Multi Touch projekt

Diverse d.  14. januar. 2009, skrevet af sinding2000
Vist: 495 gange.

sinding2000

Superbruger
Tilføjet:
14-01-2009 20:36:47
Svar/Indlæg:
128/35
Jeg har tænkt mig at kaste mig ud i et projekt, og prøve at lave en multi touch screen.. Eller noget alla Microsoft Surface 😛 Men der er noget jeg gerne vil vide først :)
Jeg vil gerne lave det med IR dioder rundt i kanten og et kamera i bunden.. Så kommer så de store spørgsmål 😛

1: Hvor skal jeg købe plexiglas henne? Det skal være 5-8mm
2: Nogen der har forstand på IR dioder og ved hvilke jeg skal købe fordi jeg har set der er flere forskellige i grader.. 🙂
3: Hvor stor skal strøm forsyningen være ? tror der kommer til at være ca 40 til 100 dioder alt efter hvad i siger 😀
4: Hvad for et kamera skal jeg vælge? 😛
5: Og hvad er en baffle 🤣
Håber i vil hjælpe mig 😎
heinrich

Elitebruger
Tilføjet:
14-01-2009 20:47:48
Svar/Indlæg:
1341/56

hvis du nu linkede, til et lignende projekt ville det nok hjælpe en del 🙂

sinding2000

Superbruger
Tilføjet:
14-01-2009 20:49:39
Svar/Indlæg:
128/35

sinding2000

Superbruger
Tilføjet:
14-01-2009 21:48:35
Svar/Indlæg:
128/35
Slet ikke nogle der kan hjælpe med noget? ☹

Tenkin

Elitebruger
Tilføjet:
14-01-2009 21:51:17
Svar/Indlæg:
3332/33
#3 Rolig nu, så lang tid er der jo heller ikke gået, selvom jeg godt kender situationen 😴

Men det er jo noget af et projekt, så det er nok ikke alle og enhver der kan hjælpe dig. Personligt tænkte jeg "Det ligner sku noget fra M.I.T. de mennesker og lokaler der" da jeg så videoen. Hvilket signalerer lidt af et mere avanceret projekt 😉

sinding2000

Superbruger
Tilføjet:
14-01-2009 21:54:30
Svar/Indlæg:
128/35
Ja men så installere jeg bare Windows 7 i mens 😳

Tenkin

Elitebruger
Tilføjet:
14-01-2009 21:57:23
Svar/Indlæg:
3332/33
#5 Hehe, det skal jeg vidst os lege lidt med på fredag. 😴
Men vent til i morgen og se om NoNig eller en anden natteravn ikke skulle have fundet på at smidde et hint eller to. Ved dog ikke om lige præcis han har forstand på det her 😛

1EaR

Elitebruger
Tilføjet:
14-01-2009 22:05:19
Svar/Indlæg:
5750/124
#5 great idea 😉

sinding2000

Superbruger
Tilføjet:
14-01-2009 22:14:59
Svar/Indlæg:
128/35
Hehe 😀
Jeg kunne ikke få det til at virke :'-(

gaming-king

Superbruger
Tilføjet:
14-01-2009 22:29:12
Svar/Indlæg:
1001/5
start med at kikke her.

http://www.nuigroup.com/

og så gå ind på deres forum og så gå ind under beginners.. det hjælper utroligt meget på sagen..

obimac

Elitebruger
Tilføjet:
14-01-2009 22:44:11
Svar/Indlæg:
486/13
Beklager OT: Men sad og ledte efter videoer omkring emnet og så denne spoof:
http://www.youtube.com/watch?v...

Edit: Wtf, så røg noget af teksten i svinget..
Noget et projekt at kaste sig ud i, men ser jo spændende nok ud når man lige får kigget lidt på NUI groups hjemmeside. Håber da du kommer igang med det, og selvfølgelig nogle billeder hvis du gør 🙂

sinding2000

Superbruger
Tilføjet:
14-01-2009 22:46:18
Svar/Indlæg:
128/35
#10 Hehe 😀 Den har jeg set. Den er fee 😀
Og det skal jeg nok 🙂

#9 Jeps tak 🙂 Har også lige fundet en guide 🙂

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2009 01:18:39
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Det er et sejt design, og lad mig nøjes med at sige: Jeg har et skrivebord af glas 😛

Anywho.

Der er flere ting ved det, som gør det en anelse tricky, men jeg er langt fra ekspert og der findes nok massevis af info på nettet.

1: Start med en bygge/tømmer-handel. De burde have den slags til at ligge.
2: Du skal finde nogle der er "kraftige" nok, og noget alá dem til fjernbetjeninger.
3: Det dimensionerer du derefter. Det kommer af sig selv.
4: Et kamera der kan levere et kontinuerligt signal, uden at slukke. Et webcam af rigtig god kvalitet, ville være oplagt hér.
5: Et er et emne der dæmper resonans/støj. Oftest, så kender man dem fra lofter i store lokaler, hvor de skal dæmpe rumklang.

Har du påtænkt dig at købe en projektor eller vil du gå hele vejen og investere i et LCD-panel?

Til at starte med, kan du jo blot lave det som en "digitizer". Bare som proof-of concept. Simpelthen for at se om det vil komme til at fungere. Dvs. du har en plade, hvor du afprøver det, mens du har skærmen tilsluttet computeren.

Dernæst, ville jeg købe en billig/gammel LCD-skærm, og lægge under plexi/glaspladen. Og til sidst, kunne man så overveje om der skulle investeres i en projektor.

Hvis jeg selv skulle lave det, så ville jeg lave det med mit eget skrivebord som udgangspunkt. Det kunne jo se så nice ud, til Photoshop el.lign. Så kunne Wacom godt gå hjem og vugge 🤣

Eller! Et tastatur, direkte på bordet? 😲 😎

-> Alle

Det er ret simpelt faktisk. Lidt som at lægge hånden på pladen i kopimaskinen. IR-diodernes lys bliver distribueret rundt vha. pladen, ligesom diffuseren i jeres LCD-skærme. Inder pladen, sidder et kamera med en CCD-sensor. De er følsomme over for infrarødt lys (prøv selv med mobiltelefonen/kompaktkameraet og en fjernbetjening).

Kameraet kan "se" fingrene, der bliver oplyst ligesom hånden i kopimaskinen. Signalet fra kameraet bliver analyseret af noget software, der kan placere prikkerne på skærmen.

Det sværeste må nok være kalibreringsdelen. Men damn. Sidder sgu helt og får lyst til at gå i gang selv. Det er ikke særlig svært at bygge, men softwaren? *hmm*

EDIT: And enters "NUIgroup" - Flot Allan 🤣 😳

sinding2000

Superbruger
Tilføjet:
15-01-2009 14:57:28
Svar/Indlæg:
128/35
#12 Jeg har også et skrivebord af glas 😀
Men jeg kan ikke helt komme frem til hvordan jeg skal få LCD display til at virke med det . Da jeg tror kameraet ikke kommer til at kunne se i gennem det eller?
Fordi det var sådan jeg ville have lavet det først og det er også bedst da det kan gå op i højre opløsninger end projektor. Hvis man skal have en projektor der har høje opløsninger er den jo RÅ dyr.
Men hvis man kan gøre det med LCD i stedet for, vil jeg hellere gøre det .. 😛
Da det er nemmere og mere kompakt 🙂 Hehe

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
16-01-2009 09:51:33
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #13

Der er flere måder at klare det på. En af dem kunne være et filter foran kameraet, samt et polfilter bag selve skærmen. Det infrarøde lys bør sagtens kunne trænge igennem et LCD panel.

Jeg tænkte på noget alá dette: http://peecee.dk/upload/view/1...
1: IR-panel
2: LCD skærm
3: Polfilter
4: IR-filter
5: Kamera

Hvis det giver mening? 🙂

sinding2000

Superbruger
Tilføjet:
16-01-2009 14:05:28
Svar/Indlæg:
128/35
#14 Så skal jeg lige have det på plads .. ¨
Jeg laver det på den samme måde som den anden men i stedet for projektor så sætter jeg bare en skærm ind? Og hvad er Polfilter? 🙂

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
16-01-2009 14:14:40
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #15

Sådan ville jeg i hvert fald gøre 🙂

Polfilter er et polarisationsfilter. Det "ensretter" lyset. Man bruger det inden for foto, til at fjerne/reducere reflektioner. Man kan også købe dem, som såkaldte "privacy filter" til laptops, så man begrænser betragtningsvinklen.

Jeg ved ikke om det er overflødigt, men det burde fjerne noget af det hvide lys som din diffuser bag LCDskærmen udsender og forhåbentligt ikke så meget af det infrarøde lys.

Jeg har ingen anelse, om det er noget der vil fungere i praksis, det er blot spekulationer. Alternativt, kan du jo bide i det sure æble og lave kassen, med lys i bunden.

http://images.google.dk/images...

sinding2000

Superbruger
Tilføjet:
16-01-2009 14:22:23
Svar/Indlæg:
128/35
Men jeg skal jo også have lamper til at lyse skærmen op eller?
Og tror du ikke godt jeg kan bruge det her kamera ? http://edbpriser.dk/Products/L... fordi jeg tror ikke der sidder noget IR-filter inden i det da der sidder IR-dioder på det eller? 😐

sinding2000

Superbruger
Tilføjet:
16-01-2009 14:27:58
Svar/Indlæg:
128/35
Jeg tror det her er godt til det - http://edbpriser.dk/Products/L...
Eller måske det her - http://edbpriser.dk/Products/L... 🙂