-> #32
Det er et "svært" emne ja. Men svarer det ikke til at sige:
Det er OK, at stjæle på tankstationen, fordi man ikke har råd til smøgere?
Det er OK, at stjæle i musikbutikken, fordi man har ikke råd til musik/film?
Det er OK, at stjæle i Fakta, fordi det tager kun 5 minutter og man har ikke råd til Mc. D?
Osv. og fremdeles?
Problemet er jo netop, at ovenstående eksempeler indebærer noget "fysisk" og håndterligt. Det kan man jo ikke just kalde internettet. Der er, tilsyneladende, ingen konsekvenser ved at stjæle på internettet og nej. Der er ingen undskyldning for at downloade ulovligt materiale.
Det jeg mener er blot, at vi lever i en tid, med så mange gratis alternativer, der i de fleste tilfælde, ville give folk de samme muligheder, som hvis de downloadede Windows, en CD med Metallica eller en film fra Paramount.
Etablerede musikere brokker sig sjældent, da de er engagerede hos et pladeselskab. Det er "mellem"-folkene der kommer i klemme, da de måske ikke er etablerede og får en procentdel af pladesalget.
Der var et større band (jeg kan desværre ikke huske navnet), som lagde sit nyeste album til gratis download og gav folk muligheden for at betale - hvis de havde lyst. Gæt hvad? De fik rent faktisk penge for deres musik.
Så kan man diskutere, om hvorvidt det skyldes det pågældende bands popularitet eller om folk rent faktisk fik følelsen af, at de "snød" hvis ikke de betalte.
Hvorom alting er, så har det jo intet at gøre med, at det er en menneskeret at downloade ulovligt materiale, endsige ytringsfrihed.
Det har aldrig været en demokratisk ret, at stjæle fra andre.
Hvis man mente det seriøst, og gerne ville støtte upcomming bands/kunstnere, så er det blot et spørgsmål om at kigge efter alternativerne. De er der, og de er ikke svære at finde.
Vil man se en film derhjemme, så kan man gå i Blockbuster og leje en DVD/BD.
Vil man se film med god lyd, så kan man tage i biografen.
Vil man høre god musik, kan man købe en CD eller numre på nettet.
Vil man høre god live-musik, tag til en koncert?
Det ville gøre folk godt, at indse den slags ting.
Jeg har en kammerat, der selv er musiker, men han downloader enormt meget på nettet. Han ved godt, at det er lidt dobbeltmoralsk, når man selv er en kunstner der lever af sine værker. Men han mener ligeledes, at dem han downloader fra, skal nok kunne klare sig.
Bill Gates har jo klaret sig fint?
-> #33
Arh. Sorry. Jeg er ikke så meget inde i den slags 😳
Har kun for nylig lært at bruge uTorrent 😛
-> #34
Så må man jo prioritere? 🙂
-> #35
Hvis ikke du kunne læse ud af konteksten, at kommentaren ikke var rettet imod dig personligt, men piraterne og deres latterlige argumenter, så ja. Så er du fucking dum? 🤡 😉
-> #36
Fuldstændig enig.
Jeg tror ikke, at vi vil slippe af med pirateri og et eller andet idiotisk sted, så håber jeg heller aldrig det sker. Det er meget svært at forklare, men lad mig sige det sådan:
Det tvinger visse folk til at tænke lidt mere kreativt. Såsom: "Hvordan får vi folk til at betale for det her?" - Blizzard har jo klaret det ret godt med deres 'World of Warcraft' (man kan, så vidt jeg ved, ikke spille gratis dér).
Der er mange folk, som nok ikke ville være visse løsninger foruden, hvis ikke de først havde haft muligheden for at hente et givet program først. Om så det har været på ulovlig eller ulovlig vis.
Jeg vil gerne pointere, at jeg ikke støtter pirateri, men jeg kan jo heller ignorere de umiddelbare fordele ved det. Så ville jeg jo være omtrendt dummere end piraterner og deres latterlige argumenter 😴