DVB-T og DVB-C

Media Center d.  28. december. 2008, skrevet af pete45
Vist: 733 gange.

pete45

Superbruger
Tilføjet:
28-12-2008 16:38:05
Svar/Indlæg:
284/89
Har været ved at læse og kigge på en masse sider, og har fundet udad at GVDnet.dk, som jeg er medlem af, både har DVB-T og DVB-C kanaler.

Så hvad i alverden skal man dog vælge af tv-tuner kort til et Media Center?

Har kigget på

http://www.edbpriser.dk/Produc...

Som har dual tuner.

men der er jo også dette

http://www.edbpriser.dk/Produc...

som jeg dog ikke tror har dual tuner

nogle gode tips`?
season88

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2008 17:00:07
Svar/Indlæg:
1221/95
Hvordan får du dit signal udefra?

Via Antenne (Terestrialt = T)
Eller Kabel? (Cable = C)

korben

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2008 17:33:56
Svar/Indlæg:
1081/251
#0. Jeg kender ikke en meter til GVDnet. Men jeg går ud fra at du kun kan komme på deres net via DVB-C. DVB-T er noget alle har helt frit.

Men jeg tror nu altså kun de kører på samme måde som TDC kabel tv gør. Analog via et antenne stik i vægen. Igen jeg gætter bare for jeg kender ikke til deres setup. Men hvis de gør det og du ikke har brug for en settop box for at se noget tv fra dem. Så kan du bruge næsten alle tv kort.

hvis du skal have hjælp. Så skal du skrive 100% hvad det er for et signal du får fra dem. Jeg gætter på et analog signal fra en dåse i vægen

besse

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2008 17:47:58
Svar/Indlæg:
1326/83
Husk at vælge en tuner som kan tage det kommende tv-signal. (MPEG4)

red_martians

Moderator
Tilføjet:
28-12-2008 17:59:43
Svar/Indlæg:
7881/1165
Mange mindre antenneforeninger tilbyder faktisk DVB-t via kabel-TV.
Der er ikke noget der er bedre end andet, men DVB-t giver de som har købt fjernsyn med dvb-t-tuner eller give en mulighed for at købe en billig box istedet.

korben

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2008 18:11:47
Svar/Indlæg:
1081/251
#4 derfor skal han skrive hvad det er for et signal han får.
Og hvorfor skriver du at der er ikke noget der er bedre end det andet??

#3 ja Mpeg4 er det vi kommer til at bruge med tiden. Men med mpeg4 kommer han jo nok ikke uden om en settop box. For det bliver jo boxer som kommer til at står for det net. Og dem skal man have et program kort til for at kunne se noget.

pete45

Superbruger
Tilføjet:
28-12-2008 19:50:38
Svar/Indlæg:
284/89

Vi trækker en ganske almindelig tv-ledning fra en dåse i væggen. De skriver på deres side at de har nogle "gratis" DVB-T kanaler, som er med i de pakker vi kører med som standart, samt de har nogle DVB-C kanaler som så koster extra.

Vores tv er et af de dejlige billige prosonic 25/26" fra bilka til 3k.

korben

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2008 20:33:58
Svar/Indlæg:
1081/251
ok men hvad er det så du gerne vil?? bare have så du kan få det signal på din pc? altså den program pakke i har nu

pete45

Superbruger
Tilføjet:
28-12-2008 20:46:49
Svar/Indlæg:
284/89
jeg skal bare have, så jeg kan optage og afspille mine optagelse. Den skal kunne optage på en kanal, og stadig være istand til at vise en anden. Dvs 2 tuner, så vidt jeg har fundet udad so far 🙂

edit: ja, som du siger, så at mit MC kan "se" mine kanaler, og jeg self kan optage og afspille.

korben

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2008 21:30:58
Svar/Indlæg:
1081/251
Jamen en mulighed kunne være http://edbpriser.dk/Products/L... Men du kan godt finde andre kort som ikke koster så meget som kan tage dit tv format ind. Men den her har bare også lidt til fremtiden.

pete45

Superbruger
Tilføjet:
28-12-2008 21:37:19
Svar/Indlæg:
284/89
AHA mange tak, nej det ligger fint inden for hvad jeg ville give. Går næsten altid efter at de vitale dele i min pc og nu mit media center, er lidt med fremad også 😀 :yes:

men mange mange tak for hjælpen, havde faktisk kigget på det kort før, var bare ikke sikker 🤣

Mark0

Superbruger
Tilføjet:
04-01-2009 15:23:33
Svar/Indlæg:
121/11
korben - hvis han skal bruge det til sit kabel-tv kan han ikke bruge det du linkede til til en dyt. det er til enten satellit eller terrestial, altså en antenne han selv smider op.

du skal have fat i en DVB-C tuner, punktum :)

red_martians

Moderator
Tilføjet:
04-01-2009 15:56:16
Svar/Indlæg:
7881/1165
#11: Som nævnt tidligere. Flere mindre antenneforeninger tilbyder også DVB-t i kabelTV. Det er ikke unormalt, og DVB-t signalet er ikke nødvendigvis afskåret kabelTV. Men DVB-C er 100% afskåret luftbaseret TV.
Yousee(TDC) og Stofa(telia) bruger dog udelukkende DVB-C i kabelTV og det er en af dem hovedparten har.
Skulle desudeun hilse og sige at det bare er et spørgsmål om tid før mpeg4 er yt. IP-TV er vejen frem. 😉 og dermed mere og fair konkurrence.

korben

Elitebruger
Tilføjet:
04-01-2009 17:10:35
Svar/Indlæg:
1081/251
#11 Hvis du ser på GVDnet.dk så ser det altså meget ud til at det er analog tv de sender ud. ANALOG. Derfor kan han nemt bruge det kort. Men jeg syntes da han skulle høre dem til hvad det er som de sender ud. For det står der ikke meget om på deres side. eller også kan jeg bare ikke finde det..

#12 Hvorfor siger du at Mpeg4 er på vej ud??? Hvad format kommer IP-TV da i?
Og hvorfor tror du at det giver en mere fair konkurrence????

pete45

Superbruger
Tilføjet:
04-01-2009 19:23:05
Svar/Indlæg:
284/89

GVDnet har både DVB-t og C kanaler. T-kanaleren er TV2, DR1 og et par andre, alså de kanaler som jeg allerede har i min pakke.

DVB-C er extra kanaler, som jeg skal købe mig til, hvilket jeg ikke gider 😀

Denne vide har jeg så fået efter at oprettet denne tråd 😀

Men har bestilt det kort, så nu må jeg se om det holder, eller om jeg skal ud og købe noget andet engang. 🤣

red_martians

Moderator
Tilføjet:
04-01-2009 23:03:08
Svar/Indlæg:
7881/1165
#13: IP-TV kommer muligvis med mpeg4, men det må tiden vise.Uanset hvad, gør det fjernsynets indbyggede mpeg4-modtager overflødig, da det vil kræve en helt speciel IP-TV-modtager, der så skal have en indbygget decoder (muligvis mpeg4) Men andre og bedre alternativer vil muligvis med tiden blive indbygget.

IP-TV har mange fordele. Den største er at man selv kan vælge udbyder. Er man irriteret kan man frit skifte i modsætning til f.eks. boxer, yoosee og stofa. Det eneste krav er at internetudbyder og TV-udbyder er den samme.
Allerede nu kan man vælge mellem TDC og telia som begge udbyder IP-TV.
Problemet med både fiber og kabel er at der sidder én udbyder på det hele. Altså ren monopol.

Dernæst kræver det meget mindre båndbredde. Man bahøver ikke at sende alle kanaler på en gang, og ber kun om den kanal eller udsendelse som man ønsker. Man er ret frit stillet, og i teorien behøver man ikke en gang en harddiskoptager i stuen længere, da man bare henter det som bl.a. podcast til TV. muligvis også mere HD-TV, da man som sagt kun henter en kanal ad gangen.

Men i teorien kunne man jo bruge Xvid istedet for mpeg4.. og hvad angå IP-TV vil man jo i teorien bare kunne skifte til nye formater når man ønsker.. udbyderen kan jo sagtens sende i 120 forskellige komprimeringsformater uden at alle behøver at skifte til en gang.

korben

Elitebruger
Tilføjet:
04-01-2009 23:38:13
Svar/Indlæg:
1081/251
#15 ja der er ikke noget nyt. Jeg var bare ikke med på hvorfor du skriver at Mpeg4 YT for det er den da LANGT fra. Og det er en super drøm du har. Men som det er nu og meget langt tid endnu så er og bliver det VIASAT og cannaldigital som har alle kort på hånden. Hvorfor tror du at boxer og Fiberbredbånd som midtvest bredbånd og andre har så svært ved at lave program pakker.?

En drøm ville da være at man kun skulle betale for de kanaler man bruger og man så fik en pris pr stk. og ikke som nu hvor man nemt kommer af med 200-300kr pr måned for en pakke hvor man kun bruger 30% af dem. Men igen der kommer nok til at gå 3-5år før vi ser denne mulighed.

Men igen MPEG4 er langt fra yt og der går mange år før den er det.

korben

Elitebruger
Tilføjet:
05-01-2009 22:26:58
Svar/Indlæg:
1081/251
Jeg skulle lige se hvad det der GVD var for noget. Så jeg har sendt dem en mail. Her deres svar.

Jeg syntes du skal tænke over det med Family Mix og kortlæser

Pt. sendes alt analog, derudover sendes DR1, DR2, DR Updata & TV2 i ukodet DVB-T format.

Ved overgangen til Family Mix sammen med Canal Digital vil digitalt TV blive sendt kodet i DVB-C format, hvilket kræver en kortlæser.

MVH
GVD Support

pete45

Superbruger
Tilføjet:
05-01-2009 22:47:38
Svar/Indlæg:
284/89
#17 lækker info 🤡 Jeg nok kommer til at købe et DVB-C kort senere, men vil lige vente lidt, pga at mit nuværrende TV kun har DVB-T tuner, og kun er på 26", så kan overleve lidt endnu.

Desuden kører der rygter om, at Canal Digital (måske) ville nogle DVB-C tuner til rådighed, som man så kan leje via GVDnet.

kimc88

Superbruger
Tilføjet:
16-01-2009 12:19:34
Svar/Indlæg:
308/113