Sund fastfood

Hyggehjørnet d.  30. december. 2008, skrevet af Clintin
Vist: 1085 gange.

Clintin
 
Superbruger
Tilføjet:
30-12-2008 17:19:56
Svar/Indlæg:
1317/46
Under tråden om nytårsfortsæt er jeg blevet opfordret til at starte en tråd hvor folk kan få hjælp til at opfylde løftet om at spise sundere.

Det du skal gøre, er at komme med nogle tips eller opskrifter som gør livet sundere(madtips), uden at man skal bruge mere end højest en halv time i køkkenet.
svedel77
 
Grafiker
Tilføjet:
30-12-2008 17:22:06
Svar/Indlæg:
2263/307
Grillede nakkekoteletter. På brandvarm grillpande, uden fedt eller smør. Med grøn salat. Smager konge.


anru2007
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-12-2008 17:24:17
Svar/Indlæg:
5891/423
pastasalat mums! :yes:


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-12-2008 17:27:23
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Fuck køleskabet og fuck at nogle synes det er lidt gay. Jeg er fuldstændig pjattet med 'Sunset'. Især pomfritterne. Anywho.

Pomfritter i ovnen, med lidt salt og krydderi, er altid en vinder.
Burgere er ret sunde, hvis man gider at lave dem selv. Personligt, så synes jeg også de smager lidt bedre end dem man køber.

Pizza kan også være "sundt", men absolut ikke noget jeg gider at lave selv. Det til trods, så har jeg en pizza-bager. Ligesom de der wok-gryder til at stille på bordet. Den er ganske fin, giver en dejlig sprød bund. Så spørgsmålet er vel i regelen blot fyld.

Ellers, så er det blot et spørgsmål om at tænke på hvad man putter i maden. Friture er selvsagt usundt, men ret nemt.
Becel kan sagtens bruges til forårs/kina-ruller, og jeg synes faktisk de smager bedre, når ikke de er lavet i frituren.
Lasagne er, i sig selv, en kolesterolbombe af rang, men holder man igen med fløde (bechamelsaucen bl.a.) og køber kød med en fedtprocent på % 6 +/-. Så er man ret godt i hus.
Til bechamelsaucen kan man sagtens bruge mælk i stedet for. Spar lidt på osten, og brug hellere en kombination af eksempelvis pizzatopping og cheddar.

Ellers må det være et spørgsmål om præferencer. De to værste kilder, når vi snakker "junk-food" er klart brugen af dressing og hvidt brød, nogle slemme syndere. Men bager man selv (også til sandwich), og bruger fedtfattig dressing, så er en god salat altid rar.

Jeg er begyndt at sætte pris på fedtfattig mad. Det samme gælder grønsager. Men det er mere mæthedsfornemmelsen jeg kan lide. Der er ikke noget ved, at have en god aften med kæresten, og der så ikke er nogen der "duer" til 'noget', fordi kroppen lige skal fordøje alt for mange kalorier.

Til dagligt spiser jeg langt fra sundt selv. Jeg æder junk til aftensmad, hver dag, men det til trods, er det lykkes mig at smide omkring 15 kilo her sidst på året. Jeg gik fra 98 kg til 83 kg. Nu har jeg så taget ca. 3 kg på, efter at have tilbragt en uges tid hos de gamle.

Hvorom alting er, så er mennesker nu en gang forskelligt bygget, og vores kroppe fungerer anderledes. Men går man efter "sund" junk, og rent faktisk laver noget fysisk, så er man ret home-free. Det er aldrig sundt, at sidde stille. Og nej. De 10-15 minutter man bruger på at gå til/fra bussen, tæller absolut ikke.

Man bør nok tage i beregning, hvordan kroppen er opbygget. I en normal pizza, er der energi nok til en voksen mand. Hvis man samtidig drikker cola, æder i store portioner, så gør man det ikke lettere for sig selv.

For blot et års tid siden, kunne jeg uden problemer sætte en familiepizza til livs, og samtidig have plads til en bakke pomfritter. I dag kan jeg knap nok spise en burger og fortære min pomfritter i samme ombæring. Det er i høj grad et spørgsmål om vane.

Jeg er langt fra en helsefreak, men jeg er begyndt at tænke lidt mere over hvad jeg propper i munden. Jeg spiser stort set det samme som jeg altid har gjort, måske i mindre mængder. Derudover, så drikker jeg vand, vand og atter vand, når jeg har lyst til en Cola. Jeg bliver så "træg" i krop og sind af at drikke Cola på arbejdet.

På en eller anden mystisk vis, så er det lykkes mig at smide en masse kilo, og når man står i tøjbutikken og indser, at man er gået fra en str. 36 til 33. Så hjælper det på selvværdet.

Ikke at man skal veje sin mad og alt det der. Men skænk det en tanke fra tid til anden, det er langt bedre end at sidde og spise med dårlig samvittighed. Det er nok det mest usunde i Verden 🙂


Razbojnik
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-12-2008 17:45:33
Svar/Indlæg:
459/45
#3
Über nice post der, og stof til eftertanke.. 🙂


OverLorD
 
Superbruger
Tilføjet:
30-12-2008 18:10:03
Svar/Indlæg:
1471/40
De helt store synder i vores måde at leve på idag er:
1: Vi bevæger os ganske enkelt for lidt
2: Alle de tilsætnings stoffer, vi indtager gennem maden.
3: Vores alt for store indtag af fedt og sukker.
4: Vi spiser alt for lidt grønsager og frugt

Meget af de vi spiser og køber er forarbejdet i en grad, så alt smag og vitaminer/mineraler er væk.
Som #3 næver er alle sukkerholdige læskedrikke af det onde.
Mad behøver ikke at sejle i fedt for at være velsmagende.
Hellere lidt godt, end meget skidt 😀

Så hvis jeg skal opsummere hvad jeg, mener om sund kost:

1: Brug friske rå varer.
2: Steg om muligt altid i olie.
3: Undgå sukker
4: Lav jeres mad selv.
5: Spis nogle flere grønsager og frugt.
6: Synd en gang imellem (der skal også være plads til flæske stegen og den røde bøf)
7: Mere Motion
8: Oksekød slanker, da det er sværere at forbrænde end gris og fjerkræ ( det er tilbehøret der feder)
9: Spis mindst 3 gange om dagen.
10 : Mere sex (egentligt ikke noget med kost at gøre, men det er så rart 🤣 )
# 3 Kanont indlæg


anru2007
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-12-2008 18:38:49
Svar/Indlæg:
5891/423
#5 man taber sig faktisk sygt meget med Sex....det er bevidst 😛 🤣


Szhweiker
 
Overclocker
Tilføjet:
30-12-2008 19:08:38
Svar/Indlæg:
461/10
#6 Måske derfor min BMI er på 18 🤣 🤣 🤣


Clintin
 
Superbruger
Tilføjet:
30-12-2008 19:19:11
Svar/Indlæg:
1317/46
#7 hmmm det er vidste på tide du alt det NoNig fraråder.

#3 fint indlæg, dog skal du være opmærksom på at Sunset ikker er sundt, men vil man have fastfood er de nok de bedste.

Jeg vil tilføje at jeg engang har hørt Jamie Oliver(ham den 7årige kok fra England) sige at stærk mad hæver forbrændingen signifikant. Så frem med chillierne!!!


arsenio3d
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-12-2008 20:13:41
Svar/Indlæg:
2823/238
Bananer er sunde og hurtige 😛

Ej Ovnbagt laks med kartofler, drys noget salt og cayenne peber samt lidt andet godt over og lav en lækker salat til det... Det smager bare godt...

Fisk er rigtig god mad og sundt. Husk omega 3 i maden 😉


Razbojnik
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-12-2008 20:35:26
Svar/Indlæg:
459/45
#6
Tjaaah
Gennemsnitlig er det ca. 200 calorier man forbrænder, eller også en 0,5 liters cola..

Dog er det stadigvæk sundere end intet :P

Som en lille side bemærkning, så syns jeg personligt, at det er kønnere at have lidt på sidebenet, end slet ikke at have noget, og ligne et skelet :no:

Har de sidste par uger løbet 8km hver anden dag, og damn det giver resultater allerede ! 😛

OK, on topic nu.. Jeg er selv den helt store fan af cup nodles! ELSKER dem.. De feder ikke meget, hvis man ikke putter olien i som der normalt følger med, men den mætter ret godt og smager fortræffenligt.. Super billige er de også, køber mine til 5kr pr portion i søsterne grene (tjah man finder sku også alt derinde) :P


anru2007
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-12-2008 21:14:08
Svar/Indlæg:
5891/423
#10 cup noodles i blevet pisse "porpulært" hvis man kan kalde det.... mange spiser dem, fordi de smager så godt. inklusiv mig :yes: :yes:


Stensgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-12-2008 21:25:31
Svar/Indlæg:
2620/327
Som andre har sagt, så drop det hvide brød/almindelig hvede - køb fuldkorspasta, som ikke koster ret meget mere, mætter meget mere, og smager langt bedre. Og overvej at bage brød selv, af spelt. Det smager lækkert, billigere end at købe brød, rimelig hurtigt at lave - og 1kg speltmel koster 15 kroner i Rema1000.

Og et forslag til hurtig mad til én person (eller to, afhængig af, hvor meget man spiser): Kog 200g fuldkornspasta. Svits lidt hvidløg, sort peber og karry i gryde. Tilsæt en dåse hakkede tomater og en halv dåse vand, lidt salt og og oregano, eventuelt en bouillonterning, og smag til. Og tilsæt så en sjettedel af en pakke blåskimmelost (som du køber for ca. 8-10 kroner og fryser resten ned til 5 andre gange) og kog det med. Og så hælder du pastaen i sovsen og koger hele herligheden sammen i et minut.

Det tager et kvarters tid at lave, og koster 10-15 kroner. Og smager mere af Italien end af fastfood 🙂


Clintin
 
Superbruger
Tilføjet:
30-12-2008 22:42:15
Svar/Indlæg:
1317/46
#12 Italien er fastfood 🙂


Simon
 
Superbruger
Tilføjet:
30-12-2008 23:21:05
Svar/Indlæg:
485/31
BLT
det er forkortelse for Bacon og resten må i selv gætte 😉

men man tager bacon og smider på panden kort fedtfattigt self ;)
så tager man skære saltat tomat og agurk i skiver.
Smider toastbrød på toasteren (som man vil have det. Evt. Groft Toastbrød hvis man er lidt sundere)
tager toasten skære den tværds over. hvis man er lidt sliksulten smøger tyndt et lag mirakelvip eller mayonæse på, så kommer man salat tomat agurk og bacon på 😀
det smager Yber ! personligt er jeg ikke til tomat så ud med det 😀
Men hvis man opper sig lidt er der mad på 10 min 😴


jmose
 
Moderator
Tilføjet:
31-12-2008 12:10:26
Svar/Indlæg:
3863/538
Skræl nogle kartofler, snit halvt igennem med 1/2 cm mellemrum og godt med paprika på. 40 Min i ovnen på 200*C

Steg et par koteletter på panden og skær fedt fra EFTER stegning.

Salat og flute til.

Værså god. En velsmagende ret på maks 40 Min som absolut overholder kost pyramiden (...bruger man stadig den?!?!)


#16
Lace
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-12-2008 12:20:38
Svar/Indlæg:
2357/72
Hvis det bare er for, at tabe sig, skal man bare spise masser af sveskegrød og drikke en pokkers masse kokosmælk. :'-( 😀

Ens forbrug af toiletpapir sprænger dog nok budgettet.

Ej, spøg til side. Man kan vel godt spise "normal" mad, det er for det meste mængden den er gal med. Jeg har smidt 5-6 kg ved, at springe en masse mellemmåltider over og drikke et glas kakaoskummetmælk, (det "sukkerfattige"). Det tager sulten og er forøvrigt fuld af gode sager som vitaminer, mineraler mm.


Szhweiker
 
Overclocker
Tilføjet:
31-12-2008 13:18:09
Svar/Indlæg:
461/10
Ja, men hvis man spiser mad der er svære at nedbryder skal der mindre mad til at dække ens mætheds fornemelse