indrømmet, det er mange MANGE år siden jeg havde elektronik i skolen, så...
jeg har 2 lyskæder der er tilsluttet solcelle med et AA batteri hver.
det er jo ikke ligefrem super kraftigt, så jeg tænkte om man kunne "opgradere det lidt". Der er jo tonsvis af solceller på Ebay , men hvad skal man kigge efter ???? (især da mange af dem er med en del flere volt end 1,5)
(regnede med at føre en ledning til solcelle enheden lige før batteriet, så den kan lade / trække på batteriet
kan man egentlig sætte dem i parallelforbindelse ?
et andet projekt var at tage en diode lyskæde til alm stikkontakt, de kan vel egentlig køre på et 12V batteri ?
#1 Det er jo derfor der er et genopladeligt batteri i (akkumulator). Altså et genopladeligt batteri (akkumulator) er en ting der bruges til at lagre elektrisk energi i til senere brug. 😴
#0 Du skal være sikker på hvor mange volt dine solceller laver for så kan du bare sætte nogle flere på med den samme strømstyrke. De nye solceller må ikke serieforbindes med de eksisterende da spændingen ellers kan blive for høj. Det er også godt at isolere dem fra hinanden og det kan du gøre med en ensretter diode helst en schottky diode da den har et mindre spændingsfald.
Syntes dog det er bedst hvis du bare bruger strøm fra elværket. (Det er også mere miljøvenligt hvis du kun skal bruge lyskæden til jul). Hvis der er to AA batterier i lyskæden så skal du have en transformer på 3v som du forbinder til lyskæden i stedet for batterierne (husk dette skal være en stabiliseret transformer).
Jeg havde nok bare sat en PSU - eller hvilken som helst anden strømforsyning (fx til Ekstern HDD) og så brug 5V linjen (evt. åben en gammel ekstern HDD boks, der er for det meste (dem jeg har haft) været et normalt molex i)
Smæk en lille modstand på, og vupti, så kører ressourcen😛