Er det okay at lyve hvis historien er god?

Hyggehjørnet d.  28. januar. 2009, skrevet af FnaX
Vist: 424 gange.

FnaX

Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2009 17:27:38
Svar/Indlæg:
4156/111
Hvis man sidder med en fiktionel historie som enten er sjov eller skør, men som sagtens kunne være sket, er det så okay for fortælle den (lyve?) selvom det faktisk slet ikke er sket i virkeligheden?

Eks:

Her den anden dag var jeg ovre hos min mors søster som har en pige på 4 år. Vi sad så og så det der sandhedens time, og hun spørger mig så hvorfor man ikke bare kan bruge en løgndetektor til at finde ud af om der faktisk findes nisser, eller julemanden findes, da løgndetektoren jo ville afsløre om det var sandt eller falsk når han svarede. Jeg måtte derfor forklare hende hvordan en løgndetektor virker. 🤣

Historien er jo lidt sjov og lidt sød også. Men det hele historien om at jeg var ovre hos min mors søster og hun havde en datter osv. var løgn. Er det så okay at fortælle den? 🙂
GeNiTaliA

Overclocker
Tilføjet:
28-01-2009 17:30:39
Svar/Indlæg:
382/48
Historier må vel godt være løgn, bare du ikke udgiver at det er sandt :> hmm ;s

steen

Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2009 17:36:28
Svar/Indlæg:
2870/65
Jeg synes da at det er i orden at stikke ungen en lille hvid løgn, specielt hvis det er svært at forklare tingenes rette sammenhæng

Selv "forklarer" jeg nogen gange en sags sammenhæng til min datter på en lidt alternativ måde, hvis jeg ikke mener at det vil gøre nogen forskel for forståelsen. Specielt hvis det handler om noget i fjernsynet hun alligevel ikke kan forstå.

Et andet eks. på, at jeg nogen gange lyver for hende er lidt anderledes. HUn elsker at få godnat-historie...og der laver jeg/vi nogen gange løgnehistorier istedet for en normal godnathistorie. Det ender som reglen med at tårerne triller ned af kinderne på hende af grin.

F.eks. når jeg fortæller en historie om en flyvende politiko, der drøner rundt i sygby og fanger alle de små grønner Franker. De små grønner Franker fiser rundt og laver buler i bilerne og stjæler basser fra gamle damer osv osv....find selv på resten 😀

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
28-01-2009 17:40:44
Svar/Indlæg:
15982/637
The truth hidden in a lie is still a lie.

Der kan være scenarier hvor det at lyve er nødvendigt/tilladt, men altså som tommelfinger regel billiger ingen løgne.

Hvis sandheden i sådan et tilfælde kan risikere at skade et barns "drømmeverden", så mener jeg det at lyve er på sin plads... børn skal have lov at være børn og tro på julemanden, nisser mv. - de skal nok selv opdage hvad der er sandt hen ad vejen. Der er ingen grund til at briste nogle drømme helt fra barnsben.

Andet tilfælde hvor det er lyve kan være på sin plads er når vi er ude i noget mere voldsomt, f.eks alvorlige trafik uheld for psykisk førstehjælp er mindst lige så vigtig så er det ikke skide smart at sige til tilskadekommende at han/hun ikke klarer den selv om det måske er sandt.

FnaX

Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2009 17:40:45
Svar/Indlæg:
4156/111

Tror du misforstod min pointe lidt hehe.

Selve eksemplet i #0 er en løgnhistorie som jeg fortæller til jer. Og det er det jeg så spørger om er okay, så længe historien er noget man kan grine af eller på anden måde få en god oplevelse ud af.

Det med at lyve over for børn for at ramme deres forståelse bedst muligt er lidt et andet emne, men det kan der også sagtens være plads til her, da emnet er lige så interessant IMO 😀

oban666

Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2009 17:49:13
Svar/Indlæg:
1440/318
Man må ikke lyve... :no:

FnaX

Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2009 17:54:57
Svar/Indlæg:
4156/111

Heller ikke hvis det ingen skade gør?

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2009 18:25:39
Svar/Indlæg:
23132/740
Jeg lyver hele tiden. Finder på navne og situationer, fiktive scenarier osv. Ofte, så er der et gran af sandhed i historien, men sommetider kan det godt være flere ting, plukket ud af forsk. sammenhænge, der tilsammen giver et godt grin.

Så ja, selvfølgelig må man da lyve. Konen, kæresten, venner, familie. Der skal lyves hele tiden. Men det skal jo ikke være om "store" sandheder. En lille hvid løgn er altid på sin plads.

Eksempel:
Kunsten af finde en lejlighed
Hvor er politiet når man har brug for dem
og mange andre.

Er jo allesammen "løgnehistorier". Enten er store eller små dele fiktive/plukket, andre gange er der ændret navne, steder osv. Man (læs: jeg) møder jo så mange skæve typer fra tid til anden, så man kan jo altid lave et kompot, og så er der til timers stand-up.

Apropos, så har jeg skrevet nok omkring 20 sider A4 ark fyldt (på begge sider), med små jokes, episoder osv. - der i sidste ende nok ville kunne fungere på en scene. Man skal jo blot tage sig mod til rent faktisk at gøre noget ved det 😳

Men det gør jo ikke historien mindre sjov for dem der ikke var der.

Jeg lyver konstant for min niece. Hun stiller, som børn jo gør, konstant dumme spørgsmål, og skulle man forklare hende hvordan induktion og elektromagnetisme fungerer, ville det jo tage mig 10 år, før hun fattede hvordan en radio fungerer (hun er 8 år).

Jeg siger da heller ikke til min søster, at jeg elsker at lave håndbremse-øvelser, når der er sne på vejen og jeg har lånt hendes bil 😛

Selvfølgelig er der jo stor forskel på at fortælle en god historie, sige noget pis eller bare være morsom, og så direkte lyve over for politiet. Lyve for familien når de spørger: "Hvordan går det så med dit udslæt?" -Så skal man jo helst fortælel sandheden 😀 😛

PS.: Delen med udslæt var fiktiv 😎 🤣

rosty

Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2009 18:27:00
Svar/Indlæg:
910/91
da jeg var lille fik jeg at vide julemanden findes(selvom det var den gamle der havde klædt sig ud) og hvis jeg slugte stenene når jeg spiste appelsin, ville der vokse appelsin træer ud af ørerne

sååå jeg er vel opvokset med løgne hehe

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2009 18:31:31
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #8

Jeg har også en god en, og det her er en sand historie.

Min familie og jeg var, for nogle år tilbage, på ferie i Skagen. Nede ved havnen stod vi ved en lille iskiosk, og skulle have en giga-mo-fo af en isvaffel. Foran os står en far med sine to unger. Pludselig hører vi faren sige:

"... hvor er dit tyggegummi da? 😲 "
"Det har jeg slugt 😳"
"Ej! Det må man ikk' [københavner-accent]. Så får man elastik-prut! 😲"
"Jamen :'-( 😩"

Hold kæft vi var flade af grin. Manden vender sig rundt, og ser meget vredt på os, da det jo åbenbart er noget af det mest logiske på jorden. At man gerne på tygge på et tyggegummi i fjorten timer, men det øjeblik det passerer lungerne, så dør man sgu 🤣

Geeezzz - De ting man fortæller børn.

Jeg er ikke en skid bedre selv. Forklarede min niece, at min computer var radioaktiv, og det nok var bedst at hun holdt fingrene fra den. Ellers ville hun komme til at ligne mig. Dengang var hun vel omkring 3-4 år gammel, og hun brød sig ikke rigtigt om, at Onkel Allan havde fuldskæg - dengang.

Hun har ikke rørt min computer eller løstliggende hardware siden 🤣

Gotta love them kidz ❤ 😀

Anonym20219355916

Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2009 18:34:07
Svar/Indlæg:
6181/270
#7 hvis du lyver hele tiden, hvordan kan vi så være sikre på at du ikke lyver lige nu? 😛 🤣

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2009 18:36:28
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #10

Det kan du heller ikke 😛

Da jeg arbejdede i Merlin i Hjørring, skulle vi en gang til noget Merlin-tamtam i Randers. Jeg havde butikschefen fra Frederikshavn med i bilen. Så sad vi og snakkede, og pludselig siger han: "Du er så fucking fuld af lort Allan 😐 😛" - og så var jeg tavs et par minutter.

Han havde, nok bedre end nogen anden, på under 15 minutter regnet ud, hvor meget pis der ryger ud af ædespalten sommetider. Men vi havde nu en meget skæg tur trods alt.

Man må jo gerne pynte lidt på en lystfiskerhistorie. Det kan godt ske, at kunden ikke var en mand, men i virkeligheden en meget dum dame, eller en møglækker teenagetøs osv. osv.

"Sandhed, med modifikationer" - er altid kilden til en god historie 😉

oban666

Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2009 18:51:38
Svar/Indlæg:
1440/318
Hvis du nu forteller er skide god historie om en ven ude i byen, og en felles ven så hører den... Næste gang de to andre så er sammen og de kommer til at snakke og "historien", Vil du komme til at fremstå som en løgner... Ik? 🤡

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2009 18:54:09
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #12

Historien skal jo leveres med finesse og som FnaX påpeger, så vil en historie som den du beskriver jo netop gøre "skade". Mine kammier er nok ret nede på jorden med, at jeg ofte siger: "Mine nære venner", også selvom historien ikke direkte har noget med dem at gøre.

Om end ikke andet, så har man jo altid en god grund til at komme med endnu en søfarklaring, og så går snakken ellers 😛

7913

Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2009 18:54:19
Svar/Indlæg:
1124/68
Man må ikke lyve nej ! meeen når nu man trænger til nyt hardware bliver man simpelthen nød til at lyve lidt for konen :yes:
"skat må jeg gerne få et nyt gfx" NEEEJ"
"jamen skat jeg kan slet ikke spille de nye spil der er på gaden" "OKAY"

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2009 18:58:36
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #14

Bedre argument:

"Skaaat?"
"Ja?"
"Må jeg gerne købe noget nyt hardware?"
"Nej!"
"Hvorfor ikke?"
"Vi har ikke råd."
"Jamen skattebassenusernullegøjhonningkagenougatnumsemus, altså."
"Det duer ikke. Jeg ved godt hvad der sker når du får nyt legetøj."
"Hva' mener du?"
"Ja. Så sidder du derinde og kukkelurer de næste 14 dage og glemmer os andre."
"Eeeeeiiiijjjj. Jeg låhwer at jeg nok skal være sød og rar."
"Nej! Blev der sagt."
"Jamen. Altså skat. Se det på denne måde. Hvis jeg får den der nye CPU, grafikkort, kompressorkøler og F-16, kan jeg hurtigere få spillet mine spil, og så kommer jeg tidligere i seng."
"Jeg tror ikke på dig. Jeg ved hvordan det plejer at foregå."
"Jamen skat altså. Jeg lover, at jeg maks. sidder derinde en time om dagen."
"Lover du?"
"Jeg sværger ved steppingen på min Core 2 Duo!"
"A hva'?"
"... jeg mener. Jeg sværger, så sandt som jeg står her."
"Arh men, så ok da. Men så vil jeg også gerne have et par nye sko."
"Ja ja... what-ever. Skal lige ind og kigge på EDBpriser.dk"
"Husk det nu. Kun en time..."
".... ja ja ja. Vi ses skat."

Måske vi netop har grunden til, at de fleste nørder er singler. De undgår simpelthen den slags diskussioner. De må bare overbevise deres bankrådgivere, og der må man lyve så vandet det driver af spærrene 🤣

Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2009 19:47:25
Svar/Indlæg:
4230/89
haha, vold grinere tråd den her...
og selvfølgelig må man da lyve, når det som her er i den gode histories tjeneste 🙂

men som NoNig har været inde på flere gange, så har de fleste historier man fortæller, normalt en rod eller to i sandheden...

som når jeg fortæller om dengang ude ved jimmi, hvor alex var blevet så fuld at han brækkede gelenderet at deres trappe ned fra altanen, og faldt ned i deres have 🤣

i virkeligheden var gelenderet faldet af dagen i forvejen, og da han "faldt", var det fordi han i sin brandert da ikke mente der ville ske noget ved at hoppe ned derfra 😛

men den første version er da meget sjovere at fortælle... og man får da også en hel anden, mere livlig respons på den anden 😉 🤣

1EaR

Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2009 21:53:07
Svar/Indlæg:
5750/124
#3 jamen, julemanden, nisserne, og alle de andre, hvad mener du :'-( :'-( :'-( :'-( :'-( :'-(

Det er altid all right i den rigtige sammenhæng. Spørger de gamle om jeg har gamet hele dagen (hvor jeg muligvis har gamet lidt mere end de 20 minutter de kalder for dag i den sammenhæng), i stedet for at ryde op, så kan jeg da godt sige "Nahej, ikke i dag moaar. Skal jeg lave aftensmaden?" 🤣 😎