Cosmos S - Hvor mange casefans?

Luftkøling d.  10. januar. 2009, skrevet af c0olking
Vist: 284 gange.

c0olking
 
Superbruger
Tilføjet:
10-01-2009 09:52:09
Svar/Indlæg:
174/47
Hej.

Som overskriften antyder kunne jeg godt tænke mig at høre fra folk der har et cosmos s. Hvor mange casefans har i installeret, inklusiv dem der fulgte med?

Hvis i har en fancontroller må i også gerne poste jeres erfaringer om jeres.

Mvh
hansen2605
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2009 10:40:02
Svar/Indlæg:
2845/99
#0

mit gamle havde jeg 3 i toppen som udsugning, 1 i bunden som indsuging, 1 i fronten som indsugning, og den bagerste brugte jeg som spot køler til mit bundkorts mosfets med en hjemmelavet tragt.....



E2X
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2009 10:49:39
Svar/Indlæg:
4018/217
Jeg har 10 120mm og 1 220mm i mit

En i fronten (bruger ikke hdd holderen), en i bunden, to bag i (en på hver side af en 120mm radiator), 6 i toppen (3 på hver side af en 360mm radiator) og så en 220mm blæser i siden.

Derudover er der limet alu rør i siderne på kabinettet med termisk lim så disse også fungere som radiatore.

Jeg bruger en aquaero fancontroller der bare fungere. På denne sidder der en 220mm blæser på kanal et, bund og front blæser på kanal to, frie blæsere på kanal 3 (dem der sidder på indersiden af radiatorerne) og fire blæsere på kanal 4 (dem der sidder på ydersiden af radiatorerne).

Alle blæsere er desuden vibrations isoleret incl dem på radiatorerne.

Udover disse blæsere er der kun en i psu´en alt andet er vandkølet. Cpu, NB, SB, Hdd og Gpu


Ps kommer snart med nogle billeder og en opdateret profil 😉


bamselinen
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2009 12:08:24
Svar/Indlæg:
2145/218
Jeg har 6 120mm i mit kabinet


E2X
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2009 13:21:36
Svar/Indlæg:
4018/217
#0 Hvis du overvejer at købe det her kabinet så er der plads til 6 120mm og en 220mm. (en i front i hdd holderen, en i bunden, en i bagpå, tre i toppen og en 220mm i siden).

Tror at der bliver leveret 3 120mm og en 220 blæsere med kabinettet.

Dog er der mulighed for at sætte op til tre 120mm blæsere i fronten alt efter hvor mange drev du har. Dog skal du have sådan nogle monterings kit til dem hvis du ikke er selv har lyst til at lege lidt med det. Det er ellers ret let 😉


c0olking
 
Superbruger
Tilføjet:
10-01-2009 13:30:39
Svar/Indlæg:
174/47
Tak for svarene, og ikke "søg på google stodder"!

#2 Det lyder helt vildt at du har 6 120 mm blæsere montaget bare i toppen!!

#3 Okay, det var det antal jeg umiddelbart havde tænkt mig at købe.

#4 Jeg har kun tænkt til at starte med at køre med en intern disk. Men senere nok OS på raid 0. Skal man så have fat i noget ekstra til cosmos s?


E2X
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2009 14:01:08
Svar/Indlæg:
4018/217
#5 Det er også en intern eller rettere interne diske jeg køre med. Mine er bare vandkølet så derfor bruger jeg ikke harddisk holderen.

Du kan roligt bruge den for den er vibrations dæmpet hvilket dæmper støjen lidt.

Du skal ikke have andet end et bundkort der kan køre raid eller en ekstern controller og så mere end en identiske harddiske. Så skulle du være godt kørende 😉

Ja det med 6 blæseren i toppen kan kun lade sig gøre fordi der er en radiator imellem. Man bør ikke sætte to blæsere efter hinanden hvis man ikke har noget imellem til at rette turbulensen ud med 😀 Man får et væsentligt bedre flow ved at have blæsere på begge sider af radiatoren uden at hæve støjniveauet væsentligt. Dog fylder køleløsninger også en del mere.


Det er en god ide at du har en fan controller så du kan styre dine blæsere. Især 220mm blæseren skal dæmpes lidt for den laaarmer bare meget når den køre med fuld fart. Så kan du altid lade dem køre ved fuld hastighed når du spiller 😉


E2X
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2009 14:13:22
Svar/Indlæg:
4018/217
Du kan også lade din 220mm blæser køre på 7v. Forbind 12v til plus og 5v til minus til blæseren. Så skulle den køre en del langsommere og derved larme mindre 😉

Hvis du overvejer vandkøling så overvej det lige en gang til for det er noget være noget at kaste sig ud i. Du kan ikke lige skifte dit hw eller lege med det uden at tappe vandet ud af systemet. Der er mange ting du skal sætte dig ind i.

Hvis du køber et Cosmos S så anbefaler jeg luftkøling da dette kabinet har et rigtig godt luft flow. Fx kan du få en rigtig god luftkøer for næsten ingen penge til fit gfx http://studiedata.dk/shop/arct... og her er en test af en god en til din cpu som heller ikke koster så meget http://hwt.dk/literaturedetail...


hansen2605
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2009 14:30:45
Svar/Indlæg:
2845/99
#7

Hvilket hardware vil du sige man bare ikke lige sådan kan skifte skille vandkølingen ad? Har da skiftet alt i min pc, uden at tage vandkølingen af, det eneste som egentligt var noget lort var graffikkortet, og at få den nye køleblok fast på den....

Har skiftet bundkort, cpu, gfx, ram (de er også vandkølet)

Det er squ det samme om det er et blæser stik eller om det er en slange med vand, man skal stadg tage sig lidt tid om det....


E2X
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2009 15:18:26
Svar/Indlæg:
4018/217
det tager bare fem gange så lang tid. Det tager under en halv time at smække en computer samme uden vandkøling og 3 timer hvis der er vandkøling og det er oven i købet hvis det er meget enkelt vandkølings system.

Og det du siger der kan slet ikke lade sig gøre i mit system. og der er ikke vand i et blæser stik der løber ud når man fjernet det. Håber ikke der er vand i dine 😛