-> #2
Jeg tror ikke, at man umiddelbart vil kunne se forskel. Mht. software, så medfølger "Picture Motion Browser", der givetvis vil kunne opfylde de fleste af dine krav.
Til lidt mere "avanceret" videoredigering, er der jo Windows MovieMaker samt Pinnacle Studio Version 12. Begge programmer er lette at gå til. Jeg har selv, lidt af et horn i siden på Pinnacle. Deres software er nu udemærket, så længe du ikke stiler efter Hollywood-effekter. Men til simpelt brug, er det nu ganske udemærket.
Personligt? Så ville jeg mene, at Windows MovieMaker er et slemt overset program, der trods alt, har et par esser gemt i ærmet.
Mht. kameraerne, så ville jeg nok kigge nærmere på 11'eren og 12'eren. Der er bedst mulighed for at "opgradere" med disse to, frem for 10'eren. Jeg forestiller mig, at der ikke vil være den store forskel, når vi snakker billedkvalitet.
Men jo mere man kommer "ind" i det, jo mere kritisk bliver man over for udstyret. Så måske kortlæser, mikrofonindgang Jeg kunne dog forestille mig, at 11'eren og 12'eren vil have det lidt nemmere under svære lysforhold (juleaften, nytårsaften, familiefester etc.) end 10'eren. Men vi snakker marginaler hér.
Så både ja og nej. Man kan argumentere for, at de kr. 2.000,- ekstra, er givet godt ud. Men til kr. 5.000,- ville jeg nok snarere kigge efter et alternativ, kontra en "opgradering".
Der er ingen tvivl om, at Sony, Canon og JVC er ledende inden for feltet. Panasonic kan godt hænde at have en bedre billedkvalitet. Men de gør til gengæld, ligesom JVC, brug af et proprietært format. Så længe man bruger den medfølgende software, bør det dog ikke være et problem.
Canon har til gengæld en bedre mulighed for "manuelle" muligheder, men det kræver til gengæld, at man er lidt nørdet inden for feltet. Det betaler sig dog i sidste ende.
Ofte, så anbefaler jeg JVC og Sony til "familier", da det er kameraer som er nemme at komme til, og der er en god sammenhæng mellem pris, kvalitet og ikke mindst brugervenlighed.
Køb du hellere kameraet til kr. 5.000,- og glæd dig over, at du sparede kr. 2.000,- på noget du ikke "kunne se".
Ganske som med computerskærme/fladskærms TV. Hvis ikke man kan se, hvorfor man har et TV til kr. 15.000,- og et TV til kr. 5.000,- når billedet ser ens ud, så spar de kr. 10.000,- og glæd dig over dét 🙂