Kritik af HWT's karaktersystem

Diverse d.  03. januar. 2009, skrevet af ~ashes~
Vist: 1326 gange.

~ashes~

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 16:45:39
Svar/Indlæg:
828/108
Hej, indimellem læser man tests af diverse produkter her på sitet, og ofte er det rigtig godt dækket. Meget ofte dog, synes jeg anmelderen har for lidt indsigt eller forståelse til at kunne vurdere et produkts karakter, og det synes jeg er ret ærgerligt...

Som idag da jeg så følgende anmeldelse:
http://hwt.dk/literaturedetail...

Her er det især prisen jeg undrer mig over kun får et 2-tal, hvorfor? Begrundelsen modsiger ovenikøbet sig selv...
Pris - 2
Handshoemouse koster _120 uden porto, hvilket svarer til ca. DKK 990,- Det er en hamper pris for en mus, men til gengæld får man også noget helt unikt.

Ja! - Man får et helt unikt produkt, testet for ergonomi henover 4 år, - det SKAL sgu da koste en god del. Jeg synes ovenikøbet det er billigt... Anyways, dette var måske ikke det bedste eksempel, men der er utroligt mange af dem.
Ligesom med ting hvor man giver det 2 eller 3 for bundlen, selvom en bundle er totalt unødvendig. Men det kan således trække produktet helt ned under 70%. Det er ganske enkelt ikke rimeligt, og det gør også disse tests utroligt utroværdige i mine øjne!

Nå, det var nu altså ikke fordi jeg ville starte 2009 her på HWT med brok, men jeg synes ganske enkelt ikke det er rimeligt man ikke ser objektivt på de ting man anmelder!

:)
dude1992

Superbruger
Tilføjet:
03-01-2009 16:58:21
Svar/Indlæg:
789/17
Når du ser det på den måde har du fuldstændigt ret, men det er svært at lave et bedre system. jeg har personligt aldrig brugt div karaktersystemer rundt omkring, men derimod læst reviewet og set hvordan det passer ind til det jeg skal bruge delen til.

og systemet her på hwt er bedre end på mange andre sider 😛 nogle steder kan tingene jo heller ikke få under 80-90% hver gang

Jesper

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 17:05:15
Svar/Indlæg:
2072/117
enig med #0

Istedet for at give karakter i alle katagorier kunne man udelade nogen hvis det ikke er relevant.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
03-01-2009 17:14:37
Svar/Indlæg:
15982/637
Jeg kan ikke bruge HWT's karaktersystem til noget generelt, men tilgengæld kan jeg mere bruge det de skriver til noget... det vægter mere end karaktersystemet. 🙂

arsenio3d

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 17:15:39
Svar/Indlæg:
2823/238
Det er også tilladt at tænke selv bare en smule 😉

Hvis den får 5 i alt, undtagen bundle så at den får en mindre god samlet karaktér, så kan man jo regne ud at det nok er et godt produkt med en sparet bundle...

Altså jeg synes at det er noget nær et af de bedste systemer til bedømmelse at produkter, som man ser rundt omkring på nettet, som #1 siger, hvad er mere utroværdigt at tingene ikke får mindre end 90-95% eller at de får prygl for noget der er skod?

Og en anden ting så er det individuelt hvad det er der er vigtigt i et produkt, jeg selv tager det hele med i betragtning, hvor andre bare vil have fx et grafikkort og er ligeglade med resten.

så hvis det får 5 i ydelse og det er det du går efter så vær dog ligeglad med resten af karakterene.

mvh

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 17:21:42
Svar/Indlæg:
20170/383

hmm..

Jeg synes nu heller ikke hwt's karaktersystem er specielt smart eller særligt gennemskueligt.
Hellere at der var en enkelt karakter og en konklusion samt en kort liste med for og imod på det enkelte produkt. Dette ville efter min mening gøre det langt mere overskueligt.

1EaR

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 17:29:33
Svar/Indlæg:
5750/124
Jeg synes nu det er et godt fingerpreg... fx den med bundle, 2/3 er for en bundle med det nødvændige, så at sige, der mangler intet, men der er intet ekstra heller. Mens 1 er fordi der mangler noget, og 4/5 er hvor man får noget ekstra... man skal jo altid læse teksten til de forskellige tal, da fx ydelsen kan svinge vildt meget, af forskellige faktorer, men stadig få samme karakter 😉

~ashes~

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 17:31:13
Svar/Indlæg:
828/108

Der er også tilladt at tænke selv bare en smule ;)

- Ja undskyld, men så lad os da ikke have det system overhovedet? Jeg beder ikke om at nogen skal give mig den fuldendte og perfekte beskrivelse af produktet, blot at man er objektiv i sine bedømmelser. Jeg er helt enig #2, ofte bør en af karaktererne være udeladt. - Systemet er måske bedre end andre sites, det er jeg slet ikke i tvivl om, men det kunne jo være endnu bedre, synes der også at være en nogenlunde bred enighed om :)

Det er jo ingen kritik af nogen personligt skal man huske!

~ashes~

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 17:35:38
Svar/Indlæg:
828/108

Så et produkt der eksempelvis er bedømt som følgende:

Innovation/Teknologi - 5

Bundle/Tilbehør - 3

Design/Layout - 5

Ydelse - 5

Pris - 2

er altså fair, hvis prisen er høj uanset produktets kvalitet og hvis bundlen tilstrækkelig?
Det er jeg da helt uenig i må ende med at trække ned på sådan et produkt. Alt det vigtige er i top, og det der er omsonst trækker bedømmelsen helt ned...
Desværre elsker alle statistik og målinger utroligt meget, og derfor synes jeg man bør se lidt mere objektivt på det. Faktisk kan jeg slet ikke forstå hvordan man kan være uenig i det :)

Stamps

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 17:43:11
Svar/Indlæg:
4263/107
Sorry men jeg forstår overhovedet ikke din kritik. Har du overhovedet læst begrundelserne bag en karakter? Et 2-tal er under middel, mens et 3-tal lige er over. Her sammenlignes der også med andre emner på markedet.

Et eksempel:

Hvis Top Gear tester en Ferrari til 150.000£ mod en Mercedes AMG til 100.00£, kan de heller ikke få samme karakter i en pointscore.

Begge biler kører fantastisk og alt det der, men du får bare meget mere for pengene ved at købe en Mercedes. Derfor skal en "pris" karakter også trække ned.

1EaR

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 17:43:50
Svar/Indlæg:
5750/124
#8 prisen skal jo sammenlignes med hvad der ellers findes... ydelse skal man jo sammenligne med andre i samme klase, innovationen er sådan set bare om der er noget nyt, eller det er gammelt nyt, design er jo om det er fedt eller funktionelt, og bundlen skal jo beskrives udfra om der er tilstrækkeligt, ekstra eller for lidt i den. det kan jeg ikke se noget forkert i... det eneste der gør det sværer er sådan set bare man kun kan vælge mellem tallene fra 1 til 5...

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 17:45:23
Svar/Indlæg:
20170/383

Men så skal man så også tage in mente at en Mercedes er metervare i forhold til en Ferrari som i den grad udstråler eksklusivitet osv.. Og så er det måske ikke så galt igen med prisen på ferrarien ?? 😉

Timozzdk

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 17:50:47
Svar/Indlæg:
1636/115
8# Det med prisen kontra ydelsen må du kunne forstå.
Firma A har lige lavet det nyeste Gforce kort. Ny teknologi, lidt over standard bundle, nyt smart design evt. ny køler. Og det slår alt. Men det koster bare 5000kr.

Firma B laver nøjagtig det samme kort, samme bundle og alt er magen til kortet for oven. De er bare knap så kendte og sælger kortet til 4000kr.

Her sys jeg feks. det er fint kortet fra firma A får et 2-tal i pris, og firma B får et 3-eller 4-tal.

cornerrage

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 17:57:25
Svar/Indlæg:
3532/303
#11 der er nu ikke meget metervare over amg modellerne, men ja ja da.

Det med ratingsystemet har været op til debat SÅ mange gange før, også internt i crew fordi vi har været usikre på hvordan vi kunne forbedre det. Ikke destomindre er vi rigtig tilfredse med det, for alt er jo kun til et hvis punkt objektivt. Hver eneste af os skribenter ville nok rate et bestemt produkt forskelligt. Sådan er det bare, derfor må i bare nøjes med at tage ratingen som en guideline istedet for et endeligt svar. Skal i opsummere et produkt hurtigt skal i bare læse konklusionen istedet for at drage konklusioner af et par tal 🙂

hansen2605

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 17:58:49
Svar/Indlæg:
2845/99

Så tager vi det på en anden måde.... en aston martin db9, alt er håndlavet ned til selv den mindste detalje..... pris 2,9mill.....

Ferrari, håndlavet igen, dog lidt skrappere motor, pris 10mill.....

Så skal fordelingen være sådan her;

Aston martin
Ydelse: 4
Udseende: 5
Pris: 5

Ferrari:
Ydelse: 5
Udseende: 5
Pris: 2

Sådan fungere systemet her på hwt.dk også, og det kan man da ikke kalde fejlbart eller dårligt?

hansen2605

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 18:03:13
Svar/Indlæg:
2845/99

og det med den der mus, kan kun give ret i at 990 kr for en mus er direkte skudt i hovedet.... har prøvet den, og ja den er da fin, men den er bare ikk 700kr mere værd end min g5´er? Så vil jeg squ hellere betrække g5´eren i læder og stof så er den squ da endnu bedre at holde på?

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 18:14:46
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #14

Det klogste set på skrift i denne debat, og ja. Det er jo sådan at systemet hænger sammen. Som andre påpeger, så har det være til diskussion så mange gange før, og hvis folk har noget kreativt at melde ind med, så bevares. Men det der: "Det duer bare ikke" - kan vi ikke bruge til noget. Så må folk kunne opstille en gennemskuelig og vægtelig formel, for hvordan vi præsenterer en (for alle) tilsyneladende brugbar score.

Jeg vægter tilbehør meget højt, det samme gælder prisen. Jeg ser ingen grund til, at man skal give dobbelt pris, for noget der ikke er dobbelt så godt/omfangsrigt. Om så det er en skærm, grafikkort eller butt-plug til USB.

Det kan være oceaner af årsager til, at man giver de karakterer man giver. Men det er nu en gang sådan, at det er op til den enkelte skribent, hvordan man giver karakterer. Selve systemet fejler ikke noget, og er folk for "dumme" til bare at se på tal, jamen, sorry. Så er man sgu selv ude om det.

Jeg ved, at flere af mine medskribenter går enormt meget op i, at "undskylde" og begrunde deres karakterer. Man kan diskutere, om skalaen skal udvides, men skal det så være en score ud af 100, ud af 10 eller bare "bestået" eller "ikke bestået"?!

Personligt, så har jeg det meget svært ved de karakterer. Ofte, så har jeg lyst til at anbefale et kamera til højre og venstre. Lad os tage Canon EOS 5D mkII som et eksempel. Sammenligner du det med et Canon EOS 1D mkIII, så er 5D'eret jo lysår foran 1D'eret. Men de er designet forskelligt, har for så vidt også forskellige teknologier og segmenter in mente.

De kan ende med præcist den samme score. Men der er jo intet i vejen for at tilføje sætningen: "Og hvis man er amatør, så gå efter A. Hvis du er prof så gå efter B" - Og så må folk jo for fanden selv kunne finde ud af at læse mellem linjerne, eller "tallene" - kunne man med rette sige.

Så igen. Du udpensler det præcist og godt, og hvis folk ikke kan fatte, at karakteren blot er en endelig score, så bør man måske overveje, om ikke man skal starte med at læse artiklen, frem for at bladre frem til konklusionen.

Well said, my young padawan 😎

Mino

Overclocker
Tilføjet:
03-01-2009 18:16:31
Svar/Indlæg:
278/73
Karakteren på prisen er taget vurderet ud fra hvad der er på markedet. Hvis vi siger at denne mus ligger i den dyre ende, hvordan rater vi den så? Vi kigger på hvad du rent faktisk får for de penge... Er den virkelig 500 kr bedre end andre modeller på markedet? Hvis nej, så får den en lavere karakter, men hvis den er super revolutionerende, så er prisen sikkert også rimelig...

Denne mus er dog rimelig svær, og grunden er at det er et special produkt. Det kan godt være den er unik i forhold til andet på markedet, men samtidig skal vi lige huske på at 75% af befolkningen sikkert vil synes at det er en lorte mus, udelukkende pga. udformningen...Derfor kan man ikke rigtigt vurdere den i forhold til Logitech osv...og om lige netop den karakter er rimelig, ja det ved jeg sgu ikke, men generelt synes jeg vores karakterer passer rimelig godt.

Summa Somarum - Prisen bliver vurderet ud fra konkurrerende produkters priser, kontra ydelse, bundle, design, innovation og evt software whatever..

Thomasxx

Overclocker
Tilføjet:
03-01-2009 18:26:18
Svar/Indlæg:
287/47
Alle sider har jo deres system, man ska jo sammenligne mellem de mange sider

Jesper

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 18:27:48
Svar/Indlæg:
2072/117
Netop prisvurdering er ikke helt nemt, da det afhænger af hvad den enkelte person er villig til at betale og hvor stor en indkomst den person har.

Så medmindre der er nogle uofficielle retningslinier for hvad der er dyrt og hvad der er billigt udover ren mavefornemmelse er det meget svært at fastsætte da det afhænger af den enkelte person.

Muligvis kunne det skrives helt for sig selv hvor der bliver redegjort for personlig holdning til prisen iforhold til bla bla bla....

En anden mulig kunne være at lave større interval i karakterene så det ikke kun er 1,2,3,4,5 men det gør self. arbejdet sværerer.
Et nyt interval skal ikke være for stort for så bliver sammenligningerne formentlig lidt rodet (f.eks. mellem 1-100) men det skal heller ikke for småt som f.eks. det nuværende (personlig holdning)

Mino

Overclocker
Tilføjet:
03-01-2009 18:33:36
Svar/Indlæg:
278/73
#19 - jo men det bliver nok lidt overskueligt...

I stedet for at skrive at prisen får karakteren 67...hvad f... er det nu lige 67 er?

Vi giver karakter udfra

1 - Dyrt

2 - Lige i overkanten

3 - rimeligt

4 - rimelig billigt

5 - Et fund til de penge

Og dette bliver jo vurderet ud fra hvor godt produktet er i forhold til andre...

Lad os tage et lettere produkt at arbejde med...

MSI laver et nyt X58 bundkort...det har samme features og OC muligheder som ASUS og Gigabytes kort, og det er sgu en fin bundle der er med. Det koster til gengæld 1000 kr mindre, så derfor vil vi også sige at dette kort skal have 4 eller 5 i pris, fordi du får det samme, som ved konkurrerende bundkort, men for langt mindre.

Havde det kostet 1000 kr mere end de andre, ja så ville vi lande i den anden ende af skalaen...for mig virker det rimelig simpelt 🙂

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
03-01-2009 18:54:05
Svar/Indlæg:
15982/637
Jeg tror måske et af problemerne er, at folk ikke ved hvad de individuelle karakterer vægter i den samlede vurdering - altså den endelige karakter.
F.eks vægter ydelse 30% af den samlede vurdering, Bundle 15%, Pris 20%, Design 15%, Innovation 20% - eller hvordan bliver det opgjort ?

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 18:55:22
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #21

De bliver vægtet ligeligt 🙂

Det kan naturligvis være emne til diskussion, hvilket jeg da vil opfordre til debat om 🙂

Jesper

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 19:12:02
Svar/Indlæg:
2072/117
#22 Så synes jeg de netop SKAL vægtes, men der skal ikke være et fast system de bliver vægtet efter!

Det skal være sådan at der bliver lavet et system som i vedtager hvor vægtningen afhænger af hvilket produkt der bliver reviewet.

F.eks. betyder design en hel del mere for et kabinet end det gør for et grafikkort.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 19:20:22
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #23

Så må vi jo, i fællesskab, kunne komme op med et forslag til, hvordan de forskellige kategorier skal vægtes. I gi'r bare gas 😎

De er som følger - i alfabetisk orden:
Barebones
Bundkort
Bærebare
CD/DVD (generelt, optiske drev)
CPU
Diverse*
Fjernbetjeninger
Foto
Grafikkort
Harddiske
HWT Exclusive*
Kabinetter
Komplette systemer
Køling
LCD-TV
Lyd (højttalere, lydsystemer og lydkort)
Messer*
Netværk
RAM
Skærme
Software/Spil
Strømforsyninger
Styre-enheder
Tilbehør
TV- & Videokort

* - lidt diffuse kategorier.

Jesper

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 19:32:56
Svar/Indlæg:
2072/117
#24 ved godt der er mange, men det er vel det optimale 🙂

hansen2605

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 20:11:24
Svar/Indlæg:
2845/99

generalt skal udseende ikke vægtes specielt højt da dette er op til en enkelt person at vægte.... Mere funktionalitet ville være dejligt, foreksempel har jeg lige modtaget det nye Coolermaster ATCS 840, som mange har givet mindre karaktere pågrund af prisen, men det er de små ekstra features som bare gør det kabinet ekstremt dejligt.... foreksempel at man kan skifte bagpladet cpu kølere uden at tage bundkortet af.... Aftageligt motherboard tray burde også være noget af det som hev et kabinet godt der op af (hvis det da virker)

Graffikkort;
Innovation 15%
Bundle 20%
Design/layout 5%
Software/bios 25%
Ydelse 35%

Det er ihvertfald min mening^^

EDIT:
Man kunne eventuelt også lave en helt ny skala for støj, da mange jo også vægter det, og fjerne den fra Design/layout da de 2 ting i mine øjne ikke hører sammen....

Clintin

Superbruger
Tilføjet:
03-01-2009 20:17:11
Svar/Indlæg:
1317/46
Jeg er en af dem der tidliger har kritiseret karaktersystemet meget kraftigt:
http://hwt.dk/forumthread.aspx...

Jeg komme med foreslag til at hæve kravene for pokalerne, det kombineret med at det er op til anmelderen at vurdere hvilke kategorier der er relevante(hvilket er et svar på #24), alternativt kunne der indføres et system hvor der gives en samlet karakter, fx en karakter fra et til 10, hvor 0 er et produkt som er spild af penge, mens karakterene 7 til og med 10 giver pokaler.

#13 problemet er at systemet ikke virker, dem der ønsker at bevare systemet skriver at de alligevel ikke kikker på karakterene. De af os som også læser sidste side i en test, og meget gerne vil bruge den til at få et hurtigt overblik vil gerne have et ordentligt karaktersystem, det er der ikke nu.

Jeg vil læse de fleste tests uanset karaktersystemet, men som jeg skrev i min gamle tråd, så fatter jeg ikke hvad meningen er med et ligegyldigt karaktersystem, som ingen andre end redaktionen er glade for. Dette er især trist for anmeldelserne ellers generelt er meget godt skrevet.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
03-01-2009 21:07:58
Svar/Indlæg:
15982/637
#26: Ikke helt enig. Udseende og design er ikke det samme.
F.eks, det er ikke skide smart med et bundkort hvor atx stikket sidder helt nede i venstre hjørne eller at IDE portene sidder imellem PCI-E portene mv, eller et eller andet der kan blokere for lange grafikkort mv.
Så jeg er enig med #23 at kriterierne for bedømmelsen skal afhænge af hvad for et produkt der anmeldes. Jeg vil mene, at i hvertfald til bundkort bør design/layout vægtes anseeligt. Mht støj så kan den godt forsvares at ligge under design, da design nemt kan referere til køleløsningen anvendt. Yderligere er støj en utrolig subjektiv ting, og jeg tror, at det er de færreste anmelder der har en ordentlig Db/Sone måler til rådighed.

hansen2605

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 21:12:28
Svar/Indlæg:
2845/99

Ja kan jeg selvfølgelig godt se, men så må de igang med at sprede kriterierne mere ud, for så har du både layout, udseende og støj i samme bunke, og i mine øjne vil jeg squ hellere strække et kabel 1-2 cm hvis jeg kan få det mere lydløst af den grund....

Edit:

Ja lyd har jo typisk noget med hvordan designet er, men omvendt så fortæller de flotte 1 tal mig ikke om skribent syntes den var en grim kost på forsiden af grafikkortet eller om det bare støjede af helvedes til 😉

arsenio3d

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 21:41:02
Svar/Indlæg:
2823/238
#29 det er derfor at man LÆSER begrundelsen for karakteren 😕

hansen2605

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 21:45:06
Svar/Indlæg:
2845/99

ja men det gør jeg skam også, men hele det her indlæg går jo ud på at hjælpe de svage sjæle som ikke gør det, og man må da leve sig ind i deres sted for at kunne hjælpe dem? 😉

~ashes~

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 21:47:05
Svar/Indlæg:
828/108
1 - Dyrt

2 - Lige i overkanten

3 - rimeligt

4 - rimelig billigt

5 - Et fund til de penge

??? - er det virkelig systemet?

Er det kun mig der kan se at det er helt til rotterne?

Så en ferrari får eks. 1 fordi den er for dyr til at vi kan købe den? - ikke 5 fordi den er åndsvagt sej og det matcher til prisen!?!?

Det var min sidste indvending, jeg håber så bare jeg har skabt min pointe!

hansen2605

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 21:50:52
Svar/Indlæg:
2845/99

du har jo stadig ikke forstået en pind.... alle de tal skal tages iforhold til hvad du får.... Foreksempel giver du ikke et spændebånd 5 i prisen, fordi de koster 1-2 kr stykket, men de får 3 eller 4 da får hvad du betaler for

En ferrari er alt for dyr iforhold til hvad du får, du betaler kun for mærket, aston martin vil jeg da til hver en tid er ligeså sprød, hvis ikke mere, da de er en af de eneste bil producenter som stadig former deres karroserrier ligesom i gamle dage, hvor ferrari har alt muligt high tek lort til at forme det hele.... og den koster 1/4 af prisen...

~ashes~

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 21:51:41
Svar/Indlæg:
828/108
#12, #14, #16 - Vås

Jeg er så uenig som man kan være...

hansen2605

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 21:53:46
Svar/Indlæg:
2845/99

så vil jeg mene du er en af de personer som bare ikke kan reddes, og så må du skam bare leve med det, da jeg selv syntes det system som crew har skabt egentligt er lige til døren..... det kan fandme ikke blive meget nemmere, det næste må da være at de kommer kørende forbi dig med den pågældende artikel og læser den op for dig....

~ashes~

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 22:01:04
Svar/Indlæg:
828/108
#33 Tror du seriøst ikke jeg ved det? "Sjov" epokegørende kommentar! Men gem dem til dit otium, da vil det være underholdende, her er det bare en provokation!

Men du kan da ikke give en Ferrari et 1 tal i pris, fordi den er dyr samlignet med et andet bilmærke? Det dur da ganske enkelt ikke! Hallo det er en Ferrari for hel****!!!

For at kunne skabe det bedste resultat må det bygge på HWT-brugeres vurdering af indlægget/anmeldelsen af produktet... Hvis det, som nogen her siger, bare skal ses som en ?guideline? så ville jeg da meget gerne have det byggede på flere end én persons vurdering!

Jeg synes da SLET ikke en Ferrari er for dyr overhovedet, det er jo netop det essentielle ved den slags ting. Hér er det dig der intet har forstået i mine øjne... Hvilket jeg kun tillader mig at skrive fordi du selv mener den slags er iorden. (Man kan jo mene forskelligt, og at forsvare dette system her på sitet helt ned til enhver detalje burde man måske nok kunne se ikke er helt på sin plads) Derfor er det også sådan i realiteten, hvilket er dit bevis for at du tager fejl! Et godt lille analytisk værktøj til kommende debatter :D

~ashes~

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 22:02:36
Svar/Indlæg:
828/108

Kan du ikke respektere at vi kan have forskellige syn på tilværelsen generelt? Det er din type der ikke fortjener en plads i et forum, alene fordi du ynder at misbillige andres holdning og ytringen af den!

Clintin

Superbruger
Tilføjet:
03-01-2009 22:03:10
Svar/Indlæg:
1317/46
#32 du skal som #33 også er inde på se karakteren i forhold til hvad du får for pengene, som alle andre karaktere vil den lang hen ad vejen være indivuel. Om en ferrari til 5mio er et bedre køb end en aston 2,5mio er en smagssag, sportsvogne er iøvrigt en dårlig sammenligning, da lige netop de dele vandene. hm hm Personligt ville jeg vælge en Aston V8 Volante

Personligt betragter jeg iøvrigt prisen som den vigtigste karakter, fordi det i sidste ende er den der er relevant for de fleste. For ja hvis en ingeniør har lov til at bruge 5.000kr på at udvikle et 280gtx med et meget effektivt og støjsvage system, men kortet i sidste ende kommer til at koste 10.000kr, så er prisen formentligt nok til at de fleste mener at kortet er irrelevant.

Desuden er jeg enig med #28 i at udseende og design ikke er det samme, og det eksempel der bliver givet er fremragende.

I bund og grund bør der ikke gives karakter for udseende, da der er ligeså individuelt som preferencerne til ferrari og aston. Design derimod er for mig næsten ligeså vigtig som pris.

~ashes~

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 22:10:27
Svar/Indlæg:
828/108

Altså det er jeg da 1000% indforstået med, men det er jo netop der jeg synes der bliver fejlbedømt ret ofte. Lige præcis fordi samligningerne ikke er rimelige! Nøjagtigt som jeg beskrev med eksemplet i #0

Jeg er træt af at folk skal forsøge at forklare en de indlysende ting, det er svært ikke at tage det med i sit næste svar og det kommer der, tro mig, ikke noget konstruktivt ud af. Generelt er folk fjendske hvis de ikke er enige, det er en tendens jeg ikke bryder mig om!

Fint, vi er uenige... uheldigvis, men sådan er det jo bare! Jeg havde bare håbet der kunne gives anledning til et nyt perspektiv til det objektive ved bedømmelserne!

Hvad end du mener om systemet så respekterer jeg det, men er dog langt fra enig. Man ytrer sig og man finder sin flok, eller sin strid.

hansen2605

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 22:10:34
Svar/Indlæg:
2845/99

så kommer du bare forbi, så sælger jeg gerne hjemmeplukkede æbler for min have for lad os sige 200kr stykket, da dette også er en speciel edition som bliver leveret i meget små mængder.... Det er egentligt hvad ferrari er, og ikke en pind mere, det er stadig KUN en bil. Jeg kan retfærdiggøre den er dyrere, da der er brugt mere tid på den, men jeg har skam brugt flere år på min egen s60´er og den koster skam ikke 10mill. Du kan ikke sige at noget skal være dyrt fordi det er noget specielt, hele idéen med at indeksere hardware er ved at bruge ydelse/pris metoden. Syntes da også at et Intel I7 system lyder godt, men jeg gider ikke smide 6.000kr efter det, da der bare ikke er så meget mere ydelse i det for mit vedkomne. Du tænker kun i mærket, derfor har du svært med at kunne se hvorfor en ferrari (eller anden superbil) kun skal have et 1 tal i pris. Alt andet kan jeg da give dig ret i skal være i top, da det selvfølgelig i noget af den bedste klasse vi snakker, men prisen er jo i skoven set iforhold til en anden bil.

For at sætte det i eksempel;

du står med 5 mill i hånden, hvad er det bedste køb for dig;

Mercedes til 4,3 mill http://bilmodel.dk/Biler/Merce...

Porsche til 3.2 mill http://bilmodel.dk/Biler/Porsc...

De er cirka lige hurtigere (med lidt fordel til porschen) de ser begge godt ud, dog taber du 1.100.000kr hvis du vælger mercedesen, er den så et godt køb?

hansen2605

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 22:15:18
Svar/Indlæg:
2845/99
og lige for at tage en helt ekstra, så må du gerne sætte karaktere på de her 2 kort der bliver listet

bare tag prisen kun, hvilket er et røverkøb for dig

1: http://edbpriser.dk/Products/L...

2: http://edbpriser.dk/Products/L...

Det er der jeg har meget svært med at sætte mig ind i hvad du egentligt syntes er godt og hvad der er dårligt 😐

~ashes~

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 22:16:33
Svar/Indlæg:
828/108
Jamen nu forstår du jo pludselig hvordan det hele er skruet sammen! Dine æbler kan måske sælges til den pris, hvis du værner nok om dem, hvis de giver dig noget helt specielt og hvis de er eksklusive alene i sin lille bestanddel! Netop!

Så selvom du er sarkastisk, så rammer du faktisk i teorien plet! Har du nogensinde fået året første kartofler fra eks. Samsø? Der er utallige eksempler på hvordan det netop er med den slags! Ting der kræses for, skal vurderes anderledes, det er da klart. Ting der er lagt flere år i udviklingen af, alene for "en bedre verden" skal da belønnes, ting hvor der er lagt et stort arbejde i designet for at æstetikken er i top skal da belønnes... jeg kunne blive ved! Sådan er det jo med alt i vores liv, så hvorfor skulle det ikke også være det her på HWT ?

hansen2605

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 22:20:01
Svar/Indlæg:
2845/99

ja de første kartofler smager skam fint, men nu ramte du sømmet jeg så fint har listet op til dig. De første kartofler, hvert år, bliver solgt til, hold godt fast, OVERPRIS

De skide kartofler skal fandme have et stort 1 tal på den her side, for de er for dyre iforhold til hvad du får. Det er ligesom her jeg vil hen, du får ikke mere end du betaler for, i mine øjne er de første kartofler, jordbær, you name it, ikke en øre mere hver end de næste. Jeg skal da også have 20.000kr ihvertfald for min pc hvis du spørg mig, men sådan er virkeligheden ikke, du kan ikke liste dine følelser op på et review site, da det her handler om at være objektiv.

~ashes~

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 22:20:19
Svar/Indlæg:
828/108

Her snakker vi hverken forskel i Ferrari, at de er produceret under vidt forskellige forhold, at det ene er meget dyrere i produktion end det andet, at det ene yder meget bedre end det andet, at der i det hele taget er tale om en betydningsfuld forskel i design, at der er nogen som helst ide i at give mere for det ene end for det andet...

Det er SLET ikke den slags jeg snakker om, og det er forlængst dækket ind i denne tråd, så det er et smånaivt eksempel vil jeg mene!

Hvis du lige læser #0 igen, så vil du måske kunne forstå at det ikke er ALLE produkttests der er fejlvurderede i mine øjne, men nogle og trods alt ret ofte. Men selvfølgelig kan du ikke tage de 2 GFX op som eksempel!

hansen2605

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 22:22:02
Svar/Indlæg:
2845/99

hvorfor kan jeg ikke det må jeg spørge? fuldstændigt samme kort, bare lidt klistre mærker og det ene er clocket og det andet er ikke.... bevares måske får du et flot emblem med til det dyre, men er det virkeligt 1000 ekstra kroner værd?

~ashes~

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 22:22:33
Svar/Indlæg:
828/108

Nej det første kartofler bliver ikke solgt til overpris, de bliver solgt til den pris fordi de er specielle i det øjeblik. Du skal revidere helt i dit syn på den slags... Når alt nu kommer til alt, så er det også kun dårlige eksempler vi indtil videre er kommet med. Kartofler, æbler, Ferrarier... tjaa...

Prøv om du kan negligere enhver holdning en anden måtte have og se om du opnår noget! ;)

Mino

Overclocker
Tilføjet:
03-01-2009 22:23:14
Svar/Indlæg:
278/73
#32 - ok...du quoter fuldstændig ude af sammenhæng...kom allesammen, lad os quote hinanden random, og drive vores egne konklusioner...

Jeg begynder at forstå hvorfor de karakterer er så vigtige for dig, for du læser jo tilsyneladende kun det du lige gider.

Hvis jeg skulle karaktergive prisen på en Ferrari, så ville den blive vurderet på prisen, kontra hvor hurtig den er, hvor god er komforten, hvordan ligger den i svingene...ja lidt ligesom de gør i Topgear.

Til sidst ville jeg samle alle disse ting, og spørge mig selv om der er for 5 millioner bil her, eller om man kun betaler for navnet? Hvis man betaler 3 millioner for et Ferrari mærke, så er det sgu et ripoff, og så ville jeg alle dage anbefale folk en Aston martin i stedet for.

Biler er latterligt at sammenligne med, idet mange lige præcis VIL betale en million eller 3, for at få en lille hest på køleren. Dette er ikke tilfældet på et bundkort eller grafikkort...hvis man kan få et kort der er ligeså godt som alle de andre, men for langt mindre, hvorfor skal vi så ikke fortælle dette, og give det max karakter? Fat nu at prisen er sat i forhold til, hvordan det generelle indtryk af produktet er. Bliver du snydt? Eller kan du gøre et røverkøb her?

Mange har misforstået dette, og tror at prisen er sat i forhold til dets markedsposition alene, men der ligger altså en hel del overvejelser bagved den karakter, for hvis vi tester et mid-range produkt, kan dette sagtens opnå en høj eller lav pris karakter, for hvis produkter er ringe i forhold til andre produkter i prisklassen, er det dyrt. Men hvis det klarer sig nærmere high-end produkterne, ja så er det sgu billigt for det produkt...

Jeg ved snart ikke hvordan jeg ellers skal forklare det, så forstå eller misforstå det om du vel.

anru2007

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 22:23:50
Svar/Indlæg:
5891/423
Fra ferrari til æbler, og nu til kartofler!!??

Jeg må le 🤣

~ashes~

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 22:24:19
Svar/Indlæg:
828/108

Tror du jeg er komplet imbicil eller hvad? Sådan et spørgsmål fortjener sgu ikke andet end at blive ignoreret! Det hører slet ikke med her i tråden - Du har jo totalt misforstået hvor jeg vil hen!

hansen2605

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 22:25:10
Svar/Indlæg:
2845/99

ja efterspørgsmål kontra mængde, er jeg skam meget klar over da jeg også selv har levet efter at ud disse servicer, men der priserne jo også groteske.

Det sætter du noget andet op, for du skal ikke se på hvor længde der er blevet lagt i de kartofler, hvor efter spurgte de er (så skal det være SE versioner, så er vi ovre i noget andet, og jeg kan følge dig) men her på siden går det ud på at sætte prisen op imod hvad du egentligt får, og så er jeg kold over der har siddet en lille japser og loddet lidt på mit kort i et år eller 5 minutter..... prisen skal være den samme...

~ashes~

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 22:26:28
Svar/Indlæg:
828/108

Nu bliver det snart ikke værre da, sig mig er i teenagers eller hvad? Hvor kommer de her epokegørende kommentarer fra? - Læs dog hvad indlægget handler om i sin enkelhed og ikke hvad jeg MÅSKE også kunne mene.

Jeg har konkrete eksempler på hvor jeg synes et produkt bliver totalt fejlvurderet, og jeg ser det gentagne gange. Er det så svært at forestille sig det skulle ske? Eller er HWT bare perfekt og alt bør forsvares for enhver pris? Come on... Find på noget bedre!

hansen2605

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 22:26:54
Svar/Indlæg:
2845/99

så skal du være med til nogle druk aftener i byen, har tit taget til stilling om det er alt den forvirrede snak eller sprutten der gør mig omtåget....

hansen2605

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 22:29:54
Svar/Indlæg:
2845/99

Må egentligt give dig at du kan blive ved. Syntes du skal tage alle de reviews du synets er uretfærdige og skrive dine egne reviews og så kan folk så stille dig det samme spøgsmål, hvorfor den indeksering, frem for en anden?

selvfølgelig er der da det, men dem kan du jo ikke gøre op for i et review/artikel da det er subjektivt og ikke objektivt som hele det her system bygger på. Findes skam også folk som bruger flere tusinde af kroner på blæsere, istedet for at købe en yate loon og sætte den til 5/7/9 volt eller hvad man nu har lyst til....

anru2007

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 22:32:51
Svar/Indlæg:
5891/423
#51 hvorfor skal det altid gå ud over teenagere?.... altså tænker i ældre hele tiden.... vores udtalelser er så pave hellige, og man kan ladrig stole på en teenager? eller hvad er det?... ahmen helt ærligt... 😐

hansen2605

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 22:33:55
Svar/Indlæg:
2845/99

siger ikke noget, så bliver man jo bare stemplet som teenager når han er så meget bedre vidende.....

anru2007

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 22:42:00
Svar/Indlæg:
5891/423
#55 synes bare det er et fuldstændigt totalt uacceptabelt klamt og rådent argument.....

~ashes~

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 22:43:23
Svar/Indlæg:
828/108

Igen et totalt unødvendigt svar!? Jeg skriver intet sted at jeg har en bedre løsning, blot at den der er ikke er retfærdig altid, og at det kan man gøre noget ved.
Jeg har ikke en løsning, men ville da meget gerne være med til at udarbejde en!

Nu har jeg selv været teenager, selvfølgelig :D, men jeg kan da udemærket huske hvordan vi kunne finde på at skrive/debatere/argumentere/samligne osv, så der er da et ganske godt belæg i at nævne netop det, hvis det lugter af det ;) Saglighed er noget man opnår, ikke noget man er født med!

Igen en epokegørende kommentar som ikke hører hjemme nogen steder! Kan du da ikke selv se det? Pinligt!

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 22:43:44
Svar/Indlæg:
6624/113
Jeg kan godt finde på noget at sige.

Lad være med at hænge jer så meget i de karakterer - det system fejler alle steder på alle sites, men er nødvendigt for læsere som ikke fatter dansk eller blot hænger sig meget i dem. Kan man ikke gætte hvem, så er man sgu for dum...

Det afgørende må vel være om det produkt man gider læse et review af, er attraktivt for en selv - og således også interessant at læse mere end bare de overordnede karakterer for. I SÅ FALD LÆSER MAN HELE TESTEN OG LADER VÆRE MED AT FORHOLDE SIG TIL KARAKTERERNE!!!

Men kunne man evt forestille sig at der kom forslag til et bedre system, i stedet for at sige hvordan det IKKE skal være?

Og lad være med at sige "brugernes vurdering" - for ofte kan vi sgu ikke som testsite sidde og vente på at alle folk får købt og monteret et givent produkt, ligesom vi ikke kan bruge misforståelser af en manual man ikke gider læse, til noget - eller at folk kommer med negative kommentarer fordi de ikke kan lide farven på blæseren eller whatever.

PS: En ferrari er da en frisør pram hvor 75% af prisen er baseret på en grim krikke på rød baggrund - resten er afgift.

Mino

Overclocker
Tilføjet:
03-01-2009 22:48:10
Svar/Indlæg:
278/73
#51 - Ja du må undskylde at jeg prøver at forklare dig hvordan vi rater...det er tilsyneladende varm luft efter julefrokosterne, der lige skal ud...og fred være med det.

Du lagde selv op til den diskussion med biler, og du fik svar på tiltale. At du konkret vælger at overse alt hvad jeg forklarer dig om vores rating, ja...det kan jeg ikke gøre noget ved.

Du tager 1 artikel som eksempel, hvor jeg endda giver dig ret i at vurderingen kan være en smule hård, men nu ser du det alle steder...hvis der er så mange karakterer som er elendige, så nævn dog et par eksempler mere...for min generelle holdning er, at vi rater rimelig fornuftigt. Vi kaster jo ikke bare et tal i røven af en artikel, efter at have slået med en terning. Men det virker lidt som om det er din overbevisning.

Ja, vores artikler er subjektive, for det er os der sidder med det imellem hænderne. Vi prøver at sende alle produkterne i retning af en, som har viden om de pågældende produkter, hvilket er hvorfor du ser den samme type artikler fra samme skribenter. Jeg kunne personligt aldrig drømme om at skrive en bundkorts artikel, for jeg ved ikke nok til at vurdere det.

Jeg siger ikke vi er fejlfri, og selvfølgelig er det vores mening om produktet, som kommer til kende i artiklerne.

Den fine kommentar med at vi er en flok teenagere, den tager jeg sgu som et kompliment, for det er ikke hver dag man føler sig ung igen...tak for det 😉

~ashes~

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 22:52:41
Svar/Indlæg:
828/108
Forfra...

Jeg synes ofte der er produkter som bliver totalt fejlvurderet.

Jeg har i #0 et eksempel hvor jeg synes det er helt galt at der skal trækkes ned i den samlede vurdering pga pris og bundle.

Sådan har jeg igennem snart 3 år her på HWT oplevet en del anmeldelser som havde nogle helt urimelige konklusioner. Ofte fordi jeg selv ejer eller agter at eje produktet, eller fordi jeg ud fra teksten i indlægget kan se at der bliver vægtet forkert i konklusionen.

Dermed ikke sagt at systemet ikke er godt for noget, som f.eks. hansen2605's eksempel med de 2 GFX. Men det er slet ikke den slags jeg taler om...

Der er desværre en dårlig tendens herinde på HWT, at folk elsker at sable andre ned for deres holdninger, og ja - det lugter meget af ophold fra teenagers, undskyld mig, men nogen må da vide hvad jeg mener?

Idéen er jo at skabe et godt site, og hvis man mener at det bare ikke kan blive bedre, så ytrer man det. Men skulle det vise sig man kunne få flere til at tænke og synes sådan, mon så ikke det faktisk også blev bedre...

Nok om det, der er vidst ikke meget grund til at uddybe mig mere...

hansen2605

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 22:52:47
Svar/Indlæg:
2845/99

nu skriver du så flot at jeg opfører mig pinligt, men i mine øjne er det dig som er pinlig her, du starter med at lave et direkte negativt indlæg om sitet her som du ikke betaler noget for at anvende, hvorefter du selv sidder med din flade røv i højstolen og venter på vi andre finder på noget for at rette op på det, så du eventuelt igen kan fortælle den er gal med dig. Hvis du selv udarbejder en idé til det her problem, så er det skam fint, så længde det ikke går ud over os andre, ellers må du få din egen indgang til hwt.dk/~ashes~.pdf så det ikke skal gå ud over os andre. Jeg brokkede mig selv over edbpriser.dk, det er jeg skam godt klar over, men dagen efter skrev jeg da en mail til dem om et system jeg selv har anvendt til server opsætning (normalt game servers) som jeg foreslog de kunne anvende. Ved ikke om det er blevet hørt eller skubbet til siden, det er jeg så også ligeglad over, nu har jeg gjort min del af arbejdet. Bliver det ikke bedre, så må jeg bare lede et andet sted.

Ps. Din kommentar til om vi var teenagere var du skam selv uden om, det er squ for dumt at skrive, så burde du få et lille name tag neden under OVERCLOCKER udsagnet hvor der står ~ashes~ 5 år. Bare min ærlige mening^^

~ashes~

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 22:53:57
Svar/Indlæg:
828/108

Hold nu! Jeg ved da udemærket hvordan der vurderes! Når du skriver det, så ved jeg du misforstår mig totalt! FINT... Tak for dine meninger dog, selvom de falder helt ved siden af!

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
03-01-2009 22:54:48
Svar/Indlæg:
15982/637
Folkens der er ingen grund til at slæbe bil el. kartoffelsammenligner ind i det. Det er helt og aldeles udnødvendigt.

Jeg kan forstå frustrationen over at hver kategori vægter lige meget og herfor kan den indivduelle karakter givning sammen med den endelig karakter virke vidt forskelle.
Derfor som jeg er inde på i #21 ville jeg umiddelbart finde det hensigtsmæssigt at vægte hver katergori for hvor udslagsgivende de vil være i den endelige karakter.
Den individuelle kategori vægtning kan så justeres efter hvilken HW kategori der er tale om som #23 er inde på.

At give karakterer kan være svært, men derfor mener jeg ikke det skal droppes. Blot burde man måske tage op til revision hvor vægtningen skal ligge.

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 22:57:11
Svar/Indlæg:
6624/113
Jeg synes egentlig eksemplet i #0 er super ringe.

Det er da muligt at musen er blevet testet i 4 år (bullshit salgstale), men det koster da ikke firmaet nok penge til at ALLE deres efterfølgende mus skal koste fårking 990 kroner...

Come on - 990 kroner for en MUS er da bundkarakter værd.

~ashes~

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 23:01:13
Svar/Indlæg:
828/108

Du er fandens dygtig til debat, men sagligheden er helt forduftet. Jeg gætter på du vil have det sidste ord. Alt hvad du skriver får en som mig til at trække på smilebåndet, det er både underholdende og samtidig utroligt komisk langt væk fra alt det jeg har skrevet. Hele essensen er jo en helt anden end den du forsøget at fange mig i...

Jeg er sikker på vi får mest ud af at stoppe her! Men lad os se om du kan nå dertil... Hermed anledning til dit sidste ord ;)

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 23:02:00
Svar/Indlæg:
6624/113
#57 er dig selv?

Men ja du har skam ret - det vedkommende siger er nytteløst.

~ashes~

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 23:03:04
Svar/Indlæg:
828/108

Vi kan være noget så enige om at være uenige, men for mig et eksemplet i top. Hvis du mener at ethvert produkt anmeldt her på sitet er anmeldt fair, så er det jo bare perfekt for dig. - Men måske mener nogen noget andet, og måske bør man respektere det?

Jeg havde håbet på en mere konstruktiv fremgangsmåde, istedet for denne konstante for/imod debat og haglen ned på andres meninger... Det ville jeg gerne selv have undgået også, men blev jo nærmest tvunget derud :D

Mr.

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 23:06:36
Svar/Indlæg:
4107/224
Jeg er enig med dem der skriver, at det er svært at lave et perfekt ratingssystem. For det er det! nogle er bare helt ude i hampen. Jeg nævner ingen navne.
Simpelt svar. Læs konklusionen, og lad være med at hæng jer for meget i de skide tal. Det kan ikke siges nok gange. Karakterende giver bare et fingerpræg, og er overhovedet ikke nøjagtigt. Derfor: LÆS KONKLUSIONEN!

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 23:06:59
Svar/Indlæg:
6624/113
Ja man kunne respektere det, hvis vedkommende så havde konstruktiv kritik - men det har du jo ikke?

Jeg siger jo netop at systemet IKKE er perfekt, men et nødvendigt onde for at kunne give "læsere" som ikke kan / gider læse hele testen men kun konklusionen, mulighed for at forholde sig til produktet.

Som sagt bør man jo læse hele testen hvis man virkelig er interesseret i produktet.

Hvis nu dit "sidste ord" eller i det hele taget denne tråd havde haft en smule indhold, ville du vel ikke have fortsat debatten hertil?

arsenio3d

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 23:11:15
Svar/Indlæg:
2823/238
990kr er for meget for en mus!

vil det så sige at AMD/ATI skulle have taget dobbelt så meget for deres grafikkort fordi at de var de første med 55nm teknologi og DX10.1 ? nej vel for så gider ingen at købe deres kort! Lige meget om de så har brugt en milliard million på research og div. tests...

Måske bliver de forskellige ting vægtet ligehøjt da man ikke kan gøre alle glade, hvis vi vægter det ene højere end det andet, vil X antal % af brugerne blive imens X antal % af brugerne vil blive utilfredse...

Så det der nok er det smarteste er at man (ashes) LÆSER hele testen og ser hvordan produktet klarer sig i den kategori man er specielt interesseret i.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 23:13:11
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #64

Agreed. Så skal musen filenfuckemig også kunne lave kaffe eller fange katte.

Kr. 1.000,- for en mus, kr. 5 mio. for en bil eller kr. 15,- for en vatpind, er det samme som at sige: "Hey. Kom og tag mig i røveren til jeg bløder", eller "Hey! Se mig. Jeg har alt for mange penge og ekstraordinære behov" - længere er den sådan set ikke.

-> ~ashes~ vs. hansen2605

I må tage jeres parterapi over Messenger eller PM's. Der bliver lagt op til en god debat hér, der er ingen grund til at fare i flint over nogle tal.

-> Mr. SAAB

Tak for konstruktive forslag.

-> ~ashes~

Jeg kan godt forstå hvad du mener og kan sagtens se hvor du vil hen. Men kan du ikke være en snuske og så komme med et par forslag til, hvordan vi så "bør" skrue vurderingen sammen?

Jeg taler nok på samtlige anmelderes vegne, når jeg siger, at de tal (om så det er en score i en anmeldelse, Wankermarks eller penislængde) er omtrendt lige så betydende for Verdens velfungerende samfund på tværs af landegrænser, som hvad jeg spiser til morgenmad.

At nogle vælger at fare i flint over det, kan kun være op til entusiaster, Gud og Dommedag at bedømme. Det skal jeg på ingen måde gøre mig til Herre over.

Det jeg gerne vil vide er:

"Hva' fanden er problemet med de ratings?" - Når først vi får det på plads (hvilket det efterhånden er udpenslet nok, til at vi fatter at nogle IKKE finder dem tilstrækkelige), kan vi gå i gang med at overveje hvordan eller om vi bør ændre på det/dem.

Så byd endelig ind, og kom med gode forslag, til et generelt system, hvormed vi anmeldere kan sige til her: "Hey. Det her produkt har fået tre kvaste øldåser. Det svarer til sw33t-ass, så det kan du godt købe"-skalaen.

hansen2605

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 23:13:31
Svar/Indlæg:
2845/99

Syntes dog man burde tage det op i crew, om man ikke burde lave lidt flere katagorier som muligvis kunne gøre det lettere at skelne de forskellige ting fra hinanden. Siger intet om alt skal foregå igennem prof udstyr, men bare igennem et normalt menneskes øre foreksempel når vi snakker støj.

hansen2605

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 23:16:17
Svar/Indlæg:
2845/99

deler glædeligt værelse med mange, men må dog nok afslå det tilbud om parterapi med ashes må jeg nok erkende.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 23:16:41
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #72

Hvilke kategorier tænker du på?

hansen2605

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 23:22:38
Svar/Indlæg:
2845/99

ja det er jo så der jeg ikke er den bedste til at bruge dem alle. Men hvis vi nu tager køling bare som et eksempel, så ville jeg meget gerne have støj og design væk fra hinanden.

Innovation/teknologi ville jeg gerne have helt fjernet, for køler lortet, så køler lortet vel? Det betyder da ikke noget om det er det helt nyeste system eller et gammel afprøvet et? syntes jeg ikke burde vægte på karakteren overhovedet i den kategori^^

Eventuelt en med indpakning? Fremstår det her produkt som noget som der er blevet kræset for, eller er det bare blevet kastet i den første og bedste papkasse på fabrikken de kunne finde? <-- selvfølgelig svært med samples

Et afsnit med kvalitet? Er det her pap eller titan?

Man kunne vel sagtens finde på flere i de forskellige kategorier hen af vejen, men her er der da en start....

Nightcover

Overclocker
Tilføjet:
03-01-2009 23:24:59
Svar/Indlæg:
620/11
#75 Innovation/teknologi handler da ikke kun om køleren :\

edit: misforstod dit indlæg :)

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 23:26:04
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #75

Vedr. køling:

Innovation/Teknologi:
Er det passiv, aktiv, er det heatpipes? Hvordan er køleren skruet sammen?

Bundle/Tilbehør:
Hvad ligger der i kassen? Er det pakket af helvede til? Følger der skruer, beslag, fancontroller osv. med? Måske en kompressor, pumpe, slanger? Who knows...

Design/Layout:
Er køleren designet således, at støj reduceres? Er den nem at montere? Er den lavet af kobber, alu eller måske alfestøv? Osv.

Ydelse:
Hvordan køler den? Køler den godt? Har den hakker i ydelsen eller er det "Oh Yeah" All the way? 😎

Pris:
Koster køleren 4x så meget, som en køler/køleløsning, der støjer mindre, køler bedre/dårligere osv.

Jeg synes nu, at ovenstående dækker kølere ret godt.

arsenio3d

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 23:28:10
Svar/Indlæg:
2823/238
#75 det der med om det er blevet smidt i den første og "bedste" papkasse eller om der er kælet om den, har jeg selv fået prygl for i en af mine artikler, hvor der var en eller flere der sagde at det var da fuldstændigt ligemeget, bare lortet kom frem og så virkede efter hensigten, hvor mit argument var at det var en del af købet og af helhedsindtrykket, det jeg vil sige er at lige meget hvor godt det nye system bliver vil der altid være folk der ikke er til at gøre tilfredse...

hansen2605

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 23:30:55
Svar/Indlæg:
2845/99

ja kan da sagtens give dig ret i at jeg også føler mig dækket ind, men hvis der sidder en i den anden ende af det her system og brokker sig, så må man da prøve at skyde nogle foreslag på banen? 😉

Eventuelt kunne man også lave en klasse indeksering? Amatør-User friendly-Ham med de 5 tommelfingre venlig-high end overclocking osv osv?

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 23:30:56
Svar/Indlæg:
6624/113
#75 - nedenstående er kommentarer...

ja det er jo så der jeg ikke er den bedste til at bruge dem alle. Men hvis vi nu tager køling bare som et eksempel, så ville jeg meget gerne have støj og design væk fra hinanden.

Kan jeg ikke modsige - men heller ikke bekræfte da jeg ikke ved hvad du har af tanker bagved det.

Innovation/teknologi ville jeg gerne have helt fjernet, for køler lortet, så køler lortet vel? Det betyder da ikke noget om det er det helt nyeste system eller et gammel afprøvet et? syntes jeg ikke burde vægte på karakteren overhovedet i den kategori^^

Det er da afgørende at vide hvad man kan forvente af køleren - gammel teknologi kan måske være godt nok LIGE NU til den pågældende CPU den bliver testet på, men hvad sker der når man skifter?

Eventuelt en med indpakning? Fremstår det her produkt som noget som der er blevet kræset for, eller er det bare blevet kastet i den første og bedste papkasse på fabrikken de kunne finde? <-- selvfølgelig svært med samples

Øhm... Har du tabt makronerne?
Lige så snart du monterer en køler, er manual og papkasse smidt over højre skulder - eller du mener måske det skal trække op at en given pdorucent har brugt 50% af prisen på en flåååt kasse og serveret en lortekøler for dig?

Et afsnit med kvalitet? Er det her pap eller titan?

Hvordan skal man bedømme det sådan rent praktisk når man har køleren i 3-4 dage max?
Hvilke kriterier vil du stille op for bedømmelsen?

Man kunne vel sagtens finde på flere i de forskellige kategorier hen af vejen, men her er der da en start....

Man kunne også indse at der er en øvre grænse for hvor mange ting man kan bedømme f.eks en køler på, som du selv nævner.

Ja dav do - skulle vi så ikke lade dem der brokker sig, komme med KONSTRUKTIV kritik i stedet? De må vel vide hvad de vil have gjort anderledes - så må de vel sige det højt så alle kan høre det?

hansen2605

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 23:32:54
Svar/Indlæg:
2845/99

nej det vil der sikkert være, men jeg syntes det er meget rart at vide at mit dyrt indkøbte (må det være en skrue som et helt setup) kommer forsvarligt pakket ind og jeg bliver glad for at se den? Det køb jeg nok har været mest overrasket over indpakningen var mit coolermaster ATCS 840, pakket ind så jeg var nødt til at køre 2 gange ned til affaldspladsen, ser man altså ikk hver dag 😉

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 23:33:45
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #79

Hvilket netop også er det vi skriver, når vi giver karakteren 😉

Det er også det vi kalder for en "begrundelse".

Eksempel:

Dette grafikkort koster en arm, yder marginalt bedre, men skal du bare have det bedste af det bedste, er der ingen vej udenom GefAti what-ever-X.

-> #81

Nu er det jo meget forskelligt hvordan vi modtager hardware/testprodukterne. Ofte er de direkte fra båndet, af og til fra en butik og sommetider, så er det en mellemting, hvor PostDK/en anden anmelder, har leget "Jeg mangler en Lolitadukke i aften"-med pakken.

Så emballage er meget svært at vurdere. At Arsernio så gider, er 100 % op til ham, for det er nu en gang ham der skriver hans anmeldelser og ikke os andre. Hvis vi griner af ham, internt i crew, kan være aldeles ligemeget.

Hvordan tingene kommer pakket ind, er aldrig ligegyldigt, men i det større billede, er der ikke meget forskel på hvordan div. kameraer (blot et eksempel) er pakket ind, kontra et grafikkort/bundkort der ankommer i en kuffer med fanfare og annoncering.

hansen2605

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 23:35:08
Svar/Indlæg:
2845/99

Siger skam ikke indpakningen skal redde dagen, men det er de små ting som tit gør noget stort godt skal du huske.

Angående kvalitet, er det jo ikke ulovligt lige at tage lidt hårdt fat i tingene og se om det hele falder fra hinanden eller om det holder 😉

hansen2605

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 23:38:03
Svar/Indlæg:
2845/99

Ja men husk nu, jeg skriver kun det her for at hjælpe, ikke for at sige det her er totalt dumt site i har lavet. Syntes det er for latterligt at ashes ikke selv kommer med nogle tiltag til siden, men må han vel selv om.

Men igen, hvis nogle folk vil have det lidt hurtigere overskueligt (er vel også meget rart) så er det jo en måde at skabe det? lidt som tweakup.dk har deres guides skruet sammen, der bruger de en skala til at fortælle hvor meget juks der var med det omtalte produkt? meget smart syntes jeg da?

EDIT:
den med indpakningen pointere jeg også tidligere at den er svær at have med at gøre da det ligeså godt kan være et sample i modtager og der kan man selvfølgelig ikke opdigte sin egen indpakning, det er jeg skam forståelig over. Om postmanden har tabt pakken eller ej, er da i mine øjne kun en bonus, der har du jo et udmærket eksempel på om kvaliteten på indpakningen faktisk er god nok til at kunne redde din vare ved sådan nogle uheld? 😉

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 23:38:28
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #83

Jeg smider et Canon EOS 5D mkII din vej næste gang. Så vil jeg sgu gerne se dig "tage lidt hårdt fat" på dét 😎 🤣

-> #84

No offence. Men de "forslag" du kommer med, er omtrendt så 'hjælpsomme' som en mongol der leger tagfat midt på motorvejen. Kom med en linje der virker, som jeg ikke sidder og krummer tæer over...

Jeg er, personligt - og det er helt og aldeles min egen holdning - enormt stor modstander af den slags. Med et "Tweak 'o' Meter" eller whatever. Det fortæller NADA om produktet.

Jeg ville hellere, at jeg kunne fyre en svada af, og så havde folk en endelig konklusion at forholde sig til. Men nu er det jo læserne der har "bestemt", at vi skulle have karakterer på anmeldelserne. Så må man da også forvente, at forslagene måtte have fungeret.

Producenterne vil gerne have en award, de kan smide i en reklame.
Læserne vil gerne have et tal de kan wanke til.
Jeg (mig, personligt) vil bare gerne skrive en god artikel om et givent produkt.

- Hvor kan vi mødes, så alle er tilfredse? Det er bare dét, jeg gerne vil vide 🙂

hansen2605

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 23:44:01
Svar/Indlæg:
2845/99

godt ord igen, men der findes heldigvis andre slags hardware i tester 😉

Har aldrig sagt de her tiltag jeg nævner var på højde med den dybe tallerken, men det er da en start? Hellere finde på noget åndssvagt end at sidde på stolen og håbe i andre gør det?

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 23:46:04
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #86

Så fordi der er meget lort, skal vi bare sige: "Tak for all you can eat"?! Den kvalificerer sgu til en Øgendahl 😛

Ej. Nu driller jeg bare. Jeg ved godt hvad du mener. Men hvis vi skal tage hele vores system op til revurdering, så må "folk" sgu komme med nogle solide forslag, frem for random bullshit. Hvis du forstår? 🙂

hansen2605

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 23:48:43
Svar/Indlæg:
2845/99

ja siger da heller ikke det er hele systemet som skal omdannes, det kan være få punkter som kan vende skibet. Nu sidder jeg som sagt ene mand og skyder mine tanker af, men en større tanke kan jo hurtigt få sendt et par bolde i luften, så man så kan vælge at gribe eller falde til jorden :yes:

hansen2605

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 23:50:41
Svar/Indlæg:
2845/99

nu var det heller ikke deres tweak o meter jeg hentydede til, men lidt ala pc planet på et tidspunkt havde det med deres sværhedsgrader for deres forskellige guider. Der man kunne bevæge sig hen af 😉

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 23:53:38
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #88

Og hvilke punkter kunne det så være? 🙂

De forskellige kategorier er listet i #24. Så kan vi jo tage udgangspunktet dér, og diskutere os frem til, om design er vigtigere for bundkort, kabinetter og tastaturer, end det er for kameraer, grafikkort og etc.

-> Alle

Som systemet er nu, så bliver awards uddelt på baggrund af den samlede score. Det er vist ikke den store hemmelighed.

Eksempel:

Innovation/Teknologi - 5
Bundle/Tilbehør - 4
Design/Layout - 3
Software - 2
Ydelse - 4
Pris - 5

Lægger man tallene sammen: 5 + 4 + 3 + 2 + 4 + 5 = 23

Havde produktet scoret 5 i alle seks kategorier, ville det have opnået en samlet score på 30 "point". Ud fra denne forskel udregnes den endelige score:

23 / 30 = 0,76... -> Hvilket giver rundt regnet 77 %

Sværere er det sådan set ikke 🙂

-> #89

Så fordi et produkt er rettet mod entusiaster, kan man retfærdiggøre en højere pris? Så er vi tilbage ved humlen. Skal vi udelukkende se på pris/ydelse? Skal vi varetage entusiasterne? Skal vi varetage Hr. og Fru Danmark eller skal vi varetage nørden med bumser i hele kraniet, der elsker techno og blåt lys, mere end sin højre hånd?

For at argumentere lidt frem og tilbage:

Det er nu en gang, Hr. og Fru Danmark der sidder på størstedelen af læserskaren og markedet. Det ved producenterne. Det er Hr. og Fru Danmark som køber PC-player, Alt om Data eller Digital Foto, og måske ser en HwT-award. Det ved producenterne.

Den bumsede teenager, læser anmeldelsen på HwT. Han skriver i forum, køber sine ting på EDBpriser, og læser foruden Tomshardware, Anandtech og den slags sites. Han vil have langt nemmere ved at differentiere, og gør det gerne (u)begrundet og (ofte ikke) med rette. Derfor har vi forum/kommentar-funktionen, hvor vi kan indgå en nærmere debat om, hvorfor vi ikke prøvede SLi, med 2x Quad-core eller voldfuckede den blæser, herfra og langt ned i Helvede.

Entusiasten er pisseligeglad med prisen. Mere er der sådan set ikke i dét.

Så hvis vi holder os inden for de tre kategorier, så vil der klart være mest interesse for HwT i, at "rette" os imod den almene bruger. De sætter højere pris på teksten, frem for at kunne sige: "Jeg læste en anmeldelse, hvor produktet fik 99 % - er det godt?". Det er langt mere sandsynligt, at de vil sige: "De fik gode ord med på vejen".

Dem der diskuterer ydelsen, er i regelen pisseligeglade med teksten, og kigger udelukkende på billeder, grafer osv. På den vis, er jeg ret glad for ikke at teste grafikkort, CPU, bundkort, eller bare hardware generelt. Det er noget SÅ utaknemmeligt, og noget der siger de færreste noget som helst.

Jeg kunne, inden for foto, jo godt vurdere billedkvalitet højere end design og pris. Men eftersom de fleste "idioter" jo kun kigger på tal, er de faktisk også pisseligeglade med billedkvaliteten.

Jeg vil kunne fremvise et billede, taget med mit dyre EOS 30D, og folk ville forsøge at bilde mig ind, at det har et ringere billede end et nyere kompaktkamera, med 0.0000000000-fucking-2 ekstra megapixels. Så kan det jo for fanden også være ligemeget?

Så vil jeg langt hellere fokusere på design og brugervenlighed. Folk der går op i billedkvalitet, ved hvad de skal gå efter.

Sådan er det bare generelt, med al hardware, software osv. Det er kun folk der ikke aner en skid om produkterne, der udelukkende kigger på tal/grafer. Sådan er det bare, og sådan vil det altid være 🙂

hansen2605

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2009 23:59:51
Svar/Indlæg:
2845/99

ja vi kan da prøve, bare hold det til en enkelt tråd hvor du så redigere i den, så det bliver forholdt samlet;

Barebones
Bundkort
Bærebare
CD/DVD (generelt, optiske drev)
CPU <-- Her er design jo lidt lige meget, da en cpu jo ligner en cpu og den ikke skal have et stik i røven, der kan man jo så sætte mere af til innovation og ydelse

Diverse*
Fjernbetjeninger
Foto
Grafikkort
Harddiske <-- design igen med mindre der er tænkt på det
HWT Exclusive*
Kabinetter <-- bundle burde være mindre her, da et kabinet i mine øjne ikke skal reddes af at have 10 ekstra skruer med
Komplette systemer
Køling
LCD-TV
Lyd (højttalere, lydsystemer og lydkort)
Messer*
Netværk
RAM <-- ren og skær ydelse, intet med layout, design eller noget i den hur.
Skærme
Software/Spil
Strømforsyninger
Styre-enheder
Tilbehør
TV- & Videokort

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
04-01-2009 00:05:06
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #91

Hvis du kigger efter, vil du se, at vi ikke giver karakter for design ved CPU'er 😉

Bundle ved kabinetter er langt fra irrelevant. Et kabinet skal "reddes" ved:
Skruer
Frontplader
Blæsere
Fancontroller
Blåt lys
- og jeg ved ikke hvad der ellers kan følge med.

Design er ej heller helt irrelevant ved RAM. Selvom det måske kan virke latterligt. Men når nu producenterne gør så meget ud af LED's, farvede køleprofiler og jeg ved ikke hvad, så ville det da være dumt andet, ikke at kommentere det 🙂

hansen2605

Elitebruger
Tilføjet:
04-01-2009 00:10:20
Svar/Indlæg:
2845/99

ja sry, det var squ en smutter...

Hmm, syntes nu bare den med ram er langt ude 😕

Kabinet om det har en blæser eller 2, det som i mine øjne gør et kabinet værd overhovedet at overveje er; er det solidt? er der plads til at udfolde sig på? Støj? Så er det i mine øjne lige meget om der så lå en lolita dukke med i pakken med lian li eller silverstone stående flot hen over røvstregen.

Harddisk er dog i mine øjne direkte lige gyldigt med design, de anvender mere eller mindre alle sammen den samme standard idag, så der er jo ikke noget at komme efter?

Jesper

Elitebruger
Tilføjet:
04-01-2009 00:13:21
Svar/Indlæg:
2072/117
Drenge og piger i skal huske at vi skal (jeg gør ihvertfald) sætte pris på de mange og flotte reviews der bliver lavet her på danmarks bedste HW side. :yes:

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
04-01-2009 00:14:15
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #93

Så du ville ikke vælge kabinet efter, om de har brugt støjsvage blæsere? Om der var inkluderet en voldfed fancontroller, fronte med udvidelsesmuligheder osv.? 🙂

Og RAM skal heller ikke være pakket forsvarligt ind? Du vil hellere have knækket RAM-blok, frem for en ubetydelig ridse i et Lian-Li?

Design på harddisk er også en svær sag. Ganske som "ydelse" er det ved kabinetter. Men der er jo flere faktorer som spiller ind. Efter Western Digital, gik i felten og lavede "kølerribber" og gennemsigtige toppe, er det ligeledes et punkt vi må vurdere.

Jeg synes selv, at det er hul i hovedet. Men i kategorien "harddiske", er der jo stort set samtlige former for lagring. USB-diske, lagerkabinetter osv. Der er design ikke så dum en ting at tage i betragtning 🙂

-> #94

Du skal have af hjertet tak 🙂

~ashes~

Elitebruger
Tilføjet:
04-01-2009 00:15:21
Svar/Indlæg:
828/108

Nu var det så ikke mig der farede i flint over det, vil du ikke være en snuske at læse svarene igennem igen og der se at jeg faktisk er den der bliver haglet ned, eller et forsøg på ihvertfald.

Jeg kom med min mening, og jeg kan komme med langt flere eksempler end det ene. Forstår simpelthen ikke hvorfor folk har så svært ved at æde kritik!? Kritik er jo ikke for noget dårligere men tværtimod. Som jeg også har skrevet, så sidder jeg ikke inde med svaret, men jeg kan have forslag og jeg ønsker da kun at sitet forbedres, så deltager gerne i forbedringen, hvilket dette jo også var et forsøg på!

Én idé ville være helt at udelukke nogen af karaktererne på visse produkter, ikke permanent, men på nogen, fordi de i den givne anmeldelse ville være misvisende!

Jesper

Elitebruger
Tilføjet:
04-01-2009 00:15:31
Svar/Indlæg:
2072/117
#95 DRILLEPIND! 😀

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
04-01-2009 00:17:14
Svar/Indlæg:
6624/113
Én idé ville være helt at udelukke nogen af karaktererne på visse produkter, ikke permanent, men på nogen, fordi de i den givne anmeldelse ville være misvisende!

Hvis du læste andet end museartikler, ville du vide at det NETOP er vores fremgangsmåde i flere tilfælde.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
04-01-2009 00:17:43
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #96

Kom med et par eksempler, hvor givne karakterer har været fuldstændigt malplaceret. Så tager vi det op i crew 🙂

hansen2605

Elitebruger
Tilføjet:
04-01-2009 00:19:06
Svar/Indlæg:
2845/99

personligt har jeg lige købt en af verdens mest højlydte kabinetter, for det siger ikke mig noget, da hvis du går op i sådan noget, så bruger du selv penge på lydløse blæsere da det ødelægger det airflow producenten nu har ment der skulle til for at få et fornuftigt flow i kabinettet.

Angående om ram klodser skal have ridser, nej det skal det jo ikke, derfor jeg også siger man burde lave en anden kategori som hed indpakning 😉

Hvor ridsen i lian-li kom ind ved jeg ikke lige helt, der tabte du mig lidt?

Angående harddiske syntes jeg ikke man skal tage det at køleribber er en form for design, det burde ligge under ydelse i mine øjne da det jo trods alt er lavet for at hæve ydelsen på disken og sikre en lang levetid, ellers kan du kaste den under innovation^^

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
04-01-2009 00:23:07
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #100

Som jeg skrev. Så synes jeg, at det er hul i hovedet ved alm. harddiske. Men ved lagringskabinetter, USB-keys osv. er designkarakteren berettiget. Klart.

Så det er fordi, at du har et personligt forhold til dit kabinet, som vi måske har vurderet lidt underligt, at du ikke mener at tilbehør har noget at gøre med den samlede kasse vi får ind af døren? 🙂

Vi kan ikke lave en kategori der hedder "indpakning", da vi - som sagt - ikke altid får pakkerne som kunderne får dem. Så det ville være direkte unfair, at lave en generel kategori, baseret på noget så vagt.

Ridsen i LianLi = Min fejl. Jeg kom til at blande lidt rundt i det. Sorry 😳

hansen2605

Elitebruger
Tilføjet:
04-01-2009 00:28:15
Svar/Indlæg:
2845/99

angående ridsen så er jeg helt væk, tror vi har snakket forbi hinanden lige på det punkt 😐 Syntes da selv jeg har gjort tydeligt indtryk af jeg for alt i verdenen så en godt indpakket kasse 😲

Siger ikke at tilbehøret ikke skal vægtes med, men JEG vægter det ikke særligt højt, da hvis man ønsker lad os sige en lydløs kasse med et flot udseende, så finder man jo typisk den kasse man vil have og lyddæmper den derfra. Kabinetter er i mine øjne kun noget at gøre med udseendet, dem som vil have det ekstra laver selv resten i sidste ende i større eller mindre omfang.

Angående harddisk, så behøves en usb nøgle jo ikke blive vægtet som en intern harddisk da den jo er beregnet til noget andet 😉

hansen2605

Elitebruger
Tilføjet:
04-01-2009 00:30:14
Svar/Indlæg:
2845/99

eventuelt kunne man også forsøge sig med video reviews, så får man også en bedre fornemmelse af produktet? 🙂

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
04-01-2009 00:30:20
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #102

Så vi bør lave en kategori, der hedder "ekstern lagring" - eksempelvis? 🙂

hansen2605

Elitebruger
Tilføjet:
04-01-2009 00:30:47
Svar/Indlæg:
2845/99

spot on my dear friend 😉

hansen2605

Elitebruger
Tilføjet:
04-01-2009 00:35:11
Svar/Indlæg:
2845/99

aldrig overvejet en kategori som hed casemod artikler heller?

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
04-01-2009 00:38:00
Svar/Indlæg:
15982/637
Siden der ikke er nogen der har prøvet at at sætte et system i værk, så vil jeg da give min vurdering af hvordan jeg mener det kunne se ud. Vist med den procentvise vægtning for hver kategori.

Bundkort

Innovation/Teknologi - 15%

Bundle/Tilbehør - 15%

Design/Layout - 20 %

Ydelse - 30%

Pris - 20%

CPU

Innovation/Teknologi - 25%

Bundle/Tilbehør - 5%

Design/Layout - 10%

Ydelse - 40%

Pris - 20%

Grafikkort

Bundle/Tilbehør - 15%

Design/Layout - 15%

Ydelse - 30%

Pris - 15%

Harddiske

Innovation/Teknologi - 20%

Bundle/Tilbehør - 10%

Design/Layout - 10%

Ydelse - 45%

Pris - 15%

Kabinetter

Bundle/Tilbehør - 20%

Design/Layout - 25%

Ydelse - 20%

Pris - 20%

Køling

Innovation/Teknologi - 20%

Bundle/Tilbehør - 10%

Design/Layout - 15%

Ydelse - 35%

Pris - 20%

RAM

Bundle/Tilbehør - 5%

Design/Layout - 15%

Ydelse - 45%

Pris - 20%

Software/Spil

Innovation/Teknologi - 30%

Bundle/Tilbehør - 10%

Design/Layout - 20%

Ydelse - 20%

Pris - 20%

Strømforsyninger

Bundle/Tilbehør - 15%

Design/Layout - 10%

Ydelse - 35%

Pris - 15%

Min vurdering af sagerne, men dermed ikke "løsningen".
Min vægtning på pris ligger måske generelt højt, men jeg går temmelig højt op i pris/ydelsesforhold 🙂

~ashes~

Elitebruger
Tilføjet:
04-01-2009 00:40:48
Svar/Indlæg:
828/108

Jeg vil meget gerne komme med eksempler, nu er klokken mange dog, så det må følge :)

Men nu det eksempel som jeg har tilføjet i #0 synes jeg jo er ganske godt. Langt fra det bedste måske, men 990 kroner er jo som udgangspunkt en startpris. Antager man at der ligger noget sandhed i producentens beskrivelse af deres produkt, så synes jeg ikke man kan lade prisen trække ned, slet ikke når man kigger på de andre karakterer, set bort fra punktet, bundle.

Jeg skriver dog ikke dette indlæg alene på den baggrund, og det er selvfølgelig derfor du også efterspørger flere eksempler, går jeg ud fra.

Anyways, det havde folks interesse, så det er da ihvertfald noget man går op i herinde! Så måske det var noget man kunne se på i 2009.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
04-01-2009 00:41:41
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #106

Det er ikke just det vi har mest af hér 😳

-> #107

Now we're getting some-where 😎

-> #108

I rest my case 😉

hansen2605

Elitebruger
Tilføjet:
04-01-2009 00:44:07
Svar/Indlæg:
2845/99

godt tiltag, dog syntes jeg ikke man skal ændre de 20% på prisen, da det jo er i sidste ende er det som får folks tegnebog fanget eller sluppet løs så at sige....

hansen2605

Elitebruger
Tilføjet:
04-01-2009 00:45:39
Svar/Indlæg:
2845/99

Nej kan jeg godt se, men det kunne man jo eventuelt efterspørge da der jo alligevel er et rimeligt interresant område at arbejde med (syntes jeg da ihvertfald) behøves ikke at være guids, men selve de produkter som der nu findes^^

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
04-01-2009 00:45:44
Svar/Indlæg:
6624/113
#108 - Hvad så hvis de som alle andre producenter af alt for dyre mus, fylder os med en ordentlig spand lort?

I og med den er så elendig at holde på i længere tid for mine små korte smedepølledutter (HOV VENT - EN MUS PASSER JO IKKE TIL ALLE MENNESKERS FINGRE???), konkluderer jeg som eventuel fremtidig tester, at det er et forpulet lorteprodukt - og at jeg ikke gider give et mindre afrikansk lands forsvarsburget for det.

Så tæller prisen ned - og så skal den sables ned, som det alt for højt prissatte produkt det er.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
04-01-2009 00:46:53
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #110

Jeg vil opfordre en af jer, til at oprette en tråd, hvor I kan diskutere vægtningen af karaktererne, inden for produktkategorierne. Så har vi en diskussionstråd, hvor vi har en oversigt, som vi (læs: crew) kan gå ud fra 🙂

Så må folk jo ellers byde ind, og argumentere frem og tilbage.

Kom i gang, opret en ny tråd. Copy-paste listen fra #24, og lad os tage den derfra 🙂

-> #110

Det er ikke rigtig noget vi får til test, da det ikke just er vores felt. Men vi tager jo ofte tingene som de kommer 🙂

hansen2605

Elitebruger
Tilføjet:
04-01-2009 00:48:39
Svar/Indlæg:
2845/99

kan mærke der var en som bliv vild der 😀

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
04-01-2009 00:52:34
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #114

Selvfølgelig. Som jeg skrev længere oppe, så er jeg f*cking ligeglad med de karakterer. Bare jeg får skrevet en anmeldelse folk får noget ud af. Men som sagt, få oprettet en tråd, og så tager vi den derfra.

Jeg, personligt, har ikke det store at skulle have sagt i den brede sammenhæng. Men har vi noget konstruktivt at gå ud fra, vil crew have langt nemmere ved at diskutere eventuelle ændringer 🙂

PearsonDK

Elitebruger
Tilføjet:
04-01-2009 01:19:10
Svar/Indlæg:
763/46
Skal lige starte med at skrive at jeg ikke har læst hele tråden ( min bærbar er ikke glad for lange tråde 😕 )

Har læst op til ca. #40, og i mine øjne er det da bare en masse whining over ingenting. Hver eneste karakter, er der knyttet en kommentar til. Så anmelderen har begrundet hvorfor denne karakter er givet.

Og som flere andre har skrevet, så burde man bruge sin egen sunde fornuft, og dømme ud fra sit eget behov om man er enig eller ej..

Faktisk er der til hver eneste anmeldelse mulighed for at skrive i forummet, om den pågældende anmeldelse. Og det er mine klare opfattelse at hvis man har spørgsmål til det anmeldte produkt eller selve anmeldelsen, at man kan stille dem der, også plejer anmelderen at svare.

Lige meget hvilket karakter system man skulle finde på, kan det ikke undgås at blive farvet på den ene eller anden måde, specielt ting som kabinetter, mus, controller osv...

Vil dog give ret i, at det kunne være rart, efter konklusionen at der var en Pros/Cons boks, til at lunhurtigt sumere hele artiklen op. Som f.eks her http://www.overclockersclub.co...

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
04-01-2009 01:33:42
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #116

Det med pros og cons, kørte vi faktisk med førhen: http://hwt.dk/literaturedetail... 🙂

PearsonDK

Elitebruger
Tilføjet:
04-01-2009 01:40:30
Svar/Indlæg:
763/46
#117 Syntes jeg nok jeg mindes... I mine øjne ville det nuværende system + pros & cons system være særdeles godt i mine øjne..

Jeg tvivler på at det med at laver forskellige vuderingskritere for hvert produktkatagori, kommer til at ændre ret meget på slutresultatet..

I sidste ende, så tror jeg alle anmeldere her på HWT.dk ønsker det samme som alle brugerene af HWT, mest mulig ydelse for lavest mulig antal kroner..

Fearless

Elitebruger
Tilføjet:
04-01-2009 01:42:17
Svar/Indlæg:
4536/104
Er 120% enig med #3..

deres karekter system sutter røv, (ja undskyld sprog valget)

men dog er deres test som real udemærkede, da man så selv kan bruge noget af det info de giver til sine valg.

eksembelvis er jeg glad for at de testede HD4000 gfx serien, samt at de har testet nogle forskellige bundkort/ram/cpu ér, eneste de nu mangler er flere af de slags test + nogle flere hd tests.

sammenlignet med Toms, har Hwt et utroligt ringe test udvalg imo.

faktisk mindes jeg tilbage for 3-5 år siden da jeg var meget aktiv her inde, se dengang var der mange gode test. Syntes det går lidt sløvt med at få lavet test nok for tiden, og generalt har det vist gået ned af bakke de sidste par år, desværrer. Nej da vi var på Messe i midtdata, og div andre steder med oc.dk og folk generalt gik mere op i overclocking og køling her på sidet, i stædet for alt det ekstre tilbehørs testing og div småting, og gagets som alle M/Gagedt bladende alligevel tester.

IMo skulle vi ha nogle flere varierede ikke pre overclockede og ikke kun XFX/Gigabyte/MSI tests, giv os test af de mindre mærker tilbage, og giv os rigtige hardware test, ikke de skide gagets og tilbehørs(mus + keyboard) tests.

Mvh FearlessA/BA2

PearsonDK

Elitebruger
Tilføjet:
04-01-2009 01:48:16
Svar/Indlæg:
763/46

Kunne det tænkes at de er ved at løse et problem i det område, http://hwt.dk/newsdetails.aspx...

Og uden og træde over nogle af crew's tæer.. Så tror jeg ikke du skal samligne HWT med Toms HW, men istedet de andre danske sites..

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
04-01-2009 01:59:20
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #118

Det er muligt, at det ikke ændrer på meget. Men om end ikke andet, så har vi jo dét værktøj at gå videre med 🙂

-> #119

Rune for fanden. Du taler ud af røven igen. Du ved udemærket godt, at Tomshardware.com er ligaer foran Hardware-test.dk. De har fastansatte journalister, fordelt på flere faciliteter rundt omkring på kloden.

Hardware-test består af frivillige kræfter, og vi har kun det testhardware producenterne gider at sende til os. Vi er uendeligt taknemmelige for den begrænsede mængde hardware vi får lov til at lege med, og er ret stolte af, at vi kommer i betragtning, sidens beskedne størrelse (sammenlignet med Toms) taget i betragtning.

Måske det virkede "større" for 3-5 år siden, fordi du, ligesom mange andre, var ret ny og slugte det hele råt. Nu er du måske en anelse mere fokuseret, og ser derfor kun på enkelte kategorier. Faktisk, så presser vi stadig flere artikler ud om ugen, end vi gjorde dengang og vi kæmper en brav kamp om at tilfredsstille ikke alene brugerne, men også producenterne. Så mens de sender 50 grafikkort til test, offentliggør nVidia eller Ati et nyt grafikkort, og så skal det øverst i bunken og resten bliver forsinkede. Sådan er det jo. News-sælger, og old-news sælger ikke så meget.

Bare for at tage grafikkort. Produkterne skal sendes frem og tilbage, der skal tages billeder, benchmarkes, skrives en artikel og mens alt det her står på, får vi flere produkter ind som ligeledes skal sendes frem og tilbage, da vi ikke har en fast redaktion. Folk skriver de her anmeldelser i deres fritid, og det er ulønnet arbejde. Det er kun grafikkort. Så er der jo alle de andre "pis-gadgets", såsom; bundkort, lagring, skærme, foto, kabinetter osv.

Du ved sgu godt hvad den her site er for en størrelse, at at sidestille os med Tomshardware er dælme hul i hovedet. Vi tog den her diskussion forleden hos Tom, og du ved godt hvad der skal til for at det her skal køre rundt. Så med mindre du har noget fornuftigt at sige, så smid en PM eller mail. Det kan sgu ikke passe, at du skuffer mig ved at lukke den slags ud.

Det sårer mig sgu lidt Rune :'-(

-> #120

Det er fuldstændig korrekt. Hvis folk ellers ville sætte skrift på deres hårde ord i forum, så er der altid en stående invitation til folk der vil bidrage med deres evner 😎

Fearless

Elitebruger
Tilføjet:
04-01-2009 10:10:14
Svar/Indlæg:
4536/104
#121 Ja okey moske var det lidt brutalt sagt, men for at kunne kalde sig danmarks førende testside og bedste hardware forum, så syntes jeg sku i skal fokusere mere på det jeg snakkede om, og markant mindre på det (skide) gadgets(små tingeden)

fokusser hovedsageligt på Mobo/CPU/ram/køling/Gfx/HDDS, og i har min vote, alt det andet er hovedsageligt knap så spændende, og det plejer tweak eller de andre danske sides at tage sig af alligevel.

Men jo Allan vi ka jo moske snakke mere på lørdag(søndag) hvis alt går som planlagt.

Og igen sry for at skuffe dig, men min holdning er rimeligt klar på det område.

Desuden var jeg imo mere hardware fokuseret dengang, end jeg er nu, så tvivler på at det er mig der har ændret sig det storer. 😛

Pizzadude

Redaktør
Tilføjet:
04-01-2009 10:47:02
Svar/Indlæg:
5363/442
#122 Hovedfokus er jo i forvejen på de ting du nævner. At andre danske sider ser på de samme "ligegyldige" ting som os, ændrer ikke på at vores anmeldelser af mus, tastaturer, bærbare og diverse andre ting også er ganske pænt besøgte- og meningen er jo at folk læser dem...

Clintin

Superbruger
Tilføjet:
04-01-2009 12:03:38
Svar/Indlæg:
1317/46
Jeg fik ikke lov at poste dette svar under ændringsforeslag???? Ikke desto mindre skal den læses som en kommentar til #13 under ændringsforeslagstråden:

så vil jeg bede jer fra crewet være ærlige og sige om i er interesserede i ændringer, for det er ikke min opfattelse. I så fald er vi mange der spilder tiden i disse tråde. Det er svært at hjælpe hvis i har nogle hellige kør, såsom pokaler og multikaraktersystem.

Hvis i er interesseret!, så må i meget gerne skrive hvad i selv har overvejet, herunder hvor meget i er interesseret i at ændre jeres system? Jeg vil meget gerne have nogle rammer og jeg vil håbe i gider skrive hvordan i selv har overvejet at ændre systemet?

Vi andre får kritik for ikke at komme med foreslag til ændringer, men i bliver også nødt til selv at komme med noget!

Her er nogle systemer jeg synes fungerer:
http://tweakup.dk/article/1552...
http://tweak.dk/tests2.php?id=...
endnu bedre:
http://www.tomshardware.com/re... ,2110-22.html
Min favorit:
http://firingsquad.com/hardwar...

Mr.

Elitebruger
Tilføjet:
04-01-2009 17:05:39
Svar/Indlæg:
4107/224
#124 Der er ingen af dine links der virker ordentligt

Clintin

Superbruger
Tilføjet:
05-01-2009 09:59:18
Svar/Indlæg:
1317/46
Nope, desværre, men du kan gå ind på hovedsiderne og finde en tilfældig anmeldelse, så de enekelte artikler er ligegyldige.

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
05-01-2009 16:52:53
Svar/Indlæg:
6624/113
#124 - Jamen rewards slipper i ikke for - ligesom karaktererne nok også er kommet for at blive - uanset hvilken form de nu end måtte være i.
Førstnævnte er såre simpelt en modetrend, og hvis man som hardware site ikke følger med "moden" så bliver man overset.
Karaktererne har VI valgt at bruge som opsummering i stedet for "pros / cons eller for / imod", da VI mener det giver et bedre indtryk af produktet.

Endnu mangler der en klar definition af hvad "vi" gør forkert - og der mangler også en forståelse fra JER brugere, for at man ikke kan bruge karakterer eller rewards til noget, hvis de er taget ud at kontext / en helhed.
Som der efterhånden er sagt MANGE gange, skal man ikke KUN se på karaktererne men læse testen igennem og i fald man har spørgsmål som ikke er beskrevet, stille dem i den tilhørende forum tråd.

Siden du nu kommer med de 4 eksempler, kan du så forklare i detaljer, HVAD det helt præcist er der gør dem bedre end vores måde at gøre det på?