-> #7
For at være helt ærlig, så har jeg ingen præferencer. Jeg har ikke oplevet, at nogle harddiske skulle være bedre end andre. MTBF er stort set ubrugeligt (det har flere undersøgelser vist, bare Google lidt), og eftersom nogle harddiske holder 5 år, er det mere et spørgsmål om den specifikke produktion.
Dermed stiger prisen også på disken, og man må forvente at harddisken holder længere. Men det til trods, er det jo langt fra en garanti for, at harddisken holder 5 år.
Jeg har kun haft to specifikke harddiske, som var rent ud sagt elendige:
En Seagate 2.1 GB'er (meget længe siden)
IBM Deskstar, eller "DeathStar" som den blev kaldt.
Derudover? Så har det være hip som hap hvad der der fungeret og hvad der ikke har fungeret.
Jeg har en Seagate 7200.10 250 GB'er til at ligge, som har kørt upåklageligt. Det samme gælder en 160 GB Hitachi som jeg anvender til back-up.
Faktisk, så har jeg oplevet større fejlrate ved Western Digital, men om det skyldes at diskene har været gamle eller fordi det er noget lort, er jo svært at sige. Jeg gætter dog på, at det er fordi de er gamle.
Tager man diskens alder i betragtning, er det jo ligemeget hvilken producent vi kigger på. Man kan jo, uanset hvad, være uheldig og få en fucked op disk, fra dag et.
Maxtor, som nogle jo er meget gale på, har jeg heller aldrig oplevet nævneværdige problemer med. Det er helt tilbage fra dengang vi gik fra IDE til S-ATA. De døde dog, men det har alle mine harddiske været ude for.
Så om hvorvidt Western Digital er bedre end andre, vil jeg på ingen mulig måde gør mig til dommer over. Jeg ville blot påpege, at man kan have fået to uheldige forsendelser, og udstikker derfor en dom over samtlige harddiske fra den givne producent.
IBM's harddiskdevision overgik til Hitachi, som jo er ret populære inden for high-end og workstation. Så er Hitachi et bedre valg? Nu har jeg jo også haft Hitachi diske, som led en hurtig død.
Efter min mening, er det fuldstændig ligemeget hvilken disk man vælger, hvis blot den opfylder ens kriterier (støjniveau, varmeudvikling, ydelse og ikke mindst pris).
Så derfor prøver jeg at påpege, at det måske er lidt tamt at anbefale en given producent frem for en anden, især hvis udtalelsen er baseret på erfaringer opnået med en træls generation/batch.
Pt. har jeg to Seagate harddiske i min computer. De kører fint. Jeg har, som sagt, en Hitachi til fornøden backup. Derudover har jeg noget Western Digital til langtids-backup. Eftersom jeg regelmæssigt har skiftet harddisk siden slutningen af 90'erne, ville jeg mene, at der ikke er nogen som er mere anbefalelsesværdige end andre.
I så fald, bør den udtalelse baseres på ovenstående kriterier og ikke en uheldig forsendelse.
- synes jeg 🙂
-> #8
Det var så netop dét, jeg sad og skrev, da jeg skriblede ovenstående. Tak for at sammenfatte i retrospekt 🤣 😛