Video kamera, hvilket?

Diverse d.  18. december. 2008, skrevet af PK
Vist: 362 gange.

PK
PK

Elitebruger
Tilføjet:
18-12-2008 13:47:54
Svar/Indlæg:
931/181
Vi er på udkig efter et fornuftigt video-kamera til familien.

jeg har ingen anelse om hvad der er godt/skidt og ville da gerne have nogle gode råd.

mine eneste krav er nem overførsel til pc i fornuftigt format og en eller anden form for harddisk/flash hukommelse.

er der nogen der har forslag til had det kan være? budgettet er maks 3000.

har selv kigget på et som dette:

http://www.expert.dk/default.a...

men had siger i?
FnaX

Elitebruger
Tilføjet:
18-12-2008 14:24:52
Svar/Indlæg:
4156/111
Rent kvalitets mæssigt får du langt mere for pengene for 4500kr end for 3000kr 🙂

Et familie video kamera er IMO et dumt sted at spare, da man sikkert vil ærge sig over kvaliteten om 10 år. Havde man dog bare lige købt et kamera med en højere opløsning og en bedre sensor 😕

Jeg er ufattelig glad for at min far købte et video kamera til over 10.000kr da jeg blev født 🙂 Det er rigtig fedt at se sig selv som lille, i en forholdsvis overkommelig kvalitet, taget alderen i betragtning. I dag er vi dog så heldige at priserne kontra kvalitet rent faktisk er overkommelige for størstedelen af den danske befolkning!

Så hvis du vil have mit råd så skal du enten lade være med at købe et kamera, eller købe noget alla det her: http://edbpriser.dk/Products/L...

Men det er selvfølgelig op til dig i sidste ende 🙂

Tenkin

Elitebruger
Tilføjet:
18-12-2008 14:31:41
Svar/Indlæg:
3332/33
#1 Jeg er sku glad for at mine forældre ikke købte et video kamera da jeg var lille, får nemlig altid afvide jeg tit har lavet ballede, så de har heldigvis ingen dokumentation/beviser for det i dag 🤡

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
18-12-2008 14:31:51
Svar/Indlæg:
4120/115
Jeg er blevet rigtig glad for mit Sony CX6. Også endnu gladere end da jeg var da jeg købte det... Det tager simpelthen fantastiske billeder under alle lysforhold. Antishake funktionen er ret effektiv, og menuerne osv. er rimelige intuitive og let at finde rundt i.

Self. vokser træerne heller ikke ind i himmelen, og f.eks. så tager det maksimalt 8Gb. memorystick, og det svare kun til ca. 1 time i fuld HD og bedste kvalitet med surround lyd.
Desuden skal man sætte det i docking stationen for at overføre til pc'en eller oplade det. Det ville have været smartere med USB stik direkte i kamaraet. Men en kortlæser kan self. også gøre det nemmere... 😉

Jeg har desuden også bestilt (ikke fået den endnu) en vidvinkel optik til mit, for det er aligevel begrænset hvor vidvinklede sådan nogle kamara er... Men det gælder jo nok for alle den slags? Men muligheden for at ekstramontere en, er der da!

Men ellers synes jeg du skal holde dig fra alt med bånd, og alt med firewire... Det er simpelthen for unødigt besværligt!

PK

Elitebruger
Tilføjet:
18-12-2008 15:01:46
Svar/Indlæg:
931/181
#1 nu er det budgettet der desværre sætte begrænsninger, derfor vi overvejede det i linket.

det har så godt nok ikke HD som jeg kan læse mig til men hvor meget forskel gør det?

#3 havde også tænkt mig det skulle være usb og en form for flash/hdd i den :)

hvis du kigger på spec i dette link hvad er så godt/dårligt?

FnaX

Elitebruger
Tilføjet:
18-12-2008 15:47:43
Svar/Indlæg:
4156/111

1/6" 680.000 pixel CCD ------------------------- Knapt så godt (IMO) 🙂
2.7" Widescreen LCD skærm ------------------- Fint
35x Optisk Zoom --------------------------------- Fint
800x Digital Zoom -------------------------------- Digital zoom kan man ikke bruge til meget!
KONICA MINOLTA Linse ------------------------- No idea?
30 GB Intern Hard Disk ------------------------- Godt
Quick Restart ------------------------------------- Fint
Direkte DVD knap -------------------------------- Fint
USB 2.0 High-Speed Transfer ------------------ Fint
Dockingstation og fjernbetjening medfølger - Praktisk

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
18-12-2008 15:59:09
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Sony eller JVC er ret velegnede som "familie"-kameraer. Alt er økonomi, naturligvis, er der nogle ting man dog bør være opmærksom på.

1: Lad være med at købe over 'evne'.
2: Lad være med at købe for billigt.
3: Husk at medregne tilbehør i prisen.

Omkring kr. 6.500,- plejer at være 'the sweet' spot.

Hvis budgettet er maks. kr. 3.000,- ville jeg nok kigge lidt på noget (mini)DV-kamera. Selvom det ikke er så smart, så er pengene givet godt ud, hvis du finder et kvalitetskamera.

Sony's modeller med touch-skærm kan anbefales 🙂

PK

Elitebruger
Tilføjet:
18-12-2008 16:44:38
Svar/Indlæg:
931/181
#6 det er også derfor jeg har sagt maks 3000 da jeg lige nu har 2500 i hånden :)

hmm, er jo mest for hdd kamera pga nemheden. har aldrig rørt et med dv-bånd, er der stor forskel? og hvor nemt er det at overfører til pc?

har du noget til ca 3k du ville sige var et godt køb?

FSP

Superbruger
Tilføjet:
18-12-2008 16:53:44
Svar/Indlæg:
423/28

Har selv et mini DV-kamera fra Canon. Jeg har altså ikke de store problemer med at det optager på bånd, og hos mig kører firewire som en drøm.

Og til de penge i dit budget får du imo ikke noget bedre til prisen i øjeblikket.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
18-12-2008 16:58:50
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #7

For kr. 2.000,- kan du sagtens købe et godt DV-kamera.

Det eneste der er "ulempen", sammenlignet med harddisk-baserede modeller er, at du kun kan overføre kronologisk (har du optagelser for 60 minutter, tager det så 60 minutter at overføre), og ikke umiddelbart har mulighed for at slette optagelser.

Omvendt er der visse fordele ved bånd, frem for harddisk.

Først og fremmest, så er uheldet det mindre, såfremt kameraet skulle gå i stykker eller bortkomme. Man vil, potentielt set, stadigvæk have båndene på hotelværelset. Dem kan man så spille over, når man kommer hjem.

Anywho.

Jeg kan ikke udpege en specifik model for dig, men jeg vil anbefale dig at læse en række anmeldelser, og især fokusere på Sonys HandyCam-modeller.

Det er rigtigt, at du har det nemt med harddisk, men ulempen er propreritære filformater eller at man "kommer til" at slette div. optagelser.

Fordelen ved DV-bånd er åbenlys. Opløsningen vil være den samme, uanset om du kører med harddisk, optisk eller bånd baseret lagring. High-definition er kun relevant hvis du er ekstrem entusiast eller leger med det i fritiden.

Jeg har selv en god stak bånd til at ligge. Ja, de er dyre. Men (ferie)minder kan ikke gøres op i kroner/øre. Det er ren og skær affektionsværdi, og så ser jeg ikke noget problem i at spendere lidt ekstra.

Hvis du vil, kan du jo købe en god videotaske, hvori du kan have bånd, lader, batterier og ikke mindst kamera. Det gør det nemt at pakke tingene ned, for de ligger altid det samme sted, og når man ankommer, kan man lade tasken ligge tilbage og kun tage det mest nødvendige med.

Der er mange som brokker sig over, at skulle have en "stor" taske at slæbe rundt på, men det er nonsens. En kamerataske er ligesom en nøglering. Den sørger for at dine nøgler er samlet det samme sted, men også at de allesammen bliver væk på samme tid.

Ser man bort fra de åbenlyse forskelle (bånd vs. harddisk), så er der ingen forskel når først optagelsen ligger på computeren. Alle videoredigeringsprogrammer gør brug af et ikke-liniært interface.

Som sagt, så ville jeg kigge efter JVC eller Sony. Sony skulle mest være pga. billedkvalitet og brugervenlighed. Hvorimod JVC måske kan have nogle lidt mere attraktive priser.

I bund og grund, er der ikke stor forskel. Pris følger, sjovt nok, kvalitet. Jo længere man kommer op, jo mere skal man forvente en "fordobling" af prisen, for at opnå fuld glæde.

Det er måske lidt tamt sagt, men forstå mig ret. Bruger du kr. 15.000,- på et kamera, er der en ret stor chance for, at du kommer til at bruge mindst lige så meget på en lang række tilbehør (mikrofon, optik, hjælpelys osv. osv.).

bullerfnis

Superbruger
Tilføjet:
18-12-2008 22:37:57
Svar/Indlæg:
71/9
Når du skal købe et nyt videocamera, så lad være med at spare på prisen, havde selv et udmærket sony, men skiftede til et Canon HG10, SUPER kvalitet, det er en førnøjelse at se på, selv på en 42" fladskærm. Kan anbefales.

korben

Elitebruger
Tilføjet:
18-12-2008 23:15:27
Svar/Indlæg:
1081/251

Det kamera du linker til kender jeg ikke så meget til. Men ud fra det data jeg ser på den er der 2 ting som jeg ikke ville være glad for.

1/6" 680.000 pixel CCD 1/6" CCD er lille og har derfor brug for en del lys for ellers skal den til at bruge gain og det ser ikke godt. Det er fint til sol og stand men kan give problem til en mørk fest.

En anden ting er at det ikke er HD. HD kommer med fuld gas på nu og alt skal snart være HD. Og du skal huske på at mange af de ting som du optager er jo ting som du geren vil se om 10år eller mere. ( ja ja om 10 år er det jo nok ikke 720 eller 1080 men 4K vi går op i.

jeg kan ikke se om dette kamera har en lyd indgang. Men det er også en ting som jeg gerne vil have på mine video kamera.

PS. hvis du går efter DV løsningen så kan du jo bruge næsten alle programmer til at lave edit med. Men hvis du køber et kamera som gemmer filer på et kort. Så kan du nemt få et problem med at du ikke kan bruge det program du ønsker hvis du ikke laver en convert først.

Jeg kan ikke komme med så meget input med links om modeller til den pris du søger.

Men jeg syntes at det kamera ser helt ok ud til prisen. og KONICA MINOLTA kan godt lave glas der dur. ( du skal nok få en god pris på et ekstra batteri og kort når du er ved at købe)

leon2008

Overclocker
Tilføjet:
18-12-2008 23:46:08
Svar/Indlæg:
228/35
Vi købte et af sonys EasyCam da vi fik første første barn. Det kostede den gang 2500 kr inkl. 5 miniDV bånd. Vi har været fuldt ud tilfredse med det. Vi har dog en tendens til at bruge vores fotografiapparat i stedet for videon da redigering osv. tager meget længere tid i forhold til fotografi..... Vi er glade for at have noget på video, og er glade for at vi ikke har brugt xxxx kr på et dyrt videokamera.
Vi kiggede også efter et HD baseret videokamera, men fandt dem alt for dyre. Min bror købte et og han slås nu med formatet. Jeg ved ikke om det er blevet bedre import at video tager i forholdet 1:1 på en miniDV. Jeg sætter det til og næste morgen og en time efter er det hele over på min PC. Jeg ved det tager tid så laver en masset andet imens.

Just my 5 seconds

PK

Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2008 00:54:47
Svar/Indlæg:
931/181
jeg endte med at købe det oprindelige:

men tak for alle jeres indput. jeg ville helst også gerne have det dobbelte at smide efter et videokamera men sådan ville økonomien det ikke :(

men indtilvidere er vi da glade for det, det er blevet afprøvet en smule og regner med snart at skulle prøve at lægge ting ind på pc´en :P

FnaX

Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2008 08:29:36
Svar/Indlæg:
4156/111

Bliver spændende! Så må du lige komme med et mini review af kameraet når du får det testet igennem 😀 Gode og dårlige ting you know.

PK

Elitebruger
Tilføjet:
20-12-2008 09:11:57
Svar/Indlæg:
931/181
#14 skal jeg nok :)

der bliver mulighed for både at optage badminton kampe (kæresten er ude og se en tunering i dag) og vores 2 små hunde der giver den gas, må da være lidt af en test af hvad den når at opfange :)

men bliver jo nok først på den anden side af jul, der er jo lidt travlt i øjeblikket