kamera og cr2canon format?

Diverse d.  28. december. 2008, skrevet af Nordskov
Vist: 263 gange.

Nordskov

Superbruger
Tilføjet:
28-12-2008 00:53:57
Svar/Indlæg:
569/99
har en ven der har et canon kamera der tager billeder i cr2 format hvilket program skal bruges til at åbne disse? der er hentet software fra canons hjemmeside men uden held .. håber i har en ide derude. tak på forhånd.
korben

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2008 01:33:20
Svar/Indlæg:
1081/251
Hvad er det for et kamera?

kik her http://wildtramper.com/sw/cr2/...

Men jeg gætter da på at Adobe photoshop tager den.

eller prøv den her. det er en view'er http://www.newfreedownloads.co...

Overbuary

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2008 01:41:08
Svar/Indlæg:
1762/50
Det er Camera RAW, eller Canon RAW 2 🙂

Bruger selv Ps til at tilgænge Camera RAW plugin'et. Mener faktisk at Picasa kan tage dem. Men du skal gerne have noget med Camera RAW plugin'et for at behandle dem bedst og få mest ud af dine RAW filer, ellers kan Canon's DPP godt 🙂

korben

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2008 01:44:44
Svar/Indlæg:
1081/251
Yes photoshop og Lightroom tager dem fint med deres Camera Raw 5.2 plugin

det er vel ikke en Canon 5DII du har købt?

Nordskov

Superbruger
Tilføjet:
28-12-2008 02:05:07
Svar/Indlæg:
569/99
det er et Canon 450D.

har prøvet at installere et plugin jeg fandt på Canon's hjemmeside men jeg kunne stadig ikke åbne billederne I Photoshop

Jeg er ikke sikker på om det er RAW eller RAW to... ved bare at formatet er CR2

NickKokkedal

Superbruger
Tilføjet:
28-12-2008 03:48:57
Svar/Indlæg:
2600/84
Har også lige købt sådan et.
Lidt offtopic.
Har du oplevet at kameraet pludsligt er holdt op med at reagere... f.eks. skærmen bare forblev sort eller billedet bare frøs? Det er sket et par gange for mig, har måtte tage batteriet ud eller tænde og slukke for at fixe det. Lidt underligt.

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2008 09:25:11
Svar/Indlæg:
3943/44
Siden det ikke lyder til at i særligt velbefarne inden for RAW billeder, ville det være en oplagt løsning at sætte kameraet til at tage billeder i jpeg.

Start med at lære kameraet at kende, der efter kan i begynde at kikke på de ekstra muligheder som RAW formatet giver jer.

Men da det er et Canon kamera så kan alle programmer som kan arbejde med RAW helt sikkert åbne det.
På cd'en som fulgte med kameraet ligger helt sikkert også et program til formålet.

#5 lyder en anelse defekt.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2008 10:25:45
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

"Canon Digital Photo Professional" - Programmet burde følge med kameraet, da din ven købte det. Det er et fint lille stykke software, der ikke tager for hårdt fat og er ret brugervenligt for begyndere.

Når han begynder at blive bedre til det, kan han overveje betalingsprogrammerne. Det er en helt videnskab at konvertere RAW-billeder, og kan bedst sammenlignes med tiden i mørkekammeret.

Så få styr på det basale, læs dokumentationen og brug www.canoneos.dk - så er man godt i gang 🙂

korben

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2008 13:56:05
Svar/Indlæg:
1081/251
Det er nu meget nemt. Det er langt fra alle programmer der kan bruge RAW. Photoshop kan godt hvis du gider at bruge 3min på at download denne.
http://www.adobe.com/products/...

http://www.adobe.com/support/d...

Hver gang der kommer et nyt kamara der kan brug RAW så skal der også et nyt raw plugin ud. Du kan se på en liste om dit kamera er med i den RAW update.

Men EOS 450D er en del af RAW 5.2 ( husk på at de nye RAW plug in ikke dur på de gamle photoshop. Du skal have CS4 fremover )

Men 450D kom med Camera Raw 4.4.1 update som kun er til CS3 og op.

Så du skal have CS3 eller CS4 hvis du skal have RAW til at virke i Photoshop til dit kamera.

Men jeg giver #6 ret i det med JPG. Glem alt om RAW indtil du har styr på dit kamera. Og jeg gætter på at JPG er helt fint til 99% af de ting du laver også efter du har styr på dit kamera. Du får kun noget ud af RAW hvis du er god til photoshop eller et andet program.

En ide for dig kunne være at se lidt på Adobe Lightroom som er et super program til at lave edit af sine fotos. Mange prof. fotografer er ved at gå fra photoshop og over på lightroom fordi photoshop er ved at blive for stor og kan en masse med 3D og andre ting som man ikke har brug for hvis man bare skal rette sit foto til i lys,farve osv.