#13-> Den 9.April kæmpede både den danske hær, flåde, grænse-gendarmeriet og luftvåbnet. At kampen fra blev stoppet efter få timer, er ikke fordi militæret ikke ønskede/magtede at kæmpe, men en politisk beslutning om at kampen skulle indstilles. Og nu er det nu engang sådan, at det er vores politikere der bestemmer landets politik, og derfor også bestemmer hvorvidt landets væbnede styrker skal kæmpe eller ej. Det, min ven, er det man kalder et demokrati. 29.August 1943 overfaldt tyskerne hæren, og igen kom det til kampe ved mange tjenestesteder i Danmark. Der var faldne på begge sider, og tyskerne var både overrasket den kraftige modstand, og antallet af faldne på tysk side. Da de forsøgte at overfalde flåden, sænkede denne sig selv ifølge en længe planlagt aktion, i tilfælde af at tyskerne ville prøve at tage vores flåde. Alle krigsduelige/krigsbrugbare fartøjer skulle sænkes, hvis det ikke var muligt at stikke af. Sænkningen af flåden var en succes, og vakte genlyd hos vestmagterne.
Jeg kan sagtens blive ved, men har detsværre ikke tid nu. Jeg tror måske at din vidensbase omkring anden verdenskrig som helhed, og danmark under besættelsen, måske kunne trænge til en opgradering. Alene det at du tilsyneladende sætter lighedstegn mellem modstandsfolk/aktive sabotører, befolkning og landets væbnede styrker, peger lidt på at der mangler noget grundlæggende baggrundsviden. Undskyld jeg siger det.
🙂