Det har været diskuteret til hudløshed utallige gange, og FPS på et TV el. i biffen kan ikke sammenlignes med FPS på en PC. Vilkårerne er vidt forskellige den film en film optages på har indflydelse mht den kemiske sammensætningen af filmen, yderligere forsøger man på film heller ikke lave 100% skarpe billeder på alt hver gang - fokus ligger forskelligt fra frame til frame. En PC vil altid rendere hver pixel 100% skarpt (medmindre den bliver fortalt andet af f.eks spillets game engine).
En film afviklet med 24-32FPS vil opfattes som en flyende bevægelse. 3Dfx lavede i sin tid T-bufferen der på hardware niveau skulle gengive denne naturlige slør effekt og beregne fokuseringen, det ville betyde et markant mere flyende gameplay selv ved lavere FPS... men efter nVidia's opkøb af 3Dfx blev T-bufferen ikke videre udviklet i den retning 3Dfx havde deres intentioner.
Hvis vi går tilbage til spillene så er hovedreglen at jo langsommere gameplay spillet har des lavere FPS kan det spilles ved uden at oplevelsen kompromitteres for meget. Er spillet der imod "fast-paced" f.eks som Unreal Tournament så er en høj FPS at foretrække, da der sker mange ændre på skærmen hurtigt.
Derfor ser man ofte af man i RTS spil og flysimulationer fint kan spille med en 24-30FPS hvor det stadig føles glidende, mens ved hurtige First Person Shooters helst ser 40FPS.
Men igen hvor lav FPS man kan spille med og stadig have det sjovt er i høj grad indivuduelt. Personligt han jeg sagtens spille hurtige First Person Shooters nede omkring de 18-20FPS, men jeg vil hellere ikke længere ned for så går det ud over spiloplevelsen.