-> #8
Jeg tror, at vi i bund og grund er enige. Men jeg ser ikke den nominellt højere ydelse, som jeg gerne ville.
Tomshardware.com har inkluderet i7'erne på deres CPU-chart. Det er korrekt, at de ligger med i spidsen, men sammenligner du den skalerede ydelse med prisen, er der intet til grund for at vælge en i7'er. Ud over, som før allerede nævnt, hvis man er ekstremt entusiast og/eller bruger computeren primært til workstation-relaterede opgaver.
Nu bruger jeg mestendels computeren til Photoshop (og en anelse videoredigering). Ser man primært på de workstation-relaterede benchmarks, så er det korrekt at i7'eren ligger i toppen. Men der blander sig et par interessante alternativer. Nemlig Q6600, Q9xxx og ikke mindst E8xxx serierne.
For kr. 6.000,- alene du spenderer på en CPU, kan man - med et system samlet af brugte dele - få en ydelse der kun er målbart ringere. I shit you not.
Core i7 920'eren, kan trække op til 130 Watt. Det er omtrendt det dobbelte af min nuværende E8500 (65 Watt), den koster derudover også det dobbelte, men ydelsen er ikke dobbelt så god. For at få det (på nuværende tidspunkt) bedste ud af en i7'er, er man nødt til at spendere hjernedødt mange penge på resten af computeren.
Bundkortet ligger på kr. 2.000,- og du kan roligt regne med, at skulle spendere omtrendt det samme for RAM (højest sandsynligt mere). Så skal der købes grafikkort, harddisk(e), optisk drev osv.
Computeren i min profil, har samlet set, kostet omkring kr. 6.000,- og det er for samtlige dele, hvoraf CPU, RAM, harddisk og grafikkort er købt som nyt.
Det er korrekt, at den performer fucking godt. Jeg er selv aldeles begejstret for i7'eren. Men prisen er simpelthen hen i vejret. Selv for en ny platform. Det kan godt ske, at du er lidt mere fremtidssikret, men det kan jeg ikke bruge til så meget. Jeg ville, til enhver tid, satse på 2nd gen teknologi, da ydelsen som regel er ret god og prisen ditto.
Så når min Core 2-setup har tjent sin værnepligt, vil jeg klart skifte til i7/Deneb. Men til den tid er priserne faldet, og så er der sikkert kommet noget nyt til, så man kan få noget kick-ass til gode penge.
Ser man på gaming og desktop (nu hænger jeg mig ikke så meget i WankerMarks, sorry), så er fordelene forsvindende små. Især sammenlignet med en middelgod Quad-core (eksempelvis en Q6600 med et eventuelt overclock). Det er korrekt, at frameraten ryger lidt op, når du spænder en i7'er for vognen. Men resten af platformen er også med til at hive op. Så man kan ikke direkte sige, at det er CPU'en alene der trækker læsset.
Når alt det er sagt, så vil jeg på ingen mulig måde lægge skjul på, at hvis ikke jeg lige havde samlet min computer, så var jeg sprunget på i7 med det samme. Der er så fucking meget potentiale i hele teknologien, at AMD seriøst skal oppe sig, for at følge med.
Jeg er selv gået fra quad- til triple- til dual-core (Q6600, X3 8450 og E8500), og jow. Der har da været visse forskelle. Men E8500'eren ligger så langt fremme i fronten, at jeg sagtens kan acceptere de små forskelle der måtte være. Det er stort set kun til video-rendering, at jeg savner de to ekstra kerner.