Uddanelse hvilken?

Diverse d.  11. december. 2008, skrevet af stillersen
Vist: 623 gange.

stillersen

Superbruger
Tilføjet:
11-12-2008 16:28:29
Svar/Indlæg:
533/97
Hvilkne uddaneelser er der engenlig inden for it?

- Er glad for at sidde ved en pc, men er i tvilv hvad jeg skal være inde for faget, og hvad der giver godt.
Tenkin

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2008 16:29:35
Svar/Indlæg:
3332/33
Uh, jeg følger lige med her, for jeg står sgu i samme situation 😀

dude1992

Superbruger
Tilføjet:
11-12-2008 16:40:19
Svar/Indlæg:
789/17
damn man kan altså ikke bare sige man er glad for en pc :D

Medier (grafiker osv)
support (tlf - fysisk)
Programmering (web - aps)
ledelse (indenfor alt kommer den jo med)
Server -netværk (halvt support)
salg

OSV OSV OSV :)

heinrich

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2008 16:40:34
Svar/Indlæg:
1341/56

hvad har du lyst til at lave? IT er jo et ret bredt område.......

Tenkin

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2008 16:43:29
Svar/Indlæg:
3332/33
Man kan osse kombinere det med militæret, men er der nogen der har erfaring indenfor det ?

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2008 16:55:08
Svar/Indlæg:
4018/217
#4 Den har jeg også gået og tænkt lidt over 😉

Tenkin

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2008 16:56:35
Svar/Indlæg:
3332/33
#5 Personligt har jeg altid kunne lide elektronik, men militæret har også en del interesse fra min vinkel. Og så kunne man jo tjene derinde nogle år og uddanne sig og senere hen, måske blive civil ?

stillersen

Superbruger
Tilføjet:
11-12-2008 17:01:29
Svar/Indlæg:
533/97
har overvejet at blive grafiker, men det er bare ikke det som jeg er bedst til.
men kunen da være sjovt at prøve det. giver det ikke også gode knapper?

Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2008 17:08:14
Svar/Indlæg:
4230/89
#7 det skal det sikkert nok gøre,
men det kræver at man virkelig lægger meget arbejde i det, hvis man altså ikke bare kan det...

picasso og van gogh har jo fks bare haft talent for at male.
det kan alligevel godt lade sig gøre at lære at male ligeså godt som dem, men det kræver bare sindsygt meget arbejde 😉

jeg står selv og skal læse videre til teknisk designer, når jeg er færdig med min nuvrende uddannelse her om et års tid...
og de siger at det er en væsentlig fordel hvis man har flair for design i forvejen...
så idet jeg bruger meget af min fritid på netop i forvejen at designe/tegne forskellige komponenter, har jeg en væsentlig fordel der...

så mit råd er, hvis du vil komme lidt nemmere til det, så gå efter noget du i forvejen har interesse og evner indenfor :yes:

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2008 17:09:52
Svar/Indlæg:
4018/217
#6 Fuck hvor fedt. Ja jeg har også altid kunne lide at lege med elektronik. Jeg loddede mit første kredsløb da jeg var 9år 🙂 Desværre har der ikke været så mange på min egen alder med samme interesse :'-(
Jeg har også lidt de samme tanker om militæret. Jeg overvejer at tage deres teknikker uddannelse eller deres it uddannelse.

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2008 17:17:10
Svar/Indlæg:
20170/383

Måske du skulle tage at vente et par år med at søge uddannelse, så du finder ud af at lønnen ikke er alt. Det lader jo til at være det primære for dig i valg af uddannelse..

Tenkin

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2008 17:23:24
Svar/Indlæg:
3332/33
#9 Jeg har heller ikke nogen venner at gå og snakke med om computer ting som sådan. Det er lidt irriterende engang imellem.

Men vi må da have nogle militær mænd her på siden ? 😛

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2008 17:27:01
Svar/Indlæg:
20170/383

selvfølgelig 🙂

Men jeg ved ikke om en uddannelse til automatikfagtekniker kan bruges 🙂 Ellers er der også elektronikfagtekniker.

Tenkin

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2008 17:30:21
Svar/Indlæg:
3332/33
#12 Er det ikke noget med at reparere maskiner og sådan ? Eller ?

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2008 17:34:14
Svar/Indlæg:
4018/217
#11 Og tror nogen gange jeg kan gøre mine venner lidt træt af computer og elektronik hvis de lige får åbnet for sluserne med et spørgsmål om et eller andet 😳

Ja det er da det vi skal have 😀

#12 Der var den elektronikfagtekniker det var lige den uddannelse jeg mente. Faktisk en rigtig fed uddannelse hvis man går og kan lide elektronik http://www.studentum.dk/Elektr...

oban666

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2008 17:34:51
Svar/Indlæg:
1440/318
Du kunde blive Teknisk Designer (2D/3D tegninger af alt fra højhuse, til knappenåle)

Bosse

Superbruger
Tilføjet:
11-12-2008 17:35:32
Svar/Indlæg:
290/7
Som #10 også skriver så er det måske bedre at finde noget som interessere dig, end at tænke på hvor mange penge du kan tjene. Du skal trods alt arbejde med det de næste 30-40 år.

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2008 17:47:05
Svar/Indlæg:
4018/217
#13 se her http://www.ug.dk/erhverv.aspx?...

"Som elektronikfagtekniker arbejder du med al slags elektronik, som bruges til måling, kontrol, styring eller registrering. Det kan bl.a. dreje sig om kommunikationsudstyr, forstærkere, overvågningsanlæg og måleinstrumenter til hospitaler.

Du kan også arbejde med elektronik, der fjernstyrer maskiner og anlæg i fabrikker, navigationsudstyr og computer-udstyr. Din opgave er at fremstille og reparere udstyret. Du er også med til at udvikle nye produkter".

Tenkin

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2008 17:49:18
Svar/Indlæg:
3332/33
#17 Lyder til man skal ha okay styr på sine ting 😛

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
11-12-2008 18:21:22
Svar/Indlæg:
4033/364
well jeg er cand.merc.(dat.)

det er en kombination af IT strategi, databasekendskab og forretningsudvikling (organisation, regnskab mm)...

som sagt er IT MEGET bredt..

lønnen er rimelig god - men det er +5 år efter gymnasiet..

MazdaMadsen

Moderator
Tilføjet:
11-12-2008 18:25:29
Svar/Indlæg:
5039/109
Jeg har lige bestået svendeprøven som elektronikfagtekniker. Man skal kunne bruge en lommeregner i hvert fald. Der er mange beregninger af alt muligt, så man skal have en lille smule forståelse for matematik.

Det forventes også af en, at man kender de forskellige komponenter, og måden man bruger udstyret på. Men det lærer man på grundforløbet.

Lønnen kan være rigtig god, da der er mangel på os i øjeblikket, så der skulle være rig mulighed for job også.

Vi var kun 2 i min klasse på EUC Ringsted, lille årgang.

DuckHunter

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2008 18:27:07
Svar/Indlæg:
1889/115
Jeg regner med at tage arkitekt uddannelsen efter gymnasiet, hvorefter jeg regner med at desige huse/indtegne i div. programmer på computeren. Måske det var noget? Det har ihvertfald noget med "design/computer" at gøre. 😀

stillersen

Superbruger
Tilføjet:
11-12-2008 19:17:15
Svar/Indlæg:
533/97
Kan ikke komme på gym eller handels skole :p.
hvad er det som er igennem teknisk skole?

Retro

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2008 20:10:06
Svar/Indlæg:
1643/172
#Stillersen hmm lyder sku underligt at du ikke vil igennem gym. Det kommer du ikke så langt med. Der er vel kun en vej så datamekanikker og tror ikke lige frem at de er så skarpe når det kommer til stykker. Er selv af samme baggrund som #19 eller retter sagt snart færdig med min kandidat grad 😉 men vis man vil være virkelig hardcore inde for IT. Så er der vel altid datalog fra www.diku.dk 😛 men det kræver også gym, men deres start løn ligger efter siges på de 45k

Men en SAP konsulent kan også nemt komme op og tjene 100k om mdr vis det er. Men penge er altså ikke alt i livet. Man tager sig for det meste en uddannelse for at havde bedre krav og kunne slappe lidt mere af uden at smadre sin krop på alt muligt andet. Man er nemlig også ansat under bedre forhold end f.eks. en håndværker.

Men du kan altid komme ind på DTU og springe gym over ved at tage turbo kursus i mat A, Fysisk B og Kemi C. Så kan du komme ind på IT ingeniør studiet den vej igennem, men deres minimums krav er vist at man er fyldt 18 år. For i gamle dage var der nogle der tog den vej lige efter folkeskolen frem for igennem gym og det er vel derfor de oprettet en minimums alder på 18 år. Men har hørt om folk der har taget alle 3 fag over sommer ferie og fået adgang til DTU den vej igennem uden at havde haft gym før det. De viste bare for starten af at de ville læse på DTU til ingeniør.

Link:
http://www.adgangskursus.dtu.d...

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2008 20:31:26
Svar/Indlæg:
20170/383

Hvis du nu gik lidt mere helhjertet ind for noget. så undersøgte du også tingene lidt nærmere efter selv. Det virker lidt som om du ikke har en skid begreb om hvad du kan eller vil, eller hvad der er at uddannelser osv..

Ja undskyld mig.. Men du må sgu da også gøre lidt selv for det..

Tenkin

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2008 20:39:45
Svar/Indlæg:
3332/33
#24 Nu ved jeg godt den ikke var møntet på mig, men for mit vedkommende så er jeg også virkelig usikker på, hvad jeg vil. Har dog været ved at undersøge en del ting omkring militæret.
Det jeg synes jeg mangler, er nogle "billeder" af hvordan livet er for de forskellige jobs. Altså it supporter imod it konsulent osv osv. Jeg synes det er svært at få en ide om, hvordan livet i virkeligheden er ved, hver enkelt lille job 🙂

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2008 20:44:14
Svar/Indlæg:
20170/383

Jamen jeg kan godt følge dig.. Det kan være svært at finde ud af det. Men man finder da slet ikke ud af det ved at sidde på sin flade røv og spørge på et forum. Man er jo nødt til selv lige at tage ud i verden og undersøge hvad der er af muligheder, snakke med folk og sådan 🙂

Tenkin

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2008 20:49:17
Svar/Indlæg:
3332/33
#26 Giver jeg dig helt ret i. Jeg har godt nok ikke undersøgt det med IT så meget, men jeg har en fætter der har været lieutenant, som jeg har spurgt nogle ting om. Så var jeg til et foredrag for nogle uger siden om forsvaret (politiet var jeg også til et foredrag ved) og så var jeg i Karup Flyvebase, hvor mins vens onkel arbejder. Det var en fed tur.

Så desværre er det kun det med mili jeg har undersøgt, måske fordi det er så usikkert mht. it. 🙂

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2008 20:51:25
Svar/Indlæg:
20170/383

Forsvaret et egentligt er udemærket sted at tage en uddannelse.. Man skal bare være klar over at der er en grund til at det somme tider kaldes Cirkus Mili 🙂

Der er også et dansk ord for det.. nemlig løjtnant 🙂

Tenkin

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2008 22:33:16
Svar/Indlæg:
3332/33
#29 Nårhh ja xD Glemte sku lige, hvad det hed 😛

Men ja, det foredrag jeg var til var der en gut der var midt i tyverne. Og han havde både været selvstændig i to år, hvor han havde en net café. Han havde kørt tank og havde uddannet sig som snigskytte og var igang som sprængnings ingeniør. Så ham var der gang i.

Så derfor går mine tanker meget på forsvaret, da man kan så meget. Men så kommer man til det store spørgsmål: Ville man kunne arbejde der resten af livet og samtidig strikke det fint sammen med kone og børn?

CrazyEyes^DK

Elitebruger
Tilføjet:
12-12-2008 00:05:35
Svar/Indlæg:
2388/52
Vi har ikke snigskytter i Danmark, kun Finskytter - som reelt er det samme.. men vi må vidst ikke have snigskytter i Danmark

PK

Elitebruger
Tilføjet:
12-12-2008 00:28:09
Svar/Indlæg:
931/181
Udd til grafiker (mediegrafiker) er ekstrem svær at få lærerplads med, så med mindre du kender nogen der kender nogen ville jeg ikke gå den vej.

man kommer ikke langt i dag uden gymnasiel udd så det kan jeg kun anbefale...

og så kom ud og få følt virkeligheden, jo før du gør det jo før finder du ud af hvad du vil :)

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
12-12-2008 00:46:30
Svar/Indlæg:
23132/740
Mht. grafiker. Der var en gang en gut som sagde noget meget klogt:

"Man kan gøre en grafiker til nørd, men man kan ikke gøre en nørd til en grafiker."

- Forstå mig ret. Det er ikke "bare lige". Hvis det er noget man skal leve af, så skal man dælme også lægge sjæl i det. Så det er ikke bare lige, at lære at bruge Photoshop, 3DsMax el. lign. Man skal sgu have talent for det.

Se bare mig som eksempel. Jeg har altid elsket den slags, men jeg er en dør til at tegne. I shit you not, jeg tegner stadig som jeg gjorde da jeg gik i 4. klasse.

-> #0

Det der er min pointe er, at man skal ikke forvente at ramme guld i første hug, hvis ikke man har en drøm eller talent for noget som helst. No offence, men der sidder mange mennesker som enten "interesserer" sig for computer eller "kender" til det.

Hvis jeg havde en femmer, for hver gang folk har sagt til mig, at jeg burde lave noget med computere. IT-supporter (eller noget i den dur), så ville jeg være en rig mand i dag.

Det kan godt ske, at det er noget man er "god" til, men er det så også noget man kan leve af?

Hvis vi kommer over denne finanskrise, uden alt for mange tab, så har jeg måske fundet præcis det job, der kombinerer mine interesser og mine "evner" perfekt. Men det tog sin tid at finde ud af det, og det er jo ikke engang sikkert, at jeg er god til det.

Dem jeg kender, som arbejder med computer hvor man tænker: "Wow. De har fandme styr på det", har interesseret sig for det før de kom i puberteten. Den ene af dem, har sågar undervist på IT-college før han blev 20. En anden bekendt, er ligeledes et geni til programmering og har fået et ret så relevant studiejob.

Nu vil jeg ikke skyde din idé om at "arbejde med" computere i sænk. Men du skal gøre dig det klart, at der sidder en del derude, som ikke alene har samme interesser, men måske er bedre end du er/bliver.

Så for at overleve, må du enten indgå et kompromis eller gøre din arbejdskraft uundværlig.

Jeg ville satse på det sidste. Det er ikke lykkedes mig selv endnu, altså at finde ud af hvad jeg er god til og så fokusere på det. Men hvis du har det som jeg, altså har en masse områder hvor du ved en smule, så find et job, hvor du kan kombinere de ting, eller bare nogle af dem. Så må du være indstillet på, at de andre interesser skal være din hobby.

Det perfekte for alle mennesker ville være, at vi kunne arbejde med vores hobby. Så tror jeg man har skudt papegøjen. Men selv hvis man er så heldig, så kan det af og til også være fint nok, at have sin hobby ved siden af, og så være god til noget andet.

Min store livsdrøm var, at blive jagerpilot eller jægersoldat. Det viste sig så, senere hen, at det var lige præcis noget af det jeg aldrig ville kunne komme til at blive. Så stod jeg pludselig med en ret tom fornemmelse i maven og vidste ikke hvad jeg skulle.

Det har så taget mig omkring 7-8 år, at komme frem til "noget", som jeg følte var rigtigt. Og det var endda ved et tilfælde.

Så forbered dig på det værste og se frem til det bedste. Livet kan nu en gang altid spille dig et puds 😛

CF

Elitebruger
Tilføjet:
12-12-2008 01:34:25
Svar/Indlæg:
4689/105
#32 Nu kommer det jo an på hvor "høj" en uddannelse man vil have indenfor IT. Hvis man "bare" vil være datatekniker eller have en anden erhvervs-uddannelse, så er det jo ikke noget man behøver at være "born-to-be".

Dog hvis man vil være noget højere, hvor vi snakker universitet osv., så er det nok godt hvis man har nemmere ved at lære om IT, end menig mand.

Det med grafiker er dog sandt nok, for det kræver at man er kreativ og god til at tegne. Det er ikke bare lige til at lærer. Det er ofte noget man skal have et talent for.

Selv har jeg også ret svært ved at finde ud af hvad jeg skal gøre. Jeg er lige gået ud af HHX (2. år), fordi jeg simpelthen ikke kan håndtere det i øjeblikket. Så jeg skal ud og arbejde indtil sommerferien næste år, og hvad jeg skal derefter ved jeg ikke endnu, og det finder jeg nok først ud af til den tid. Jeg kan heldigvis starte på 2. år igen fordi jeg har taget eksamen første år, så kan bare fortsætte fra 2. år igen hvis det er.

Hvis jeg ikke kommer i gang med HHX igen, så går jeg nok i gang med en IT-uddannelse på teknisk skole, mod datatekniker. Det er bare ærgeligt at "nøjes" med det, når jeg ved jeg kan mere end det. Jeg klarede mig jo fint i folkeskolen indtil 9. klasse hvor jeg sluttede af med et gennemsnit på 10,2, men i 10. klasse gik det så ned ad bakke med motivationen, og fik nogle røddende standpunkts-karaktere, men sluttede af med 9,7 i gennemsnit til eksamen.

Problemet er egentlig kun om jeg kan få taget mig sammen til at gennemføre HHX. Det giver jo en masse muligheder med en gymnasial uddannelse, men desværre åbner HHX ikke lige så mange døre op indenfor IT, som Gym og HTX. Der er jo ikke fysik og kemi på HHX, og det er der jo en del IT-uddannelser der kræver på c-niveau eller højere.

Så jeg står lidt med en underlig fornemmelse af at være fortabt, hvor dramatisk og tåbeligt det end lyder 🤡 Jeg kan jo godt, men jeg tror bare ikke jeg kommer i gang med det. Hvad skal man vælge? Hvad KAN jeg egentlig? Har jeg evnerne? Er det noget jeg kommer til at fortryde i fremtiden? Det gælder jo om at være realistisk, for ellers kan man nemt komme galt afsted.

Jaa, vi unge er jo så heldige med alle de muligheder vi har. Desværre er det bare for stor en mundfuld for mange, og det skaber mere fortvivlelse end det skaber klarhed.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
12-12-2008 01:46:05
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #33

My point being, alt godt kommer ikke af sig selv. Ellers, er man nødt til at indgå en form for kompromis 🙂

Men ellers, ja. Vi er enige. Jeg måtte forbi noget ingeniørstudie og matematik. Og selvom det måske var noget for mig, så lagde jeg ikke nok arbejde i det, til at få noget ud af det.

Jeg tror, at de fleste kan det de sætter sig for. Man skal bare kende sit eget potentiale, og få det bedste ud af hvad man har at arbejde med 🙂

scarey

Superbruger
Tilføjet:
12-12-2008 09:31:20
Svar/Indlæg:
240/51
Jeg kan også godt nikke genkendende til det med at vælge udd.

Efter 10 viste jeg ikke hvad jeg ville, så jeg tog på teknisk skole som elektriker for det er min far.

Men da skolen var slut og jeg ikke kunne finde en læreplads skal man jo noget andet, så jeg arbejde lidt, og en dag kom min far og sagde de søgte en Elektronikfagtekniker der hvor han arbejder. Så jeg søgte og fik en læreplads, og tog på skole, jeg blev så uddannet her i sommers.

Men viste jo godt det ikke var det jeg ville hehe så er startet på IT-supporter udd. da jeg godt kan lide og hjælpe folk og gerne vil lære noget om netværk, så nu er jeg igen færdig med grundforløbet, men mangler en læreplads hehe igen. Så jeg går arbejdsløs mens jeg søger som en gal. for tror endelig jeg har fundet noget jeg gerne vil..

Med hensyn til det #6 så kan man blive Elektronikfagtekniker inde hos militæret, det skulle vist være ret fedt og tage sin udd hos militæret, man får fuld løn under sin udd. og har mange spændende opgaver. Jeg gik i klasse med en der kom ind til militæret, og han er rigtig glad for det, men self kun hvis man kan lide militæret;) hørte lidt om det til session hehe..

Der er ret stor forskel på automatik- og elektronikfagtekniker, automatikfagtekniker har meget med hydraulik og pumper og maskiner og sådan noget og gøre, mener jeg at kan huske fra grundforløbet.

Hvorimod elektronikfagtekniker, er rent elektronik, man lære meget om kredsløb, fejlfinding, lidt om konstruktion, komponent forståelse, fungere i en produktion og den slags. Meget spændende hvis det er det man brænder for, men som #20 siger er der meget mat.

Men det gør jo ikke noget og vælge forkert, for uanset hvad er det altid godt og have en udd, plus man har jo lært noget som man helt sikkert også kan tage med sig videre til en ny udd.

Jeg kan jo for eksempel bruge min elektronik viden i min nye udd som it supporter så det er aldrig spildt.

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
12-12-2008 14:01:27
Svar/Indlæg:
20170/383

Der er skam også specialskytter i danmark. Fin skytter er en ting. Specialskytter hvad du vin betegne som en sniper i det store udland. Det er ikke nogen regel om at vi ikke må have dem eller ej.

jeg kan da fortælle dig at jeg er lærling i søværnet, og jeg fik 25000+ udbetalt her i december måned, så det er ikke et helt skidt sted at tage en uddannelse hvis man ser på lønnen.