Råd til optimering af "festivals-anlæg"

Diverse d.  21. januar. 2009, skrevet af JacobMortensen
Vist: 2979 gange.

JacobMortensen

Nørd
Tilføjet:
21-01-2009 11:50:42
Svar/Indlæg:
4/1
Hej!

Jeg skal i gang med at bygge et festivalsanlæg som skal bruges til sommer. Jeg byggede et sidste år, med virkelig godt resultat, men jeg ønsker nogle få ændringer, og af den årsag vælger jeg at bygge et helt nyt igen i år. Jeg er mere eller mindre låst fast på den løsningsmodel jeg har valgt, idet jeg mener den er ideel, så den skal der ikke rokkes ved. Jeg ønsker heller ikke kommentarer til det generelle strømforbrug og råd til helt andre løsninger, da jeg ved at min løsning kommer til at fungere ret godt.

Der er dog nogle små ting som jeg er i tvivl om, som jeg ønsker respons på. Jeg har lige hurtigt lavet en "hjemmeside" med tegning, og spørgsmålene, da jeg gerne vil have respons fra flere foraer, og ikke gider sidde og skrive samme smøre hver gang :)

http://drukgalleriet.dk/anlaeg

Budgettet er mere eller mindre irrelevant, da jeg blot ønsker at få det aller bedste ud af mit kommende system, og derfor bliver der også tænkt i marginaler mht. lydoptimering.

Jeg håber meget, at der er nogen som vil kigge på det, og komme med deres besyv. I så fald, vil jeg være meget taknemlig : )

Med venlig hilsen
Jacob Mortensen
Anonym202031110209

Superbruger
Tilføjet:
21-01-2009 12:28:36
Svar/Indlæg:
388/15
1. Vælg MDF-plade - det er billigt og rigtig lyddødt.
2. Blymåtter indvendig for at gøre kassen endnu mere lyddød
3. Specs på kasser skal du have fra producenten af højtallerne (du får bare et litermål og evt. reflexkanal)
4. Hvis producenten anbefaler reflex-kanaler, OBS du skal købe rør, huller uden rør = no go.
5. Bilradioer kan ikke trække 6x9 højtallere, du er bedre off med en forstærker. Hvordan giver du forstærkeren strøm? Du skal evt. have en kondensator mellem strømkilde og forstærker.
6. Ja, i det fleste tilfælde.
7. Der er AUX/line-in i næsten alle bilforstærkere.

Håber det gav lidt svar, ellers må du specificere dine spørgsmål lidt :P

Edit: Var det mig, valgte jeg 2x 6x9, en 12" sub og en 4-kanals forstærker, brokobl 2 af udgangene til subben :)

Miccim

Elitebruger
Tilføjet:
21-01-2009 12:29:48
Svar/Indlæg:
3233/128
Hejsa.

6 x 9'er er ikke byttet til at sidde i lukke t kabinet, for de fleste modellers vedkomne. Det betyder at du får en mindre lineær frekvensbue = Læs: Plejer alligevel at være godt nok til dit forbrug.

1: Så stive kabinetter som muligt er altid optimalt, men du kan saktens bruge alm. krydsfiner. Brug tykkelsen 16mm til fronten og gerne tyndere til de andre sider = sparevægt. Jo bedre du afstiver kassen indeni, jo tyndere kan du bygge af... dog ikke mindre end 10 mm.

2: Lidt lyddæmpning gør lyden bedre og det bedste er rockwool. Indvendig isolering gør at enhederne "ser" kabinettet ca. 10% større men det betyder ikke så meget da du i forvejen har bygge på "slum".

3: Ang 6 x 9 så er det faktisk okay mål du har ramt der. Det er kun i bassen der vil være forskel = frekvensgangen.

4: Hullerne indeholder altid et rør som er meget præcist beregnet udfra enehderne og kassensstørelse m.m. Nogle rør 4 stk. i størrelsen tomme toiletruller ca., vil give en mere ulineær frekvensgang = hævning eller tab af bas i nogle frekvensområder. Jeg ville ikke gøre det du i lukket kabinet får mere kontant og stram bas.

5: Ja! Jo bedre radio du bruger jo højere kan du spille, og jo bedre er lydkvaliteten også. Helt optimalt er en lille forstærker på bare 2x 50/ 4 x 50 watt brugt på dba eller til 600kr i thansen. Det spille meget højere og bedre. Men det er igen lidt mere arbejde der skal til og du får brugt mere strøm.

6: Ja! Bedre højttaler spille bedre, og de spiller næsten altid også højere.

7: Lidt besvaret i 5. Glem lt om watt beregningerne da der er så mange variabler at tage hensyn til og det vil jeg ikke gennemgå her. DU skal blot have fornuften med dig når du ser på watt. Flere watt alle steder = højere lyd og måske bedre også. Men en forstærker til 4000kr kan godt yder 2 x 50 watt og banke 3 thansen forstærkere på 2 x 100 watte. Både i lydkvalitet men så sandelig også i styrke. Jeg kan give et eksempel: Jeg købte engang en forstærker som var opgivet til 4 x 18 watt til bilen. Den spillede så højt at hvis jeg sad i bilen og piftede alt hvad jeg kunne 10 cm fra en kammerats øre kunne han ikke høre min piften overhovedet. Folk drejede sig om og kiggede på gaden 100 meter væk p.g.a. musikken. Den kostede så også 7000kr 🙂

Ang. strøm: Så regner jeg med i ikke har andet end batteri med? Her ville jeg nok tage mindst to at de største batterier og koble til i parallel. De koster 250kr. Husk at lade på dem inden i tager afsted, gerne med en af de små ladere i en hel nat. Hvis kan komme til strøm når i er afsted så tag laderen med og husk den skal lade længere jo flere batterier i har koblet til. Evt kunne i tage start kabler med for er der en venlig sjæl som vil give jer strøm fra bilen bare 30 minutter så går det så meget stærkere. I sær hvis i sætter noget i klemme på bilens gaskabel så den står med 1500/2000 omdrejninger. I vil nok kunne lade 2 batterier på ved hjælp af en bil på 1.30 time.

Jeg har spille musik mange steder og har haft pa anlæg til ca 400.000kr tildigere samt highend hifi hjemme så jeg ved hvad jeg taler om. Håber du kunne bruge nogleaf mine indputs.

Blymåtter er ikke nødvendigt og det bruger man ikke i højttalere.

Kondensator er heller ikke nogen fordel i denne målestok.

Der er rigeligt bas i de 4 højttalere en 12" er meget svære at drive og tager unødigt strøm.

JacobMortensen

Nørd
Tilføjet:
21-01-2009 12:47:53
Svar/Indlæg:
4/1
Jeg takker rigtig mange gange for den gode respons. Jeg har også postet denne tråd på HOL, hvor jeg er nået nærmere den endelige konklusion, men der er stadig lang vej, synes jeg.

Materialet bliver noget 16 mm. MDF med noget vandfast beklædning.
Jeg er blevet vejledt til at bruge noget isolering på indersiden, noget a'la det her:
http://www.biltema.dk/products...

For at beregne størrelsen på kasserne, skal jeg tilsyneladende se det på specifikationerne på de forskellige enheder, og evt. et smut i hifi-klubben for at få den endelige beregning.

På HOL, er jeg mere eller mindre nået den konklusion at huller i kasserne ikke kan betale sig, dels fordi at det er besværligt at gøre det ordentligt, dels at det vil være yderst marginalt i mit tilfælde hvor meget det kan ændre på ydelsen. Er det mere eller mindre korrekt?

Jeg er derudover nået frem til at jeg vil bruge en lille forstærker, da man åbenbart kan tilslutte iPod og lign. til de fleste, uden problemer :) Jeg mangler dog at finde en passende, da jeg har ikke har meget forstand på dette felt.

Højtalerne er mit store problem lige nu. Jeg er blevet anbefalet at gå væk fra de såkaldte "coax-højtalere", og i stedet for bruge nogle hvor bas og diskant sidder separeret. Hvis det er et faktum at dette vil fungere langt bedre, så er det naturligvis det jeg gør. Men så er jeg på bar bund, mht. hvilke enheder jeg bør vælge, og hvor mange således at jeg rammer nogenlunde samme ydelse som de 4 6x9". Nogen forslag?

Mht. kondensatoren blev den ligeså anbefalet på HOL. Kan det skade at smide den på? Hvis ikke, så gør jeg det under alle omstændigheder.

Rigtig mange tak! Det er fandme fedt i gider støde til med jeres ekspertise.

JacobMortensen

Nørd
Tilføjet:
21-01-2009 12:52:40
Svar/Indlæg:
4/1
Mht. strøm, så har jeg mange store fuldopladte batterier med, så jeg regner ikke med at skulle ud og lade op igen :) Men som sagt, så byggede jeg et system sidste år, og dette bestod af 2x 6x9" og 2 x 3-4" og en bilradio. Jeg stræber efter at få en lidt bedre ydelse med det nye system, uden at det skal bruge meget mere i strøm. Men jeg kan naturligvis ikke undgå at det bruger mere end det gamle system - bare det ikke bruger langt mere, så som dobbelt så meget fx. :)

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
21-01-2009 13:04:04
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Velkommen til forum.

Hvis du før har haft succes med sådanne løsninger, ville jeg nok anbefale dig et lidt mere specifikt forum at spørge i. Jeg ved ikke om www.aage.dk eller www.nordic.dk kan være til hjælp 🙂

Miccim

Elitebruger
Tilføjet:
21-01-2009 13:25:27
Svar/Indlæg:
3233/128
#3 DU får intte ud af den kondensator det er spild af penge en kondensator koster 300kr og op og de billigste hjælper intet da de er langsomme. Du skal kun bruge kondensator på store anlæg. Der er altså kondensatorer i forstærkeren i forvejen.

JacobMortensen

Nørd
Tilføjet:
21-01-2009 13:44:45
Svar/Indlæg:
4/1

Det er forstået. Ingen kondensator :)

Jeg er blevet anbefaldet disse højtalere:
http://www.monacor.dk/produkte...

Ville det være et godt valg, med henblik på strømforbruget?

Derudover er jeg blevet anbefaldet en forstærker af type D, da disse bruger mindre strøm. Hvis jeg vælger højtalerne ovenover, hvilken forstærker ville så være egnet til at drive disse, med henblik på at nedsætte strømforbruget?

Anonym202031110209

Superbruger
Tilføjet:
21-01-2009 13:46:25
Svar/Indlæg:
388/15
Ville klart vælge dem sepereret - frem for 6x9'er..
Dog vil du ikke løbe helt galt med 2 6x9'er og en 10-12" bass.

Edit: Så lige afsnittet omkring strømforbruget, og selvfølgelig trække en 350W 12" sub mere end 2 6x9'er, men du kan jo også vælge en 8" istedet, giver også rigelig med ydelse :)

Har selv bygget en subwooferkasse i 16mm MDF engang, hvis du gør det ordenligt er det et super materiale at lave det i, dog skal du have værktøjet i orden, og masser af lim. Udformningen af kassen er ikke helt så betydningsfuldt som litermålet. Vælger du at lave en subwoofer, kan du med fordel smide et ~4" refleksrør (alt efter hvilken du vælger) for at få bulder-brage effekten.

#6 - Nå ja okay, derfor at det fjernede støj + forbedrede ydeevnen i min bil 😛, de små kondensatorer i forstærkeren er bare ikke nok. Desuden skader en kondensator heller ikke, den sørger bare for at forstærkeren konstant har nok power at tage af, da den kan aflade meget hurtigere end dit batteri.

Edit:

#2 Sjovt nok har vi lige monteret 2x 6x9'er i min kammerats golf, og hvis du skruede volumen op, begyndte højtallerne at skratte og lyset at blinke, fordi forstærkeren ikke kunne suge nok strøm fra batteriet ;o, det forsvandt efter vi smed en kondensator på.

Rigtig nok med blymåtterne, tænkte bare støjdæmpning, man bruger selvf. PE som #3 linker til.

Miccim

Elitebruger
Tilføjet:
21-01-2009 16:19:43
Svar/Indlæg:
3233/128
#8 Det kan være 1000 ting med den kondensator. Dårlig stel dårlig forbindelse ved batteri/ forstærker, Dårligt batteri, for tynde ledninger m.m.

Man anbefaler 1F til 1000WRms og han får MAX 100Watt derfor skal han så have en kondensator på 0.1F. Det findes desværre ikke. Så glem det til dette lille projekt.

SYnd du snakker om bas reflex rør når du intet ved om det. 😕 Sådan et rør, som jeg skrev tidligere, skal være den rigtige længde præcis inden for en mm, og tykkelsen lige så. Jeg forstår godt det du skriver med bulder og brage effekten men det han intet med lydkvalitet at gøre. Det forringer ganske enkelt lydkvaliteten så meget når det ikke er beregnet ordentligt.

En bas er sjovt ja men der skal have så meget mere effekt og så skal han hen og beregne på literne for den kan ikke sidde i samme kabinet som resten. Den kræver så også ekstra forstærker kanal som kun skal have bassignal og det komplicerer det yderligere....

Anonym202031110209

Superbruger
Tilføjet:
21-01-2009 19:52:29
Svar/Indlæg:
388/15

Tynde ledning giver ikke langsommere strøm :D, men fare for at de smelter sammen. Batteriet er helt nyt, stelforbindelsen er 20cm 35mm^2, strømkablet er 25mm^2, og går ud fra din anbefaling ikke dækker ICE, hvor det hele altså kører 12V. En kondensator vil altid hjælpe, desuden er mit ICE max 500W, og jeg har en 1F kondensator på, og det fungerer meget bedre med, end uden? - De anbefaler en 1F på forstærkere OP TIL 1000W RMS hos carsound. Du kan også købe en 0,5F. Eller 0,01F. Desuden fjerner de evt. generatorstøj, men det har så ikke noget med topic at gøre.

Forresten har jeg aldrig oplevet en kondensator giver bedre stelforbindelse. Og du snakker lydkvalitet og 6x9 bilhøjtallere - jo hvis vi snakker JL eller Rainbow, men sgutte til det projekt han har gang i her, der ville en tilnærmelses-størrelse være rigelig, vi snakker jo ikke B&O men festanlæg, angående reflex-rørs-udregninger. De fleste forhandlere kan også oplyse de optimale mål.

Det er også virkelig svært at beregne på litermål, h*b*d, og på samtlige bilforstærkere jeg har haft i hånden (alt fra xzound til mds eyebrid) har der været delefilter til både diskant, fuldtoner samt subwoofer. Det er faktisk så smart, at du bare giver en indgang fra en ipod/radio, og så kan den selv splitte det op til de forskellige kanaler, endda brokoble 2 kanaler for ekstra effekt.

Oh, og hvor finder du 6x9'er med 25watt RMS?

JacobMortensen

Nørd
Tilføjet:
21-01-2009 20:44:39
Svar/Indlæg:
4/1
Det var da utroligt som det strømmer ind med input - jeg er virkelig taknemlig for det :)

Jeg har siddet på hifi4all.dk og snakket frem og tilbage med endnu en "ekspert" på området, og han har anbefalet mig nogle enheder, med henblik på at det skal være så strømbesparende som muligt, og stadig give en rimelig ydelse. Hvis I ville give mig jeres besyv på disse enheder, ville det være super-fedt!

Højtalere:
- 4 x http://www.monacor.dk/produkte...

Forstærker:
- 1 x http://www.cadaudio.dk/shopind... (HIFI Produkter >> Class-D moduler >> Den øverste på siden)

Jeg har forstået det således, at forstærkeren er ret speciel, idet at der skal en vis kompetence til at installere den i et system som det jeg vil lave. Men da jeg har en elektrofagtekniker i omgangskredsen, regner jeg med at han kan ordne det for mig.

Forstærkeren skulle efter sigende være yderst strømbesparende, og stadig levere rigeligt power til de 4 højtalere.

Hvordan ser det ud mht. ydelse vs. strømforbrug?
Nogle andre kommentarer?

På forhånd, rigtig mange tak!
Jacob

Miccim

Elitebruger
Tilføjet:
22-01-2009 01:19:24
Svar/Indlæg:
3233/128
#10 Jeg gider ikke diskutere med dig. Du skal igang med at læse om bilstereo på bilstereoforum. Du er så heldig der er et dansk.

Læs evt.ekstra grundigt omkring dimensionering af kabler.

Jeg har haft for 70.000kr i bilen på engang og det var ikke xsound som du skriver lidt om. Hermed vil jeg bare sige at man ikke investerer 70.000kr i noget uden at sætte sig helt ind i det, så tro nu ikke min viden er forkert.

Over and out 😎

Anonym202031110209

Superbruger
Tilføjet:
22-01-2009 08:31:13
Svar/Indlæg:
388/15

Det var så 5 år siden jeg startede med at rode med anlæg, og kan fortælle dig jeg har haft for over 150.000kr igennem :o, og jeg har læst. Rigtig meget. Specielt inden vi skulle lave en custom-wooferkasse.

Og forstår ikke helt, synes du mine kabler er underdimensioneret? I følge http://www.emmanet.com/downloa... kan du gennem 25mm^2 overføre 60-80A ved den ledningslængde jeg bruger, hvilket er noget mere end min forstærker på 4*100W trækker ;o.