Mht. grafiker. Der var en gang en gut som sagde noget meget klogt:
"Man kan gøre en grafiker til nørd, men man kan ikke gøre en nørd til en grafiker."
- Forstå mig ret. Det er ikke "bare lige". Hvis det er noget man skal leve af, så skal man dælme også lægge sjæl i det. Så det er ikke bare lige, at lære at bruge Photoshop, 3DsMax el. lign. Man skal sgu have talent for det.
Se bare mig som eksempel. Jeg har altid elsket den slags, men jeg er en dør til at tegne. I shit you not, jeg tegner stadig som jeg gjorde da jeg gik i 4. klasse.
-> #0
Det der er min pointe er, at man skal ikke forvente at ramme guld i første hug, hvis ikke man har en drøm eller talent for noget som helst. No offence, men der sidder mange mennesker som enten "interesserer" sig for computer eller "kender" til det.
Hvis jeg havde en femmer, for hver gang folk har sagt til mig, at jeg burde lave noget med computere. IT-supporter (eller noget i den dur), så ville jeg være en rig mand i dag.
Det kan godt ske, at det er noget man er "god" til, men er det så også noget man kan leve af?
Hvis vi kommer over denne finanskrise, uden alt for mange tab, så har jeg måske fundet præcis det job, der kombinerer mine interesser og mine "evner" perfekt. Men det tog sin tid at finde ud af det, og det er jo ikke engang sikkert, at jeg er god til det.
Dem jeg kender, som arbejder med computer hvor man tænker: "Wow. De har fandme styr på det", har interesseret sig for det før de kom i puberteten. Den ene af dem, har sågar undervist på IT-college før han blev 20. En anden bekendt, er ligeledes et geni til programmering og har fået et ret så relevant studiejob.
Nu vil jeg ikke skyde din idé om at "arbejde med" computere i sænk. Men du skal gøre dig det klart, at der sidder en del derude, som ikke alene har samme interesser, men måske er bedre end du er/bliver.
Så for at overleve, må du enten indgå et kompromis eller gøre din arbejdskraft uundværlig.
Jeg ville satse på det sidste. Det er ikke lykkedes mig selv endnu, altså at finde ud af hvad jeg er god til og så fokusere på det. Men hvis du har det som jeg, altså har en masse områder hvor du ved en smule, så find et job, hvor du kan kombinere de ting, eller bare nogle af dem. Så må du være indstillet på, at de andre interesser skal være din hobby.
Det perfekte for alle mennesker ville være, at vi kunne arbejde med vores hobby. Så tror jeg man har skudt papegøjen. Men selv hvis man er så heldig, så kan det af og til også være fint nok, at have sin hobby ved siden af, og så være god til noget andet.
Min store livsdrøm var, at blive jagerpilot eller jægersoldat. Det viste sig så, senere hen, at det var lige præcis noget af det jeg aldrig ville kunne komme til at blive. Så stod jeg pludselig med en ret tom fornemmelse i maven og vidste ikke hvad jeg skulle.
Det har så taget mig omkring 7-8 år, at komme frem til "noget", som jeg følte var rigtigt. Og det var endda ved et tilfælde.
Så forbered dig på det værste og se frem til det bedste. Livet kan nu en gang altid spille dig et puds 😛