Underlig larm fra PSU

Diverse d.  16. december. 2008, skrevet af Thomas 40D
Vist: 316 gange.

Thomas

Nørd
Tilføjet:
16-12-2008 18:54:25
Svar/Indlæg:
13/4
Hej
Min strømforsyning lyder som en harddisk under load, når der er den mindste grafik på skærmen, eller det vil sige feks. hvis jeg starter Vista dreamscene, Photoshop, osv.
Nogen der har en løsning på det problem?
Mobo: Asus P5Q PRO
GFX: Asus GeForce GTX260
PSU: HIPER EPS 12V, Quad SLI 730W

Det hele er iøvrigt helt nyt
Sdammads

Superbruger
Tilføjet:
16-12-2008 19:19:50
Svar/Indlæg:
1037/59

Kan det være noget med blæseren? Prøv at tjek...

Ellers har jeg ingen ide om hvad problemet kan skyldes. 😕

Thomas

Nørd
Tilføjet:
16-12-2008 19:22:28
Svar/Indlæg:
13/4
Det er ikke blæseren, jeg har prøvet at stoppe den, men larmen fortsætter :(

MazdaMadsen

Moderator
Tilføjet:
16-12-2008 20:08:18
Svar/Indlæg:
5039/109
Min gør det også en smule. Det er nogle spoler der ikke sidder helt fast, og kommer så i svingninger. Det er det man kan høre. Det er ikke farligt, kun irriterende. Nogle gange kan man fjerne støjen ved at lakere spolerne, men så ryger garantien nok, selvom de er lakeret fra fabrikken af.

En PSU er en switchmode strømforsyning, hvilket betyder at først ensrettes 230 V ac'en til en jævn spænding, som derefter hakkes ud i små bider. De små bider føres over en lade kondensator og nogle filter spoler. Biderne ændres efter load, da tungt arbejde kræver større bider en let arbejde. Når PSU'en ikke belastes så hårdt, vil spolerne på diverse spændings linjer ikke arbejde så hårdt.

En anden sjov ting med spoler er at de er i mod ændringer. Hvis en strøm løber igennem en spole, og den lige pludselig holder op med at løbe, vil spolen forsøge at holde strømmen flydende. Det gør den ved at nedbryde sit opbyggede magnetfelt. Magnetfeltet opbygges ved at føre en strøm gennem spolen. Dette magnetfelts opbygning og nedbrydning kan få spolen til fysisk at bevæge sig, derfor kan der opstå irriterende lyde.

Det er noget sjovt, men indviklet noget. 🙂

P.S.

Det hedder forresten Coil Whine på engelsk, hvis du vil søge på det. Grafikkort og andre ting med spoler på, kan også lave samme trick.

Trueson

Elitebruger
Tilføjet:
16-12-2008 20:12:04
Svar/Indlæg:
638/62
Jeg plejer at give min en kindhest, så holder den kæft lidt!

Sdammads

Superbruger
Tilføjet:
16-12-2008 20:12:15
Svar/Indlæg:
1037/59

Det må jeg sige... Du lyder som en PSU-ekspert. 🙂

Meget imponerende. :yes:

Thomas

Nørd
Tilføjet:
16-12-2008 20:15:20
Svar/Indlæg:
13/4
Tak for forklaringen, kan jeg bytte den på det grundlag?

MazdaMadsen

Moderator
Tilføjet:
16-12-2008 20:20:08
Svar/Indlæg:
5039/109
#5, tak tak. Har lige bestået svendeprøven som elektronikfagtekniker. Og et af vores fag var et 2 ugers dræbende kursus i SMPS = Switch Mode Power Supply. Det er godt nok noget vi lærte om på det første eller andet skoleophold, og det er ved at være et par eller 3 år siden. Men noget har altså hængt ved.

#6, hvis det er meget slemt, og det ikke er fordi du ligger helt op ad max for PSU'en kan trække, så tror jeg godt du kan. Har i hvert fald læst om en herinde der gjorde det. Hvis det bare en lille, knitrende summen, så tror jeg ikke der er så meget at gøre.

Jeg blærer mig lige med dette link:

http://service.futuremark.com/...

😎 😎 😎

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
16-12-2008 22:13:28
Svar/Indlæg:
15982/637
#6: Hvis det er hørtbart i den forstand at man lægger mærke til det under almindeligt brug selv om man ikke lytter efter det.
Jeg havde en Corsair HX520 der led af coil whine i sådan en grad, at jeg måtte bruge mine høre telefoner ved brug, for ikke at få ondt i hovedet af den højfrekente lyd. Jeg sendte den retur og fik den ombyttet.

Thomas

Nørd
Tilføjet:
17-12-2008 13:22:15
Svar/Indlæg:
13/4
Nu har jeg lige testet med prime95 og der larmer den ikke?
Kan det så være PSU'en? eller er det mit GFX den er gal med?

Thomas