Diode Spots

Diverse d.  26. december. 2008, skrevet af Mentos3
Vist: 446 gange.

Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
26-12-2008 17:39:52
Svar/Indlæg:
4230/89
hej,
jeg skal have købt 6stk diode spots til mit loftbelysning,
og har kigget på nogle som dem her
http://www.prolys.dk/lamina-8w...
de skulle passe med de sokler jeg allerede har, osv...

men er der nogle der kender til prolys.dk..?
er de til at handle med? og ikke mindst stole på 🙂?
Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
26-12-2008 17:42:07
Svar/Indlæg:
4230/89
hov, fik vidst lige rodet det lidt sammen 😴

slp^

Superbruger
Tilføjet:
26-12-2008 18:26:50
Svar/Indlæg:
321/99
Jeg har kun hørt godt om dem - blandt andet fra forumet på ingeniøren.dk.

Som jeg ser på det er det en god investering at gøre, da de nærmest vil holde for altid.

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
26-12-2008 19:31:35
Svar/Indlæg:
4120/115
Har haft LED belysning i hele hytten de sidste 4år, og min erfaring er helt klart, at diode pærer variere ekstremt meget i kvalitet.
Og har personligt bedst erfaring med følgende model til GU10 fatning. http://www.matronics.dk/Produk...

De har indbygget switchmode power supply, men de har ikke det der ligner synligt flimmer! Farvetonen er meget neutral, hverken varm eller kold, og ikke mindst er den ensformig fra pærer til pærer. Spredningen er også rimelig, men self. ikke på højde med alm. pærer. Men man supplere self. bare med flere 😉

Men især pærer med arrays af alm. 5mm. dioder har jeg skidt erfaring med, da de ofte kobler dioderne i serier. Og hvis én dør, så dør hele serien. Og så variere farven ret meget, og mange af dem flimrer også en smule. (slet ikke så meget som lystofrør osv. men man kan godt se det aligevel!)

Og en anden tip, hold dig fra dem hvor de kalder lyset varmt, for det er ofte helt overskruet, og ligner nigotin gul farve :no:

Men ellers, så har LED kun min bedste anbefalinger, og det jeg kan personligt rigtig godt lide det helt hvide lys, og den lyn hurtige turn-on/off. Og så spare man self. spandevis af kroner på el! På min el akonto, får jeg i gennemsnit 600kr. tilbage hvert år, og jeg spare på ingen måder, og det selvom jeg har 3-4 computere og stort anlæg osv. som også tager sin del...

Men jeg kan eks. lyse min stue op med 8stk. 5watt dioder, og det ville jo ellers nok koste 2-3 alm. 60watt glødetråds!

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
26-12-2008 22:45:54
Svar/Indlæg:
4018/217
#0 dem kan du roligt handle med. Jeg har handlet der en gang før og det gik bare super.
Ang de nye high power led så giver de faktisk et rigtig godt lys og rigligt med det. Jeg har også prøvet en del og alt har ikke været lige godt desvære.

De highpower led´s jeg har prøvet har dog været i løs vægt,

Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
27-12-2008 08:42:45
Svar/Indlæg:
4230/89
okay, jammen tak for svarene 🙂

#3 ja jeg har nemlig også erfaring med at de kan svinge rigtig meget i kvalitet...
hvilket også er derfor jeg køber dem her til 300kr/ stk... istedet for nogle af de billige til 100kr, eller sådan noget 🙂

det er netop også energiforbruget der får mig til at skifte...
lige pt har jeg 6stk 40W halogen spots over mit skrivebord, som jeg vil skifte ud med de lidt mere "miljørigtige" diodespots her 😉

jeg har en tidligere kollega som lige er blevet færdig med at renovere hus sammen med hans kæreste,
hvor de i deres køkken/stue har placeret 10stk af sådan nogle indbygningsspots i loftet... for det første ser det rigtig godt ud,
og for det andet, har han regnet ud, at hvis de står tændt 24/7, et helt år, koster de i alt kun ca 500kr,- 🙂