-> #3
Jeg ville selv vælge løsdele, og få en ven til at samle computeren. Sørg blot for, at du får vejledning og råd, i "workstation"-retningen, frem for "gamer"-retningen. Forstå mig ret. Hvad der fungerer godt for en gamer, fungerer måske ikke for en der vil have funktionalitet, støjsvage komponenter osv. og fremdeles.
-> #5
Hvis du havde sat dig ind i tingene, ville du vide hvorfor jeg netop spørger til, om han skal bruge CS3 eller CS4 - eftersom CS4 kan drage nytte af GPU'en. Hvilket især giver udslag i Premiere Pro og After Effects. Så han kunne spare lidt på CPU'en og købe eksempelvis et GTX260 🙂
Så jeg ville da klart gå et skridt ned i CPU og satse mere på to-tre harddiske og et godt grafikkort. Core i7 er jo direkte hul i hovedet, når han det samme som bundkort og CPU, kan samle sig et godt Core 2 Quad system.
Forslag:
Q6600 2.4 GHz - kr. 1.300,-
What-ever bundkort ~ kr. 5-600,-
RAM, 8 GB PC2-6400 Kingston ValueRAM - kr. 500,-
Geforce GTX260-216 - Kr. 1.900,-
Harddiske:
Systemdisk: Seagate 7200.11, 320 GB - kr. 350,-
Lagerdisk(e): WD Caviar Green 1 TB - kr. 750,- /stk.
Dvs. minimum: Kr. 5.400,-
Optisk drev koster under kr. 200,-
Vista Home Premium 64 bit kan anskaffes for kr. 800,-
Og så kan #0 ellers tilføje harddiske, kabinet og strømforsyning efter humør, for da slet ikke at nævne, at mange af delene kan skaffes brugt og dermed spare endnu flere penge.
Vi snakker langt under kr. < 8.000,- hér 🙂
En løsning der er din langt overlegen på alle mulige måder. Så nej. Der er absolut ingen grund til at vælge Core i7, når man er på budget.