Nye RAID fejler

Diverse d.  23. januar. 2009, skrevet af LusKereN
Vist: 277 gange.

LusKereN

Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2009 23:37:30
Svar/Indlæg:
330/50
Hey nu skulle jeg jo for første gang prøve RAID, så jeg har jo købt mig 2 ens diske..

Læste i MB manualen at man skulle gå ind og sætte "storage configuration" til RAID, det gjorde jeg så og gemte indstillinger... Så skulle man trykke ctrl+i under opstart, for at komme ind i raid menu, det virkede osse og jeg fik lavet et RAID-0 Array.

Så skal jeg jo så boote ind i windows fra min system disk (bare en alm sata disk) men hvad får jeg så på min skærm BSOD... ☹ Hvor den skriver jeg skal fjerne ny-installeret hardware. Og går man så ind og sætter "storage configuration" til SATA igen, så starter maskinen fint op.

Hvad er det lige der sker ? er det mig der ikke helt har fatter det med RAID osv.

Håber der er nogen der kan hjælpe, PC specs står i profil. Hopper i seng nu, og håber at vågne op til nogle gode løsninger.
Bims

Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2009 23:45:36
Svar/Indlæg:
2599/378

Sir

Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2009 23:50:08
Svar/Indlæg:
2872/90
#1 what??

Selvfølgelig virker det uden at installere vista igen..

Bims

Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2009 23:53:07
Svar/Indlæg:
2599/378
Nårh... Ok sletter lige det jeg har skrevet så! 😐

Philipsp

Superbruger
Tilføjet:
24-01-2009 00:37:25
Svar/Indlæg:
886/35
har du prøvet at sætte den system disk op som den første disk mobo skal starte med at søge boot fra :) ?

Bims

Elitebruger
Tilføjet:
24-01-2009 00:43:31
Svar/Indlæg:
2599/378
Ville det sige at hvis jeg får en ny harddisk magen til de to jeg har nu, så kan jeg bare tilføje den til min RAID 0, så den køre med tre diske, uden jeg behøver at gøre noget specielt andet?

LusKereN

Elitebruger
Tilføjet:
24-01-2009 07:57:58
Svar/Indlæg:
330/50
#4 den står til den første den skal boote fra, og den sidder på første SATA port.

#5 Det du skriver der, det er jo ikke det jeg prøver på. så tror ikke du kan det du skriver.

speed

Elitebruger
Tilføjet:
24-01-2009 11:26:37
Svar/Indlæg:
786/83

Nej, det kan du ikke, så bliver du nødt til oprette et nyt RAID setup.

Som jeg har forstået dit problem, ønsker du ikke at køre Windows på dit RAID setup. Er det korrekt? Du har en disk, hvorpå Windows er installeret. Herefter har du købt to ens diske, der skal sættes op i RAID, men Windows skal ikke installeres på disse to diske.

Jeg ved skisme ikke, hvad problemet kan være. Jeg har i tidernes morgen selv kæmpet mange kampe med at få et RAID setup til at køre sideløbende med andre diske, der ikke kører i RAID og har tit oplevet, at når jeg fjernede enten RAID diskene eller de diske, de rikke kører RAID, så virke det hele fint.

Jeg vil mene, du har gjort det rigtige. Aktiveret RAID på dit bundkort, oprettet et RAID setup, valgt at du vil boote fra den harddisk, hvorpå Windows er installeret.

Er den disk, hvor Windows er installeret en ATA eller SATA disk?

/Henrik

Sir

Elitebruger
Tilføjet:
24-01-2009 11:31:23
Svar/Indlæg:
2872/90
Lad os lige få banket der her på plads..

#0 Prøver at lave et raid med 2 "NYE" diske og HAR en disk med Styre system på!
Det var ik muligt at lave et raid hvis han kun havde 2 disk hvor den ene var med windows på. Men mindre han formatere windows disken selvfølgelig.. 🙂

Når men aner ik lige hvorfor den gør det nummer der. Har selv samme prob med mit nye system. På min gamle computer kan jeg snildt sætte det op..

Jeg endte så med at lave et raid inde i vista..

Her er tråden..
http://hwt.dk/forumthread.aspx...

Et raid i vista har så bare den ulempe at det går i ged hvis den anden disk ryger, da det er et software raid.. Det skulle eftersigende heller ik være ligeså hurtigt.

Mit råd er at tage din system disk ud også bare lave et raid også prøv at installere vista på det.. ellers gør som mig..

LusKereN

Elitebruger
Tilføjet:
24-01-2009 12:32:48
Svar/Indlæg:
330/50

Korrekt forstået... Jeg har en disk med windows på, som jeg gerne ville beholde.. Og havde købt 2 nye diske til raid.

Men da jeg ikke har kunne få det til at virke, så er lortet slettet og kører nu windows fra de nye raid diske, og har ingen problemer. 🙂

Sir

Elitebruger
Tilføjet:
24-01-2009 13:14:58
Svar/Indlæg:
2872/90

Ja det var vel os det nemmeste at gøre. 🙂

LusKereN

Elitebruger
Tilføjet:
24-01-2009 13:34:50
Svar/Indlæg:
330/50
#10 ja det var det, men det var jo fordi jeg havde en masse ting på den gamle disk som jeg skulle havde gemt osv.. Men det hele er klaret nu, og det spiller bare.