Microsoft windows Vs Linux ?

Software d.  17. januar. 2009, skrevet af Neondyret
Vist: 369 gange.

Neondyret

Superbruger
Tilføjet:
17-01-2009 13:10:57
Svar/Indlæg:
212/75
Har i en længere periode tænkt på at prøve noget nyt på min Msi wind u100

har altid kun kørt med microsoft windows xp/vista

har bare nogle spørgsmål omkring det og hvordan det foregår ..

altså linux det gratis findes det på dansk osv ?

findes der evt et danske site hvor man kan læse om det ?

kan linux se/overnetværk spille med andre som kører microsoft og andre os ?

hvor meget trækker det af computern i forhold til microsoft xp ?

og kan det godt forstå fat32 nts harddiske eller skal de omformateres til noge helt 3?

og findes der flere forskellige slags linux ligesom. microsoft windows 95-98-xp-vista eller hvordan fungere det og hvilken version af dem der er lavet er bedst hvis der flere forskellige ?
micma18

Elitebruger
Tilføjet:
17-01-2009 14:40:44
Svar/Indlæg:
4120/115
Der findes masser af Linux distributioner...

Søg evt. på Ubunto, Fedora, debian og hvad de nu ellers hedder?

Men for en god ordens skyld, så skal du nok ikke forvente at kunne spille meget mere end 7kabale på en Wind... Og dine spil vil højst sandsynlig ikke virke under Linux, og slet ikke uden et virtual execution enviroment ala. wine e.lign.

Linux kan alt efter udvidelser forstå både FAT32 og NTFS, men sidstnævnte er og bliver noget hø, under linux! Men Linux har flere andre alternative filsystemer.

Køb en med winXP og spar dig selv frustrationerne og problemerne.
De Linux distr. der er med netbooks er iøvrigt også med total børnehave brugerflade.

Shadowhunter

Elitebruger
Tilføjet:
17-01-2009 17:23:17
Svar/Indlæg:
5474/39
Tja der er en del spil, som ikke virker på Linux.

Findes så nogle spil som Urban terror virker på linux. Warcaft 3 virker også fint nok på Linux, dog kræver det lidt tid sætte det op på linux. Spil der understøtter opendll regner med det virker nogen lunde under linux.

janportugal

Overclocker
Tilføjet:
17-01-2009 23:29:15
Svar/Indlæg:
64/0
Stort set alle programmer, der bruges i Linux, er oversat til dansk.

Du kan downloade og installere massevis af forskellige Linux-distributioner, uden at det koster mere end de CD'er du brænder.

Det ville dog være mere fornuftigt, hvis du hentede en af de mange live-distributioner.
Der kan du så prøve Linux uden at installere noget på din harddisk.

http://www.linuxin.dk/ er et godt bud på et dansk Linux-forum.
http://www.linuxbog.dk/ er glimrende hvis du vil lære en masse om Linux.

Nu spiller jeg ikke selv, men der er dog mange der spiller WoW (tror jeg det hedder) - prøv at søg på det, eller kig her: http://appdb.winehq.org/

Hvor meget det 'trækker' afhænger helt af hvilket skrivebordsmiljø du vælger at installere. 512 MB er nok til de to store - KDE: http://www.kde.org/ og GNOME: http://www.gnome.org/ . Har du f.eks. 'kun' 128 MB skal du nok kigge på Xfce http://www.xfce.org/

Der har vist ikke været problemer med FAT32. NTFS har været holdt lukket af Microsoft - men det har vist været løst de sidste par år.

Der findes i bund og grund kun 1 Linux. Linux er nemlig kernen i systemet.
Der findes til gengæld masser af distributioner. Dette kan du læse mere om her: http://distrowatch.com/

Der er ikke nogen der er 'bedst'. Der er til enhver smag og til ethvert behov.
Der er f.eks. 'Linux from Scratch' der bygges fra grunden. Der kan du opnå boot-tider på under 10 sekunder.
Der er også de store 'tunge' som f.eks. openSUSE - som jeg selv bruger som primært OS - der tager næsten et helt minut at boote.

Hvor har du alt det der fra ?
Ikke fra nogen der ved noget om Linux kan jeg forstå.

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
18-01-2009 13:41:40
Svar/Indlæg:
4033/364
hehee, windows vs. linux er ligesom intel vs AMD - noget som alle næsten har en mening om.

synes at linux og netbooks passer fint sammen, f.eks. Asus Eee. Acers distro skulle også være lækkert. Sidder pt med en bærbar til test hvor man via en hotkey kan starte et linux baseret system med browser etc..

fordelen ved linux (generelle termer) er at man kan pille alt det ud man ikke skal bruge.. og det findes til næsten alt (min router er fx. Linux) - tror min næste mobil også skal være det..

MEN linux kræver noget mere kendskab end Windows (som man har fået erfaring med siden 3.11) og drivere kan være lidt mere tricky. Så kan man tage de nemme distributioner som Ubuntu hvor at tingene er blevet noget nemmere.

Du kan jo prøve linux ved at downloade fx. Ubuntu 32bit iso - og køre den i en virtualpc via virtualbox fra windows.. så kan du altid slette den hvis det ikke er sagen.. alternativt kan du boote den som en live CD (den installere ikke noget)..

filsystemet i linux er ext2/3, men de kan også køre fat og ntfs.. du kan i windows installere ext reader så du kan se dine linux diske..

Neondyret

Superbruger
Tilføjet:
21-01-2009 23:21:36
Svar/Indlæg:
212/75
altså jeg sidder med min MSI wund u100 1,6atom hvor jeg har min Win Xp installert som fulgte med, men har længere tid tænkt på at prøve linux, og hvis jeg endelig skulle spille på den er det kun war3 tft warcraft3 the frozen throne dota :)

wow osv gamer jeg på min stationære :P!

min specs er 1 gb ram 1,6 atom ja det en u100 nu har :) !

men linux er det ikke mindre krævende end f.eks winxp ?

Neondyret

Superbruger
Tilføjet:
21-01-2009 23:24:09
Svar/Indlæg:
212/75
altså at det er lidt tricky betyder ikke så meget :P !

startede ud 4bit mde en commandore med båndstation engang og så videre til 64 bit versionen som 6 årig hvor man skulle skrive en ROMAN for at komme ind på en Disk og starte et spil :P !

har så kørt 3,11 95 98 me 2000 xp vista ja storset det hele min har altid kørt i commandore;microsoft og syntes det kunne være rart nok at prøve noget andet.

noget helt andet er så , kan min linux se min vista/98 over netværk altså filoverførsel ? ?

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
22-01-2009 07:27:17
Svar/Indlæg:
4033/364

det er vigtigt at skelne imellem Linux og linux distributioner - det sidste er hvad folk (ikke-linux folk ... som mig) normalt kalder linux..

men linux er dybest set er basis kerne - hvis man skulle sammenligne med windows så vil linux svare til selve kernen i windows , altså den der kan basis funktioner som at tilslutte en harddisk, køre nogle kommandoer som dir (hedder ls i linux) - lidt ligesom command.com (ms-dosprompt). Det er så her distributionerne kommer ind.

fx. Ubuntu de bruger så linux kernen og bygger alle mulige udvidelser til kernen på samt programmer. Så skal der være en grafisk interface , det bygges så også på (ligesom windows )
Derfor ser man mange distributioner som er baseret på en anden distribution som f.eks. Ubuntu, Kubuntu, Xbuntu bruger hver deres grafiske brugerflade (Gnome, KDE, Xfesomething jeg ikke lige kan huske) . Ubuntu er så også baseret på Debian (en anden distribution) der gør at man f.eks. kan installere programmer i et tilføj/fjern programmer (synpatic hedder det vist nok) .

Selve lag på lag metoden er genialt for linux hajer, da man så kan lave en distribution som er optimeret til netop det hardware man har.. det er derfor at man også finder det på NAS, router og alt muligt andet, for når kernen er igang er det "bare" at bygge på og fra.

Derfor kan man ikke nødvendigvis sige at Linux bruger færre ressourcer end windows , men generelt bruger den det og der findes distributioner som bruger færre end andre, feks. Xbuntu.

Mit gæt vil være der findes masser af guides og måske distributioner som kun henvender sig til Nebooks (de er jo stort set ens rent hardwaremæssigt).

Ja via SMB (Samba) kan linux godt se windows share og omvendt.. Alternativt kan man lave FTP servere....