Stof til eftertanke.

Hyggehjørnet d.  10. januar. 2009, skrevet af anru2007
Vist: 1683 gange.

anru2007

Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2009 21:30:59
Svar/Indlæg:
5891/423
Hey... faldt lige over en video som var meget rørende....

her er den:
http://www.youtube.com/watch?v...

pas på jer der ude, især med familier 🙂
Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2009 21:46:27
Svar/Indlæg:
8947/160
Hold op med at linke til sådan noget crap... Fandens til måde at ødelægge alm menneskers lørdag aften på.

anru2007

Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2009 21:47:36
Svar/Indlæg:
5891/423
#1 nååh... undskyld.... 😐 hvem har pisset på din mad? :no:

Hyl_dk

Overclocker
Tilføjet:
10-01-2009 21:54:02
Svar/Indlæg:
43/4
#0 Giver dig helt ret i at #1 ikke har nogen grund til at hidse sig op! Det er fint med noget der lige gør os alle sammen opmærksom på hvordan man skal opføre sig i traffiken.

cineman

Superbruger
Tilføjet:
10-01-2009 22:00:39
Svar/Indlæg:
1297/50
#0 Tror bare desværre ikke den bider på de unge, tror den er glemt når de drejer nøgle på deres brian vogn.
Men der køre sq mange idioter rundt i trafikken, ser dem hver dag(ikke kun unge faktisk mange midaldrende).
#1 Damn en hidsigprop ☹

PearsonDK

Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2009 22:01:28
Svar/Indlæg:
763/46
Det er lige før jeg giver #1 ret.. Men kan måske være fordi vi selv har børn..

MEN #0 vigtigt budskab i det :yes:

hilo

Superbruger
Tilføjet:
10-01-2009 22:04:53
Svar/Indlæg:
525/25
#1 37 hahaha 🤣 🤣 🤣 🤣

Tahiti

Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2009 22:09:37
Svar/Indlæg:
2676/147

Håber sq der er nogle af de unge der ser det link, har selv set det før, og det er sq da tragisk ... Men et vigtigt budskab er det da 🙂

Hvor er det lige problemet ligger i at linke til den video?

-Tahiti

anru2007

Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2009 22:26:43
Svar/Indlæg:
5891/423
Nu er jeg selv ung, og en af mine venner, er lige blevet kørt ned, fordi der var nogle mongoler, som skulle lae "kampløb".... Surt... :no:

syska

Superbruger
Tilføjet:
10-01-2009 22:32:17
Svar/Indlæg:
1085/26
4#
Måske dig selv du ser i traffik hver dag 🙂

5#
Ja, men det er nok også en opfordring til alle dem som kører bil ... det er jo både børn, unge, gamle der bliver kørt ned ...

5#
Han har vist den mandlige version af det røde 🙂
Men det er da hurtigt at stoppe den ... troede det var sådan noget helt vildt klarmt, men det er jo præcis sådan unge går i traffiken, og sådan voksne kører.

Dejligt ikke at have bil ... så manne penge sparet 🙂

// ouT

Bims

Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2009 22:38:07
Svar/Indlæg:
2599/378
Sad lige og tænkte på det samme som #1, dog med et smil på læben. Man bliver jo helt trist af at se sådan nogle forfærdelige ting! 😩

Pvt.P.Nutz

Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2009 22:42:05
Svar/Indlæg:
5224/222
Den burde vises i køreskolen

anru2007

Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2009 22:43:30
Svar/Indlæg:
5891/423
#10 det er jo meningen...for ellers er folk ligeglade 😉

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2009 22:57:51
Svar/Indlæg:
20170/383

shit mand, er du så naiv at du tror på sådan en film, og at den vil gøre nogen forskel ??

Hvor gammel er du, har du kørekort??

sikke da en omgang propaganda pis..

Tahiti

Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2009 23:05:33
Svar/Indlæg:
2676/147

Man kan da kun håbe, måske naivt, men tænk hvis det kunne rede din kæreste næste gang hun er nede at handle? 🙂

Det er da en dejlig tanke .. :yes:

-Tahiti

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2009 23:06:33
Svar/Indlæg:
20170/383

arh hold da lige.. Jeg tror ikke en skid på sådan noget fis der. Det er jo ikke sådan noget der hjælper de unge til at se at de måske nogle gange skal sætte farten ned.

Tahiti

Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2009 23:10:38
Svar/Indlæg:
2676/147

Hvad gør så?

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2009 23:11:27
Svar/Indlæg:
20170/383

så klog er jeg ikke at jeg sådan lige ved det.. Men oplysning plejer at hjælpe en hel del bedre frem for sådan noget bræk som sådan en film

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2009 23:21:00
Svar/Indlæg:
8947/160
Nu skrev jeg 1# sådan lidt for sjov. Sarkasme...........

Tahiti

Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2009 23:22:05
Svar/Indlæg:
2676/147

Tjaaa, men vi får jo os oplysninger hele tiden vai. nyhederne, og det synes jeg da heller ikke hjælper, i alfald ikke mere end den film der.

Jeg synes nu det er ok at lave sådan en film :yes:

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2009 23:24:54
Svar/Indlæg:
20170/383

hvad er det du synes er så okay med sådan en film ??

bornholm

Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2009 23:24:58
Svar/Indlæg:
2958/84
#16 Kunne jeg også godt tænke mig at hvide ??

Tror bare at det enerset de (unge) har respekt for er et lav tæsk, men så bliver man vel bare stukket ned eller skudt 😳

Jeg mener helt bestemt at hensynsløs kørsel genneralt skulle sidestiles med mordforsøg og at selvforskyldt trafikuheld med døden tilfølge skal hede overlagt mord med en minimums straf på 10 år og betegnelsen morder.

Tahiti

Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2009 23:33:48
Svar/Indlæg:
2676/147
Well, det minder jo en del om de reklamer som bliver vist i tv, men folk der kommer galt afsted, som åbenbart heller ikke virker....?

Respekt, for vold? Nahh, tror sq du er way off der. Respekt gennem frygt er da det mest lave ever.

Hvad det er som jeg synes er så 'okey' ved at lave sådan en film? Hvorfor skulle man ikke?

Det er sq ikke fordi jeg tænker over trafikulykker hele tiden, men når jeg ser sådan en film der, så gør den da et vist indtryk, om ikke andet så bare i en kort stund, som forhåbentlig ligger i min underbevidsthed næste gang jeg synes skal gå stærkt, fordi jeg igen er ved at komme for sent til et elller andet.

Men hvis man ikke vil gøres indtryk på, så er der vel ikke noget der hjælper. Hverken en sådan film, eller oplysninger af hvilken som helst form...

bornholm

Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2009 23:42:17
Svar/Indlæg:
2958/84
#22 "Men hvis man ikke vil gøres indtryk på, så er der vel ikke noget der hjælper. Hverken en sådan film, eller oplysninger af hvilken som helst form..." Nej så kan man da heller ikke være her inde.

#0 det er sku iorden det der link, der burte måske stå ikke egnet for mindre børn og sarte sjælle.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
10-01-2009 23:46:30
Svar/Indlæg:
15982/637
Det er fint nok, men det er kun en reklame der lige gør ind nu, men ryger ud igen når ti tager "metalskindet" på. Det er det samme som med reklamerne for rygning mv.
Desværre er sådan nogen ting med tidsbegrænset effekt -for det meste kun 30min.-1time, så er det glemt.
Nej det folk husker er når de sidder overfor en person der har været ude for det el. oplevet det, så sidder det mere fast.

Men ellers ok oplysning, men de minder meget om de danske reklamer, dog synes jeg den der med sikkerhedsselen er en ekstrem god reminder på at den simple enhed er af så stor betydning.

GoA_GaRtNeR

Overclocker
Tilføjet:
11-01-2009 01:14:50
Svar/Indlæg:
131/1

syska

Superbruger
Tilføjet:
11-01-2009 01:17:27
Svar/Indlæg:
1085/26
Uden smiley eller noget er det ikke nemt at vide det skulle være sarkastisk, vel ? 🙂

Got my point ... vi kan jo ikke ligefrem se dig.

#resten
Eneste der virker på de unge er hvis en nær dem selv kører sig ihejl ... ganske simpelt .. det er jo set flere gange, at hvis de så overlevede med skader og men pga det ... så er man ligepludselig klog ... det er hvad virker 🙂

Hårdt ... og ja, det er ikke alle ... men folk der har det nært tror jeg tænker sig lidt mere om ...

men ... never the less ... bare jeg ikke bliver jordet ned af sådan nogle spassene 🙂

// ouT

CF

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2009 01:28:26
Svar/Indlæg:
4689/105
#13 Hvad er det lige for en reaktion at komme med? 😕

Fald da lige ned på jorden igen. Det kan da godt være du ikke mener det hjælper en skid, men der er ingen grund til at fare op 😐

Det hjælper nok ikke på alle, men der er sikkert nogle få der lige tænker sig om en ekstra gang, når de ser sådan noget. Det er vel bedre at prøve at gøre noget imod det, end bare ikke at gøre noget.

Et eller andet skal man jo gøre for at prøve at stoppe det. Man kan kun håbe på at det når ind til folk. Der er helt sikkert mange der er ligeglade med det, men derfor bliver man jo nødt til at gøre et forsøg alligevel.

#24 Det er sørgeligt, men sandt. Folk husker ikke sådan noget der, og mange unge tager det ikke seriøst alligevel. Det er først når de selv har været ude for det, at de ændrer synspunkt, og det er ikke engang altid nok :no:

#25 Stærke og stærke billeder... Det kan vist diskuteres 😉

#Alle Nogle af jer skriver at de her ting ikke hjælper en disse. Et eller andet skal man jo gøre. Man kan ikke bare gå og være ligeglad. Man bliver jo nødt til at PRØVE at gøre noget ved det, i stedet for bare at være passiv, for det løser i hvert fald IKKE noget.

syska

Superbruger
Tilføjet:
11-01-2009 01:30:04
Svar/Indlæg:
1085/26
25#
Holy crap nogen af de biler er jo nærmest helt væk ... 50% af org størrelse.

// ouT

GoA_GaRtNeR

Overclocker
Tilføjet:
11-01-2009 01:35:47
Svar/Indlæg:
131/1
#27 Nu findes der mennesker som finder disse billeder meget anstødende, og du er så bare en af dem der ikke er.

CF

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2009 01:39:47
Svar/Indlæg:
4689/105
#29 Er der folk der finder smadrede biler anstødende?

Jeg ville ikke bruge ordet "anstødende", så hellere "chokerende" eller "skræmmende"

I tv-avisen advarer man heller ikke om "anstødende" billedmateriale, når man ser en bunke ruiner, eller nogle brændte biler.

"Anstødende" er når det er noget der gør folk skidt tilpas, og det tvivler jeg på at smadrede biler gør ved mange mennesker. Det er nok mere hvis man så ofre osv. at man ville bruge det ord.

Men det kan da godt være det bare er mig?

GoA_GaRtNeR

Overclocker
Tilføjet:
11-01-2009 01:57:32
Svar/Indlæg:
131/1

Du har ret, jeg kunne sagtens skrive noget andet men det var det som jeg lige havde på tungen.

Men det er vel stadig på sin plads at advare omkring for nogle muligvis ubehalige billeder, det kunne være at nogen på denne side har været impliceret i en måske lignende ulykke.

Jeg har da hørt tv medierne sige at der kan forekomme stærke / ubehagelige billeder.

syska

Superbruger
Tilføjet:
11-01-2009 01:57:39
Svar/Indlæg:
1085/26
CF#
Nu er alle mennesker ikke ens ... bare snak om bræk etc. kan også få nogen til at føle sig skidt tilpas, så at være på den sikre side synes jeg er helt ok ....

bornholm

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2009 02:43:29
Svar/Indlæg:
2958/84
Nogle af dem kalder man for hybekondere 😴

(sikkert ikke stavet korekt)

syska

Superbruger
Tilføjet:
11-01-2009 03:01:16
Svar/Indlæg:
1085/26
33#
Er det ikke når man tror man er syg ... ?

ThomasT

Overclocker
Tilføjet:
11-01-2009 03:04:22
Svar/Indlæg:
209/34
Jeg vil sige at den video er lidt for ekstrem med effekter osv, fx der hvor sjælen flyver ud af kroppen osv, sammen med evanescence - my immortal, bliver den lidt for tude-agtig.

Men altså, jeg synes den er ganske rørende, og jeg fik det da lidt dårligt af at se den, så den har åbenbart virket på mig, selvom 13# er helt imod :no:

Mr.

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2009 03:16:13
Svar/Indlæg:
4107/224
Rørende video.

Jeg var til fest på et tidsspunkt hvor 2 piger gik lidt tidligt, og så gik der ikke lang tid før vi hørte sirener og så blå blink suse forbi. Den ene af pigerne var blevet kørt ihjel, og føreren var bare kørt videre. Jeg er glad for jeg ikke var hende den anden pige. Men derfor fik jeg stadig en klump i halsen af den video. Folk der kører vildt har jeg ikke noget imod, så længe det foregår kontrolleret. Ikke som dette eksempel, hvor bilen, efter hvad jeg har hørt, kørte omkring 110 km/t på mørk snoet landevej. 😕

FnaX

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2009 06:37:30
Svar/Indlæg:
4156/111
Det er da 100% den forkerte måde de prøver at komme ud med budskabet på. Den irritere mig næsten helt den video! 😀

Jeg synes de fleste af eksemplerne er overdrevet. F.eks. der hvor hende pigen og drengen går og skriver sammen og de er så galde, og vennerne og veninderne danser nærmest op og ned ad dem.

Synes godt at den kunne have været lavet bedre den video... kvaliteten er dårlig, og sangen stopper brat i slutningen. Og så kan man høre den originale lyd fra nogen af scenerne 😐

Jeg tror desværre ikke at lige netop den der video virker ret godt 😕

anru2007

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2009 10:00:42
Svar/Indlæg:
5891/423
slap dog af, nogle hidser sig op....
#13 Tom... prøv lige at opføre dig sådan lidt mere respektfuldt...altså.. bare fordi jeg linker til en video er jeg 5år`? :no:
...................

Nu linkede jeg bare til den video, fordi JEG synes den var rørrende, og måske ville det have effekt på nogle.... og jeg kan da læse mig frem til, at der er nogle som den har haft effekt på... 🙂.

Men i må undskylde... hvis det er heelt skidt. 😳
#17 hvis du ik er så klog, til at komme med noget bedre, hvorfor lukke noget gylle ud? 🙂

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2009 11:28:52
Svar/Indlæg:
20170/383

Jeg hidser mig skal ikke op.
Men at tro at sådan en film gør en forskel synes jeg er lidt tosset. Som jeg også skrev i #17, så tror jeg oplysning og erfaringer gør en langt større forskel end at visse sådan en film.
Som andre også er lidt inde på, så tror jeg at de en stor del af disse unge mennesker der med vilje kører hensynsløst i trafikken er uden for pædagogisk rækkevidde, og der vil sådan en film ikke hjælpe.

Det har intet med respekt at gøre, jeg er bare uenig med dig angående den film. Og ja, der vil altid være nogen som har mistet nogen, og det blive de så mindet om når de ser noget der relatere til det. Og det er da også trist, men sådan vil der jo altid være ting der påminder os om det ubehagelige.

Men stadig, jeg tror ikke på sådan en film. Var det falck eller rådet for større færdselssikkerhed, der havde lavet en lignende film for nogle år siden, altså en reklamefilm?
Men den synes jeg formidlede budskabe langt bedre fordi den kun viste ulykken, og ikke alt det andet der fulgte med, som fx genoplivning osv.. Tingene bliver for udpenslet og for langt ude synes jeg..

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2009 12:02:45
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Ganske god video. Mange unge mennesker bør lære, at der er en konsekvens ved alting. Man kunne jo håbe, at en velklippet video som denne, ville nå ind til dem. Ellers må de jo selv, i værste fald, selv føle det på egen (eller andres) krop.

Man kan kun håbe, at det går i éen retning her i landet. Da jeg var mindre, så var det "ok" (og i visse tilfælde sejt), når man kørte hjem i en ordentlig brandert. Den tendens er heldigvis vendt, og man kan jo kun håbe, at Vmax-folket selv indser, at de kører dødskørsel.

Det kunne tjene begge parter fint, hvis de unge med benzin i blodet, fik mulighed for at køre hjernedødt på eksempelvis en lukket bane, hvor man under relativt sikre forhold, kunne få de værste agressioner ned i asfalten.

Så slipper vi andre for, at skulle se os femten gange til hver side, inden man går over for grønt.

Personligt er jeg ikke den store fan af den slags, og jeg kan sagtens forstå, at når man første gang mærker suset, hele tiden vil søge efter grænsen. Men i mit hoved, så er en bil en livsfarlig maskine, i de forkerte hænder.

Vi kan jo ikke fange alle motorbøller, på samme måde som vi ikke kan fange alle der går med kniv, tager stoffer etc. Det bedste vi kan gøre er, at fortælle de mennesker, at det de foretager sig er farligt. Ikke blot for dem selv, men for andre, og måske håbe på, at de bliver klogere og indser, at det ikke er noget alle mennesker synes er fedt.

Faktum er, at der dør omkring 3-400 mennesker i trafikken om året, her i Danmark. Det er 3-400 for meget. Også selvom, at nogle af dem måske "selv har været ude om det". Det er noget fis at lukke ud. Men folk der kører med hovedet under armen, bør ikke have lov til at køre bil, ikke på landevejene eller i byerne. Smid dem på en lukket bane, og er de selvmorderiske, så kan de tage livet af hinanden dér, i stedet for en gravid kvinde, en 13 årig knægt el.lign.

Selvfølgelig vil der forekomme ulykker. Det er derfor vi kalder dem ulykker. Man kan ikke gardere sig mod alt. Men vi bør i det mindste kunne finde ud af at minimere antallet af trafikdræbte.

Næste gang jeg ser en eller anden hjerneskadet fyr i kørestol, der fortæller hvor dumt det er at køre for hurtigt, tage stoffer eller pisse i modvind, knækker jeg mig. Det er alt for distanceret, og man kan, i de fleste tilfælde, ikke relatere til det.

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2009 12:07:03
Svar/Indlæg:
20170/383

nu du siger bane. Mange af de unge der kører gaderace, som fx på industriområder, havneområder osv.. Har jo rigtige mange gange ansøgt myndigheder osv om en lukket bane til formålet.. Så er det jo heller ikke fedt at bo i dette motorsportforskrækkede land som dk.
Dermed ikke sagt at jeg billigere ulovligt gaderace hvor der ikke er styr på sikkerhed osv.. Men jeg tror på at der kunne spares mange (en del) menneskeliv ved at have et par lukkede baner hvor unge knægte kunne komme i weekenderne. OG uden at det skulle koste en formue at få lov til at køre der.

syska

Superbruger
Tilføjet:
11-01-2009 12:32:52
Svar/Indlæg:
1085/26
41#
Jeg ville tidligere have skrevet noget ala det med lukket baner ...

Men jeg kender et par stykker og der er allerede lukkede baner, de koster bare og er kun sjældent åbent.

Men det tror jeg bare ikke vil holde de spader væk som tror de ejer hele vejen ... og kører som død og helved fordi de vil 5 min før hjem ...

Dem som allerede nu kører på lukkede baner og street race/dør træk og hvad det nu ellers kaldes, tror jeg ikke er dem som kører mest rådent ... de ved hvad det handler om ... nej ...

Giv dem ar på sjælen .... det kan få folk til at stoppe.

Hakankitir

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2009 12:34:23
Svar/Indlæg:
714/95
det viser bare hvor lidt der skal til for at det går galt. det er ligemeget hvor god man er til at køre bil, så kan man ikke overvinde naturens love.

anru2007

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2009 12:40:19
Svar/Indlæg:
5891/423
#43 så du mener ik at mer end 50% af ulykkerne er selvforskyldT?

FnaX

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2009 13:44:19
Svar/Indlæg:
4156/111
Problemet med en bane er jo at det er sindsygt dyrt grundet sikkerheden. Der er vidst nok lovkrav om at der skal være redningsfolk tilstede ved sådanne racer"løb".

Men de kan da bare daffe ned på den lokale gocart bane og så ellers give den noget at leve af 🙂

Men at smide alle fart tosserne ud på en bane løser ikke problemet med antallet af trafikdræbte. De skal jo stadig til og fra banerne 🙂

Så hellere begrænse bilerne. Smide en sensor i højre side, som registrere når du kører forbi visse pæle. Det kunne f.eks. være når man kører ind i byen, så sidder der en sensor på byskiltet som fortæller bilens computer at den skal begrænses til max 50km/t 🙂

cineman

Superbruger
Tilføjet:
11-01-2009 14:15:33
Svar/Indlæg:
1297/50
Er både for og i mod lukkede baner, fordi selv om man køre på lukket bane er en bil stadig farlig, og man kan stadig smadre sig selv. Hvad bliver det næste, lukkede skydebaner til rocker og 2g`er 😛

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2009 14:38:10
Svar/Indlæg:
20170/383

Når jeg nævner lukkede baner, så tænker jeg noget i retningen af noget der er åbent hver weekend, og med en form for bemanding til sikkerhed osv..

Jeg tror at man vil kunne spare en del ulykker på den måde, og derved spare samfundet for en del penge. disse penge ville så kunne bruges på sådanne tilbud til unge mennesker med benzin i blodet.

Det er klart, som #42 også nævner, der er folk der bare tror de ejer vejen, og ja, de er nok uden for nogen for for rækkevidde.
Men noget må kunne gøres, og ikke med sådanne propagandavideoer.. 😛

FnaX

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2009 15:36:43
Svar/Indlæg:
4156/111

Mange unge får kicket af at det de gør for det første er ulovligt, og for det andet også farligt. På en bane med kontrollerede forhold er det ikke ulovligt, og det er slet ikke lige så farligt. På en lukket bane får de ikke selv lov at bestemme. De kan ikke gøre hvad der passer dem 🙂

En bane vil kun tilegne sig dem der har brug for at komme af med ngoet energi engang imellem, men det kan de lige så godt gøre alle mulige andre steder 🙂

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2009 15:42:20
Svar/Indlæg:
20170/383

Det er jo så komplet forkert, ikke mindst set i lyset af at mange unge selv efterlyser sådan en bane. Som det er nu, så er der jo faktisk ikke rigtigt sådan et tilbud. Der har langt bedre muligheder i sverige.

Det har ofte ikke meget med selv at bestemme, men at have mulighederne for at køre mod sine kammerater, og måske lærer de også noget af det.

At sige at en bane kun er for dem der har brug for at komme af med energi svarer vel til at vi så også nedlægger forboldbanerne. For det svarer jo også til at de bare skal af med noget energi, og det kan de vil også få på anden måde..
nu må du sgu lige tænke dig lidt om.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2009 15:46:30
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #48

Der er jeg nok nødt til at erklære mig enig med Tom. Jeg synes oftest, at de fleste af motorbøllerne, et eller andet sted, er fornuftige mennesker. Selvfølgelig er der røvhuller derude, men de bør så til gengæld også blive straffet for at jorde uskyldige mennesker ned, for et godt ord.

FnaX

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2009 18:20:48
Svar/Indlæg:
4156/111
Med en 3-4 baner rundt omkring i landet havner vi jo på omkring de 20 millioner kr i ren asfalt... Udover det skal der jo også findes et sted de kan ligge. Små penge for nogen, for andre kunne de fordeles bedre.

Jeg tror bare ikke på at det vil formindske antallet af dræbte 😛 Ikke markant i hvert fald.

Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2009 18:55:58
Svar/Indlæg:
4230/89
ved ikke om det er passende at poste det svar i denne tråd,
men jeg syntes overskriften er så evigt sigende...

i går aftes kl lidt over 9 satte min kammerat jimmi sig ud i bilen...
han var i vejle by, sammen med sin kæreste og hans storebror.
dog glemte han sin pung derhjemme...

han var fuld,
han kørte Alt for hurtigt,
og det var både mørk og isglat igår...
kl 9.24 bliver han af en forbipasserede bil fundet i rabatten i sin bil, Død..!

vi har idag været samlet alle venner, bekendte og famile, ude på stedet at kigge...
og hans far bedte os inderligt om ikke at lade hans død være forgæves...

at vi tænker os mere om end han gjorde, og ikke laver den samme fejl....

det syntes jeg, er ligeså meget stof til eftertanke som videoen i #0

bilen kan ses her:
http://www.112alarm.dk/2009/eg...

anru2007

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2009 19:03:06
Svar/Indlæg:
5891/423
#52 trist at høre 😕

Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2009 19:10:13
Svar/Indlæg:
4230/89
#53 ja det er sq trist

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2009 19:53:06
Svar/Indlæg:
20170/383

to baner ville være rigeligt, fx en i midtjylland og en på sjælland. frem for at have ingen vil det være et kæmpe fremskridt.

Desuden, er du klar over hvad det koster at have folk gående syge, eller døde mennesker for den sags skyld. Fakta er desuden også at der bliver gjort alt for lidt for unge mennesker der gerne vil dyrke motorsport i dette land. Disse ting kunne sagtens kombineres og både skabe lidt tryggere rammer i trafikken og samtidig sikre velfærd til de unge.

anru2007

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2009 19:55:27
Svar/Indlæg:
5891/423
#55 tom..jeg tror altså du snakker om et mikro problem.... Der er stadig mange derude som ikke kan lige motorsport eller dyrke motorsport, som alligevel kører stærkt... dette er bare mit perspektiv. 🙂

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2009 20:00:45
Svar/Indlæg:
20170/383

Nu var det bare nævnt som en del af de mulige forbedringer man kunne gøre. Jeg ved godt dette langt fra gør det hele.
Men ellers, så tror jeg på generel oplysning, og måske de unge selv oplever konsekvensen af deres handlinger kan gøre noget.. skræmmekampagner tror jeg ikke helt så meget på, og da slet ikke i en film som i #0.

Derimod, den der "pas på min far, han arbejder her" kampagne rådet for større færdselssikkerhed kørte for nogle år siden hvor der var vejarbejde virkede jo supergodt, folk satte i den grad farten ned når der var vejarbejde. Og måske det er fordi det er et simpel træk, men raffineret nok til at folk fatter budskabet lige med det samme.. For hvem har lyst til at slå en lille piges far ihjel ???

FnaX

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2009 20:34:49
Svar/Indlæg:
4156/111

Der er over 10.000 unge der gerne vil bruge en bane de kan køre på. Det har bl.a. været en af de store debatter på www.bilgalleri.dk de seneste år. Jeg tror desværre ikke at to baner er noget nær nok 😕

Spagme

Superbruger
Tilføjet:
11-01-2009 20:47:38
Svar/Indlæg:
792/52
58# tror nu mest at det er fordi man ved, at det nærmest er umuligt at få en bane til race, det er det der gør det så pisse interresant, at blive ved med at nærmest lægge ansvaret fra sig, og over på "staten" fordi der ikke rigtig findes baner. Det er som om det er den gyldne undskyldning for at lave streetrace og køre stærkt i trafikken. Og egentlig tror jeg ikke man fanger de helt unge fartdjævle, for det er nærmest udelukkende faren, ved at køre stærkt de søger. Det der vil hjælpe vil være en nul tolerance ordning for helt unge billister. Kører man mere end 10-15 km for stærkt i timen er det bar ærgeligt. Og så kan vi tude herfra og til dommedag, vi kendte konsekvenserne.

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2009 21:32:24
Svar/Indlæg:
20170/383
og derfor vælger man simpelthen bare at skrotte planen, fordi der er for stor efterspørgsel efter det..

Jeg er da glad for at det ikke er dig der tager vigtige beslutninger i virksomheder i dette land. så var vi da aldrig kommet nogen vegne..

Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2009 22:39:54
Svar/Indlæg:
4230/89
det lyder jo fantastisk godt med al den snak om baner...
men tror desværre bare ikke det bliver en realitet, sådan som verdens miljøpolitik er ved at arte sig, så er det sidste de vil gøre da, at fremskønne motorsport 😐

blackdark114

Superbruger
Tilføjet:
11-01-2009 23:16:11
Svar/Indlæg:
212/3
bare som et indskud fra sidelinjen kan jeg sige at der er blevet lavet diverse undersøgelser (kan desværre ikke lige huske hvor de kan findes) der har konkluderet at mennesker påvirkes mere af følesomme billeder/film (som f.eks. filmen i #0) end af oplkysning.

vi vil gerne tro at vi udelukkende tænker logisk (kan basere alt på oplysning), men vi nok desværre indse at oplysning ikke altid er nok.

så skulle banerne da være inklusive elbiler :P

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2009 23:27:32
Svar/Indlæg:
20170/383

tja.. jeg håber ikke det bliver sådan, hvad bliver så det næste.. ??..
jeg vil da lige igen sige, al den snak om baner er jo kun en lillebitte brik i spillet om at redde liv og sikkerhed i trafikken.. Men jeg tror på at det vil gøre en forskel.

Pvt.P.Nutz

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2009 00:11:51
Svar/Indlæg:
5224/222
Personligt virker sådan en film på mig. Nu kører jeg ikke bil, men filmen sætter gang i tankerne. Det har vist sig at den slags ekstreme præventive film ikke virker når det kommer til at få unge til at holde sig fra stoffer og alkohol, tværtimod, og hvis der kan drages paralleller så har tom måske fat i den lange, dvs. en anden tilgangsvinkel.

Coctail

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2009 00:52:27
Svar/Indlæg:
2353/24
#tom81
Det løser ikke problemmet med farten i det daglige at bygge nogle baer rundt om i landet.. det vil måske forhindre de streetsrace som foregår på esbjerg havn og i industrikvarterene rundt om i landet..

Det er jo ikke ved streetrace folk bliver slået ihjel, selvom bilerne kørere over 200km/t. Det er ude på landevejene, hvor folk lige kører de 100km/t fremfor 80.. Farten er jo i sig selv ikke ekstrem høj, den er bare for høj ifht. omgivelserne/forholdene!

Ja! Sådan en film som den der bliver vidst i #0 og #Mentos billeder, giver da et indtryk, men det er desværre ikke nok.
Det der skal til er en holdningsændring - ikke andet. Hvorfor er det så vigtigt at komme de 5 minutter før frem? Døden tagere længere tid end de 5 minutter som man evt kan spare! den varer for evigt..
Man skal også køre ordenligt selvom man ikke har sine børn med i bilen, da det vil være meget træls for dem at pludselig stå uden en far eller mor.

Ikke for at være hellig eller noget, så sad jeg i bilen lige før jul, og skulle til Viborg for at købe julegaver. Farten var som sædvanlig på A13'eren - lige godt 100km/t, da jeg fik den tanke "Hvorfor egenligt køre 100km/t, når jeg faktisk har god tid - jeg skal jo ikke nå noget.. Og dermed øge risikoen væsenligt for enten at gøre familien et medlem mindre, eller slå andre ihjel.." Da satte jeg farten ned til hastighedsgrænsen - og gjort det nogenlunde lige siden..

det er en opfordring til alle...

FnaX

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2009 08:04:02
Svar/Indlæg:
4156/111

Så er det vel godt at jeg heller ikke har nogen intentioner om at blive sådan en fætter, der tager vigtige beslutninger? 🙂

Jeg siger heller ikke at de skrotter planen pga. den store efterpørgsel. Jeg ved ikke hvorfor de ikke bygger de baner, men staten tror vel heller ikke på at det vil hjælpe? Eller andre med magt for den sags skyld?

Altså, jeg så da gerne at man kunne bygge nogen baner og dermed nedsætte antallet af trafikdræbte markant. Jeg tror bare ikke at det hænger sådan sammen desværre 😕 Det er jo ikke fordi jeg ikke VIL have at det skal virke. :no:

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2009 08:08:39
Svar/Indlæg:
20170/383

læs nu hvad jeg skriver..
Jeg tror ikke baner vil gøre en hel vild masse og redde tusind liv.. Men jeg tror på at det vil hjælpe en sjat..

FnaX

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2009 08:23:01
Svar/Indlæg:
4156/111

Ja, men det er så her jeg prøver at sige at jeg mener pengene kan gives bedre ud. Hvorfor ikke bruge penge på at lære børn helt fra børnehaveklassen af, at det at køre stærkt er livsfarligt osv? Det er lige præcis der at alle deres døre stadig står åbne for at tage den slags snak til sig. Når først de kommer op i 13-16 års alderen så ved du hvor meget man hader sin lære og på ingen måder gider lytte til de voksne. 🙂

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2009 09:47:09
Svar/Indlæg:
20170/383

nu ved jeg ikke hvordan børnehaveklassen fungere nu. Men dengang jeg gik i skole i de små klasser blev der gjort meget ud af at lære os børn om trafiksikkerhed osv..

Og jeg tvivler meget på at sådan noget er helt afskaffet.

Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2009 09:53:43
Svar/Indlæg:
4230/89
#63 nej jeg håber da virkelig heller ikke de begynder at skære ned på motorsport...
det er trods alt den eneste rigtige for for sport ikk 😉

men realistisk set tror jeg desværre det er i den retning vi går...

jeg ville selv benytte mig af sådan nogle baner, hvis tilbuddet var der,
men jeg tror bare set lidt oppefra, af forskellen i tilskadekomne vil blive forsvindende lille...

som det er nu, samles "unge streetracere" på esbjerg havn,
i Vejle S industrikvarteret, eller i vejen, ude bag solar, for at køre ræs...
men det er ikke mere end nogle hundrede mennesker hver uge...

ved godt det ville være tåbeligt at kalde det kontrollerede forhold når man kører sådan et sted... og dog, for der bliver jo hver gang lavet et hurtigt regelsæt...
vejbanen lukket af, ingen mennesker på banen når der køres osv... så der er trods alt lidt styr på tingene...

i mine øjne, så den største trussel i trafikken, må være de mange tusinde, der hver eneste dag kører for stærkt på de danske veje, mellem andre traffikanter...
det ved jeg, for det har jeg da selv gjort engang imellem...
hvis man har travlt, så kører man hurtigere for at komme frem...

og det må da klart være den største trussel...

Bosse

Superbruger
Tilføjet:
12-01-2009 10:58:47
Svar/Indlæg:
290/7
Jeg synes det er en meget god film, og det kan godt være at nogle synes den er dårlig. Men hvis den bare når en del af dem der ser den, er jeg sikker på at den vil rede flere liv end en bane vil kunne gøre.

Folk snakker om at de propaganda pis ikke virker, men alligevel er vi enige om, at man ikke køre bil når man er fuld. Og hvordan tror I den holdningsændring er kommet? Ved filosofiske samtaler på en bar? Nej. Det er gennem utallige kampagner gennem rigtig mange år.

Angåenden banerne er de jo utroligt dyre. Hvor mange vil bruge sådan en bane? Der er 10.000 der har skrevet under på nettet... Vil det så afholde de 10.000 for at køre forstærkt fremover? Jeg tvivler. Det kunne måske endda have den modsatte effekt, da de nu synes de har lært så meget om at køre hurtigt på banen.

Normalt køre folk også for hurtigt, fordi de skal nå noget og måske skulle have kørt 5 min før. Det hjælper baner jo ikke. Desuden er sikre baner jo heller ikke sikre, når man suser rundt i sin personbil med høj hastighed. De er jo ikke racerbiler, med det sikkerhedsudstyr de nu har.

Og nu skal vi huske på, at der rent faktisk bliver gjort meget for trafiksikkerheden her hjemme, både gennem kampagner og fysiske tiltag på vejnettet.

Og #65 har vist fat i nogle af de rigtige pointer 🙂

DEVIL_DK

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2009 12:18:52
Svar/Indlæg:
6531/410
hvis den film ikke giver en bare en lille smugle grund til at tæmke over sin kørsel burde man ikke have kørekort.

og selfølgelig er svar #1 ment lidt i sjov.

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2009 12:29:06
Svar/Indlæg:
20170/383
troede faktisk at jeg var noget nær den med de mest firkantede og primitive holdninger her på dette forum. Men jeg skal da love for at du følger godt med.. 😕

Rasmus66

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2009 12:38:13
Svar/Indlæg:
8762/174
Nu har jeg selv kørt motorsport i form af motocross og crosskart som køres på rallycross baner.

Og jeg må sige at jeg ikke kan se problemet med at de unge fart glade ikke kan få stillet deres lyster.

Der er mange muligheder for at komme ud og køre stærkt på en sikker måde her i Danmark og det med at bygge flere baner det er desvære næsten ikke en mulighed for for så har du 200-300 menneser som sender klage breve ind fordi det støjer osv.

Og dem der hader larm og generalt motorbaner vil gøre alt for at få en bane lukket.

Bare for at tage et eksempel så bor jeg i Silkeborg og der er en motocross bane (Ellinge banen) som har lagt i det skov område i ja 40 år også flytter en dum Kælling (undskyld sproget) som er kunstner ind i gård tæt på og hun klager i 3 år og er tæt på at få banen lukket.

Men jo der er stadig de brian typer som tror de ejer det hele og ikke vil på lukkede baner og ja de skla have et gok i nødden for at lave det de laver og straffes hårdt.

Desvære for resten af os som kan finde ud af det med at gøre ordenligt så bliver vi alle staffet fordi der jo lige præcis er det fjolser som ikke kan finde ud af reglerne.

Der er jo også mulighed for at komme på jylland ringen og køre noget.
Og lige præcis den bane er da nok den mest centrale bane i hele danmark så det med at de ikke har nogle baner synes jeg ikke man kan bruge som undskyldning.

just my 2 cent

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2009 12:40:11
Svar/Indlæg:
20170/383
Der er jo også en vis forskel på motocross og så banerace i civile personbiler.

Rasmus66

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2009 12:43:33
Svar/Indlæg:
8762/174

Det var bare for at tage det som et eksempel 😉
Der er jo mange former for motorsport.

Den billigste form er jo nok Folkeræs som ALLE kan komme igang med også er det billigt.

Ellers så er det jo bare at begynde at køre rally det er jo også til at betale sig fra nu hvor man kan spare afgifterne på rally bilen så er det bare alt det andet som koster