-> #0
Du kan, generelt, være sikker på, at karakteren censor og lærer udstikker, er retvisende. Det er sjældent set, at lærer og censor har været så radikalt uenige, at de ikke har kunnet forhandle sig frem til en endelig karakter 🙂
Jeg kender en del, som alle ryger på halen, når de får deres karakter. Lidt alá Carsten Eskelund's "Det var fandme dårligt. Du får 5". Det værste er, at man ikke nænner at sige til dem (sine venner), at de nu generelt ikke plejer at være så gode (i det pågældende fag), og så er det næste man ser, at de står på landsdækkende TV og gør sig selv til grin i X-Faktor, fordi ingen sagde til dem, at de heller ikke kunne synge.
Så jo tidligere man får bonket Janteloven i hovedet, jo bedre. Og tro mig, man kan sagtens score en elendig karakter i "hovedsproget". Der er mere til dansk, end blot at kunne stave eller læse en tekst. Der er også hele formidling- og fortolkningsdelen.
Vi har nok allesammen, på et eller andet tidspunkt, skulle læse noget Dan Turell, Naja Maria Aidt, Pontoppidan, S.S. Blicher osv. Folkeviser om "Ebbe Skammelsøn, der træder så mangen sti vild" og jeg ved ikke hvad. Og hver eneste fucking gang tænker man: "Hva' fanden kan jeg bruge det her til?".
Men et eller andet sted, så er det altsammen gode værktøjer, hvis det er noget man vil gå videre med. På enten den ene eller den anden måde. Jeg fik lortekarakterer i folkeskolen (op til og med 7. klasse), hvor de heldigvis ikke tæller så meget. Jeg havde da også et par lærere, som havde set sig sure på mig. Det kan man jo ikke forestille sig, vel? Lille søde Allan, der altid holder sin mund og aldrig spiller klog/bedrevidende...
Jeg var fucking Silas fra 'Terkel i Knibe'. Jeg sværger. Kunne jeg rejse 10-15 år tilbage i tiden, ville jeg give mig selv buksevand, olfert og bæmund, til jeg ikke kunne sige en sætning på 5 eller flere stavelser.
Det til trods, så fik jeg - senere hen - nu fine karakterer, og kæmpede især med dansk. Jeg fik også en træls dansk-eksamen (trak et digt, og hverken censor, lærer eller jeg, var enige om, hvordan den sag skulle fortolkes eller bearbejdes). Så selvom jeg brugte alle de rigtige værktøjer, argumenterede godt for min sag osv. Så fik jeg sgu 7. Det var jeg svært utilfreds med, men de var enige, og så har min indsats nok heller ikke været så god. Men jeg fik 11 i skriftlig, så de kan rende mig 😛
Anywho.
Jeg fik henholdsvis 10 og 11 i tysk og engelsk og jeg fik 6 i mundtlig matematik (klappen gik ned, og jeg har nærmest lidt af eksamensskræk siden. Det er ikke en rar ting, når det først sætter sig, skulle jeg hilse og sige).
Så selvom det er fag man føler sig stærk i, så kan man stadig skyde langt over mål (dansk) og ramme ved siden af. Eller i det hele taget ikke komme i gang, fordi klappen går ned. Faktisk. Så var mine bedste eksaminer i mine "perifære" fag, netop de fag jeg ikke anså for at være "bærende". De var med til at hive mit gennemsnit op, så bare rolig. Der er skam håb for os idioter der ikke rigtig kan se fornuft i hvordan tingene af og til hænger sammen 🙂