Atom er på ingen måder lavet med henblik på performance, men med XP og et par tweaks her og der, så er der absolut ikke noget at klage over... 😉 Men sammenligne den med Geode er nok lige stramt nok. Geode vil jeg nok hellere sætte i kategori med Intel / Marvell Xscale processoren. Men Atom er hastigheds messigt mere i kategori med Via C7 og den slags.
Men med hensyn til versionerne at Atom, så findes der jo flere modeller. Hvor 230'eren er basic modellen. 270'eren er med speedstep, og 330'eren er dual core.
Alle er 1,6Ghz. med hyperthreading. (så 4 tråde med 330'eren 😉 )
Og for ikke at lyde som fanboy, så er Intel processoren kvalitets messigt usammenlignelig med både C7 og Geode...
Har så sent som her til formiddag måtte fejlmelde et Epia board, kun 2md. gammel, fordi den var blevet "mystisk". Og geode går jo i flyver skjul, hvis man siger bø til den, eller temperaturen bevæger sig ret meget væk fra 25 grader...
Sidder pt. og skriver dette indlæg fra en Atom der står på min terresse... Temperatur ca. 10 grader, og har værret online siden jeg fik den for 3md. siden. Så ret betydelige temp. udsving og fugt, støv og alt muligt ubehageligt, men den har ikke klaget 😉
Og har lige ledes flere andre kørende 24/7 ude i byen, så mit godkendt stempel her fra 😉
Men hastigheds messigt vil en Core2 banke den på alle fronter, undtagen strømforbrug. Heller ikke ULV modellerne når der ned...