QNAP TS-109-PRO + Seagate Barracuda 1.5TB

Diverse d.  21. januar. 2009, skrevet af KasperM
Vist: 506 gange.

KasperM

Nørd
Tilføjet:
21-01-2009 22:26:44
Svar/Indlæg:
3/1
Hej alle,

Jeg har brug fot lidt/meget "support".

Jeg har netop investeret i en QNAP TS-109-PRO som skal på mit netværk herhjemme, altså fungere som en NAS (Network Attached Storage). Til at sætte i denne QNAP har jeg købt en Seagate Barracuda 7200.11 på 1.5TB. Men, rygtet og google vil fortælle mig at der har været problemer med firmwaren på nogen af disse diske.

Jeg sidder lige nu og venter på pakken, så kan ikke se hvad der står på disken endnu, og derfor ikke kan se om firmwaren er den nyeste..

Men.. Mit problem er at jeg ikke har nogen stationær computer, eller et ekstern harddisk housing som jeg kan putte harddisken i. Så, hvordan kan jeg opdatere firmwaren? (og i øvrigt.. hvordan gør man det?)

Jeg kan selvfølgelig putte harddisken i min QNAP ST-109 PRO, men den er linux baseret, og det er, så vidt jeg har forstået på kære google, der hvori problemet med disken har det med at opstå. Men, kan jeg opdatere harddiskens firmware via QNAP'en? Eller er jeg nødt til at finde en ven med en stationær og låne hans PC til at opdatere i?

(lidt hjælp til folket derude er at Seagate'n går under navnet - ST31500341AS -)

Håber på snarlig hjælp, så jeg kan få mit hjem op at køre :)
MadsAG

Elitebruger
Tilføjet:
21-01-2009 23:25:17
Svar/Indlæg:
5421/53
Bare smil, Din disk er sikkert allerede opdateret.

Ellers er det vidst ikke alle der har problemer med den gamle firmware.

Jeg kører selv med en, uden at have opdateret firmwaren.

Hele9us

Overclocker
Tilføjet:
22-01-2009 03:04:12
Svar/Indlæg:
311/38
Sikker på en 109 understøtter 1.5tb diske?

QNAP TS-109 Pro Turbo Station supports large capacity SATA disk of up to 1TB and is extendable to 2TB by ultra-fast eSATA and USB 2.0 port.

http://www.qnap.com/pro_detail...

SoundWave

Elitebruger
Tilføjet:
22-01-2009 03:05:10
Svar/Indlæg:
3011/103
Lige præcis min tanke 🙂

KasperM

Nørd
Tilføjet:
22-01-2009 08:37:31
Svar/Indlæg:
3/1
#2 og #3.

Jeg er med på hvad qnap selv har skrevet dengang. Men dengang var harddiske på 1.5TB slet ikke fremme, så de har ikke rigtig haft mulighed for at undersøge om over 1tb var/er understøttet. Jeg har dog læst om mange hvor denne Seagate på 1.5TB virker i QNAP'en. Så det skulle ikke være noget problem

De arbejder i øvrigt både hos seagate og QNAP på at få harddisken på QNAP's officielle kompatibilitets-liste. Det er den ikke endnu, men QNAP og Seagate yder support for os med disken og mener også at den skal kunne virke. Dels ved at tilbyde gratis data recovery, hvis det skulle gå så galt. Om QNAP'en vil kunne læse over 2TB ved jeg til gengæld ikke..

Det jeg er mest nervøs for, er at jeg er nødt til at opdatere firmware på disken, for at den ikke fryser fra tid til anden (det som jeg kan forstå en mindre procentdel af ejerne har haft problemer med..) Men omvendt, så er det som oftest i 209-409-509 osv. - hvor disken skal køre i raid1 eller raid5 at det problem synes at opstå.

Jeg skal vel bare have den i raid0? Og så har jeg stadig mulighed for at tilslutte en eksternharddisk til og lave backup af den.

JAJackson

Overclocker
Tilføjet:
22-01-2009 08:59:45
Svar/Indlæg:
134/21
Du skal have den i Raid1, så kan du tilslutte en ekstern disk med esata eller usb og lave et mirror på.
Jeg tror ikke at den kan køre Raid 0 og da slet ikke uden at der er en ekstra disk tilsluttet. Raid 0 splitter dataen ud over to diske.

Jeg står netop selv og skal bestille sådan en TS-109Pro og har lige købt en WDC Black på 1TB til at putte i den...

Ginner

Elitebruger
Tilføjet:
22-01-2009 09:36:14
Svar/Indlæg:
524/16
der er lige kommet en nyhed på newz.dk omkring Seagates egen nye firmware, og det er ikke godt ☹ http://newz.dk/seagate-forvaer...

KasperM

Nørd
Tilføjet:
22-01-2009 10:00:49
Svar/Indlæg:
3/1
#6 - Ja, det ser jo ikke lovende ud.. Øv..

Men, nu er de heller ikke helt oplyste i den tråd du linker til. Seagate har ikke udsendt en officiel firmware opdatering, men man har kunne maile til dem hvis man har oplevet problemer, for så at få tilsendt det de havde fundet løste problemet midlertidigt. De har altså gjort opmærksom på at det var firmware på testbasis.

Harddiskene svarer ikke, men data er ikke gået tabt, og man kan fortsat opdatere til nyere firmware, som forhåbentlig er bug-fri. Men, ventetiden er træls!

Jeg frygter lidt at min harddisk som er købt her for 2 dage siden, er blevet produceret i December '08, da det netop er disse diske som har problemerne.

Jeg har aldrig opdateret firmware på en harddisk, så ved derfor ikke rigtig hvordan jeg gør, en der kan give mig en guide? (det er ikke sikkert jeg skal opdatere, men... Hvis nu..)

Er det ikke muligt at neddatere firmware (forstået på den måde, at jeg finder en gammel firmware version, som virker, og installerer på disken?..

Og fortsat, kan jeg opdatere harddiskens firmware via min QNAP, eller er jeg lidt på skideren da jeg sidder med en bærebar og derfor ikke sådan lige kan smide harddisken i et eksternt harddisk housing, eller ind i min PC?