Geforce 8400M til (moderat) gaming?

Grafikkort d.  08. januar. 2009, skrevet af NoNig
Vist: 586 gange.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
08-01-2009 18:32:02
Svar/Indlæg:
23132/740
Hey all

Jeg har kigget lidt på en brugt Dell XPS M1330. Der sidder en Core 2 Duo 1.66 GHz, 2 GB RAM og så et Geforce 8400M. Min umiddelbare tanke var, at det må da være langt foran eksempelvis et X3100.

Men hvor "godt" er det så? Er der nogen som kender lidt til den chip? 🙂
anru2007

Elitebruger
Tilføjet:
08-01-2009 18:37:24
Svar/Indlæg:
5891/423
Et 8600m gt kan spille GTA IV med 15,54 fps ca. så må du vurdere hvor godt et 8400m GT er 🙂.

Det skal siges at det er testet med 4GB pc5300 ram+ 2,5ghz 6mb chache dualproccessor.

Johnny

Superbruger
Tilføjet:
08-01-2009 18:48:38
Svar/Indlæg:
2127/11
Jeg har set den nye Macbook køre COD4 ganske udmærket med et 9400m, så til lidt casual gameri er et 8400 vel også tåleligt.

XPS1330 er i øvrigt en lækker lille sag. Det er langt til en Mac forstås, men den er rimelig stille, holder pænt på batteriet, og er typisk Dell udmærket skruet sammen.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
08-01-2009 21:00:16
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #1

Ok... øhm. Ja...

-> #2

9400M er vel også "væsentligt" bedre end et 8400M ? 🙂

NOXdk19

Superbruger
Tilføjet:
09-01-2009 15:26:36
Svar/Indlæg:
143/4
Jeg har en lenovo bærbar med Nvidia 140 nvs, hvilket er det samme som 8400gt. Det er bestemt ikke meget power i det og COD4 kan den næsten ikke trække, tjo hvis man vil slå sig til tåls med 1024x768 i low low med ca. 20-25fps.

Hvis du skal have en bærbar der bare kan lidt i spil, skal du mindst op i noget geforce 8600 eller 9400 (som vist skulle yde ens)

MSJ1982

Elitebruger
Tilføjet:
09-01-2009 15:51:33
Svar/Indlæg:
3577/353
Jeg har spillet Cod4 med et 8400Gs på stationær og det kørte fint i 1024x7Xx

godt nok med en E4500 men tror ik der er den store forskel

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2009 11:50:12
Svar/Indlæg:
23132/740
Endnu et spørgsmål:

Jeg har kigget lidt på spec. og kan se, at den er udstyret med en T5500. Der står på kvitteringen, at der skulle sidde en T5450 i (det samme gælder hjemmesiden). Serienumrene passer, så jeg tror ikke, at der er det store problem dér.

Mit gæt er, at Dell blot har sat en nyere CPU i maskinen. Spørgsmålet er blot, hvad er forskellen?

Jeg kan se, at på Intels hjemmeside, at den ene har en TDP på 35 Watt, mens den anden har en TDP på 34 Watt, og så er der ligeledes lidt forskel på Vcore-mulighederne.

Men der er to punkter, hvor de er radikalt forskellige:
1: Intel® Virtualization Technology - http://www.intel.com/technolog...
2: Intel® Stable Image Platform Program - http://www.intel.com/cd/busine...

1: En form for antivirus?
2: *wtf*?! 😐

Ovenstående har T5500'eren (TDP 34 W) modsat T5450'eren, hvad betyder de to ting?

Johnny

Superbruger
Tilføjet:
11-01-2009 12:46:21
Svar/Indlæg:
2127/11
#3 Så hudt viskes, jeg er så afgjort ikke stiv i Nvidia mobilchips, er 90 serien opgraderede 80'er chips, med lidt ekstra ydelse. Det er i hvert fald hvad jeg har set folk udtale rundt omkring. Men jeg ved ærlig talt ikke ret meget selv, så jeg skulle nok bare have holdt min kæft 🙂

Hakankitir

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2009 12:51:13
Svar/Indlæg:
714/95
på bærbare er 9 serien meget bedre end 8 serien. jeg har selv haft en dell xps m1710 til 26500kr og det var en god spille maskine men igenting ved siden af en stationær til næsten halvdelen af prisen

comment

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2009 13:02:20
Svar/Indlæg:
1230/171
#0: Jeg ville ikke røre en bærbar men GF 8000m serie gfx med en ildtang, efter al den ballade der har været med defekte chip.

Linky: http://www.dailytech.com/Dell+...

Snip:

"When this news broke many were curious -- which GPUs were affected and what exactly is the problem? Well the answer to the latter is relatively simple -- a number of NVIDIA mobile GPUs had extremely poor thermal tolerances thanks to defects. This leads to early chip death and faulty behaviors, such as artifacting, as chips start to fail.

[...]

It turns out virtually all the NVIDIA mobile chips are defective. NVIDIA tried to brush off the issue stating that the issue was a "previous-generation" problem. However, it turns out that virtually all 8400M and 8600M chips are defective. These chips make up the bulk of NVIDIA's higher end graphics offerings.

[...]

In order to respond to the problems HP is offering extended warranty support. Information is available here. Dell offers a driver fix which attempts to deal with the heat issues by pumping up fan speed, on top of its standard warranty support.

According to Dell, signs of GPU failure include multiple images, random characters appearing onscreen, lines on the screen, or no video at all. Dell claims the updates will not affect battery life. Its new Vostro line of notebooks is shipping with the fix preinstalled."

nVidia 8000m series :no:

Johnny

Superbruger
Tilføjet:
11-01-2009 13:09:19
Svar/Indlæg:
2127/11
#9 Værre er, at der er spekulationer ude omkring samme problem med 90 serien. Bla er der en del bøvl med de nye Macs, som jo også bruger Nvidia 90 serien. Jeg er ret sikker på at #0 kender til problemerne med 80 dog.

Personligt ville jeg pt ikke røre noget som helst Nvidia produkt af samme årsag. Anonyme kommentarer i en Fudzilla tråd fortæller om massive problemer med bla den Dell #0 kigger på, og andre om at Nvidia 61xx bundkort og endda 8800 er begyndt at stige gevaldigt i fejlrate. Nu er det anonume kommentarer, fra påståede ansatte ved leverandører af produkterne, og er derfor ikke at regne for håndfaste beviser. Men mærkeligt nok er nu to af mine bekendtes 8800'ere begyndt at udvise nogle af de tegn du beskriver. Kun i små doser, henh. et og to tilfælde, men nej.. Jeg ville pt ikke tage chancen på især Nvidia mobilchips. Især fordi Nvidias "løsning" ligner den Dell tilbyder, og hvis eneste formål reelt er at få chippen til at holde længe nok til at garantiperioden er udløbet. Det er svinsk.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2009 13:16:11
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #9 + #10

Jeg er bekendt med netop dét problem, og valgte af samme årsag, ikke at købe en Mac i sin tid. Jeg forledede dog mig selv til troen på, at det kun var chips'ne til Mac der var defekte, og at nVidia nåede at trække dem tilbage.

Min umiddelbare plan var, at smide enten en T8300 eller T9300 i maskinen, og lave det såkaldte "cobber mod", da jeg har læst mig til, at køleløsningen ikke er optimal.

Nu skal maskinen i første omgang, kun bruges som en midlertidig desktop replacement, indtil jeg får mit Core i7 setup. Derefter, ryger den videre til min kæreste, som "låne computer", indtil jeg finder på noget smart til hende.

Jeg vil lige undersøge det nærmere, om Dell skulle være ramt af problemet. Men så vidt jeg husker, så var det hele G80 linjen der blev ramt, men nogle er åbenbart gået fri. Det er i hvert fald primært på Mac's jeg har hørt om problemet, og dér er det ikke dem alle. Jeg turde dog ikke satse på, at jeg ville være så heldig at få fat i en uden problemer.

Men hvis Dell hører under kategorien, vil jeg lige tjekke op på det.

Johnny

Superbruger
Tilføjet:
11-01-2009 13:35:46
Svar/Indlæg:
2127/11
#11 Lidt at gå i gang med: http://www.google.dk/search?hl... Det er et gammelt og velkendt problem, også med tidligere Nvidia modeller (7900 bla). Således belært af historien, er der absolut intet der peger på at Nvidia vil opføre sig anstændigt hvad dette angår. Man forstår dem jo sådan set godt, bare se hvad 8600 problemet alene har kostet dem i hensættelser og tab på Børsen. Men på sigt må de tabe så meget troværdighed, at det bliver endnu værre. Forhåbentlig i hvert fald. Så vidt jeg er orienteret er det vist mere eller mindre alle producenterne der er ramt.

Jeg var ret vild med 9400 ideen. Super kompakt, og med al den ydelse jeg nogensinde kunne få brug for fra en notebook. Men jeg tør sgu ikke købe skidtet. Et er at nogle af chipsne er defekte, noget helt andet er at man konsekvent forsøger at svindle folk så de selv brænder inde med problemet.

Men hvad det konkrete spørgsmål angår: Bærbare er imo slet ikke egnet til gaming. Men med mindre du vil ud i seriøst at ofre, vil alt du kan købe i det regi være en nødløsning. Som sådan er et 8400 vel fint nok, over en kortere tidshorisont.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2009 13:40:51
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #12

Det er kun til moderat/casual gaming. Vi snakker titler noget alá "Need for Speed Porche Challange", måske "Quake 2/3", Lidt Counter-strike og "Need for Speed Most Wanted" eller hvad det nu hedder 🙂

9400M er genial, da den ligger direkte i chipsættet, men jeg afventer og ser, om MacBook (den alm.) skulle være nærmest problemfri. Der har været lidt bøvl med touchpad'en, men det skulle være rettet med en softwareopdatering.

Maskinen jeg har haft kig på, er (nærmest ikke) brugt, og jeg kan få den til en billig penge. Den lader ikke til at blive varm, men jeg afventer lige. Der er stadig garanti på den, og jeg er fuldt ud overbevist om, at Dell nok skulle tage sig af div. problemer.

Jeg har i hvert fald kun hørt godt om deres garanti/service 🙂

Johnny

Superbruger
Tilføjet:
11-01-2009 13:52:44
Svar/Indlæg:
2127/11
NFS Porsche ftw!! Brilliant spil! :yes: Men hvor'n faen får du det til at køre på en moderne platform? Så vidt husker havde jeg problemer sidst jeg prøvede med XP, uanset valgt kom.mode.

Jeg faldt over nogle tearingproblemer med den alm Mac, og det er også blandt de almindeligt kendte symptomer. Men det er i meget lille målestok ift MBP'ens 9600, det er helt sikkert. Der er håb endnu, hvilket passer mig fint. Det er nemlig Macbook'en jeg vil ha 😉

Det med varmen skal du ikke nødvendigvis bekymre dig særlig meget om. Problemet kommer uanset temp, efter hvad jeg har set. I virkeligheden er det vel en fordel hvis den bliver lidt lun. Det værste der kan ske er, at evt bøvl med chippen kommer hurtigere. Dét er en fordel 🙂 Indtil videre ser det dog ud til at Dell følger Nvidias anvisninger, og leverer en lappeløsning. Altså den gode gamle med mere knald på gfx køler, og måske en nedclockning. Normalt er jeg enig med dig i, at Dells support er top$. Men i det her tilfælde duer lappeløsninger ikke. Der skal et nyt mb til, basta :yes:

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2009 14:04:07
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #14

Jeg kører det blot som "XP"-kompatibilitet. Det kørte fint på min gamle MS-1012 laptop, som min kæreste nu ejer 🙂

Og det var trods alt på et GMA950.

Man må vel kunne lave en henstilling til Dell om, at der gerne må komme et nyt bundkort i computeren?

Johnny

Superbruger
Tilføjet:
11-01-2009 14:27:15
Svar/Indlæg:
2127/11
#15 I'm confused. Didn't work on my pc 😕 Hvis jeg falder over cd'en, må det lige prøves en gang mere.

Efter hvad man kan læse rundt omkring, bla i nogle af googlelinksne jeg smed længere oppe, er de ikke meget for at erstatte defekte maskiner. Men spørgsmålet er om ikke problemet efterhånden er så¨velkendt, at de ikke kan slippe udenom. Jeg krydser🙂 I hvert fald kunne jeg selv finde på at tage chancen, hvis xps'en var billig. Det er sgu en dejlig maskine :yes:

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2009 14:42:20
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #16

Ja for pokker. Var lige hjemme hos sælger i dag, og havde mine klamme fingre på maskinen. Det er godt nok et stykke kram må man sige 🙂

Johnny

Superbruger
Tilføjet:
11-01-2009 15:12:11
Svar/Indlæg:
2127/11
#17 Jep. Var i tæt samarbejde med en fyr der havde den her i det forgangne semester, og sad selv og skrev lidt på hans ind i ml. Der er ikke meget at brokke sig over. Batterilevetiden imponerede mig nok mest. Dell'en var den eneste der kunne følge guppens Mac (en af de hvide) til dørs. Altså, vi lavede ikke sammenlignende tests, men min opfattelse var at de var nogenlunde jævnbyrdige. Flere klasser over hvad min Acer, og en andens HP kunne klare, that's for sure.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2009 15:14:42
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #18

Batteritid er en god ting at gå op i. Ligesom at passe på batteriet. Min kærestes laptop (min gamle bærbar) holdt stadig strøm i over 3 timer, indtil lortet brændte af.

Det er utroligt nok, at en nu 5 år gammel model, kunne holde så godt. Computeren fungerer stadig godt, men bærer præg af at være baseret på en ældre teknologi.

Johnny

Superbruger
Tilføjet:
11-01-2009 15:20:50
Svar/Indlæg:
2127/11
#19 Der er helt sikkert forskel på mærkerne. Jeg har leget lidt med en ti år gammel Thinkpad, og den var stadig suveræn at skrive på, og kørte - sine alvorlige begrænsninger taget i betragtning - kanon. Da jeg købte min Acer, handlede det udelukkende om at få noget brugbart indenfor et yderst begrænset budget. Batteritiden er de sædvanlige to timer +-, og siden det var standarden, var jeg udmærket tilfreds. Men det er jeg dælme ikke mere. Bruger man batteriet på en lang dag på uni, er det dælme irriterende. Næste bærbare skal holde længere, basta.

Hvordan man passer bedst på sit batteri diskuteres jo livligt. Hvordan gjorde du? beviset for at det virkede er der jo, så det er vel relevant at spørge til 😛

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2009 18:07:36
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #20

For mit vedkommende handler det mest om støjniveau og ergonomi. Så til en vis grænse, kan man snakke om design. Jeg er komplet ligeglad om der står Acer, Lenovo eller Dell på maskinen. Den skal blot passe til mit behov og have blot et minimum af holdbarhed i sig.

Hvordan passer man bedst på batteriet? - Kan ikke diskuteres. Folk skal bare hold kæft med deres små lommefilosofier og enten læse manualen eller høre på folk med forstand på den slags.

Grunden til at kærestens batteri meldte *puFF!* en dag var, at der ved røget i kreds i printboardet (i selve batteriet). Så det er en træls merinvestering.

Jeg kan henvise til en tråd, hvor jeg smed et - synes jeg selv - ret så velformuleret svar på netop problemstillingen omkring god kotume mht. batterier -> #22: http://hwt.dk/forumthread.aspx...

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
11-01-2009 18:26:10
Svar/Indlæg:
15982/637
Altså jeg har spillet på et intergreret Radeon Xpress 1100 i knap to år. Ikke nogen heavy titler, men stadig en del forskellig. NFS: Wanted/Carbon, Return To Castle Wolfenstein, Wolfenstein Enemy Territory, Star Wars Republic Commando, Max Payne, Fahrenheit og en spandfuld andre spil. Ikke alle har jeg kørt i max opløsning el. kvalitet, men jeg har moret mig rigeligt.
GF 8400M er noget bedre end Xpress 1100, så jeg vil mene der er en hel del du kan køre af ældre spil, men også et par nyere i rimelig kvalitet.
På min Acer laptop har jeg nu GF 9600M-GT 512MB GDDR3, 3GB ram, C2D P7350 (batteritid omkring 3timer), og der kan jeg trække det meste i native opløsning og max detaljer.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2009 18:27:48
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #22

Cool nok. Så jeg kan roligt forvente, at jeg kan afvikle noget casual gaming på den. Det var jo også at forvente, men det er altid rart med noget konkret 🙂

Så smækker jeg 4 GB RAM og en T8300/9300 i maskinen, og så er det jo en ret potent løsning 😎

Johnny

Superbruger
Tilføjet:
11-01-2009 19:45:21
Svar/Indlæg:
2127/11
Besked læst og forstået #21. Grunden til at jeg har været i tvivl er, at jeg har set nogle producenter anbefale at lade batteriet sidde, og laderen være tilsluttet. Eller rettere: jeg har set at nogle hævder at der i deres manual står noget i den stil. Apple anbefaler, har jeg selv læst, at man bruger batteriet på fx en togtur frem og tilbage til jobbet, men kører på lader (med batteriet i maskinen), mens man er på arbejde. Det kan sgu hurtigt blive til mange timer hver dag. Især når de der ud over kommer md en generel anbefaling, der går på ikke at lade laderen sidde i hele tiden.

Selv har jeg altid brugt den metode du anbefaler, efter at have bøvlet med utallige opladninger i et stykke tid. Det er også hvad min manual anbefaler skal siges.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2009 19:49:34
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #24

Jeg tror nok også, at Apple er et af de få firmaer der kan finde ud af "intelligente" ladere 🙂

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2009 12:25:43
Svar/Indlæg:
23132/740
-> Alle

Jeg har nu fået M1330'eren hjem og sidder ved den nu. Det er dælme en lækker maskine. Bare hele vejen igennem. Såfremt lortet ikke brænder af, er jeg sgu meget tilfreds 😀

Hvis det har interesse, kan jeg smide et par benchmarks senere? (Det bliver nok først i weekenden) 🙂

EDIT: "Medal of Honor - Pacific Assault" kører fint med alt på maks.