Second opinion på HiFi

Diverse d.  02. januar. 2009, skrevet af Hyl_dk
Vist: 434 gange.

Hyl_dk
 
Overclocker
Tilføjet:
02-01-2009 15:21:35
Svar/Indlæg:
43/4
Hej der ude HiFi-kyndige folk! Kunne man være så heldig at man kunne få en second opinion på mine tanker.

Jeg står og vil investere i mit første rigtige anlæg. Jeg har i mange år kørt med et surroundanlæg fra kvickly der har fungeret som mit eneste anlæg i 5år++. Desværre kom jeg til at besøge en af mine kammies der har hjemmebio for 40kilo. Hvoraf de 25 er lyd og så bliver det lidt tamt at komme hjem til højtalere uden mellemtone og en bass der brokker sig når den skal bestille noget. Jeg bor i en ret lille lejlighed så behovet for at spille 200m^2 stue op er ikke til stede.
Jeg har brugt den sidste uge på at læse tests, forums og div andet igennem. Hvis man havde uanede midler var det self nemmere, men med en surt optjent kapital, er det klart man vil have mest muligt for pengene. Det jeg kan læse de fleste råder til, er at man køber sættet lidt af gangen, hvis man ikke har de store midler. Så i stedet for at brænde 7 kilo af på et færdigt system og smide det hele ud når der skal opgraderes næste gang, er det bedre at købe tingene i løsdele så man nemmere kan opgraderes løbende.

Efter mange timers læsning er jeg kommet frem til at forstærkeren kunne være en "Onkyo TXSR606" http://www.audiosound.dk/produ...

Og et sæt "XTZ 99.32" http://www.fyndborsen.se/Scrip...
Da jeg 95% af tiden bruger mit anlæg til musik tænkte jeg at dette var et godt sted at starte. Dette giver godt nok kun stereo, men det er en ofring jeg er klar på til fordel for bedre lyd.

Så hvad siger de kyndige?
Passer receiver og højtaler sammen effektmæssigt?
Ville I skifte nogle af delene ud?
Ville det være et fint udgangspunkt at starte/opgradere ud fra?
Er det måske brugt man skal se på?
Andet jeg bør overveje inden jeg smider pengene efter anlægget?
don
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-01-2009 15:54:43
Svar/Indlæg:
1380/8
kan kun anbefale dig at du tager en CD eller to med ud til en hifibutik og så lytter dig frem til hvad du syndes er godt


umagarz
 
Superbruger
Tilføjet:
02-01-2009 16:22:34
Svar/Indlæg:
423/32
Den Onkyo er bare lækker !!!
den koster også normalt 5500,- så det er en god pris du har fundet.

Højtalermærket kender jeg dog ikke, men de har dog forsøgt sig med bånddiskant.
det kan man jo ikke brokke sig over, da bånddiskant efter min mening giver den bedste diskant, bare husk at når de dør, dør de helt, og kan være dyre at skifte. det er ikke til PA brug, så drop høj musik til festerne, ellers kan de godt flække.


red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
02-01-2009 16:32:06
Svar/Indlæg:
7881/1165
synes du skal se dig om efter noget mere helstøbt. Personligt er jeg ikke stor tilhænger af de ukendte mærker der kører rundt med seas-scandyna-enheder. Deres højttalere lyder ofte ens, og med det formål at være så kedelige som muligt for at undgå lydproblemer.
Køb en rigtig helstøbt højttaler. Det være sig monitor-audio, Dali, KEF eller noget. De kan helt sikkert findes til nogle priser der er til at betale.
Jeg ved at især monitor audio har en sindsygt prisvidnende højttaler-serie der ikke koster voldsomt meget. (hedder bronze, bronce eller noget)
Forstærkeren er fee..
men der er mange andre alternativer som:
http://www.audiosound.dk/produ...


umagarz
 
Superbruger
Tilføjet:
02-01-2009 16:59:18
Svar/Indlæg:
423/32
prøv at kigge efter en Dali concept 8 højtaler... den skulle være god.


hightower
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-01-2009 17:15:58
Svar/Indlæg:
2440/66
det er et edb forum du spørger på -- ikke hifi4all, recordere m.v. - så stil hellere spørgsmålet der.


KomAnton
 
Superbruger
Tilføjet:
02-01-2009 17:22:02
Svar/Indlæg:
78/3
Hvis du vil have bedst mulig stereolyd for pengene så hold dig til en to-kanals forstærker.
Overvej at købe noget brugt grej, så får du noget mere for pengene.
Tjek feks. denne her http://www.hifi4all.dk/ksb/Ann...
Eller denne to-kanals http://www.hifi4all.dk/ksb/Ann...

Når nu du bor småt, hvad så med en lille højtaler? http://www.hifi4all.dk/ksb/Ann...

Så mangler du bare en god lydkilde og lidt kabelsjov, så er du kørende :yes:


umagarz
 
Superbruger
Tilføjet:
02-01-2009 17:25:04
Svar/Indlæg:
423/32
#6 - det er nok halvdumt at købe tokanals hvis han senere vil udvide...


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-01-2009 17:31:26
Svar/Indlæg:
20170/383

Skal det være til surround sound, så er det store aktører Onkyo og Denon, det vil du også finde ud af hvis du spørger på hifi4all.dk som ellers er det rigtigt sted at spørge hvad det angår. Selv har jeg en NAD T744 5x50 watt som egentlig gør det ganske okay, synes dog den mangler lidt power af og til.

Af højttalere er der mange bud, som også #3 nævner. Men Dali Ikon serien er blevet ret rost, og de spiller også helt fantastisk hvis du spørger mig.


Hyl_dk
 
Overclocker
Tilføjet:
02-01-2009 18:09:12
Svar/Indlæg:
43/4
Jeg takker for svarene indtil videre. Ser ud til at receiveren ligger fast. Så mangler jeg bare et godt sæt højtalere. Mht til at købe 2-kanals setup er det ikke målet, da jeg vil kunne bruge det til surround når jeg ser film. Planen er at jeg kan genbruge de højtalere jeg har nu som rear og sub indtil jeg får penge til resten.

Mht til HiFi vs HW forum ved jeg jo at i er mindst lige så kloge :yes: For det tilfælles skyld der skulle side en på de andre fora der vidste lidt om lyd har jeg fra starten smidt den ind på både HiFi4all.dk og Recorder.dk 😛


crankyrabbit
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-01-2009 18:12:21
Svar/Indlæg:
7765/230
ja jeg ville nok vælge et par JBL L880 el. L890 højttaler.elsker bare den lyd der er i jbl.... :yes:


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-01-2009 19:01:16
Svar/Indlæg:
20170/383
#10

Men hvorfor nøjes 🙂


micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-01-2009 19:02:48
Svar/Indlæg:
4120/115
Jeg har endnu ikke haft mulighed for selv at lytte til noget XTC, men umiddelbart vil jeg mene at Onkyo er et rigtig godt mærke, men det slår mig lidt, at det er snurrerundt, til et stereo setup.
Det kan self. sagtens lade sig gøre, men i såfald vil jeg mene at pengene er bedre givet ud på en decideret stereo forstærker.


Men som begynder anlæg, der vil langt de fleste blive ellevilde med noget der kan levere en tung og spændstig bund. Ikke at misforstå med slap bulder subwoofer! Plus det at toppen bliver meget klarere end det man er vandt til fra Bilka / Kvikli anlæggene 😉
Men til de penge du selv har fundet udstyr til, der ville jeg nok selv investere i nogle B&W 6xx serie højtalere eller, hvis jeg kunne finde nogle brugte Linn Ninka eller måske til lidt flere $ en Linn Majik.

Og uden at være high-end, så er NADs lille 325BEE forstærker også en rigtig godt og effektstærk lille bastard der river mere rundt i manegen end man umiddelbart skulle tro 😉 Den er til den lidt mere varme og behagelige klang, og kan i den forbindelse godt sammenlignes lidt med Onkyo.




P.S.
Med hensyn til de Dali Concept der bliver foreslået, så er det da nok en bedre højtaler end Kviklis, men for satan det er en ringe, hysterisk og tam højtaler, sammenlignet med andet hifi udstyr... Og især de nævnte begynder* modeller fra B&W og Linn.

(*) Med begynder modeller mener jeg bare at mange producenter i entry level segmentet, netop fremhæver en mere tung bund, og self. de ting der skal være en jaw dropper i forhold til Kvikli modellerne. Men det er ikke det man vil kalde neutral, og derfor ikke high-end i den forstand.


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-01-2009 19:07:10
Svar/Indlæg:
20170/383
#12

Jeg vil til enhver tid vælge Dali Concept frem for de billige små højttalere fra B&W, fucl de er ringe. Bevares, der er da masser af bund og godt med diskant. Men al mellemtone mangler. Nu er Dali Concept også dali's discount serie, men væsentlige bedre end nogen af de andres billig serier hvis du spørger mig. Også derfor jeg nævner Dali Ikon som da også har vundet priser for nogle af modellerne.