klage over sine skole karaktere

Litteratur d.  11. januar. 2009, skrevet af MSJ1982
Vist: 624 gange.

MSJ1982

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2009 22:24:15
Svar/Indlæg:
3577/353
Kan man i det hele taget det...

har tit siddet og tænkt over at "Jytte" Min

Engelsk/Dansk/Tysk Lærer har lavet ged i den = (Hun kunne ikke li mig
et barn der var anbragt fordi jeg ikke gad at gå i skole)

Jeg fik 6 i Tysk. 5 i Dansk. og 7 i Engelsk

Jeg fatter ikke den dag i dag at jeg kan få mindre i dansk, end i nogle af de andre sprog....

og dog, hun har ikke haft samme Censor i dem alle, er det mig der er fuldstændig lost eller hvad
Notika

Superbruger
Tilføjet:
11-01-2009 22:29:36
Svar/Indlæg:
649/37
Det kan godt lade sig gøre at dumpe i dansk og få rigtig gode karakterer i det andre sprog... Selvom man taler sproget flydende er der langt større krav til dansk end engelsk og tysk.

Men hvis det er folkeskolekarakterer, hvad vil du så bruge dem til?

Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2009 22:38:24
Svar/Indlæg:
4230/89
når man snakker om faget dansk, så har det nærmest intet med selve sproget at gøre...

derimod skal du kunne analysere digte, lave billedanalyser og alt andet unødvendigt pjat 😉

MSJ1982

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2009 22:39:52
Svar/Indlæg:
3577/353
#1 Ja det er 9 Klasse skole karaktere hehe, men det kan bare pisse mig af at sådan en kÆÆÆÆll..ing kan have så meget magt....

men det værste er at min søsters børn skal op og have den samme lærer 😕

men kan bare ikke forstå at man kan få bedre karaktere i tysk og så lige dansk der er altså noe galt

CF

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2009 22:40:43
Svar/Indlæg:
4689/105
Det kan vel være lige meget hvis det er folkeskole-karaktere.

Der er en grund til at man har censor med, og det er for at få en 2nd opinion omkring karaktere, så dine censorer har åbenbart været enige med din lærer.

MSJ1982

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2009 22:46:14
Svar/Indlæg:
3577/353
#4 ja åbenbart Grr

Timozzdk

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2009 22:48:14
Svar/Indlæg:
1636/115
Er du sikker på den karakter i dansk ikke er fortjent? 😳

MSJ1982

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2009 23:27:34
Svar/Indlæg:
3577/353
#6 Jo måske er sgu en Sprogspasser engang imellem

men det er nok fordi jeg sidder i en konstant Rus af kakkelovns røg og bajere 🤣

Nordskov

Superbruger
Tilføjet:
11-01-2009 23:32:46
Svar/Indlæg:
569/99
jeg har samme problem..

9 klasses niveau får jeg 8 engelsk 9 dansk 8 mat osv..

10 klasse får jeg 8 engelsk 8 dansk skriftligt og 5 dansk mundligt? men det er så her jeg ikke fatter den længere.. havde ikke samme lære.. og hvordan kan mit mundlige falde fra 9 til 5.. giver max ingen mening..

saiot

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2009 00:51:42
Svar/Indlæg:
7111/480
der er sku noget glat med de kakraterer selv jeg fik bedre karetere i dansk ind det 😀

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2009 02:19:22
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Du kan, generelt, være sikker på, at karakteren censor og lærer udstikker, er retvisende. Det er sjældent set, at lærer og censor har været så radikalt uenige, at de ikke har kunnet forhandle sig frem til en endelig karakter 🙂

Jeg kender en del, som alle ryger på halen, når de får deres karakter. Lidt alá Carsten Eskelund's "Det var fandme dårligt. Du får 5". Det værste er, at man ikke nænner at sige til dem (sine venner), at de nu generelt ikke plejer at være så gode (i det pågældende fag), og så er det næste man ser, at de står på landsdækkende TV og gør sig selv til grin i X-Faktor, fordi ingen sagde til dem, at de heller ikke kunne synge.

Så jo tidligere man får bonket Janteloven i hovedet, jo bedre. Og tro mig, man kan sagtens score en elendig karakter i "hovedsproget". Der er mere til dansk, end blot at kunne stave eller læse en tekst. Der er også hele formidling- og fortolkningsdelen.

Vi har nok allesammen, på et eller andet tidspunkt, skulle læse noget Dan Turell, Naja Maria Aidt, Pontoppidan, S.S. Blicher osv. Folkeviser om "Ebbe Skammelsøn, der træder så mangen sti vild" og jeg ved ikke hvad. Og hver eneste fucking gang tænker man: "Hva' fanden kan jeg bruge det her til?".

Men et eller andet sted, så er det altsammen gode værktøjer, hvis det er noget man vil gå videre med. På enten den ene eller den anden måde. Jeg fik lortekarakterer i folkeskolen (op til og med 7. klasse), hvor de heldigvis ikke tæller så meget. Jeg havde da også et par lærere, som havde set sig sure på mig. Det kan man jo ikke forestille sig, vel? Lille søde Allan, der altid holder sin mund og aldrig spiller klog/bedrevidende...

Jeg var fucking Silas fra 'Terkel i Knibe'. Jeg sværger. Kunne jeg rejse 10-15 år tilbage i tiden, ville jeg give mig selv buksevand, olfert og bæmund, til jeg ikke kunne sige en sætning på 5 eller flere stavelser.

Det til trods, så fik jeg - senere hen - nu fine karakterer, og kæmpede især med dansk. Jeg fik også en træls dansk-eksamen (trak et digt, og hverken censor, lærer eller jeg, var enige om, hvordan den sag skulle fortolkes eller bearbejdes). Så selvom jeg brugte alle de rigtige værktøjer, argumenterede godt for min sag osv. Så fik jeg sgu 7. Det var jeg svært utilfreds med, men de var enige, og så har min indsats nok heller ikke været så god. Men jeg fik 11 i skriftlig, så de kan rende mig 😛

Anywho.

Jeg fik henholdsvis 10 og 11 i tysk og engelsk og jeg fik 6 i mundtlig matematik (klappen gik ned, og jeg har nærmest lidt af eksamensskræk siden. Det er ikke en rar ting, når det først sætter sig, skulle jeg hilse og sige).

Så selvom det er fag man føler sig stærk i, så kan man stadig skyde langt over mål (dansk) og ramme ved siden af. Eller i det hele taget ikke komme i gang, fordi klappen går ned. Faktisk. Så var mine bedste eksaminer i mine "perifære" fag, netop de fag jeg ikke anså for at være "bærende". De var med til at hive mit gennemsnit op, så bare rolig. Der er skam håb for os idioter der ikke rigtig kan se fornuft i hvordan tingene af og til hænger sammen 🙂

unnamet

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
12-01-2009 06:45:57
Svar/Indlæg:
5258/240
du er godt klar over at du faktisk ikke kan bruge din folkeskole karakter til en skid ikke..

det eneste der tæller er hvis du skal på stx, hhx eller htx er at du kan bestå en forholdsvis let prøve, eller at du får go til det af dine lærer.

ellers er de total ubrugelig de karaktere...

KlapHat

Superbruger
Tilføjet:
12-01-2009 08:02:38
Svar/Indlæg:
212/109
jeg gad ikke læse alle indlæg, men det eneste der er at gøre for dig er, at du tydeligvis skal følge bedre med i skolen og være bedre til at lave dine lektier ;)

FnaX

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2009 08:14:57
Svar/Indlæg:
4156/111
Jeg fik, trods jeg aldrig lavede mine lektier, middel karaktere i folkeskolen? 😀 9 i fysik/kemi wtf? Jeg lavede ingen ting i fysik/kemi, andet end at kigge op engang imellem og høre hvad læren stod og fablede om? 🤣

Lavede lidt det samme trick i gym men det skal vi ikke komme nærmere ind på 😳

anru2007

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2009 09:06:20
Svar/Indlæg:
5891/423
Jeg får bedre karakterer i dansk på gymnasiet, end i folkeskole (4, og 7 nu, og ligger tæt på 10(efter den nye skala)), og jeg har ikke forbedret mit dansk..... 🤣 🤡

(ik fordi jeg er dårlig til faget)
---------------

Hvorfor er det at dem der er gode til humunistiske fag, er mongoler til matematik? 🤣

jeg fik:

dec 2008
Biologi C Mundtlig Gym. standp 7'
Dansk A Mundtlig Gym. standp 7'
Dansk A Skriftlig Gym. standp 7'
Engelsk B Mundtlig Gym. standp 7'
Engelsk B Skriftlig Gym. standp 7'
Fysik A Mundtlig Gym. standp 4' 😐
Fysik A Skriftlig Gym. standp 4' 😐
Kemi B Mundtlig Gym. standp 4' 😐
Kemi B Skriftlig Gym. standp 4' 😐
Kom. /it C Mundtlig Gym. standp 10' (jep... vi har kom/it fag 😛 )
Matematik A Mundtlig Gym. standp 7'
Matematik A Skriftlig Gym. standp 10' 😀
Samfundsfag C Mundtlig Gym. standp 7'
Teknologi B Samlet vurd. Gym. standp 7'

egentligt ikke specielt godt, i kemi og fysik.... men det er også svært 🤡

MSJ1982

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2009 09:24:47
Svar/Indlæg:
3577/353
#12 LOL,

Piebringer

Superbruger
Tilføjet:
12-01-2009 09:52:19
Svar/Indlæg:
573/81
13# Jeg fulgte heller aldrig rigtig med til fysik men alligevel fik jeg 12 til eksamen ^^.

Men back to topic :P. i 10ene klasse havde jeg en mega skod dansk/engelsk lærer, som altid gav mig og en af mine venner crap karakter. Vi kunne ikke få mere end 4, lige meget hvad vi gjorde. Selv til eksamen ga' han os 4. På et tidspunkt hvor vi skulle lave OSO opgave, fik jeg 4, der prøvede jeg så at aflevere det til en anden lærer og fik 10. Men jeg ved ikke om det var fordi at han ikke kunne lide mig eller om jeg havde fortjent de karakter.

Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2009 09:58:21
Svar/Indlæg:
4230/89
#16 det er vel et normalt kendt fænomen at det ikke er alle lærere, der kan være profesionelle nok, til ikke at lade personlige forhold have indspil på din karakter...

jeg har et eksempel fra sidste år, da vi i forbindelse med vores uddannelse skulle 10 uger i skole, for lige at få hentet lidt ind på teorien...

brian, en højtråbende, opmærksomhedskrævende, men rigtig flink fyr...
og
klaus, en ældre, ordblind, og stille og rolig fyr...
arbejdede sammen om at lave en skriftlig opgave, som de afleverede begge to,
præcis identiske...

brian fik 4, klaus fik 7...
fordi vores lære bare syntes klaus's var bedst 😲 ... :no: 🤡