#20
"over hvad du mener er en mindre 'fejl'"
Ok jeg trækker min "mening" tilbage. QPI = Memory controller, så siger vi det, peace. 🤣 😲
"men når vi kommer op i hastigheder på 1600MHz og derover, så kan du godt vinke farveller til dual"
Det er jo nemt nok at påstå, uden nogen som helst test at bakke op med.
Med hensyn til Anandtech testen, ja jeg indrømmer gerne at jeg personligt lægger mere vægt på selve spillene. Men hvis du så lægger testen i #0 sammen i regnskabet, så vinder dual channel jo så alligevel.
Ej det er da seriøst pinlig at tabe i næsten halvdelen af benchmarks på trods af at man har betalt 50% mere for ram.
Sandheden er at Nehalem er en server cpu, og dens tripple channel konfiguration er optimeret til server programmer som sulter efter høj båndbredde til ram, dette ved intel. Spil og de fleste desktop programmer vil ligeså gerne have lav latency som de vil have høj båndbredde, og det er nok blandt andet derfor intel har låst i5 til dual channel.
Testen i #0 bekræfter det jo. Dual channel konfigurationen giver den optimale latency/båndbredde forhold til desktop forbrug.