Atom vs. U7700

Bundkort / CPU d.  15. januar. 2009, skrevet af leon2008
Vist: 300 gange.

leon2008

Overclocker
Tilføjet:
15-01-2009 09:46:50
Svar/Indlæg:
228/35
Som overskriften siger ville jeg gerne hvis nogen kunne sprede lidt viden ud over de to CPU'er.

Jeg står og skal til at købe en tablet, og som jeg kan se så har den en U7700 CPU i sig. Sammenlignet med Atom, hvordan er dens performance og strømforbrug.

Jeg synes ikke rigtig at kunne finde en sådan sammenligning på nettet, men måske der den også lidt underligt. Man kan, så vidt jeg ved ikke få en tablet med Atom i sig.

Jeg spørg måske mere for at få en fornemmelse af U7700'erens performance og jeg har set en Atom forsøge at køre Vista...
NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2009 14:00:28
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

U7700 er lysår forud for Atom. Hvilken tablet havde du kig på? Det lugter nemlig lidt af LG 🙂

leon2008

Overclocker
Tilføjet:
15-01-2009 21:00:02
Svar/Indlæg:
228/35
Dell's XT2 der er lige på trapperne... Glæder mig som et lille barn... :)
Troede den kom i november men iflg. div. kilder på nettet er det udsat til februar...

Hvad så med strømforbruget.. En U7700 er jo på ultra low voltages, men Atom er jo super strøm besparende ik'?

XT2'eren skulle være baseret på den nyere Montevia (eller hvordan det nu staves)... har ikke læst så meget om den endnu.. men regner bare med at det er en opgraderinng af den CPU de bruger i øjeblikket i deres XT1.

Edit: var lige en tur på wiki; Atom 5-9W , Montevina:: 29W... dog står der ikke noget om det samlede strømforbrug for CPU plus chipset.

Jeg forsøger bare at kunne estimere et batterilevetid :) -- og få tiden til at gå noget hurtigere til den blive "løsladt"...

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2009 21:10:47
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #2

Som udgangspunkt er Atom en mellemting mellem: Pentium 3, Pentium 4M og Pentium M - selvom Intel godt nok ikke rigtig vil være ved det.

Fordelene ved U7700 er umiddelbare. Først og fremmest så har den en TDP på omkring 10-11 Watt (så vidt jeg husker). Den er dual-core og har mere cache at gøre med. Dvs. den er velegnet til højere "kontor"-brug til manden på farten.

Atom er vel Intels konkurrent til AMD Geode, hvis man skal være rigtig firkantet. Altså en CPU til små klienter og ikke 'ægte' stand-alones.

Det er blot min egen fortolkning af fænomenet. Hvorom alting er. Så skal man gå efter specifikke programmer, for at se de egentlige forskelle på ULV'erne og Atom.

Begge CPU'er har det handicap, at de ofte udstyres med et "gammelt" chipsæt. For Atoms vedkommende har den (hidtil) været slavebundet til at gå hånd i hånd med GMA950. Det har nVidia tænkt sig at lave om på. U7700'eren, har jeg set koblet med stort set alt fra GMA950 helt op til GMA4500HD.

Mit udgangspunkt ville nok være behov og udvidelsesmuligheder. Jeg har, indtil videre, ikke set en Atom-baseret laptop med et optisk drev. Det hiver lidt ned, for mit vedkommende.

Hvis man skal finde en ULV-pendant til den gængse Atom N270, så skulle det være noget i retningen af U2100'eren. En Single-core Core 2 Solo, på 1.06 GHz. Mit umiddelbare bud er, at U2100, N270 og Pentium M 740 allesammen ligger i samme område, mht. til ydelse. Såfremt vi ser på CPU'en alene 🙂

Er der en speciel grund til, at det skal være "ultra-portable"?

leon2008

Overclocker
Tilføjet:
15-01-2009 21:22:33
Svar/Indlæg:
228/35
Super info. Ved godt det er subjektivt men alligevel.

Jeg har en Precision M70 i øjeblikket og den vejer +3 kg og som "hævn" for det vil jeg have noget jeg nærmest kan have med overalt. Det er som sådan en fin bærbar med rimelige kræfter af at have 3 år bag sig. Jeg forventer at skulle skippe pen og papir frem for en tablet så den skal veje så lidt som muligt. Det skal ikke være vægten der gør at man ikke vil bruge den.

Men alt med måde, jeg gider heller ikke løbe rundt med en computer jeg skal vente alt for længe på. Derfor researcher jeg lidt på div. CPU'er. Windows 7 (non beta) går der jo et stykke tid før den kommer ud, så det bliver nok Vista der bliver installeret.

Hvis man skal have en tablet, vil jeg mene at man skal forsøge at gøre det 100% ellers kan man jo lige så godt lade være og så købe en non-tablet der koster 2/3 af prisen. Men prøves det skal det.

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2009 22:16:36
Svar/Indlæg:
4120/115
Atom er på ingen måder lavet med henblik på performance, men med XP og et par tweaks her og der, så er der absolut ikke noget at klage over... 😉 Men sammenligne den med Geode er nok lige stramt nok. Geode vil jeg nok hellere sætte i kategori med Intel / Marvell Xscale processoren. Men Atom er hastigheds messigt mere i kategori med Via C7 og den slags.

Men med hensyn til versionerne at Atom, så findes der jo flere modeller. Hvor 230'eren er basic modellen. 270'eren er med speedstep, og 330'eren er dual core.

Alle er 1,6Ghz. med hyperthreading. (så 4 tråde med 330'eren 😉 )

Og for ikke at lyde som fanboy, så er Intel processoren kvalitets messigt usammenlignelig med både C7 og Geode...
Har så sent som her til formiddag måtte fejlmelde et Epia board, kun 2md. gammel, fordi den var blevet "mystisk". Og geode går jo i flyver skjul, hvis man siger bø til den, eller temperaturen bevæger sig ret meget væk fra 25 grader...

Sidder pt. og skriver dette indlæg fra en Atom der står på min terresse... Temperatur ca. 10 grader, og har værret online siden jeg fik den for 3md. siden. Så ret betydelige temp. udsving og fugt, støv og alt muligt ubehageligt, men den har ikke klaget 😉
Og har lige ledes flere andre kørende 24/7 ude i byen, så mit godkendt stempel her fra 😉

Men hastigheds messigt vil en Core2 banke den på alle fronter, undtagen strømforbrug. Heller ikke ULV modellerne når der ned...

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2009 23:48:59
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #5

Fuldstændig enig. Jeg vil dog gerne forsvare min sammenligning med Geode, da det var mht. opgraderingsmuligheder 🙂