:
11-12-2008 15:59:33
Svar/Indlæg:
306/21
Jeg mener at huske at de mdr. man vælger su fra har man mulighed at få som såkaldt dobbelt klip på det sidste år af sin uddannelse. Så helt ligegyldigt er det vel ikke? well sådan var det hvertfald engang.

MaddPirate88

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2008 16:00:39
Svar/Indlæg:
2576/125
Man skal kun betale ens SU tilbage, da ikke det man har tjent ekstra. 😛

Ingdam

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2008 16:04:05
Svar/Indlæg:
1771/62
#15 er du sikker på det?

heinrich

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2008 16:10:53
Svar/Indlæg:
1341/56
ja, selvfølgelig er det kun SU'en der skal betales tilbage, dog med renter....

og #3
du kan jo evt flytte på kollegie værelse... det er jo ikke så dyrt igen... at du så måske ikke vil bo billigt sammen med en masse andre... det er jo dit valg.

og 0#
måske du kan gøre nogle ting med en rate pension... snak evt med din bank om du har nogle mulighedder der, så du slipper for at betale tilbage.

EDIT: et lille link http://ing.dk/artikel/94122-st...

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2008 16:25:12
Svar/Indlæg:
4018/217
#13 Ja det har du ret i. Vi alle sammen skal betale skat men syntes lige at det her er lidt for langt ude hvis man skal betale de penge man har tjent tilbage... Altså 100% i skat... arr der må jeg sige at jeg til en hver tid vil arbejde sort.

#17 Jeg har boet på sådan et sted. Jeg vil kalde det for djævelens værk. Folk spillede højt kl 2-3 om natten alle ugens dage, der var oven i købet en bar på kollegiet der også spillede højt alle ugens dage for åbne vinduer hvilket ikke er så sjovt at høre på om sommeren, køkkenet lignede lort altid og om sommeren blev man angrebet af fluer lige så snart man trådte ind, der var så lydt at man kunne høre hvad naboen snakkede om, alt hvad er ikke var låst inde blev taget og hærværk var en normal ting. Jeg skal aldrig bo sådan et sted igen! Syntes bare ikke det er fair at dem der bor i hovedstaden/nordsjælland skal flytte et andet sted hen for at læse eller arbejde røven ud af bukserne for at leve...

#17 Det der med pension er til gengæld en rigtig god ide! #0 Du kan til enhver tid få udbetalt din løn som pension og evt få den udbetalt et år senere dog med en lidt højere skat.

Ingdam

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2008 16:29:31
Svar/Indlæg:
1771/62
#17 Hvis vi så siger at jeg har tjent 110.000 kr dvs ca. 35.000 kr for meget. Hvor meget skal jeg så betale tilbage?

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2008 16:38:11
Svar/Indlæg:
4018/217
#19 Jeg havde engang et arbejde der kunne udbetale min løn som pension så man slippede for at betale sin su tilbage hvis man nu stod i det problem.

Prøv at tal med dit arbejde og se hvad de kan gøre 😉

heinrich

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2008 16:38:58
Svar/Indlæg:
1341/56

som sagt er det et valg du har lavet.... har selv boet på kollegie, og var heller ikke glad for det, selv om forholdende faktisk var ok, var bare ikke mig med så mange mennesker... var på poul bergsøe kollegiet...

og generalt set har polyteknisk kollegieselvskab gode kollegier.... og plejer at være forholdsvis nemt at komme ind på paul bergsøe f.eks. og på PKS kollegier er der heller ikke fyldt med folk kommunen har smidt ind, som der er på en del andre kollegier.... der er det kun studerende.

men hoved essencen er bare at jeg ikke mener man skal brokke sig voer for dyr husleje når der er fine alternativer...

jeg ved ikke hvor mange måneder der skal betales tilbage....

men kig på www.su.dk evt log ind på minSU... bør være muligt at finde noget info der inde.

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2008 16:45:15
Svar/Indlæg:
4018/217
#21 Det var kampsax kollegiet jeg boede på og det er pks der styrere det. Har det også på samme måde som dig med alt for mange mennesker rundt om mig 24/7. Det plus de forhold jeg blev udsat for var for meget for mig. Skal også lige sige at jeg betalte 2100 om måneden for 12kvm altså en kvm pris på 175kr/md 50-100m fra Helsingørmotorvejen/Ring3
Tror bare at det forslag jeg er kommet med vil hjælpe hele samfundet fordi der er flere der vil studere og tage sig mere tid til det fordi at det ikke er et must at skulle arbejde ved siden af. Samfundet går jo og mangler uddannet folk. Det er jo viden at vi i danmark skal leve af så hvorfor ikke gøre den tilgængelig for alle med både rige og fattige forældre. Det er jo heller ikke alle der kan holde til at arbejde alt for meget ved siden at studiet fx mig.

#0 Undskyld for OT kunne bare ikke lade være med at komme med min modstand mod su systemet som det er i dag.

heinrich

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2008 16:54:31
Svar/Indlæg:
1341/56

er jo også kun generalt... medhensyn til pks..

og jeg må da give dig ret i at det ville være dejligt med støtte til bolig... ved ikke om det ville hjælpe noget i det store billede, men ville gøre det meget nemmere for mange studerende.

men der findes jo også ting som boligstøtte osv.... ved ikke hvordan det virker sammen med SU, og hvor stor lejligheden skal være for at man kan få noget.

og ikke mindst de regler der er for hvor meget man må tage i leje... for en standard lejligeghed i københavn siger man vidst nok 6-800kr, per kvadratmeter, per år

det er en vuderings sag, og afhænger også af beliggenhed, stand, med uden køkken osv.... men http://www.lejerneslo.dk/ kan fortælle mere om det.

Pizzadude

Redaktør
Tilføjet:
11-12-2008 18:15:21
Svar/Indlæg:
5363/442
#22 Der er sku ikke noget galt med Kampsax 😛

Synes folk skal lade være med at pive over SU'en og at der er loft over hvad du må tjene. Ja selvfølgelig kunne den godt være højere, og det ville også være godt hvis man kunne arbejde alt det ved siden af man ville. Men prøv lige at tænke over det, du får betalt en uddannelse som løber op i mange tusinde kroner PLUS at du tilmed får et tilskud til et sted at bo og leveomkostninger.

Selv om du ikke har rige forældre eller arbejder meget ved siden af, kan det sagtens lade sig gøre at overleve alligevel, hvis man altså bare ikke går i byen hver weekend eller på restaurant hver 2. øjeblik. Der er intet i vejen for at du kan få en uddannelse, lige meget hvilket samfundslag du kommer fra.

Det er altså ikke mange lande hvor du får noget der bare ligner hvad vi får i Danmark, har en veninde i USA, og det er da kun fordi hendes forældre har pengene til det at hun ikke har en gigantisk studegæld...

Og jo, jeg ved godt hvad jeg snakker om. er selv på SU og bor tilmed på et PKS kollegiet i Nordsjælland...

Men nu, tilbage til topic. #0, du skal kun betale SU'en du har fået tilbage. Hvis du har tjent 30'000 for meget vil jeg tro du skal betale SU for 2 eller 3 måneder tilbage.
Tricket med at vælge SU fra og så dobbeltklippe senere kunne du vist godt have brugt, (for sent nu desværre) men det bliver afskaffet fra næste sommer. (på grund af SU forliget)

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2008 18:35:38
Svar/Indlæg:
4018/217
Det er nu heller ikke alle køkkener der er lige slemme men mit var rigtig slemt plus at der er lydt af h. til. Kampsax var noget af det værste jeg har oplevet bort set fra et kollegie en af mine venner bor på i hillerød. Det er bare en narkobule med graffiti på væggene i gangene, rester af div stoffer, mindst en dealer i hver bygning og der er bare meget herværk.

Ingdam

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2008 18:36:49
Svar/Indlæg:
1771/62
#24 Shit jeg troede det var alt jeg skulle betale tilbage 🙂 Så er det ikke helt så stort et problem igen hvis det kun er et par måneder, men stadig super sure penge!

Coctail

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2008 19:34:30
Svar/Indlæg:
2353/24
Hvis du har pengene til at stå på en konto, kan det være at en kapitalpension er sagen.. Der må du sætte op til 5x.xxx kr ind om året, før der også skal betales skat af de penge.

Pensioner er sagen for studerende og andre som tjener "for meget".. om det er i fht. su-grænsen eller topskatten.. Det sidste burde helt sikkert afskaffes!

At folk brokker sig over priserne på kollegieværelser, kan jeg ikke tage seriøst.. Hvis kollegieværelserne lå 7km fra den nærmeste købmand og kun 2 busafgange dagligt (og ingen i weekenden), vil prisen nok også være en anden.. desuden så skal i ikke tænke på noget som helst selv. springer en rude, eller går kogepladen i stykker, ringer i blot efter pedellen.

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2008 20:23:27
Svar/Indlæg:
4120/115
Sæt noget ind på en pension?

EDIT:
Arhhh... sorry havde ikke lige set den havde været oppe 😉

Kasseren

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2008 22:10:48
Svar/Indlæg:
1814/48
Jeg vil lige rette en misforståelse der blev fremsagt i #6 og som syntes at være blevet taget for gode ord:"og selvom du ikke modtog SU, så må du stadig kun tjene 15400,- før skat om måneden når du er tilmeldt en skole."

Ser man på SU.dk og deres beregningsside for fribeløb står der tydeligt BEMÆRK: Får du slet ikke SU eller slutlån i 2008 , må du tjene ubegrænset. siden hvorpå vi kan beregne fribeløbet for 2008 og se ovenstående bemærkning er http://www.su.dk/indkomst/regn...

Skulle man vælge at tage imod de månedlige ca. 5k, som en SU ligger på, var fribeløbet for de SU fri 15.908 kr. i 2008 og for de du modtog SU i på 6.370 kr. udover de 5k staten betaler.

Jeg syntes egentlig at det er meget fair at sætte en grænse der siger at hvis du tjener over 76.440 kr. om året udover SUen, så havde du nok ikke behov for den SU på 5k december gav.
Hvis du tjener over 85.978 kr. om året, burde du kunne klare dig uden SU i to måneder.
Over 95.516 kr. om året er der nok ikke behov for ekstra 5k i 3 måneder.
Over 105.054 kr. om året gør 4 måneder nok ikke at du går falit.
og sådan kunne jeg blive ved til den der vælger at tage imod SU i en måned og alligevel kan tjene op til 181.358 kr. om året før de ca. 5k skal betales tilbage.

Ingdam

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2008 22:53:35
Svar/Indlæg:
1771/62
#27 Sådan en kapital pension, kan man hive pengene ud af den igen som man vil?
Det er fordi jeg sidder med et andelslån også som jeg gerne vil smide alle mine penge ind på, så hvis jeg bare kan bruge den pension som en "buffer" ville det være perfekt?

Stensgaard

Elitebruger
Tilføjet:
12-12-2008 01:00:51
Svar/Indlæg:
2620/327
#30 Nej, du kan ikke få pengene tilbage før pensionen - du skal vist betale så meget i afgift for at få dem tilbage i utide, at det ikke kan betale sig.

Men du kan da spørge på SU-kontoret, hvad du kan gøre, og hvad konsekvenserne helt præcist bliver.

DjeavleN

Elitebruger
Tilføjet:
13-12-2008 15:32:32
Svar/Indlæg:
2959/206
http://ing.dk/artikel/94262-st...

Lyder som det perfekte for dig lige nu?
(Har ikke læst alle besvarelser igennem)