@Alle
Argumentet for at oprette et system der vægter de forskellige points-givende kategorier er, efter hvad jeg har forstået, at en harddisk f.eks ikke må vægtes på design.
Fair nok, men prøv så lige at overvej hvordan vores system fungerer...
Hvis man fjerner en kategori, så vil det antal points der så "mangler" ikke ha' indflydelse på den endelige score. Som eks. at 2 x 5 points f.eks stadig vil gi' 100% (5-5 = 100% og altså ikke 40% efter en 5-5-0-0-0 skala).
Måden vi giver karakter på kan også fifles med af den enkelte skribent, sådan at man kan vælge at kalde en kategori noget andet - design kan så erstattes af strømforbrug for en harddisk hvis man syntes det er på sin plads.
På den måde ender man altså med samme system som det der er foreslået, og så er det op til den enkelte skribent at gi' points efter hvad det er personen vægter - altså jo dygtigere og mere erfaren skribent, jo mere "præcis" vil pointgivningen være.
Systemet er, som jeg allerede har nævnt, indviklet nok som det er i forvejen, og med forskellige procentsatser på hver enkelt-kategori, så er jeg bange for at det for det første ender i ren kaos, for det andet vil karatersystemet stjæle alt for meget af opmærksomheden, simpelthen fordi det kræver meget mere af læseren. Det vil så igen få selve produktet til at stå i skyggen, og en karakter vil i stedet hapse pladsen.
Det perfekte ratingsystem findes ikke, fordi hver enkelt skribent ser forskelligt på et produkt, og sådan vil det altid være. Jeg kan kun anbefale at man læser hele artiklen, hvorpå man så danner sit eget indtryk, og så derefter vægter denne mening imod skribentes, da det er dér den individuelle votering opstår, præcist som det gælder for skribenten. Uanset hvad man ender med at bruge, paphatte eller stjerner og ligemeget hvordan disse deles ud og i hvilke mængder, så vil en given score være givet af et menneske - ikke en maskine... Og så længe systemet er enkelt, så fremgår dette også forholdsvist tydeligt, og man kan derfor danne sin egen mening (hvilket også er meningen), da vi på ingen måde skal diktere hvilket hardware folk skal købe. At gøre systemet mere indviklet vil kun forsøge at skjule denne menneskelige fejlmargin, og så forsvinder den kvalitet der er i at ligefrem modargumentere en skribent og dennes holdninger (for vi er hverken guder eller dommere - bare alm. hardware nørder som alle jer andre).
>EDIT: Det med en plus / minus liste syntes jeg er en god idé. Det vil være en god supllerende måde at vægte de små særheder, der måske ikke fortjener at trække en karatér op eller ned for et produkt.
Mvh. Mads