Opensuse 11.1 eller Ubuntu 8.10

Software d.  18. december. 2008, skrevet af Fluz
Vist: 478 gange.

Fluz

Elitebruger
Tilføjet:
18-12-2008 11:27:50
Svar/Indlæg:
525/68
Er kommet i tvivl, har læst meget om diverse Linux distributioner, men har nu langt om længe udvalgt følgende to. Men hvilken udgave skal man vælge og hvorfor? Kom gerne med Jeres bud.

På forhånd tak

Mvh

Fluz
Stensgaard

Elitebruger
Tilføjet:
18-12-2008 11:51:31
Svar/Indlæg:
2620/327
Tja, det er da et godt spørgsmål - egentlig er det mest afgørende vel, om du foretrækker KDE eller Gnome som grafisk brugerflade...

Dark-MiXer

Superbruger
Tilføjet:
18-12-2008 21:43:49
Svar/Indlæg:
564/59
Ubuntu fåes både med GNOME og KDE.
Ubuntu = GNOME
Kubuntu = KDE

Bruger selv Kubuntu på den ene af mine udviklingsmaskiner. Det er let at tilgå og der er en masse let installerbare programmer.

janportugal

Overclocker
Tilføjet:
18-12-2008 23:00:20
Svar/Indlæg:
64/0
Der er da ingen der kan sige, hvad der er bedst og rigtigst for dig.
Du kan jo bare prøve at installere først den ene og så den anden, tredje, fjerde osv.
Linux handler om at kunne vælge frit.

Jeg har selv - indtil videre - openSUSE 11.0 med flg. skrivebordsmiljøer:
KDE 3.5 - KDE 4.1.3 - Xfce - IceWM osv.
Jeg har ikke GNOME (ikke min smag)

Jeg kan således logge ud og ind igen med det skrivebordsmiljø der passer mig.

openSUSE har også administratorværktøjet YaST.
Søg på google og du skal finde svar.

Fluz

Elitebruger
Tilføjet:
18-12-2008 23:32:42
Svar/Indlæg:
525/68
#3 Jeg er godt klar over, at der er ingen som kan sige hvad der er bedst. Jeg søger nu også folks erfaringer med disse to - derfor skrev jeg ligeledes, at jeg gerne så jer komme med Jeres bud og gerne hvorfor.

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
18-12-2008 23:44:43
Svar/Indlæg:
4310/364
Jeg vil sige så meget at Ubuntu er et godt system at starte ud på da den gør det meste for dig og har en god support for drivere ect. Bruger stadig selv Ubuntu i frygt for at jeg ikke fatter at bruge de andre. Nu vi er igang med at snakke linux. Hvad vil det sige a Compile ens egne drivere? Har aldrig fattet det 😳

Fluz

Elitebruger
Tilføjet:
29-12-2008 15:45:54
Svar/Indlæg:
525/68
Har du fået kigget lidt på Ubuntu 8.10 og OpenSUSE 11.1 - må sige jeg synes SUSE virker mere intuitivt, dette er selvfølgelig en personlig præference, men synes det lader til at virke rigtig godt med KDE. Det virker meget overskueligt og enkelt og kan det som det skal. Jeg foretrækker et stabilt system, som bare kører godt med de programmer man nu engang benytter sig af. Dette er selvfølgelig efter smag og behag fra person til person. Det skal lige sige, at jeg er nybegynder inden for dette OS men synes virkelig SUSE virker rigtig lækkert, havde dog troede det var Ubuntu som skulle være mit foretrukne. Og det skal tilføjes, at det ikke er pga. KDE jeg synes bedre om det for dette prøvede jeg ligeledes på Ubuntu dvs. Kubuntu.

Hvad er Jeres andres erfaringer mellem disse distributioner? Ved godt jeg har spurgt om det før, men tager det atter op igen. Og af ren nysgerrig hvad foretrækker I Gnome eller KDE og vi snakker om de nyeste udgaver samt hvorfor?

Mvh

Fluz

Fluz

Elitebruger
Tilføjet:
29-12-2008 17:38:50
Svar/Indlæg:
525/68
Er det bare uddebatteret, grundet at det i bund og grund bunder i personlige præferencer?

Fluz

Elitebruger
Tilføjet:
02-01-2009 00:56:28
Svar/Indlæg:
525/68
Har nu fået kigget lidt på Ubuntu og Opensuse. Virker som fine OS begge to, men synes umiddelbart, at suse virker mere simelt og ligetil med opgradering af software osv. Måske skulle jeg bare tage mig sammen med de terminal koder, men kan godt lide at det er enkelt og ligetil.

Synes klart dette er et plus ved opensuse. Hvad er jeres erfaringer? Er der ellers nogle linux distributioner der er værd at tjekke ud?

PS. Overvejer at tjekke Mandriva ud - nogle der kender til dette?