Hvad sker der for dr og tv2?

Hyggehjørnet d.  20. januar. 2009, skrevet af dasjap
Vist: 1425 gange.

dasjap

Superbruger
Tilføjet:
20-01-2009 17:07:48
Svar/Indlæg:
2534/80
De sender gud hjælpe mig direkte fra indsættelsen af Obama, og ikke bare en lille reportage. Er vi blevet så USA liderlige at vi har behov for at se sådan noget? Selve indsættelsen rykker jo intet, så hvorfor?

Hvad er jeres mening?
Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2009 17:10:51
Svar/Indlæg:
4230/89
tjae... ser aldrig DR1 eller TV2 alligevel... syntes generelt set de fleste af deres programmer er platte...
så ja, det er ihvertfald for nederen til jeg gider spilde min tid på det 😉

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2009 17:11:04
Svar/Indlæg:
20170/383

Eftersom hele verden drejer om USAs akse, groft sagt, så er det vel ikke så underligt. Det er jo ikke helt forkert når de kloge siger at det er verdens mest magtfulde mand. Han har jo næsten større indflydelse på det danske samfund end vores egen statsminister har.

Vi kan godt blive enige om at det måske er lidt for meget af det gode. Men Det er nu egentlig ganske relevant synes jeg.

dasjap

Superbruger
Tilføjet:
20-01-2009 17:13:43
Svar/Indlæg:
2534/80
Ja hvad der sker i USA er ganske relevant for resten af kloden den er jeg med på, men hvad er de vi får ud af se en indsættelse? En masse rige mennesker i fint tøj 🙂

Tenkin

Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2009 17:16:43
Svar/Indlæg:
3332/33
Jeg skulle lige til at skrive noget ala det Tom skrev, men igen så er selve indsættelsen ikke vigtig imo. Hvis det var store beslutninger der påvirkede lille Danmark, så okay. Så er det da fair nok at smidde det i flimmer kassen, men når det bare er sådan noget her der ikke rør os lige pt. så synes jeg lidt det er noget fis. Vi er ikke USA og Obama er ikke vores præsident.
Vi kunne jo ligeså godt se Simpsons som det der. Det ville gavne ligemeget. Eller... Simpsons er nok sjovere, men altså..

DuckHunter

Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2009 17:19:30
Svar/Indlæg:
1889/115
Der er mange mennesker til den indsættelse. 🙂

CF

Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2009 17:39:40
Svar/Indlæg:
4689/105
Det skal vi se fordi det her er noget der kommer til at påvirke os alle. Ikke lige det her med indsættelsen, men det at Obama bliver præsident.

Netop fordi det er så stort lige præcis det her valg, gør at flere folk også vil se indsættelsen.

Det har aldrig været så stor opmærksomhed ved en indsættelse, som der er ved den her. Det er en kæmpe historisk begivenhed. Vi skal fejre at det her er den FØRSTE sorte præsident, og vi skal håbe på en bedre fremtid.

Ligefrem at kalde os USA-liderlige fordi at mange vil se dette, synes jeg er lige groft nok. Det er altså ikke bare en eller anden random indsættelse det her!

Jeg synes bestemt at den her indsættelse "rykker" noget, netop fordi det er den første afroamerikanske præsident. Det er altså ikke småting! 😐

Der er 2 mio. mennesker der er mødt op i Washington for at se det, og det er et rekord højt antal tilskuere.

Tenkin

Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2009 17:48:26
Svar/Indlæg:
3332/33
#6 Jamen hvad vil du bruge indsættelsen til ? Man kan bagefter stå med sin ven: Står og kigger lidt ud i luften..... Skoder smøgen.... "Nå, det var godt nok en god indsættelse, hva?". "Jae...". Og så går de hver deres vej.
Altså, det er sku stort at Obama er præsident nu, men selve den her indsættelse kunne ordnes på en "kortere" måde i tv'et, her i DK imo. Men bare fordi der er ny præsident og der bliver ændret ting, så betyder det jo ikke at vi ikke kan fortsætte mere eller mindre som vi plejer.
Der har været præsident skifte før og Obama har jo ikke mere magt end de andre, så stille og rolig.
🙂

CF

Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2009 17:54:16
Svar/Indlæg:
4689/105
#7 Hvad vil jeg bruge den til?

Altså det er vel lidt det samme, som de danskere der ser vielser, barnedåber, og trone-overrækkelse (eller hvad det lige hedder? Har ikke set en i min levetid) hos de kongelige. Man kan vel ikke bruge det til en skid, men mange ser det alligevel. Jeg vil gerne se indsættelsen. Ved ikke hvorfor, men det vil jeg gerne lige den her gang.

Det der gør den så populær er jo nok mest det med at han er sort. Det er et kæmpe skridt, og fordi at Obama har været med, har der været meget mere fokus på valget over hele verden, end der plejer at være.

korben

Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2009 17:56:00
Svar/Indlæg:
1081/251
Det er historie vi ser idag. Og om 20-30år ser vores børn det på Discovery. Men ok i ville nok hellere se et rerun af 90210 eller kongen af queens . Nej jeg syntes 100% at det er noget vi skal se i tv. Der er mange Dansker som er taget til USA for at være der og der er mange som også gerne vil se det i tv. og husk på at der er op mod to millioner mennesker i området mellem Capitol Hill og Det hvide Hus.

Men som altid SLUK eller gå til en anden kanal hvis du ikke kan lide det du ser. Du har magten med din remote.

Men pas nu på at det ikke bliver sådan at vi kun vil se Historie på discovery frem for live når det sker. ( sjov verden vi lever i)

1EaR

Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2009 17:58:08
Svar/Indlæg:
5750/124
#7 Obama har på en måde mere magt, da han har større sympati og støtte en de fleste andre. (set på et globalt plan, ikke US only)... Hvis valget havde været i Europa havde han gennemsnitligt vundet med 90% 😉

Tenkin

Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2009 18:00:52
Svar/Indlæg:
3332/33
#8 Ja okay, i see your point 🙂

Så som du siger, nogen vil gerne se barnedåb, vielser, indsættelser osv. mens andre gerne vil have deres dagline portion flimmer.
Personligt synes jeg de kunne lave nogle få korte indslag om det her og ellers fortsætte som normalt, men da jeg sidder ved computeren og skriver dansk stil er det mig egentlig ligemeget for mit vedkommende, om hvor meget af tv'et der er besat af Obama pt. Jeg er bare glad for jeg ikke er tvunget til at se det 😛

dasjap

Superbruger
Tilføjet:
20-01-2009 18:03:44
Svar/Indlæg:
2534/80
#6 Nu skrev jeg det også som et spørgsmål "Er vi blevet så USA liderlige at vi har behov for at se sådan noget?

Og ja det er stort at det er den første sorte præsident, men det gør det da(for mig) ikke mere relevant at se en indsættelse. Men det er jo op til en selv hvad man vil glugge på. Kan ikke mindes de sendte live da Gro Harlem Brundtland blev indsat 🙂

Jesper

Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2009 18:43:25
Svar/Indlæg:
2072/117
Jeg så det meste, og tænkte 80% af tiden under talerne.

Kan de ikke bare lukke røven så man kan høre hvad personen siger! Jeg forstår det godt!

Zulu_ugh

Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2009 18:47:48
Svar/Indlæg:
397/31
Skandale - Det havde passet den her familie noget bedre med Lille Nørd kl 1730 som forventet.

Mere spændende og mere lærerrgt.

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2009 18:53:33
Svar/Indlæg:
4018/217
Jeg så indsættelsen som var ret vigtig at se for mig. Men at sende det samme på både DR1, TV2 og TV2 News er nok lidt for meget af det gode.

Personligt hader jeg når de sender det samme på DR og TV2... Fordi at det var de eneste kanaler vi havde da jeg var barn 😕 Seriøst det var kedeligt når der var et eller andet kongeligt eller hubertusjagt i fjernsynet på begge kanaler i weekenden :no:

cineman

Superbruger
Tilføjet:
20-01-2009 19:00:30
Svar/Indlæg:
1297/50
Er vi blevet så USA liderlige ??!! Ja fandme så, det har vi været længe. Æder alt det MD og burger king jeg kan komme til. Æder ben & jerry is, alt det jeg kan.
Elsker 7 elleven. Elsker fede usa biler.
Synes da det rykker med en farvet president. Det viser jo at usa er komme det længere og ikke længere dømmer folk så meget på race mere 😀
Edit kun en ting at sige Yes We Can http://www.youtube.com/watch?v...

MadsAG

Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2009 19:03:43
Svar/Indlæg:
5421/53
#2 100 hundrad' procente agree!

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2009 19:10:41
Svar/Indlæg:
20170/383

Lærerigt for hvem ???
måske mere lærerigt for en 10 årig, men den brede voksne befolkning, så er du jo helt forkert på den.

Kirsby

Superbruger
Tilføjet:
20-01-2009 19:33:30
Svar/Indlæg:
1214/62
#0 Giver dig ret, og så fordi det er den "første" sorte.
Første kommer i " ", fordi han er jo MULAT FOR FANDEN!!!

Hvilken en artikel på yahoo også påpegede, noget som bliver kaldt "One drop rule", hvor man så ikke kan kaldes sort 🤣

anru2007

Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2009 20:01:09
Svar/Indlæg:
5891/423
#19 kirsby...der bare noget du ik forstår i denne verden... Det er historisk at en Sort mand for første gang har så meget magt i amerika, hvor der har været så meget skeptisk over det. Skide værre om han er mulat, han er stadig "farvet".

Jeg syntes det er ok at sende dette... Som en sagde i denne tråd, er dette historisk. Om 10-20år bliver denne dag, nok også omtalt lige så meget som john f. kennedy eller martin luther king. ihvertfald bliver det anset for lige sådan en stor begivenhed!

Nå men nu til hans tale...

Jeg syntes faktisk den var meget rørrende, og rigtig med rivende (er det et ord*?), han fortalte også at han ikke selv kunne klare opgaven, men at han ville stå forrest, og gør sit bedste.... Manden har de ambitationer, som nationen har brug for, nu må vi bare se om senatet og befolkningen, kan hjælpe til.! 🙂

Jeg håber sq, at han bliver en god præsident, og at han ændrer manges syn på Amerika :yes:

NickKokkedal

Superbruger
Tilføjet:
20-01-2009 20:05:31
Svar/Indlæg:
2600/84
Jeg synes det er langt værre når de sender ting om hvad der sker i kongehuset... det kan jeg bare ikke se nogen ide i.

anru2007

Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2009 20:13:49
Svar/Indlæg:
5891/423
Hvis man brokker sig ovver dette? hvad så med at det hjernedøde underholdningshalløj der sendes i tv'et.

Kirsby

Superbruger
Tilføjet:
20-01-2009 20:15:36
Svar/Indlæg:
1214/62
#20 Fanden er det så du ikke forstår? Han er da godt nok farvet, men sgu da ikke sort!

Syntes det er fint at det viser at man godt kan være af en "anden" race, men at kalde ham sort er lige lovlig langt ude.

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2009 20:24:30
Svar/Indlæg:
8947/160
Det er sku da kæmpe stort,. Vi snakker om en mand der vil "samle" verden,. Det lyder flot og er da også en super god hensigt. Han giver da virkelig en masse mennesker håb om en bedre verden.!!

dasjap

Superbruger
Tilføjet:
20-01-2009 20:36:06
Svar/Indlæg:
2534/80
Jeg kan godt forstå mange af jeres synspunkter, og glæder mig også til at se hvad Obama kan udrette. Men kan bare ikke se hvad en indsættelse har med hans fremtidige gerninger at gøre, det kan godt være det bare er mig, men syntes den USA forherligelse der er skyllet ind over landet de sidste par år er ved at tage overhånd.

anru2007

Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2009 20:39:00
Svar/Indlæg:
5891/423
#23 Han er jo på en måde sort? altså hans rødder er ihvertfald. men det de mener med sort er nok mere Farvet, for han er kræftedme ik mulat farvet.... han er for mørk til at være mulat farvet:

fra: http://www.journalisten.dk/er-...

Hvordan skal danske medier omtale den kommende amerikanske præsident? Ritzaus Bureau er ikke længere i tvivl, men i Norge diskuterer man stadig, om Barack Obama er sort, farvet, afro-amerikansk eller afrikansk-amerikansk.

Hvad kalder man Obama? På Ritzaus Bureau er der ikke længere nogen slinger i valsen. Her har man nemlig vedtaget en officiel politik, som er sendt ud til nyhedsbureauets kunder. Og ifølge den korte version, så er det nu direkte forkert at betegne Obama som sort. Ritzau har derimod valgt at bruge betegnelsen farvet (se hele Ritzaus begrundelse nederst).

I Norge er man derimod stadig ikke færdig med at diskutere, hvad Obama er. Ifølge det norske Journalisten.no valgte Norges svar på Ritzaus Bureau, NTB, så sent som i går at sende spørgsmålet til diskussion. Ønsket er en generel debat i medierne, og derfor har man lagt spørgsmålet ud til åben diskussion i sprogforummet mediespråk.no, oplyser Anna Nesje, der er såkaldt sprogansvarlig i NTB.

Her lyder spørgsmålet: "Er Obama afro-amerikaner eller afrikansk-amerikansk? Farget eller svart?"

»Vi må have nogle synspunkter og finde ud af det her. Umiddelbart ser jeg ikke den store forskel på afro-amerikansk og afrikansk-amerikansk. Og med tanke på radio- og tv-omtale virker afrikansk-amerikansk lidt tungt at sige,« erklærer Nesje til Journalisten.no.

Ritzaus Bureau mener derimod, at der ikke længere er grund til flere diskussioner. Bureauet afviser blandt andet betegnelsen afro-american med henvisning til, at betegnelsen er gledet ud af almindelig sprogbrug i USA.

Herunder er den officielle politik fra Ritzaus Bureau vedr. omtale af Barack Obama:

"Flere kunder har forespurgt om Ritzaus politik med hensyn til benævnelsen af USA's kommende præsident, Barack Obama, hvad angår hans etnicitet. Den er som følger:
Barack Obama er søn af en sort, kenyansk far og en hvid, amerikansk mor, hvorfor det objektivt set vil være lige så forkert at betegne ham som sort, som det vil være at betegne ham som hvid. Ritzau har derfor valgt at bruge betegnelsen farvet.
Desuden benytter Ritzau også betegnelsen afrikansk-amerikansk om Obama, svarende til den amerikanske betegnelse African-American, der dækker amerikanere af hel eller delvis afrikansk oprindelse.
Ligesom betegnelsen Afro-American i denne sammenhæng er gledet ud af almindelig sprogbrug i USA, er Ritzau gået bort fra at benytte betegnelsen afro-amerikansk.
I USA har der i mediebranchen været en indgående debat om, hvorvidt man skal betegne Barack Obama som enten Black, African-American, Bi-Racial, Mixed Race, White eller andet. Mens de fleste medier i USA er landet på betegnelsen African-American, har nogle besluttet at holde fast på Black.
Dette skyldes ikke mindst, at mange amerikanere fortsat mener, at personer, der i en eller anden grad har afrikanske aner, er at betragte som sorte. Det er et tankesæt, der til dels kan tilskrives den amerikanske lovgivning, der går under navnet The One-Drop-Rule, og som frem til, at den i 1967 af USA's højesteret blev erklæret forfatningsstridig, fastslog, at personer, der var 1/32-del sorte eller mere, juridisk set var at betragte som sorte.
Dette tankesæt har Ritzau valgt ikke at følge."

cineman

Superbruger
Tilføjet:
20-01-2009 20:51:10
Svar/Indlæg:
1297/50
#22 Kan da starte med at nævne et program. Shit-factor eller hvad det nu hedder 😛
Nu har usa endelig fået den første sorte præsident, og så nægter folk han er sort, det er da fornægtelse der vil noget 😛 🤣 .

anru2007

Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2009 20:54:06
Svar/Indlæg:
5891/423
#27 ja ik 🤣 de er nok farveblinde 🤡 ''

Shiit faktor, sandhedens time, Zulu lovecamp, paradise hotel, robinson...jeg kunne nævne fler... Det er jo bare en flok mongoler, som stiller sig op, for at blive gjort til grin af hele danmark! 🤡 🤡

Tenkin

Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2009 20:54:51
Svar/Indlæg:
3332/33
#20 Han skal ikke ændre folks syn på Amerika, han skal ændre SELVE landets befolkning.

anru2007

Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2009 20:59:11
Svar/Indlæg:
5891/423
#29 jamen det er jo det han gør, ved at ændre synet fra alle over verdenen...

Tenkin

Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2009 21:02:42
Svar/Indlæg:
3332/33
#30 Nej, der har du misforstået noget. Synet på USA har ikke nødvendigvis noget at gøre med, hvad han ændrer på landet. Hvis han sørger for at alle sammen bliver mindre fede, kan der stadig godt være folk her som ikke har ændret syn på dem mht. fedme. Omvendt kan det også have den følge at folk ser anderledes på landet.
Men som sagt, så har hans handlinger ikke noget med vores syn på landet at gøre. Altså, han ændrer noget i landet og derefter kan vi ændrer vores tanker og holdninger, han starter ikke med at ændre på, hvad vi synes.
Håber det gav mening 🙂

anru2007

Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2009 21:05:39
Svar/Indlæg:
5891/423
#31 så blev da klogere...takker 🙂

Tenkin

Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2009 21:09:02
Svar/Indlæg:
3332/33
#32 Haha, det er da ikke noget at takke for 😉

Men håber da klart han kan gøre noget ved alt i landet. Fedme epidemien, krigsholdningen, den globale opvarmning (selvom flere ikke tror på dette), terrorismen, finanskrisen, offentlige standarter osv. osv. osv....
Godt jeg ikke er ham, så ville jeg ikke vide, hvor jeg skulle starte 😲

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2009 21:10:14
Svar/Indlæg:
23132/740
Jeg mener da bestemt det er relevant og vil da meget hellere se Obama den ene gang han er USA's første ikke-kaukasiske [så er jeg vist dækket ind dér] præsident, end på det der royale-wanker-TV, hvor de allesammen ævler om... ingenting! 😎

anru2007

Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2009 21:11:55
Svar/Indlæg:
5891/423
#34 enig... :yes:

dasjap

Superbruger
Tilføjet:
21-01-2009 06:58:23
Svar/Indlæg:
2534/80
#34 Mener skam også det er relevant, syntes bare det at overdrive når man rydder programfladen på to landsdækkende kanaler, kunne godt have nøjes med 1/2 til en hel time på den ene kanal 🙂

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
21-01-2009 08:13:14
Svar/Indlæg:
8947/160
Det er da intet mindre end en kæmpe historisk begivenhed,. Jeg kan ikke få nok, sluger det hele råt.!!

anru2007

Elitebruger
Tilføjet:
21-01-2009 08:40:33
Svar/Indlæg:
5891/423
Hvor blev kirsby af? syntes han forsvandt lidt i det tiltag, jeg kom med? 😲 🤡

Kirsby

Superbruger
Tilføjet:
21-01-2009 11:19:23
Svar/Indlæg:
1214/62
#38 LOL nej, orker bare ikke så meget skærm, da jeg ligger med voldsom hjernerystelse.

Men ser da fornuftigt ud, da også det jeg siger, han er ikke sort eller hvid. Men derimod farvet.

anru2007

Elitebruger
Tilføjet:
21-01-2009 11:36:31
Svar/Indlæg:
5891/423
#39 så vi enige 🙂 :yes:

God bedring 🙂