-> #88
Og hvilke punkter kunne det så være? 🙂
De forskellige kategorier er listet i #24. Så kan vi jo tage udgangspunktet dér, og diskutere os frem til, om design er vigtigere for bundkort, kabinetter og tastaturer, end det er for kameraer, grafikkort og etc.
-> Alle
Som systemet er nu, så bliver awards uddelt på baggrund af den samlede score. Det er vist ikke den store hemmelighed.
Eksempel:
Innovation/Teknologi - 5
Bundle/Tilbehør - 4
Design/Layout - 3
Software - 2
Ydelse - 4
Pris - 5
Lægger man tallene sammen: 5 + 4 + 3 + 2 + 4 + 5 = 23
Havde produktet scoret 5 i alle seks kategorier, ville det have opnået en samlet score på 30 "point". Ud fra denne forskel udregnes den endelige score:
23 / 30 = 0,76... -> Hvilket giver rundt regnet 77 %
Sværere er det sådan set ikke 🙂
-> #89
Så fordi et produkt er rettet mod entusiaster, kan man retfærdiggøre en højere pris? Så er vi tilbage ved humlen. Skal vi udelukkende se på pris/ydelse? Skal vi varetage entusiasterne? Skal vi varetage Hr. og Fru Danmark eller skal vi varetage nørden med bumser i hele kraniet, der elsker techno og blåt lys, mere end sin højre hånd?
For at argumentere lidt frem og tilbage:
Det er nu en gang, Hr. og Fru Danmark der sidder på størstedelen af læserskaren og markedet. Det ved producenterne. Det er Hr. og Fru Danmark som køber PC-player, Alt om Data eller Digital Foto, og måske ser en HwT-award. Det ved producenterne.
Den bumsede teenager, læser anmeldelsen på HwT. Han skriver i forum, køber sine ting på EDBpriser, og læser foruden Tomshardware, Anandtech og den slags sites. Han vil have langt nemmere ved at differentiere, og gør det gerne (u)begrundet og (ofte ikke) med rette. Derfor har vi forum/kommentar-funktionen, hvor vi kan indgå en nærmere debat om, hvorfor vi ikke prøvede SLi, med 2x Quad-core eller voldfuckede den blæser, herfra og langt ned i Helvede.
Entusiasten er pisseligeglad med prisen. Mere er der sådan set ikke i dét.
Så hvis vi holder os inden for de tre kategorier, så vil der klart være mest interesse for HwT i, at "rette" os imod den almene bruger. De sætter højere pris på teksten, frem for at kunne sige: "Jeg læste en anmeldelse, hvor produktet fik 99 % - er det godt?". Det er langt mere sandsynligt, at de vil sige: "De fik gode ord med på vejen".
Dem der diskuterer ydelsen, er i regelen pisseligeglade med teksten, og kigger udelukkende på billeder, grafer osv. På den vis, er jeg ret glad for ikke at teste grafikkort, CPU, bundkort, eller bare hardware generelt. Det er noget SÅ utaknemmeligt, og noget der siger de færreste noget som helst.
Jeg kunne, inden for foto, jo godt vurdere billedkvalitet højere end design og pris. Men eftersom de fleste "idioter" jo kun kigger på tal, er de faktisk også pisseligeglade med billedkvaliteten.
Jeg vil kunne fremvise et billede, taget med mit dyre EOS 30D, og folk ville forsøge at bilde mig ind, at det har et ringere billede end et nyere kompaktkamera, med 0.0000000000-fucking-2 ekstra megapixels. Så kan det jo for fanden også være ligemeget?
Så vil jeg langt hellere fokusere på design og brugervenlighed. Folk der går op i billedkvalitet, ved hvad de skal gå efter.
Sådan er det bare generelt, med al hardware, software osv. Det er kun folk der ikke aner en skid om produkterne, der udelukkende kigger på tal/grafer. Sådan er det bare, og sådan vil det altid være 🙂