-> #1
Jeg vil give dig ret et langt stykke hen ad vejen. Dog vil jeg gerne påpege, at Adobes programmer er opbygget relativt ens. Så kan du det ene af dem, har du ret nemt ved at gå til de andre.
Selv har jeg primært kendskab med Photoshop, og har man hele "strukturen" til at sidde på rygraden, vil man nemt kunne skifte mellem Premiere og After Effects. Jeg vil dog give dig ret i, at de kan være noget uoverskuelige til at starte med. Så Photoshop er nok den mest "pædagogiske" i den sammenhænge.
Jeg har ikke selv den store erfaring med Sony Vegas, men den smule jeg har fiflet med, samt hvad man hører rundt omkring, så er det ret meget Vegas og uLead der fører i feltet, når vi snakker "brugervenlighed".
Der er mange muligheder i Vegas, men de slår nok ikke Premiere og After FX på en god dag. Det bør dog nævnes, at jeg selv er ret stor fan af "Avid" (man er vel 'Star Wars' nørd 😛), men min "kærlighed" og økonomi faldt på Premiere/After FX.
Jeg siger tak for rosen, og jeg da med vilje valgt at kommentere billedet yderligere i selve artiklen. De næste dage, sidder jeg hos familien, men når jeg kommer hjem, vil jeg lige "revidere" artiklen, da det først er nyligt jeg har fået styr på alt det her AVCHD-halløj.
Jeg er langt fra en ørn til video, men jeg genkender god billedkvalitet når jeg ser det. Panasonic SD9 placerer sig langt fra at være i toppen, når vi snakker billedkvalitet. Men sætter man det op imod pris og målgruppe, så skal der ikke herske tvivl om, at selve kameraet er ret gedigent.
Selv har jeg da overvejet, om ikke jeg skulle anskaffe mig et sådanne, og dermed kunne lave nogle lidt mere interessante videopræsentationer (Svedel77 har jo sine 360-billeder, og man skal jo altid battle lidt 😀).
Jeg havde en optagelse med hjem til min kæreste, hvor jeg smækkede det over på hendes computer. Jeg må sige, at selv i 720p, ser billedet særdeles attraktivt ud. Jeg har ikke selv et TV, men en 24" skærm med opløsningen 1920x1200. Så man kunne vel forvente, at billedet måtte være nemmere at vurdere hér.
Men eftersom, at kameraet er rettet mod den "almindelige" familie, ville jeg ligeledes gerne tjekke det efter på et TV.
En god idé kunne være, at man tog sine optagelser, lagde dem ind på computeren, derefter redigerede dem, for til sidst at smide dem tilbage til kameraet. Med et HDMi-kabel mellem videokameraet og TV'et, vil man overflødiggøre en "unødig" ekstrainvestering, i eksempelvis en PlayStation 3 el.lign.
-> #2
Det er et møglækkert kamera, med et par "fehlere". Men ser man bort fra softwaren (her tænkes primært på Pinnacle), så er det klart anbefalelsesværdigt :yes:
-> #3
JVC Everio HD kunne være et godt bud. Men ligesom Panasonic, gør JVC brug af et proprietært system. Det bør dog nævnes, at JVC - efter min smag - klart ligger i front, når vi snakker billedkvalitet. Også selvom at teknologien er "forældet". Det bærer tydeligt præg af, at være fra tiden hvor "HD-DVD vs. Blu-Ray"-krigen rasede.
Sonys bud, er ligeledes godt. Men skal du have seriøst HD, så kan du godt regne med at slippe de første kr. 20.000,- De første kr. 10.000,- er for selve kameraet, og de næste kr. 10.000,- er for en voldsom opgradering.
Til videoredigering, ville jeg nok kigge efter Pinnacle Studio 12 eller Sony Vegas. Ganske som #1, har jeg lidt et horn i siden på Pinnacle. Det er ikke så meget deres software, for den gør det samme som alle andre.
Problemet er blot, at siden version 10, har Pinnacle sagt, at deres software kan afvikles på relativt svage computere. Det har også sin rigtighed. Problemet er blot, at uanset hvilken software du bruger, så vil High-Definition jo kræve sin computer, da det jo er... netop High-Definition.
En god pointer kunne være, at sammenligne "minimums systemkrav", for div. software, især når vi kigger på hvad der kræves for at afvikle High-Definition.