HW-RAID og Onboard-RAID på samme tid?

Diverse d.  21. december. 2008, skrevet af Mathis77
Vist: 329 gange.

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
21-12-2008 20:29:35
Svar/Indlæg:
6293/359
hej gutter! 🙂

som titlen antyder, så har jeg tænkt i årevis på at få en rigtig HW-RAID-controller - jeg overvejer at bestille en her til mellem jul og nytår så jeg kunne hygge med med det projekt til min SSD

så ja. Kan jeg bruge et onboard RAID med mine lagerdiske og så stadigvæk køre HW-RAID på en Adaptec RAID 2405 SAS/SATA controller fx.?

går ud fra svaret er ja, men har alligevel kunnet google mig til folk som ikke kan få det til at virke

Yderligere så hænger controlleren 15 sek. i boot - er der noget at gøre ved det. minimere seek eller andet? ellers går det nok

Jeg sender min F1 1TB retur og får nogle 320GB F1 i stedet for.. kunne ikke undvære RAID på lager.. andet er simpelthen zzzzz 😴

GOD JUL! 😎
NickKokkedal

Superbruger
Tilføjet:
21-12-2008 21:31:18
Svar/Indlæg:
2600/84
Teknisk set er onboard raid også hardware raid... bare for at være nedern :P

Men jeg ser ikke noget i vejen for at have begge dele?

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
21-12-2008 22:46:10
Svar/Indlæg:
6293/359
#1 helt enig, men med onboard RAID er det alligevel dit OS som også får lov at styre tingene - dette er ikke tilfældet med ægte HW-raid controller

der sidder en dualcore 800mhz på den adaptec 2405 - skulle være ret god 🙂

lige nu svinger mine diske mellem 0.5mb og 498mb/s read i hdtune, LOL - det bliver da nice at få en controller på så det bliver lidt mere stabilt 😀

steen

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2008 11:04:39
Svar/Indlæg:
2870/65
Hej Mathis

Kører en server hjemme, hvor jeg har en HP P400 SAS controller kørende i en GFX/PCI-E port (da den kører PCI-E x8). Har sat 2*73 GB 15k rpm SAS diske på den controller i raid 1. Kører smukt.

I næste GFX/PCI-E port (har 3 af dem på boardet) kører der en Promise 12350 Sata controller (12 ports HW-controller).

Dertil kommer der onboard sata-controlleren. Ingen problemer der. Du kan sagtens køre med en eller flere controllere samtidigt med onboard controlleren.
Skal du boote fra en HW-controller, skal du huske at sætte controlleren som primær boot-"disk"...men, det ved du sikkert godt. 😀

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2008 11:44:46
Svar/Indlæg:
6293/359
hej steen

lyder også godt - ja men det er typisk når man googler for at finde ud af om man kan, finder man altid de fora og tråde hvor folk IKKE kan hehehe 😀

så ja jeg tænkte det nok

ps. hdtune opfører sig mere normalt med sving fra 290 til 498mb/s - hdtach derimod er helt suveræn og ligger stabilt på 555mb/s stort set.

Smider nok windows 7 ind når den kommer i beta i januar/februar (hvis jeg da kan få fat i en) - men indtil nu så kan pre-betaen ikke udnytte intel matrix storage manager, hvilket er lidt surt, når nu det kører bedst med den installeret...

går ud fra det bare er et spørgsmål om tid før der kommer en 9.X version eller 8.7 blot, som kan med 7 😉

steen

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2008 12:18:13
Svar/Indlæg:
2870/65
#4 Med Windows 7 render du måske ind i et problem med drivere.

Mine onboard SW-controllere fungerer nemlig ikke med Server 2008 pga. manglende driver-compabilitet (grr. ASUS - for sløvt), så jeg havde ikke lige lyst til at lege med HW-controllerne.

Det kunne ellers være sjovt at høre hvordan den Windows 7 kører. Hvis den er lige så sløv og irriterende som Vista, vil jeg seriøst overveje at gå over til Linux...også selv om det vil kræve andre boards.

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2008 14:12:09
Svar/Indlæg:
6293/359
#5 windows 7 bliver rigtig god til SSD ved jeg - de laver også defragtmentering helt om, så det er optimeret til SSD, så man ikke slider på diskene med defrag

og så er det et spørgsmål om tid før intel matrix også virker til 7 - nu må vi lige give det chancen at komme i rigtig beta først heh

7 fylder 7-8gb installeret altså under halvdelen af vista, ja nærmest 1/3 del efterhånden, da vista med SP1 og alle updates fylder en 23-24 gb 🤡 Det kræver også mindre ressourcer - er ej heller træls med overdrevent mange sikkerhedsindstillinger og så på benchmarksiden ligger det noget over vista i performance - dit GFX kommer også mere til sin ret

så alt i alt lover det godt - jeg vil nedgradere vista til at være en stor beta for 7 - ikke verdens bedste optakt/reklame.. men I XP-brugere kan godt forberede jer på et godt skifte (hvis I da har lyst? 😀 ) men mon ikke det har været jeres plan hele tiden at hoppe vista over? 😉