Hvilket Full HD video kamera?

Diverse d.  29. december. 2008, skrevet af freak1
Vist: 900 gange.

freak1

Elitebruger
Tilføjet:
29-12-2008 19:17:04
Svar/Indlæg:
216/43
Hejsa.

Ved ikke om det er det helt rigtige forum men håber der er nogen cam nørder herinde :D

Jeg skal bruge en cam til små optagelser af familien osv.

Nu har jeg Full HD tv og det hele så derfor skal man jo have HD cam også ik? :)

Jeg har kik på sonys Handycam HDR-SR10E og HDR-SR11E samt HDR-SR12E

Så vidt jeg kan se er 11 og 12eren ens pånær harddisken.

Men fra 10-11 ser det ud til der sker lidt forskelligt. men er ikke sikker på hvad de ting betyder for kvaliteten af det endeligt resultat.

Billedenhed: Størrelse
10eren 1/5.0 ClearVid CMOS-sensor
11eren 1/3.1 ClearVid CMOS-sensor

Number of Pixels Act Camera-tilstand (K)
10eren 16:9-tilstand, 1490/4:3-tilstand, 1120
11eren 16:9-tilstand, 3810/4:3-tilstand ; 2860

Så har 10eren 15 zoom mens 11eren kun har 12

der er flere forskelle hvis man kigger her: http://www.sony.dk/product/Com...

Ved som sagt bare ikke hvad de betyder i sidste ende og om det retfærdiggøre en mer pris på 2000 kr.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
29-12-2008 19:40:11
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Først og fremmest, bør du gøre op med dig selv "hvorfor" du vil have et High-Definition kamera. Dernæst, "hvordan" du vil bruge det.

Hvis det er til familiebrug, er det blot et spørgsmål om at finde frem til det kamera der passer ind med de fleste af dine kriterier. Først punkt, for de fleste, er jo nok prisen. Det er svært at spå om, da kameraerne er vidt forskellige.

Personligt ville jeg kigge på hvor ny teknologien var. Hermed ment, at jeg nok ikke ville vælge et "gammelt" High-Definition kamera.

Dernæst, så ville jeg kigge på lagerkapacitet vs. mulighed for at opgradere. Jeg er selv mest tilhænger af den der "skift bånd"-metode. Hvor man fylder et hukommelseskort/bånd, for dermed at minimere div. risici, såfremt kameraet skulle gå i stykker/blive stjålet.

Hvis du ikke er hobby/video-entusiast, så vil jeg ikke mene at du kan se så meget forskel. Der kan være visse argumenter for at gå miniDV-vejen, men den ville jeg selv gå langt udenom.

Så er der selvfølgelig, "hvordan". Hvis du blot vil bruge kameraet som "point and shoot", så vil div. codecs nok ikke være så vigtigt for dig. Men vil du gerne klippe klistre lidt, tilføje effekter osv. - så bør du være obs på, at det kræver sin computer, og dernæst hvilken software der eventuelt følger med.

Sony Vegas og Adobe Premiere, er uden tvivl de to bedste (mest udbredte?) stykker software til dette segment. Sidstnævnte findes i en "Elements"-udgave, som er noget billigere en CS-udgaven.

Jeg kan godt lide Sonys modeller. Ikke mindst pga. brugervenligheden, men også fordi de ofte har en ret god billedkvalitet.

freak1

Elitebruger
Tilføjet:
29-12-2008 20:01:55
Svar/Indlæg:
216/43
#1 Tak for det hurtigt og lange svar jeg vil prøve at svare så godt jeg kan.

Hvorfor, Fordi det er en smule fremtids sikret og giver formentligt bedre kvalitet.

Hvordan, det bliver mit første video cam så det bliver på begynder stadie optagelser af min datter, diverse småting, familie begivenheder, når man er ude og lege med RC sammen med gutterene osv. Som du skriver leder jeg nok mest efter point and shoot det skal bare virke :D

ang. prisen er den jo vigtig men får man noget bedre som man måske får her i HDR-SR11E så vil jeg evt. godt give lidt mere. Sony køre med 750 kr. i cash back indtil 15 januar så spare da lidt ved sony.

Jeg syntes det er lækkert med HD det gør det let at optage og smide ind på PCen.

Jeg kommer nok ikke til at klippe og klistre helt vildt men kunne godt forstille mig at jeg godt vil klippe lidt fra i nogen klip. Har sony programmer med i pakken? Ellers kan jeg jo skaffe noget software til det senere?

Mener du ikke der er stor nok forskell på de 2 sony cams jeg har linket til til at forsvare 2000 kr. mere? Jeg tænker på når man afspiller på sit TV senere vil man så kunne se forskell hvis man ikke er foto hobby man?

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
29-12-2008 20:21:31
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #2

Jeg tror ikke, at man umiddelbart vil kunne se forskel. Mht. software, så medfølger "Picture Motion Browser", der givetvis vil kunne opfylde de fleste af dine krav.

Til lidt mere "avanceret" videoredigering, er der jo Windows MovieMaker samt Pinnacle Studio Version 12. Begge programmer er lette at gå til. Jeg har selv, lidt af et horn i siden på Pinnacle. Deres software er nu udemærket, så længe du ikke stiler efter Hollywood-effekter. Men til simpelt brug, er det nu ganske udemærket.

Personligt? Så ville jeg mene, at Windows MovieMaker er et slemt overset program, der trods alt, har et par esser gemt i ærmet.

Mht. kameraerne, så ville jeg nok kigge nærmere på 11'eren og 12'eren. Der er bedst mulighed for at "opgradere" med disse to, frem for 10'eren. Jeg forestiller mig, at der ikke vil være den store forskel, når vi snakker billedkvalitet.

Men jo mere man kommer "ind" i det, jo mere kritisk bliver man over for udstyret. Så måske kortlæser, mikrofonindgang Jeg kunne dog forestille mig, at 11'eren og 12'eren vil have det lidt nemmere under svære lysforhold (juleaften, nytårsaften, familiefester etc.) end 10'eren. Men vi snakker marginaler hér.

Så både ja og nej. Man kan argumentere for, at de kr. 2.000,- ekstra, er givet godt ud. Men til kr. 5.000,- ville jeg nok snarere kigge efter et alternativ, kontra en "opgradering".

Der er ingen tvivl om, at Sony, Canon og JVC er ledende inden for feltet. Panasonic kan godt hænde at have en bedre billedkvalitet. Men de gør til gengæld, ligesom JVC, brug af et proprietært format. Så længe man bruger den medfølgende software, bør det dog ikke være et problem.

Canon har til gengæld en bedre mulighed for "manuelle" muligheder, men det kræver til gengæld, at man er lidt nørdet inden for feltet. Det betaler sig dog i sidste ende.

Ofte, så anbefaler jeg JVC og Sony til "familier", da det er kameraer som er nemme at komme til, og der er en god sammenhæng mellem pris, kvalitet og ikke mindst brugervenlighed.

Køb du hellere kameraet til kr. 5.000,- og glæd dig over, at du sparede kr. 2.000,- på noget du ikke "kunne se".

Ganske som med computerskærme/fladskærms TV. Hvis ikke man kan se, hvorfor man har et TV til kr. 15.000,- og et TV til kr. 5.000,- når billedet ser ens ud, så spar de kr. 10.000,- og glæd dig over dét 🙂

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
29-12-2008 20:44:59
Svar/Indlæg:
4120/115
>> NoNig
Moviemaker og pinnacle studio understøtter jo ikke AVCHD? (ihvertfald ikke uden deinterlacing problemet)

Har også lige prøvet at downloade trial versionen af premiere, og udover at den heller ikke understøtter AVCHD, så kan jeg stadig ikke komme til at skrue på de avancerede settings i de forskellige formater?

Tror sku adobe har undladt dem, fordi de nok mener brugerne er for dumme til at skrue på dem???

korben

Elitebruger
Tilføjet:
29-12-2008 20:46:45
Svar/Indlæg:
1081/251
Jeg har ikke set efter prisen. Men hvis der kun er 2000 kr mellem disse 2 cams. Så ville jeg tage HDR-SR11E.

Hvorfor??? jow jow se her

1/3.1 ClearVid CMOS-sensor som er den samme som i deres top model i den type cam. Og som giver dig en del flere pixels at lege med.

Ekstern mikrofonindgang og Hovedtelefonstik. det er nok mig men jeg ville købe et kamera jeg ikke kan sætte et headset til og microfon indgang er et eksta plus som man måske bliver glad for en dag.

LCD-skærm. ud fra de data der er på de 2 cams så er der en LANGT bedre LCD monitor på 11 frem for 10.

2,7 vs 3,2" og 211200 pixel vs 921600 pixel og som et ekstra plus så er der en lille søger på også Colour WIDE . ( ikke noget man bruge så meget på sådan et lille cam. Men den er der.

og så har du jo også lige 40GB vs 60GB Disken du skal huske. 50% mere plads
og du skal huske på at Full HD på denne her er 16 Mbps = 2MB/sek = 120MB/min
og det giver jo så 7,2GB for 1 time... Det giver dig altså 8,3 timer total og kun 5,5 time på den lille. ( Jeg har regnet mig frem til disse tal måske du kan finde noget på deres side. )

Jeg fik en HDR-SR10E til test for noget tid siden og jeg syntes helt klart at den var ok.
Der skal siges at jeg prøvet den en sommer dag hvor der var en masse lys. Mange kamera går i knæ når der ikke er meget lys.

Ud fra hvad jeg kan se på disse 2 cams data så er jeg sikker på at hvis jeg var på jagt efter den type kamera så ville jeg tage HDR-SR11E..

freak1

Elitebruger
Tilføjet:
29-12-2008 20:48:48
Svar/Indlæg:
216/43

Kan godt se hvad du mener. men hvad angår TV kan jeg nu sagtens se forskel på det TV mine forældre købte til 5-6k og det jeg selv har der koster det dobbelte. men det er jo også noget helt andet :D

10eren kommer til at koste 4250 kr. med sonys cash back. i elgiganten og ca. 5800 ifølge edbpriser.dk og 6250 på elgiganten men er ik på lager.

#5 må sige det er nogen gode argumenter du kommer med gør det klart værd at overveje syntes jeg.

1/3.1 ClearVid CMOS-sensor vs. 1/5 hvor ser man det? højere opløsning?

korben

Elitebruger
Tilføjet:
30-12-2008 02:07:09
Svar/Indlæg:
1081/251
husk nu at skriv hvad du køber 🙂

freak1

Elitebruger
Tilføjet:
30-12-2008 09:50:16
Svar/Indlæg:
216/43
#7 Kan du ik svare på #6? :D

Har svært ved at finde HDR-SR11E på lager noget sted i kbh desværre og især hvis det ik skal koste 2k mere end andre steder.

korben

Elitebruger
Tilføjet:
30-12-2008 19:03:55
Svar/Indlæg:
1081/251
#6 Antal pixel i alt (K)
2360
5660

Number of Pixels Act Camera-tilstand (K)
16:9-tilstand, 1490/4:3-tilstand, 1120
16:9-tilstand, 3810/4:3-tilstand ; 2860

freak1

Elitebruger
Tilføjet:
30-12-2008 21:05:10
Svar/Indlæg:
216/43
Så fik jeg købt et HDR-SR11E for 6600 kr. i bingo foto så skal jeg bare sende cash back ind inden den 15 januar så får jeg 750 kr. tilbage af sony. 5850 kr. efter det syntes det er en fin pris. De ville også have 8499 kr. for det til at starte med men viste dem en liste fra edbpriser med andre der solgte det :D

Jeg takker for hjælpen, og hvis nogen er int skal jeg også nok give min mening om et par dage når jeg har fået prøvet lidt forskelligt

korben

Elitebruger
Tilføjet:
30-12-2008 21:11:30
Svar/Indlæg:
1081/251
Tillykke. Jeg tror du bliver meget glad for dit køb..

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
30-12-2008 22:50:11
Svar/Indlæg:
4120/115
Du må lige uploade et klip, så vi kan se hvad det kan 😉