det er vigtigt at skelne imellem Linux og linux distributioner - det sidste er hvad folk (ikke-linux folk ... som mig) normalt kalder linux..
men linux er dybest set er basis kerne - hvis man skulle sammenligne med windows så vil linux svare til selve kernen i windows , altså den der kan basis funktioner som at tilslutte en harddisk, køre nogle kommandoer som dir (hedder ls i linux) - lidt ligesom command.com (ms-dosprompt). Det er så her distributionerne kommer ind.
fx. Ubuntu de bruger så linux kernen og bygger alle mulige udvidelser til kernen på samt programmer. Så skal der være en grafisk interface , det bygges så også på (ligesom windows )
Derfor ser man mange distributioner som er baseret på en anden distribution som f.eks. Ubuntu, Kubuntu, Xbuntu bruger hver deres grafiske brugerflade (Gnome, KDE, Xfesomething jeg ikke lige kan huske) . Ubuntu er så også baseret på Debian (en anden distribution) der gør at man f.eks. kan installere programmer i et tilføj/fjern programmer (synpatic hedder det vist nok) .
Selve lag på lag metoden er genialt for linux hajer, da man så kan lave en distribution som er optimeret til netop det hardware man har.. det er derfor at man også finder det på NAS, router og alt muligt andet, for når kernen er igang er det "bare" at bygge på og fra.
Derfor kan man ikke nødvendigvis sige at Linux bruger færre ressourcer end windows , men generelt bruger den det og der findes distributioner som bruger færre end andre, feks. Xbuntu.
Mit gæt vil være der findes masser af guides og måske distributioner som kun henvender sig til Nebooks (de er jo stort set ens rent hardwaremæssigt).
Ja via SMB (Samba) kan linux godt se windows share og omvendt.. Alternativt kan man lave FTP servere....