Projekt 0 støj af computeren

Diverse d.  27. december. 2008, skrevet af Petter1979
Vist: 492 gange.

Petter1979

Elitebruger
Tilføjet:
27-12-2008 17:11:24
Svar/Indlæg:
1268/80
"stikker fingrene i ørerene" lalala kan ikke høre dig til computeren for ikke at høre støjen fra den. MEN. det virker jo kun så længe at man kan holde hænderne i den stilling.

Jeg har altid haft mit computerkabinet stående under bordet, eller nogen gange oppe på bordet hvor jeg sad ved computerskærmen. Men i alle tilfælde larmer den. Og det var jeg blevet træt af.

Computerne bliver ikke mere støjsvage i fremtiden, så jeg tænkte at der måtte ske noget.

Da jeg skulle male i mit computerværelse, belsluttede jeg mig for at gøre noget ved det. At lave noget ved mit computersetup.

Computerbordet har jeg lavet af en gammel Ikea rumopdeler, en mdfplade, 2 bordben, nogle vinkler, og noget terpentinmaling. Alle tingene havde jeg undtagen malingen, så det var en billig løsning.

Jeg valgte at placere mit computerbord op af væggen ud til min gang, på den anden side i gangen er der et gangskab, deri vil jeg placere min computer.

Væggen imellem mit computerværelse og gangen, er en ca. 24-25 cm tyk murstensvæg, så der burde være rimlig støjdæmpning.

Under mit computerbord borede jeg et 62mm hul ud i gangskabet, hvor jeg kan føre ledningerne fra skærm, lyd, mus, tastatur og lign. igennem.

Jeg er ikke helt færdig med projektet endnu, men i kan se et par billeder af hvad jeg har fået lavet indtil nu. Computeren er flyttet til skabet, her er et billede af det:

Her er et billede fra computerværelset af setuppet, dog har jeg ikke sat noget lys op endnu, så der er lys fra en 100Watts pære i baggrunden.

Et billede nedenunder computerbordet, hullet ud til gangskabet er stoppet til med et par sorte sokker fra begge sider:

Operation 0 støj af computeren resultat:
Det endelige resultat af mit projekt har overasket mig i den grad, ingen støj overhovedet 😲 . Og min computer larmer ellers rigeligt hvis man sidder ved siden af den.

Mangelliste:
-Mangler at lave noget strøm i skabet til computerne(pt er der lige trukket en 1,5m forlængerledning)
-Skal have købt lidt lys til mit computerværelse

NickKokkedal

Superbruger
Tilføjet:
27-12-2008 17:53:50
Svar/Indlæg:
2600/84
Det er piv neat det der, men øh, din desktop roder! :D

Petter1979

Elitebruger
Tilføjet:
27-12-2008 18:10:07
Svar/Indlæg:
1268/80
#1 Ja det roderi kom af at skulle battle med at installere nye nvidia drivere, fik tit

"your system have not been modified"

Fandt så ud af at det var phyx installationsfilen der fik installationen til at gå i stå. Fjernet den og så kunne jeg installere nvidiadriveren

SoundWave

Elitebruger
Tilføjet:
27-12-2008 18:16:12
Svar/Indlæg:
3011/103
Helt skidt ser det jo ikke ud.

Hvordan har computeren det ellers i sådan et skab? Det er jo svært for den at få noget ordentlig luftcirkulation. #1 har ret i, at din desktop roder. Et nice touch kunne være, hvis du vægmonterer dine højttalere og får dig noget trådløst tastatur og mus. Skærmen kunne for den sags skyld også vægmonteres. Jeg har selv leget lidt med idéen.

Johnny

Superbruger
Tilføjet:
27-12-2008 18:25:31
Svar/Indlæg:
2127/11
Rodet desktop?! Godt i ikke ser hvordan mit ser ud det meste af tiden så 😛

Nu er det der med at bore store huller i væggene jo ikke altid en mulighed. I hvert fald ikke for de af os der bor til leje, og ikke er vilde med tanken om at betale en formue ved fraflytning 😉

Men nixe ide, forudsat du ikke bruger dvd-drevet for ofte. Dejligt clean, no fuss. Lige som vi kan li det :yes:

Jeg går selv og pønser lidt på en ultraclean opsætning, med trådløse enheder, diskret højttalerplacering, og pc'en gemt lidt af vejen. Men indtil videre er det ikke blevet til andet end tanken. helt normalt i min verden 🤡

Petter1979

Elitebruger
Tilføjet:
27-12-2008 18:40:59
Svar/Indlæg:
1268/80
#3 den har det fint, jeg regner med at sætte en 230Volt ventilationsblæser op i toppen af skabet som så suger luften ud, og der er ca. 4 mm luft hele vejen rundt omkring skabslågerne, det er nogle gamle skabe fra 72, så de er ikke hermetisk lukket som nyere skabe er i dag.

Jeg har sat fuld skrald på alle kabinetblæsere i mit antec P182, + fuld skrald på blæserne på mine 2 8800gt.

Mine 2 8800gt's er rimlige kølige, jeg kan lige prøve at tage et SS.

Cpu'en idler omkring 40 grader, og bliver max omkring 53-54 grader.

Screenshot:

Petter1979

Elitebruger
Tilføjet:
27-12-2008 18:48:14
Svar/Indlæg:
1268/80
#3 Jeg har ikke andet at bruge computerbordet til end at have plads til en kaffekop, + småting. Jeg havde tanken om at bore tingene op på væggen, men jeg flytter min computer en gang imellem, sidste gang var i uge 43 til noge lan. Så jeg vil helst have at tingene er til at kunne flytte hurtigt.

#4 Det med hullet i væggen er intet problem, hvis jeg flytter fra lejligheden kan jeg sagtens lappe hullet, jeg er elektriker til daglig, så jeg har god erfaring med at mure.

Jeg regner også med at købe en USB dvddrev på et tidspunkt. 😉

Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
27-12-2008 19:19:22
Svar/Indlæg:
4230/89
jeg lavede selv noget ligende med et tidligere setup,
Athlon64 X2 4800+, 8800GTS, 2Gb DDR2 Ram, og sådan lidt...

borede et 45mm hul fra under mit skrivebord, og ind i sådan et indbygningsskab der var i rummet. ca 4mtr fra hvor jeg sad...
jeg købte forlængerkabler til skærm, mus, tastetur, printer, højtalere osv, for at kunne få det hele med hen...

men blev så desværre ramt noget så slemt af en lille problem der hedder "dårlig luftcirkulation" 😕
de første par timer efter den var blevet startet op var der ikke nogle problemer,
men når man først gav den gas med diverse spil og sådan, gik der ikke lang tid før den bukkede under, og jeg endte med at måtte lade begge skabsdøre stå åben...

lagde på et tidspunkt et termometer ind i skabet, og luft temperaturen blev nemt over 40grader, så logisk nok kunne computeren ikke klare det....

-----

men rigtig fedt hvis du kan få det til at fungere ordentligt,
jeg havde desværre ikke den mulighed at sætte blæsere i skabet, da det jo stod inde på værelset 🙂

SoundWave

Elitebruger
Tilføjet:
27-12-2008 20:29:24
Svar/Indlæg:
3011/103
Jeg har selv prøvet noget lignende med min server i et skab, hvor jeg endda borede et hul bagi, så ledninger og luft kunne komme igennem. Det var endda et glasskab, hvor lågerne på ingen måde slutter tæt. Der blev alt alt for varmt i skabet, så nu står serveren ved siden af skabet.

Så... husk endelig luftcirkulation.

hansen2605

Elitebruger
Tilføjet:
27-12-2008 20:31:04
Svar/Indlæg:
2845/99
#7+8

der er derfor vandkøling er opfundet ❤

Petter1979

Elitebruger
Tilføjet:
27-12-2008 21:29:06
Svar/Indlæg:
1268/80
Jeps jeg vil self sørge for god ventilation, for ude i gangen er det ligemeget hvor meget ventilationen larmer, for jeg sidder så på computerværelset 😉

Regner med i morgen at sætte en 100mm 230V ventilationsblæser i toppen af skabet, så der skal nok komme noget godt udluftning

anru2007

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2008 00:07:24
Svar/Indlæg:
5891/423
#9 Nemmerlig ❤

SoundWave

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2008 09:12:10
Svar/Indlæg:
3011/103
Øhm... både og. Der kan ikke installeres vand i min server, da det er en QNAP TS-409 Pro.

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2008 09:29:46
Svar/Indlæg:
3943/44
Selvfølgeligt kan der installeres vand køling i en QNAP, men det kan da godt være der skal laves nogle specielle løsninger!
Det er efterhånden blevet helt mainstream det vandkøling, folk har glemt at man for bare 5 år siden faktisk var nødt til at lave det hele selv.

SoundWave

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2008 10:24:38
Svar/Indlæg:
3011/103
Det er jo fuldstændig hjernedødt at installere vandkøling i sådan en QNAP. Der sidder 1 blæser som tager sig af at køle det hele - jeg har 4 harddiske deri. Det vil kun blive rigtig dyrt, besværligt og helt unødvendigt.

Petter1979

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2008 21:34:50
Svar/Indlæg:
1268/80
#9+11 Hvordan vil vandkøling hjælpe på problemet i et skab, der skal stadig noget "externt" ventilation for at holde temperaturen nede i skabet.

Om det er blæsere eller vandkøling, det er stadig den samme mængde "varme" der kommer fra computeren ud i skabet. Som så skal ud af skabet på en måde.

Self. hvis i tænkter på at placere vandkøling uden for computerkabinettet så kan jeg se jeres ide.

Jesper

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2008 21:39:06
Svar/Indlæg:
2072/117

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2008 22:41:28
Svar/Indlæg:
3943/44
#14 Ja det er hjernedødt at gøre det, men man kan!

#15 Du sætter radiator uden for skabet, så vil en stor del af varmen jo blive ledt ud.

SoundWave

Elitebruger
Tilføjet:
29-12-2008 05:42:06
Svar/Indlæg:
3011/103
Jeg er lidt uenig i den påstand. Det kan godt være, at det er samme mængde watt der skal ventileres, men i og med at temperaturerne er lavere vil der også være mindre varme der skal væk.

Efter jeg er skiftet til vandkøling er mit computerrum blevet meget kølingere. Før var der altid meget varmt i rummet, og i 1½ år har jeg ikke haft tændt for radiatoren. Efter vandkøling er kommet til er der konsekvent et par grader lavere, selvom jeg nu endda har tændt for min radiator.

Jeg kan på ingen måde se hvad det vil hjælpe eller gavne med vandkøling i sådan en QNAP. Det lyder for mig som om du overhovedet ikke aner hvad det er, eller hvordan den er bygget op.