-> #7
For kr. 2.000,- kan du sagtens købe et godt DV-kamera.
Det eneste der er "ulempen", sammenlignet med harddisk-baserede modeller er, at du kun kan overføre kronologisk (har du optagelser for 60 minutter, tager det så 60 minutter at overføre), og ikke umiddelbart har mulighed for at slette optagelser.
Omvendt er der visse fordele ved bånd, frem for harddisk.
Først og fremmest, så er uheldet det mindre, såfremt kameraet skulle gå i stykker eller bortkomme. Man vil, potentielt set, stadigvæk have båndene på hotelværelset. Dem kan man så spille over, når man kommer hjem.
Anywho.
Jeg kan ikke udpege en specifik model for dig, men jeg vil anbefale dig at læse en række anmeldelser, og især fokusere på Sonys HandyCam-modeller.
Det er rigtigt, at du har det nemt med harddisk, men ulempen er propreritære filformater eller at man "kommer til" at slette div. optagelser.
Fordelen ved DV-bånd er åbenlys. Opløsningen vil være den samme, uanset om du kører med harddisk, optisk eller bånd baseret lagring. High-definition er kun relevant hvis du er ekstrem entusiast eller leger med det i fritiden.
Jeg har selv en god stak bånd til at ligge. Ja, de er dyre. Men (ferie)minder kan ikke gøres op i kroner/øre. Det er ren og skær affektionsværdi, og så ser jeg ikke noget problem i at spendere lidt ekstra.
Hvis du vil, kan du jo købe en god videotaske, hvori du kan have bånd, lader, batterier og ikke mindst kamera. Det gør det nemt at pakke tingene ned, for de ligger altid det samme sted, og når man ankommer, kan man lade tasken ligge tilbage og kun tage det mest nødvendige med.
Der er mange som brokker sig over, at skulle have en "stor" taske at slæbe rundt på, men det er nonsens. En kamerataske er ligesom en nøglering. Den sørger for at dine nøgler er samlet det samme sted, men også at de allesammen bliver væk på samme tid.
Ser man bort fra de åbenlyse forskelle (bånd vs. harddisk), så er der ingen forskel når først optagelsen ligger på computeren. Alle videoredigeringsprogrammer gør brug af et ikke-liniært interface.
Som sagt, så ville jeg kigge efter JVC eller Sony. Sony skulle mest være pga. billedkvalitet og brugervenlighed. Hvorimod JVC måske kan have nogle lidt mere attraktive priser.
I bund og grund, er der ikke stor forskel. Pris følger, sjovt nok, kvalitet. Jo længere man kommer op, jo mere skal man forvente en "fordobling" af prisen, for at opnå fuld glæde.
Det er måske lidt tamt sagt, men forstå mig ret. Bruger du kr. 15.000,- på et kamera, er der en ret stor chance for, at du kommer til at bruge mindst lige så meget på en lang række tilbehør (mikrofon, optik, hjælpelys osv. osv.).