Laptop til 3D redigering

Diverse d.  28. januar. 2009, skrevet af rytter890
Vist: 312 gange.

rytter890

Superbruger
Tilføjet:
28-01-2009 22:06:29
Svar/Indlæg:
309/94
Hej OC

Er startet på uni her i sommers(arkitektur og design) og vi arbejder en del med 3d studio max og cinema 4d, og kunne godt tænke mig en bærbar som kunne bruges til denne slags, istedet for at sidder derhjemme hvergang.

Men er lidt i tvivl om hvor meget det egentlig kræver, jeg har på nuværende tidpunkt en Dell Inpirion med 3gb ram og et go 7900gs, men synes ikke det er optimalt på nogen måde ...

Har kigget lidt på Hp Elitebook´s, Asus G50/G70 og Alienware 15" og 17" (15" med et quadro fx 3600) og 17" med 2x radeon 3850

De ting jeg har kigget på er skærm og gfx, altså helst en full hd skærm enten 15 eller 17 tommer

MVH Rytter
1EaR

Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2009 22:23:48
Svar/Indlæg:
5750/124
HP Elitebooks føles som kram, jeg skal dog ikke lige kunne sige noget om de andre. Jeg ved af gode grunde heller ikke helt hvor meget "slæbbar" der skal til for at kunne lege med de programmer du skal bruge 😳

rytter890

Superbruger
Tilføjet:
28-01-2009 23:02:29
Svar/Indlæg:
309/94
Hehe nej det er jo også det jeg er i tvivl om, men batteri tid og vægt betyder ikke det store, er i bil så slæbbar kan jeg godt overleve, men self ville en 15" være at fortrække hvis også resten er nice ^^

Men jeg kan lige poste nogle setup´s jeg har kigget på

Hp Elitebook (pros: Quadro Fx, Cons:18.000kr)

http://edbpriser.dk/Products/L...

Asus G50 (pros: billig(10k) og stadig decent, Cons: kun et 9700gt og WSXGA+ skærm)

http://edbpriser.dk/Products/L...

Zeptop Gaming Power Edition (pros: full hd skærm god highend pc, cons: lidt stor, og kender ikke rigtig zepto)

http://zepto.dk/Shop/Config.as...

Alienware M15X (pros: 15,4", full hd, nice design, quadro fx 3600m Cons: Engelsk key´s, og rimelig dyr)

Design & Display: Silver Ripley Design
Display: 15.4" WideUXGA 1920 x 1200 LCD (1200p) with Webcam
System Lighting: Alienware® AlienFX® System Lighting - Aqua
Operating System: Genuine Windows® Vista Home Premium - English
Graphics Processor : 512MB NVIDIA® Quadro® FX 3600M
Processor: Intel® CoreT 2 Duo T9300 2.5GHz (6MB Cache 800MHz FSB)
Memory: 4GB Dual Channel DDR2 SO-DIMM at 667MHz - 2 x 2048MB
Turbo Cache Memory: None
System Drive: Single Drive Configuration - 160GB 7200 RPM SATA with Free Fall Protection
Optical Drives: 8x Dual Layer Writer (DVD±RW, CD-RW)
Sound Hardware: Intel® High-Definition Audio (24-bit, 192Khz) with surround sound
Keypad: Alienware® Exclusively Designed Non-Illuminated Keyboard - English

Alienware M17 (pros: Dual GFX, DDR3 Ram, Full HD, Design, Raid HD, Cons: Stor, dyr, engelsk key´s)

Design & Display: Black Ripley Design
Display: 17-inch WideUXGA 1920 x 1200 LCD (1200p) with Clearview Technology
Graphics Processor : Dual 512MB ATI® Mobility RadeonT HD 3870 - CrossFireXT Enabled!
Processor: Intel® CoreT 2 Duo T9400 2.53GHz (6MB Cache 1066MHz FSB)
Fingerprint Reader: Integrated Biometric Fingerprint Reader
Keyboard Options: Illuminated Keyboard - English
Memory: 4GB Dual Channel DDR3 SO-DIMM at 1067MHz - 2 x 2048MB
System Drive: Extreme Performance - RAID 0 - 500GB 7200 RPM SATA (2 x 250GB) with Free Fall Protection
Operating System: Genuine Windows® Vista Home Premium - English
Notebook Tuners and Remotes: Without Media Center Remote Control or TV Tuner
Optical Drives: 8x Dual Layer Burner (DVD±RW, CD-RW)
Wireless Network Card: Internal Realtek Wireless LAN b/g Mini Card
Sound Hardware: Internal High-Definition Audio with Surround Sound

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2009 23:25:28
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

"Arkitektur & Design" lugter lidt af 'Tegn & Gæt'@AAU 😉 😛

Anywho.

Er MacBook helt udelukket? Hvis du har "den slags" penge at gøre med, så ville en løsning som 15"-udgaven nærmest være oplagt. Hvis du udelukkende skal bruge den til de programmer (og ikke så meget spil), kunne en bærbar med et Quadro-kort være et fint udgangspunkt. Hold også øje med de Penryn-baserede modeller, da de bruger mindre strøm (mindre varme = mindre køling og bedre batteriydelse) og få så meget RAM i computeren som overhovedet mulig.

Lenovo har en Thinkpad, med 1920x1200 15" skærm og Quadro-kort. Den ligger i kr. 12.000,- og opad, så vidt jeg husker. Deres garantiordning alene, er nærmest prisen værd allerede dér. Især som studerende, og især i eksamensperioden.

Generelt, så er "workstation"-serierne gode at kigge efter. HP's serie kan også anbefales. Lenovo har dog lidt mere "pondus", af flere årsager, men først og fremmest pga. kvaliteten. Men tag ikke fejl. Både Dell, HP og Lenovo gør meget ud af deres business/workstation-produkter. Så uanset hvad du vælger derfra, vil du være ret godt sikret.

Jeg håber du er kommet godt over P2? 😎

rytter890

Superbruger
Tilføjet:
29-01-2009 01:13:12
Svar/Indlæg:
309/94
Hehe .. kald os hvad du vil ^^

Hmm er ikke så meget for Mac, synes ikke om deres styresystem (ved godt at man kan instalere win på den)

Hmm har også en lenovo pt, bare en 12" som fungere ganske ubekladeligt, men vil da lige tjekke hva de har at byde på .. synes bare de virkede utrolig dyre i forhold til tilsvarende produkter fra andre producenter ..

Hmm skal først til at igang med p2, lige afsluttet p1 med et 10 tal ^^ så må heller købe en pc som holde alle 5 år hvis muligt :)

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
29-01-2009 06:13:26
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #4

Det er også rigtigt ja. Glemte lige "P0".

Grunden til, at Lenovo Thinkpad (og andre pro-serier) er så dyre, i forhold til hvad man får er, at deres produkter er gennemtestede og har en særdeles fantastisk garanti. Men jeg snakker ikke "bare" om en Lenovo 3000, men en Lenovo Thinkpad. Altså den professionelle serie.

Du kan sagtens køre med den samme PC i 5 år. Især hvis du jo kun bruger den til de samme ting.

Min eks' to større søskende gik begge på AD, og brugte mere eller mindre den samme computer hele vejen igenmmen. Jeg kan ikke huske, om I også bruger LaTeX, eller InDesign til rapporterne, men uanset hvilket I bruger, så kan man godt argumentere for en kraftig computer.

Men alene 3DsMax, som jo trækker en stor del af læsset, skal bare køre på så kraftig en computer som overhovedet mulig 🙂

Hvis jeg var dig, ville jeg gå efter kvalitet, pålidelighed og garanti. Så de professionelle serier, er altid et oplagt bud. Også selvom de måske har lidt mindre, i forhold til de billigere serier.

Men jeg er ikke et sekund i tvivl om, at jeg ville foretække en prof. HP/Dell/Lenovo, frem for en Acer Aspire. Så længe jeg har råd, that is.

TheReazepter

Elitebruger
Tilføjet:
29-01-2009 08:19:23
Svar/Indlæg:
772/49
Som udgangspunkt er din pc altid for langsom, såfrremt du har tænkt dig at køre de "tunge" programmer, med sindssyge renderinger.

Dog er programmer som Revit ikke så tunge, med gode renderingsmuligheder etc.
Jeg sidder på mit 6.semester, og regner med at lave min afgangsopgave i det.

Så derfor; hvis du har tænkt dig at kæbe en bærbar, så køb den største du har råd til, med en stor mængde ram. 2gb okay, 4gb bedre, osv.
Bare graffikkortet i vores pc på skolen, står til en 6-7000kr.

Eller hvis muligt, slå over på Revit.
Der kan i arkitekter heller ikke skjule jeres fejl så nemt. :)

-Niels TM.

TheReazepter

Elitebruger
Tilføjet:
29-01-2009 08:20:16
Svar/Indlæg:
772/49
Såfremt du må køre Revit, eller har muligheden for det, kan du næsten dividere kravene med 2.

Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
29-01-2009 08:32:13
Svar/Indlæg:
4230/89
umiddelbart kommer en af de store udfordringer til at være at få nok CPU kraft...
nu ved jeg godt nok ikke helt præcis med 3dsMax, men jeg arbejder en del i "Inventor Professional", og hos mig er det CPU'en der sætter grænsen, når jeg begynder at arbejde i store tegninger 🙂

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
29-01-2009 10:46:02
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #8

Det er dér hvor Quadro-kortet kommer ind i billedet 🙂

Philipsp

Superbruger
Tilføjet:
29-01-2009 11:53:03
Svar/Indlæg:
886/35
Jeg ville tage HP EliteBook :yes:

Jeg har selv en hp elitebook 6930p og den er satme kram når man står med den..
Desuden så har HP en rigtig god garanti på detes "business" modeller som EliteBook kommer ind under. MAX 5 for at skaffe dele hjem til den hvis den skal fixes, og det er vel og mærket World Wide 😉
Jeg mener også det er "Pick-up ond return" garanti på samtidig med da det er en business model ❤

rytter890

Superbruger
Tilføjet:
29-01-2009 17:12:24
Svar/Indlæg:
309/94
Hmm lyder ikke dårligt kunne godt være jeg skulle anskaffe mig en HP EliteBook Mobile Workstation 8730w

er kommet til at tænke lidt på, er der nogen af jer som kan finde nogle workstation test hvor man ser forskellen imellem et "gamer setup" og et "3d workstation setup" ?

kunne godt tænke mig at se hvor meget jeg skulle opgradere mit nuværende setup, for at kunne leje ordentlig med 3D

Har kigget lidt på spider setup´s men også quad og i7 setup´s

BTW Tak for alle de mange svar :), dejligt at se jeg ikke er den eneste som roder med den slags i hverdagen

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
29-01-2009 17:17:42
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #11

Der er ingen grund til at lave benchmarks. For "den slags" programmer er fordelen umiddelbar. Quadro/FireGL har specielle drivere, der er skrevet til hardwaren, der netop fungerer optimalt i workstation-programmer, frem for spil.

Deraf tesen om, at professionelle grafikkort er 'dårlige' til trods for, at de sparker røv i alt der er vektorbaseret. Selv et ældre FireGL/Quadro kort, vil jordsmadre et nyere gamer-grafikkort.

rytter890

Superbruger
Tilføjet:
29-01-2009 17:57:31
Svar/Indlæg:
309/94
Det var jo det jeg gerne ville høre :) synes bare ikke jeg kan finde nogen 3D program test´s .. havde lidt håber på at se hvor stor forskellen egentlig var imellem et 295 og et 2700m eller 3600m

Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
29-01-2009 18:18:17
Svar/Indlæg:
4230/89
#9 rigtig nok at fks et nVidia Quadro ville gøre underværker 🙂
men CPU'en har også rigtig meget at sige...

feks er jeg lige pt ved at tegne en detaljeret model af en HDD, et projekt der nu er blevet stort nok til at hver gang jeg rykker noget rundt på skærmen, flyver mit CPU forbrug op på 100% 😉

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
29-01-2009 18:22:41
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #13

Ydelsen kan varierer med 0-100 % i forskel, til fordel for workstation-varianterne, når man sammenligner med mainstram-versionerne. Du kan Google dig frem til nogle benchmarks af et par ældre grafikkort. Selvom det er nogle "gamle" grafikkort, så er forskellen nu stadigvæk aktuel.

-> #14

Men, igen. Det har jo ikke så meget med 3DsMax, Cinema, CS4 osv. at gøre - Så selv 😉

rytter890

Superbruger
Tilføjet:
29-01-2009 18:30:20
Svar/Indlæg:
309/94
jamen pt. tror jeg at jeg ender med at købe en elitebook når jeg har fået lidt ekstra på kontoen ;)