#32: Well jeg savner bare et AMD comeback der losser Intel i kuglerne, men det er der vist lange udsigter til. Siden AMD's Athlon og Duron kom i 2000 sad AMD jo med nogle fantastiske CPU'er, de holdt nemt skansen mod Pentium III. AMD Thunderbird'en lettede jo også fra selv Pentium 4 willamette, og med introduktionen af XP serien var de stadig mere end med, og sidst med Athlon 64 var skellet jo markant. Dvs I knap 6år lå AMD og vippede Intel af pinden. Pentium 4'ern var ok, men aldrig en overdreven succes. Men med Intel Conroe blev AMD virkelig sat på plads... så hårdt at de så ud til at de mistede pusten. Phenom cpu'erne er uden tvivl skridt i den rigtige retning, men jeg tror stadig at mange håber på at se se AMD endnu at trække kaninen op af hatten der gør at den igen på alle punkter bliver et ligeværdigt alternativ til Intel.
Det at AMD er gået fra "nothing" til at kunne noget, er IMO en stor overdrivelse. Hvad med XP T-breds'ne ? fx JIUHB DLT3C mv... ikke udsævanligt at klemme ml. 600 til 1gbz ekstra ud af CPU'en. Jeg fik da min XP1800 fra 1.53GHz til 2.65Ghz, med en TR SLK800U og en 92mm blæser.
Min kritik ligger i AMDs fastholden i AMD 64 X2 CPUerne i længere tid end hvad godt var, selv om jeg godt kan se, at der ikke var noget alternativ for AMD. Da Conroe E6600 kom var den jo bare ûber fantastisk, mens X2 4800'erne (s.939) var slået ud. Men realiteten var jo at selv med skiftet til AM2 socket'en heller ikke super. De nyere X2 CPU'er ydede ikke op til Conroe CPU'erne.
Med Phenom kunne vi så se at AMD satsede på "budget-gaming" (uden at jeg vil træde nogen over tæerne med det begreb), og her lå Phenom jo lunt i svinget med noget der var godt til prisen, og man kunne endda få et billig Triple/Quadcore system (selv om understøttelsen haltede for alle Quad cores mv).
Phenom II følger trop på det Phenom startede... men mange havde håbet at AMD ville komme med et comeback der virkelig ville ryste ved Intel - ligesom tilbage i Thunderbird/XP dagene mv. Ingen tvivl om at AMD er på vej op, men set i perspektiv så ved jeg ikke rigtig hvor meget bedre den nye Phenom er iforht den gamle. Jeg tager ikke overclocker eller noget i den stil in mente, fordi det er ikke det 95% af køberne går efter - nej det er grund/basisydelsen.
Jeg under virkelig AMD et massivt comeback - men det kan være Intel skal sidde lige så længe på tronen som AMD gjorde, før at evt Phenom III brager frem og vælter alle grafer !.
Fra 94 til 96 havde jeg Intel, fra 96 til 2000 havde jeg AMD, fra 2000 til 2001 havde jeg Intel, og fra 2001 til 2008 havde jeg AMD, først i 2008 prøvede jeg Intel igen, og nu har jeg "en af hver" 😉
Det er ikke brok, men kritik - det er ikke det samme 🙂