Gigabyte X58 sata install problem

Bundkort / CPU d.  16. januar. 2009, skrevet af SharkDK
Vist: 428 gange.

SharkDK

Overclocker
Tilføjet:
16-01-2009 08:26:25
Svar/Indlæg:
42/17
Har problemmer at få Vista 64bit til at starte.
2 X 250GB Sata2.

Stik sat i SATA2_0 samt SATA2_1 i de lyseblå skulle være ICH10 controller.

I bios:
SATA RAID/AHCI mode [RAID]
SATA Port0-3 native Mode ?? enable/disable
Onboard SATA/IDE device [Enabled]
Onboard SATA/IDE Ctrl Mode [RAID/IDE]

On boot [CTRL+I] og laver en Raid 0

Booter på Vista og starter install, den genkender fint at der er 486GB. Sætter CD med driver fra Gigabyte, indlæser driver til sata fra \BootDrv\iMSM\64Bit

Laver en partion på 30GB og installationen fortsætter. Maskinen genstarter efter de 100%. Dernæst kommer sort billed med tekst Microsoft Corporation og de grønne streger render i baren. Her sker der så ikke mere.
Jeg har ladt den stå i over 20 min. uden der sker noget.

Hvis jeg genstarter og booter på HDD, så skriver den at jeg skal sætte CD i og lave en repair.

Nogen der har en ide til hvad der går galt, kan jeg evt. bare brug GSATA, der er 2 lilla stik.
krikke

Elitebruger
Tilføjet:
16-01-2009 09:56:57
Svar/Indlæg:
2335/16

Prøv at disable Onboard SATA/IDE device 😉

SharkDK

Overclocker
Tilføjet:
16-01-2009 10:40:15
Svar/Indlæg:
42/17
Hmm, vil da prøve. Har fundet denne, det er godt til XP

http://forums.tweaktown.com/f6...

Miccim

Elitebruger
Tilføjet:
16-01-2009 10:43:02
Svar/Indlæg:
3233/128
Jeg har ikke prøvet det men nogen siger det kan tage en time før den kører videre...

SharkDK

Overclocker
Tilføjet:
16-01-2009 10:51:35
Svar/Indlæg:
42/17
OMG, så meget tålmodighed har jeg ikke haft, men hvis det er det der skal til....

jeg forsøger når jeg kommer hjem. indtil videre tak

Spagme

Superbruger
Tilføjet:
18-01-2009 15:32:54
Svar/Indlæg:
792/52
Held og lykke med det. Min stod en hel nat uden at komme videre, efter en automatisk opdatering til sata driveren på mit bundkort. Har også 2 diske i Raid 0.

SharkDK

Overclocker
Tilføjet:
19-01-2009 11:31:54
Svar/Indlæg:
42/17
Jeg skiftede til Gsata og så kørte det med det samme.

Fik så problem med driver til ATI 3870, kunne installere dem, men efter boot så sagde den at der ingen driver var. opdaterede biosog så stod der PCIeX16 i bios og så kørete det.

Næste problem var så at Vista64 låste den ene HDD, altså skrivebeskyttet, fandt så UAC og pt. ser det ud til at virke. Havde ikke slået det fra i tidligere install og havde ikke problemet.

Gik fra 7930 til 11976 i 3Dmark06, har kun skifte RAM, CPU og bundkort. 🙂

poulsen48

Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2009 12:21:28
Svar/Indlæg:
2885/268

hvis du ville dele pladsen op på dit raid-0 system så er du nød til at gøre det i raid configurationen der hvor du laver dit raid-0

der bliver man automatisk spurgt om man ville bruge hele pladsen eller kun nogle få GB og der vælger du og selv intaste det valgte beløb på den disk som windows skal ligge på

bagefter går du ind og laver et raid-0 igen på den rasterne plads der er tilbage på dine 2 diske

for deler du pladsen i windows så går det galt det har jeg prøvet ☹

håber det hjælper

mvh Dennis

SharkDK

Overclocker
Tilføjet:
20-01-2009 08:40:53
Svar/Indlæg:
42/17

Jeg har lavet en RAID0 klar på det hele, men jeg kan ikke lave flere diske under Matrix Storage Manager. Såvidt vides er der kun 2 steder, jeg kan lave dem ved install af Vista og bagefter når Vista er installeret.

Hvis jeg ellers har forstået dig rigtigt.

Jeg har googlet og kan læse at Write Protected HDD er et kendt problem, har ladt mig fortælle at man skulle kunne sætte det via stifinder på hele drevet.

Kan man ikke det så tror jeg at jeg laver en ny install, fordi jeg fik det ikke første gang jeg installerede på gl. mobo.

Hvis der er nogen der har en løsning, så kom endelig frem. Når jeg spiller online COD:WAW bliver jeg hurtigt kicket pga. den ikke kan skrive til Punkbuster. Træls.
Det er så ikke hver gang, jeg booter, det veksler lidt mellem D & E drev

poulsen48

Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2009 15:50:20
Svar/Indlæg:
2885/268
Heysa

i dit matrix sorage manager

der slætter du dit Raid-0 setup

derefter opratter du et nyt Raid-0 setup dog med begranset antal GB

Feks

2 x 320 GB = 640 GB Raid-0

men da der ikke er nogen grund til og få et C drev med 640 GB
så kan du lave det første Raid-0 med feks 200 GB

dvs

WD 320 GB + WD 320 GB = 640 GB
Begrans det første Raid-0 til feks 200 GB så har du 440 GB Fri til et Raid-0 setup mere til Drev nummer 2

dvs

( C-Drevet ) 200 GB
( D-Drevet ) 440 GB

du skal lave det i dit Raid manager du må ingen omstendigheder lave flere diske under windows install

Dette krever naturligvis en ny install af windows

mvh Dennis

SharkDK

Overclocker
Tilføjet:
21-01-2009 10:10:19
Svar/Indlæg:
42/17
@Dennis

Aha, det vidste jeg ikke man kunne, troede at man lavede den totale i MSM og derefter lavede resten i Windows.

Så man laver først de resterende når når Windows er installeret og Raid manager er installeret.....

Vil du foreslå at jeg laver en reinstall og har det betydning for hastigheden.
Jeg har lavet 1 stort og ved install lavet et på 30GB og resten lavet i Windows.

Mvh Paul

poulsen48

Elitebruger
Tilføjet:
21-01-2009 15:36:16
Svar/Indlæg:
2885/268

når du starter din computer op så inlæser den din bios og lige efter din Raid controller
og i din raid controller er der inbygget en slags bios som du skal ind i og sætte dine diske til Raid-0

og der inde laver du det første Raid-0 på feks 200 GB
og det næste Raid-0 på de rasterne beløb

på den måde får du 2 dreve ud af dit raid og det virker

hvis du laver flere dreve under windows instalation så går det galt da din Raid controller ikke kan finde ud af det

derfor skal du lave det inde i din raid controller

og det har ingen betydning mht hastighed altså du mister ikke hastighed på dette du ville stadig have den samme hastighed som du er vant til

når du omconfigurer dine diske så kan windows ikke starte op bagefter da diskene tømmes for data automatisk

så derfor skal en ny instalation til efter du har lavet dit Raid om

mvh Dennis