Komplet computer ~0 dB. Kabinet + PSU.

Diverse d.  21. december. 2008, skrevet af NoNig
Vist: 558 gange.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
21-12-2008 23:28:57
Svar/Indlæg:
23132/740
Jeg mener, at Zalman - sin tid - havde et blæserløst kabinet.

Lad mig høre, hvad folk har af forslag til en lign. løsning. Det gør ikke så meget, hvis der er blæsere i, men løsningen må og skal være lydløs.

Det skal være til en entusiastløsning (video- og billedredigering samt gaming og mediecenterbrug).

Sådan noget som: "... er nærmest lydløs", kan ikke bruges. Det skal være så stille, at man bliver i tvivl om computeren rent faktisk kører.

Pris er en faktor, men ikke definitivt bestemmende, og ja. Det skal være "stilet" 😎
Martin.v.R

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2008 00:01:30
Svar/Indlæg:
8555/439
Vand 😉 😀

morten-turi

Superbruger
Tilføjet:
22-12-2008 00:01:31
Svar/Indlæg:
924/212
http://edbpriser.dk/Products/L... # den her er pæn og lille, der er dog 3x60MM blæsere, men de kan da tages ud 😉

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2008 00:09:55
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #1 + #2

Ud over Zalman Reserator, kan jeg ikke se hvad jeg kan bruge vand til 🙂

Hvis jeg fjerne blæserne, fjerner jeg vel også airflowet. Derudover. Så skulle det jo helst også gerne være stilet, og ikke ligne lort.

morten-turi

Superbruger
Tilføjet:
22-12-2008 00:13:12
Svar/Indlæg:
924/212
#3 vandkøling 😲

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2008 00:23:32
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #4

Som jeg skrev. Ud over Zalman Reserator, har jeg intet at bruge vandkøling til. Computeren skal være lydløs.

CF

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2008 01:00:35
Svar/Indlæg:
4689/105
Køb et kabinet og sæt nogle NoiseBlocker blæsere på 1000rpm i og skru så meget ned for dem, som du kan, uden at de stopper. Det er sikkert ved 7v eller der omkring.

Så kan de ikke høres i hvert fald. Sæt så en TRUE på CPU'en, og køb en kæmpe køler til det grafikkort du skal have i. Du kan eventuelt også sætte nogle low-rpm blæsere på dem. Så længe du holder blæserne under 800rpm, så er det ikke til at høre dem. Der hvor man begynder at høre dem er ved 1000rpm.

Tror det er den bedste løsning til dig. Det kan ikke høres, men du får da i mindste stadig en lille smule luft igennem kabinettet.

Så kan du også købe sådan nogle her til harddiskene: http://vcore.dk/shop/scythe-qu...

I sådan et projekt her er den største "trussel" dine harddiske. Man kan sagtens købe blæsere og kølere der ikke kan høres, også selvom man sætter hovedet helt ned til dem.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2008 01:04:34
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #6

Det er blot til et "fiktivt" system, indtil videre. Jeg har gang i et andet projekt, så det er på ingen mulig måde aktuelt.

Det var mere for at høre, hvad folk evt. havde af forslag 🙂

Men din idé lyder rigtig god. Og sådan et system ville du mene er komplet lydløst? Hva' med grafikkort, strømforsyning osv.?

CF

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2008 01:09:52
Svar/Indlæg:
4689/105
#7 Der er mange strømforsyninger der ikke siger en lyd, selvom der er blæsere i. Det er bare at købe noget kram, der er over-kill for systemet, så blæseren ikke behøver at arbejde. Min egen Enermax kan jeg ikke høre selvom jeg slår alle andre blæsere i kabinettet fra. Det er kun harddiskene man kan høre.

Det der med fuldt ud passive løsninger er da meget sejt, men det er ikke andet end hysteri. Man kan sagtens sætte 6 blæsere i et kabinet uden at det kan høres. Man skal bare købe nogle ordenlige blæsere og skrue dem så langt ned i hastighed, som man kan uden at de stopper.

Det er svært at lave et system der er komplet lydløst så længe man skal bruge harddiske. Det er altid den største støjkilde i systemer hvor man skruer så meget ned for blæserne.

Men hvis du helt vil undgå blæsere, så skal du i gang med nogle seriøse køleprofiler. En TRUE til CPU'en, og så den bedste køler du kan finde til grafikkortet. Det er sikkert også Thermalright du skal bruge der.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2008 01:16:48
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #8

Jeg har heller ikke noget imod blæsere. Der bør også, af hensyn til komponenternes ve og vel, være et minimum af airflow.

Jeg tror, at jeg har været i hver sin ende af skalaen (dog tøris, flydende kvælstof og kaskadekøling fraregnet) og tror jeg ved nogenlunde hvad jeg går efter. Men når nu muligheden er der, for at sammensætte et system, der ovenikøbet er lydløst, så bør man da gå efter det 🙂

Jeg kan da ikke lægge skjul på, at når jeg har afsluttet mit nuværende projekt, så vil jeg kigge lidt på noget Core i7 her til foråret. Men nu må vi se tiden an. Min computer klarer sig fremragende i alt hvad jeg sætter den til, og det er faktisk kun når vi snakker video-rendering, at jeg savner lidt ekstra regnekraft.

Det eneste der er problemet ved sådan et setup er, at jo mere støj man fjerner, jo mere støj vil man lægge mærke til. Forstå mig ret. Når nu min CPU-køler er lydløs, så kan jeg nemmere høre blæseren på grafikkortet. Når grafikkortblæseren er lydløs, kan jeg høre strømforsyningen. Når strømforsyningen er lydløs, kan jeg høre harddiskene.

På et eller andet tidspunkt, må galskaben stoppe, men deet bør langt fra være et argument for at søge støjsvage komponenter. Især hvis man, som jeg, bor i en etværelses og computeren kører stort set konstant 🙂

CF

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2008 01:29:14
Svar/Indlæg:
4689/105
#9 Jeg havde i en periode et kabinet med 2 af de Noise-Blocker skruet ned på 9v. De samme slags blæsere sad på mit GFX og min CPU-køler. Det system kunne jeg ikke høre. Det kølede stadig meget godt, men jeg kunne ikke OC særligt meget på det, da chipsettet blev varmere end jeg kunne lide. Det blev ikke FOR varmt, men jeg ville ikke have det skulle være så varmt med OC.

Det var dog utroligt lækkert at man kunne have PC'en kørende om natten uden at det generede en. Jeg er meget følsom overfor støj og lys når jeg skal sove, så efter jeg skiftede de blæsere og det ud, så var det slut med at have maskinen kørende om natten.

Da jeg fik fat i et større kabinet med flere og kraftigere blæsere syntes jeg at det larmede helt vildt, fordi jeg var vant det gamle, men efterhånden som man vænner sig til det, så er det ret støjsvagt alligevel.

blackdark114

Superbruger
Tilføjet:
22-12-2008 02:28:55
Svar/Indlæg:
212/3
er jeg den eneste der kommer til at tænke på SSD harddiske??
Det må da være løsningen på støjende harddiske, emn selvfølgelig vil det koste noget mere for mindre plads, men hvis du afligevel først skal have computeren senere så overvej dem 😛

Ellers har jeg hørt at Samsung's Spinpoint serie skulle være noget af det mest lydløse du kan få. 🙂

CF

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2008 02:32:16
Svar/Indlæg:
4689/105
#11 Jeg har hørt at SSD stadig kan høres. Det er ikke ligeså slemt som med harddiske, men der kommer stadig lyd fra dem. Ikke noget jeg selv har oplevet, men har læst det flere steder.

SSD er i mine øjne for dyrt endnu til at bruge penge på.

Slow-mo

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2008 04:39:20
Svar/Indlæg:
330/34
HFX Classic kunne være et bud, med Borg køling.

http://www.hfx.dk/hfxclassic.h...

Kører selv med et setup med Q9450 + GTX 8800 som er 100% passivt.
Dog skal det siges det har krævet meget arbejde at få dette setup til at køre med acceptable temps.

Slow

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
22-12-2008 10:10:05
Svar/Indlæg:
1142/59
SSD kan sagtens høres, men det afhænger af hvilken en du køber. De billige har det med at afgive en "summe" lyd, som ikke ligefrem høres medmindre du har øret meget tæt på. Personligt synes jeg ikke at SSD er pengene værd endnu. Derfor har jeg også selv valgt at hive fat i nogle Samsung F1, som næsten ikke høres i mit kabinet. Jeg skal selvfølgelig ikke kunne sige, om de vil gøre det i det kabinet du evt. måtte vælge. Generelt er mit system ret støjsvagt, men overhovedet ikke passivt. Som #13 siger, så er passiv køling ikke særlig nemt, da der er mange ting der skal tages højde for.

Ingdam

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2008 13:30:23
Svar/Indlæg:
1771/62
Jeg har en computer der stort set kører passivt. Kører med en e2160 på 3Ghz med en schyte infinity clon fra ocz passivt. Derudover et passivt kølet grafikkort, dog kun et lille 8500gt. Det eneste der larmer er min harddisk, da min antec neo he psu ikke kan høres.
Tror sagtens du kan lave et næsten lydløst system, med undtagelse af harddisk, med mindre du køber en SSD disk. Du skal vel bare sørge for at få nogle ordenlige kølere, fx en TRUE til cpu og en Arvtic cooling S1 til et grafikkort. Tror dog ikke du kan regne med at bygge et high-end system, men noget mid-end med et 4670 og en e8400 eller sådan noget lignende kan man vel sagtens 🙂

steen

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2008 15:10:22
Svar/Indlæg:
2870/65
Harddiske kan også gøres næsten lydløse hvis de sættes op i et gummi-affjedrende system.

F.eks. har jeg tidligere med fordel brugt Zalman antivibe diskholdere, som fjernede den lidt pibende lyd som Raptor/SCSI diske kan have.

animal-mik

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2008 15:31:51
Svar/Indlæg:
908/160
jeg er nogle gange i tvivl om mi "server" Antec P180 mini kører eller ej.
kører pt kun med en 200 i toppen og en 120 som udluftning bagtil
Kunne sætte 200 mm i toppen ned på 7 volt ? og skifte den bagerste ud
med en 8,7 db S-flex.
GFX er passivt kølet(8500gt) og Cpu er kølet passivt med TRUE
NB kølet med Thermaltight ifx-5 ? (SB standard)
Antec 550 W siger næsten ingen ting- men der kan jo købes
helt passive (foretrækker selv nogle der skifter luften bare lidt ud)

Goaguy

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2008 21:13:06
Svar/Indlæg:
3410/199
Den med at strømforsyninger ikke larmer, hvis bare de er overkill til systemet, passer ikke. Jeg kørte med en 1000W Enermax Galaxy i mit system, og den larmede stadigvæk en smule.

Der findes selvfølgelig passivt kølede PSU'er, men de er bestemt ikke billige.
Det her er en af dem - de findes sikkert i en billigere prisklasse også:
http://www.vcore.dk/shop/silen...

EDIT: Fandt lige en billigere en: http://www.edbpriser.dk/Produc...

obimac

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2008 21:26:02
Svar/Indlæg:
486/13
#0 Hvis du er fingernem: http://metku.net/index.html?pa...

Og her Zalmans løsning hvis du ikke er:
http://www.zalman.co.kr/ENG/pr...

Og den dyre løsning:
http://www.zalman.co.kr/ENG/pr...

hansen2605

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2008 22:03:07
Svar/Indlæg:
2845/99

har selv gået længde og futtet og tænkt og jeg skal komme efter dig, men jeg har noget til den beslutning at et fuldstændigt lydløst kabinet bare ikke kan lade sig gøre.... psu´en er det værste problem.... varmen fra den er ganske enkel nok til at overophede resten af systemet.... lyden fra harddisken kan man heller ikke fjerne uden nogen form placering andet steds.... læste på et tidspunkt en artikel om det, hvor han havde bygget hele siden på sit kabinet om til en stor fælles køleblok (vi snakker altså omkring 25000 finner og et overflade areal på 500*500mm og alle finnerne oven i, men der lå load med en e6600 stadig på 65 grader efter 24 timers stress test da det så ikke var muligt at fjerne mere varme passivt.... endte dog med at psu´en stod af efter de første 48 timers brug og tog resten af setup´et med sig.... han prøvede forgæves igen dog med samme resultat.... bagefter blev der så forsøgt med vandkøling og der virkede det MEN! så var der meget meget lidt støj fra pumpen.... det er hvad jeg kan give dig af erfaring og håber du eventuelt selv kan låse problemet..... håber jeg eventuelt kunne få lov til at smide en gæste artikel op på siden her engang til slutningen af januar hvor jeg giver et eksempel på en stille pc til et billigt budget med det setup jeg har....

CF

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2008 22:10:02
Svar/Indlæg:
4689/105
#18 Jeg sagde nu heller ikke at det var en regel der galdt på alle PSU'er.

Generelt, så skrues blæseren ikke så højt op når PSU'en ikke belastes så meget. Selvfølgelig er der nogle der larmer alligevel. Det har jeg heller ikke sagt der ikke er.