Fremtiden for computere

Hyggehjørnet d.  11. januar. 2009, skrevet af Clintin
Vist: 460 gange.

Clintin

Superbruger
Tilføjet:
11-01-2009 19:02:10
Svar/Indlæg:
1317/46
Der er formentligt en del som har læst de seneste artikler om SSD harddiske. SSD harddisken er ikke en helt ny opfindelse, men at de i den nærmeste fremtid når en kapacitet på omkring 1tb. De kommer sikkert til at koste en herregård og en bondegård, men som vi alle ved vil de være til at købe om nogle få år, hvilket betyder at den gammeldags hardisk med skive er ved at dø.

Det samme er allerede sket med disketten for mange år siden pga USB stikket, CD'en bliver afløst af at alt hentes internettet.

Dermed undergår computeren en strukturel revolution, dog foreløbigt kun for harddiske og drev. Ikke desto mindre har PC'ens opbygninger været mere eller mindre den samme i mårtier.

Derfor vil jeg høre om i har nogle bud på hvornår de næste ændringer kommer for PC'en(dermed ikke supercomputere og computere i biler o.lign)? Hvad bliver bundkortets afløser, CPU afløser. grafikkortets afløser osv.

Dermed er dette ikke næste generations grafikkort eller CPU i skal komme med!

IgIbUu

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2009 19:16:16
Svar/Indlæg:
639/66
Cpu og Gpu er jo også ved at blive "sammensmeltet" så hvis de kan få det til at fungere ligeså godt som når de kører seperat, så begynder der nok at ske ting og sager inden for computer industrien.

Hvis man går ud fra det vil ske, kommer vi måske til at stå med kabinetter som "bundkort" og "slots" til henholdsvis Lager Plads & Regnekraft...

Så bliver det squ nemt at opgradere 🙂

anru2007

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2009 19:19:13
Svar/Indlæg:
5891/423
hvis alt software kan hentes på nettet, så kommer der til at være flere pirater 😕

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
11-01-2009 19:26:14
Svar/Indlæg:
15982/637
Computeren som spillemaskiner forsvinder, pga et stigende konsol marked der overtager positionen for VR-gaming. Der er bedre programmering og ingen "hardware inkompabiliteter" - udviklerne kan udelukkende fokusere på eet samlet system for den bedste oplevelse.
PC'en som vi kender den eksistere ikke længere, men i stedet er der computere uddeligeret til et hav af opgaver hvor hver enhed står en el. et par ting. Muligvis kan de modulsammensættes.
Det med at skifte CPU,GFX,RAM bliver en saga blot, det hele bliver embedded technology.

Miccim

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2009 19:28:20
Svar/Indlæg:
3233/128
Der sker det at ALLE elektroniske ting kommer til at kunne snakke sammen i fremtiden og interfacet bliver 3d hologrammer i alle ting. Så kan alle dine data sendes trådløst super hurtigt og og hele kloden. Vi kommer altså ikke til at snakke computer ting mere da alle enheder kan vise virtuel 3d beregnet på hjemmets enlige maskine som klarer alt data for os.

men det var måske lige et par skridt længere end du havde tænkt 😉

Nightcover

Overclocker
Tilføjet:
11-01-2009 19:41:27
Svar/Indlæg:
620/11
Fremtiden er Fusion 😛

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2009 19:47:17
Svar/Indlæg:
23132/740
Jeg tror, at vi kommer til at se en minimal ændring inden for de næste år. Pt. ser vi en voldsom udvikling for harddiske, da det jo stort set er den eneste af teknologierne der ikke er blevet "fornyet" som sådan.

Grafikkort bliver mere "multi-purpose". CPU'en er det nærmest allerede. Den optiske lagring dør nok ikke med det samme. Priserne på + 20 GB lagerdiske falder. Men med den forhøjede kapacitet, mangler vi stadig tålelige overførselshastigheder.

Internettet er endnu ikke modent til den revolution, og da det er nemmere at skifte et optisk drev/harddisk, frem for en hel infrastruktur, så tror jeg der går lang tid inden vi ser totalitær streaming af alt indhold.

pete45

Superbruger
Tilføjet:
11-01-2009 21:57:08
Svar/Indlæg:
284/89
mit bud bliver noget af det, som man allerede ser så småt i dag. Hjemme PC'en bliver en stor del af selve ens hus og huset funkionalitet. Der findes jo allerede køleskabe der selv, via de informationer du har givet det, kan lave en indkøbsliste og de ting man mangler.

Selve "kontor" Pc'en vil udgå og ind kommer multimaskiner/hus pc'en, der styrer store dele af vores hus. Det kan være alt lige fra varmeforbrug, strømforbrug, indkøbslisten, ja selv udluftning af huset, når man er på arbejde, der vil stadig være skærme til mere trationel brug, surfing, spil osv.

Spille konsol tror jeg derimod vil død ud. Det vil være unødvedig med en extra enhed, som "kun" kan håndtere spil og evt afspilning af film og lyd. Alt dette være med i "Hus Pc'en"

Dette er self sat udfra fremtidens huse, men vil stadig være muligt, om end dyrt og indfører i vores nuværrende huse.

Clintin

Superbruger
Tilføjet:
11-01-2009 23:01:43
Svar/Indlæg:
1317/46
#7 men hvad med det vi kender som pc'en, hvordan vil den se u di fremtiden, vil vi have et bundkort som dem vi kender i dag.

Jeg tror NoNiG har givet et godt svar, nemligt at det er svært at ændre en simpel standard fx fra AGP til PCIEx16.

Jeg har ikke rigtight selv et bud, dog tror jeg meget af det kommer til at afhænge af udviklingen på det bærbare marked.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
11-01-2009 23:14:48
Svar/Indlæg:
15982/637
Hvilken fremtid snakker vi om ? 5år ? 10-20-50år ?

blackdark114

Superbruger
Tilføjet:
11-01-2009 23:21:17
Svar/Indlæg:
212/3
en teknologi der allerede er sankket om er RAM der arbejder i serie i stedet for paralel, hvilket skulle give os billigere bundkort da antal lag i bundkort kan forminskes med omkring 33% (eller også husker jeg forkert med hensyn til antal % ^^)

Hyl_dk

Overclocker
Tilføjet:
12-01-2009 01:21:09
Svar/Indlæg:
43/4
Helle for ikke at have en Windows computer til at styre hele mit hus... Så er man jo fortabt ved BSOD!!! 🤣 🤣 🤣

Når men ellers tror jeg også computeren forsvinder fra sin faste plads under bordet og bliver indbygget eller smidt i ét skab hvor den kan larme for sig selv. TV, film, alm computerbrug og gaming for hele familien kommer den så til at kunne sende til de steder man har brug for det. At skifte dele i sin computer bliver erstattet af et nyt "modul" man bare smider ind i stedet for den gamle som indeholder ALT hw i microstørrelse.

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2009 01:32:40
Svar/Indlæg:
4018/217
Alt hw som grafik, cpu, lyd, chipset og måske også ram kommer til at ligge i en chip. På denne måde kan vi få super kraftige computere der ikke fylder mere end en måske to tændstikæsker.

Clintin

Superbruger
Tilføjet:
12-01-2009 10:38:36
Svar/Indlæg:
1317/46
#12 fremragende så vil det give os mulighed for at fylde resten af kabinettet op med SSD harddiske så bliver der aldrig pladsmangel igen.

FnaX

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2009 10:52:56
Svar/Indlæg:
4156/111
De kunne jo starte med at skifte de elektriske kredsløb ud med lys 😎

Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2009 11:15:15
Svar/Indlæg:
4230/89
#12 alt afhængig af hvor langt ud i fremtiden vi snakker,
så skulle vi da gerne kunne sidde med 3000x vores nuværende computerkraft,
i et armbåndsur 😉

#14 kvantemekanik ftw :yes:

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2009 13:57:07
Svar/Indlæg:
4018/217
#15 Jeg tror ikke det her ligge så langt ude i fremtiden, måske fem år... Du skal også tænke på at der skal noget strøm til at drive skidtet og måske også en køler oven på denne chip. Så det kan nok ikke presses ned i et armbåndsur inu.

Det bliver nok til den gang når det hele bliver lavet om til lys som #14 siger

#13 Måske kommer en 1tb ssd disk til at fylde lige så meget som en klos ram til bærbare. At skifte hd kommer nok til at forgå som når man skifter ram idag.

Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2009 14:04:12
Svar/Indlæg:
4230/89
#16 ja når de kommer til at fungere på en måde ligende det,
er det jo heller ikke nødvendigt med mere end et lille batteri,
til at drive hele computere i de første 50år 🙂

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2009 16:15:48
Svar/Indlæg:
4018/217
Det kunne være nice 😉 Så behøver vi heller ikke at tænke på strømmen. Men det ligger langt ude i fremtiden.

Chippen på et grafikkort er ret lille men bruger stadig 150+w. Det jeg mener er at vi ser en chip hvor alt er i, dog stadig bygget på samme måde som vores nuværende chips. Det eneste der skal side på printet er stik og strømstyringskredsløb. Så måske kan vi nøjes med et fire lags print på størrelse med et kreditkort hvilket vil gøre det endnu billigere.