Batteritid og strømforbrug - bærbar.

Diverse d.  29. januar. 2009, skrevet af NoNig
Vist: 282 gange.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
29-01-2009 11:35:48
Svar/Indlæg:
23132/740
Hey All

Eftersom jeg ikke selv har kunnet komme op med en logisk forklaring, får I her muligheden for at komme med idéer og forslag. Jeg er helt blank.

Min laptop er en Dell XPS M1330:
Core 2 Duo T5500. 1.66 GHz 2 MB cache, 667 MHz
2 GB RAM, DDR2-667 MHz
160 GB harddisk
DVD+/-RW DL
Geforce 8400 M GS 128 MB
13.3 " skærm, 1280x800
Windows 7 (beta)
osv. og fremdeles.

Jeg har et 9 celle batteri og mit forbrug på dette er moderat.

Den estimerer sig selv, til en batteritid på 2½-9 timer. Og nu kommer det mystiske så.

Jeg har sat Windows 7 til, at sætte computeren i 'slumre' (ikke dvale), når jeg klapper låget ned. Det gør den også fint nok. Jeg kan yderligere vælge at slukke computeren, eller sætte den i dvale.

Hvis jeg kører med computeren, hele dagen (omtrendt 3-4 timers kontinuerligt forbrug), så kan den holde strøm til lige præcis to dage. Eller hvad der svarer til 6-8 timer. Det er i sig selv ret godt klaret. Den går død, minuttet før dag 2 er omme. Så det er nærmest på klokkeslag. Det er hvis jeg nøjes med at tænde computeren om morgenen/formiddagen, og udelukkende sætter den til 'slumre' når jeg ikke bruger den, og ikke slukker ("shutdown" eller "dvale").

Hvis jeg derimod slukker computeren ("shutdown"/"dvale"), så kan den knap nok holde strøm til en enkelt dags forbrug. Ofte under 3 timers kontinuerligt brug.

Hvorfor?
unnamet

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
29-01-2009 16:04:16
Svar/Indlæg:
5258/240
Det er edermanme et underligt problem du har dig der..

nu skal jeg bare lige have det på plads,

Slumre = standby?
dvale = hibernate?

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
29-01-2009 16:12:13
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #1

Det må det være, ja.

Dvale og hibernate, er det samme. Når jeg sætter den til 'slumre', så lukker den ned, men der er stadigvæk lys i fronten (LED'en). Når så jeg klapper skærmen op, så kommer jeg til login-skærmen, og computeren er låst. Så om hvorvidt den slukker helt ned eller ej, ved jeg faktisk ikke.

Jeg havde den til at ligge natten over i sleeve'n ('slumre'), noget tid tilbage. Jeg skulle lige tjekke nogle bustider på nettet. Tog computeren op fra tasken, åbnede, loggede ind. Surfede et par minutter, lukkede låget ('slumre'), og tændte den senere. Der stod den på 47 % batterikapacitet.

Mine scenarier ovenover er begge to ved "battery saver", med lav brightness. Jeg justerer brightness dynamisk, via en tastekombination. Variationen i brug er enormt lille, hvormed en så markant forskel forekommer mig som værende mildest talt, mystisk.

Kirsby

Superbruger
Tilføjet:
29-01-2009 16:22:12
Svar/Indlæg:
1214/62
#1 Jeg har så at sige samme problem i Vista, hvor jeg sætter min HP til sleep bruger den sindsygt meget batteri, en ca. 15-20% 😕 Gør jeg det i Vista bruger den 2-4%.
Og med min gamle HP NX9420 brugte den så at sige ingen batteri i sleep.

unnamet

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
29-01-2009 17:04:22
Svar/Indlæg:
5258/240
altså i sleepmode bruger computern stadig strøm

den gemmer nemlig så at sige alt det man har gang i på rammene og så lukker den maskinen, så skal der jo strøm til rammene ellers mister de dataene.

jeg har dog aldrig hørt om andre der havde så stort batteritab i sleepmode..

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
29-01-2009 17:15:11
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #3 + #4

Prøv nu at læse hvad jeg skriver. Den bruger mere strøm, hvis jeg tænder-slukker computeren/sætter den i dvale, end hvis jeg bruger sleep/standby.

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
29-01-2009 17:59:15
Svar/Indlæg:
10398/435
Ja det er godt nok underligt.

Just for kicks kan du prøve at sætte den i hibernate (skrive alt fra ram til hdd) og tage batteriet ud. 1. se om den vågner som den skal. 2. se hvor meget tid du så får ud af den.

Prøv at læse her og sammenhold med din egen computer:
http://support.apple.com/kb/HT...
The System Management Controller is an integrated circuit (computer chip) that is on the logic board of the computer. As the name implies, it is responsible for power management of the computer. It controls backlighting, hard disk spin down, sleep and wake, some charging aspects, trackpad control, and some input/output as it relates to the computer sleeping.

Måske går det noget galt i det apple kalder SMC. Det kunne være at windows 7 ikke laver de rigtige kald til "SMC" og derfor brænder den bare batteri. Prøv at mærke om rammene er lune ved hibernate, lyt om hdd spinner..

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
29-01-2009 18:07:30
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #6

Nope. Den er helt kold og der lader ikke til at være aktivitet 😐

Men jeg ville da også være træt af, at skulle pille batteriet fra - konstant - når jeg lige har brugt computeren i 5 minutter. Og så skal sætte det på igen, når jeg skal bruge den.

Kirsby

Superbruger
Tilføjet:
29-01-2009 19:17:32
Svar/Indlæg:
1214/62
#7 Ahh ok, forstod det nemlig ikke helt, stadig mør i hovedet efter min hjernerystelse.... 😕

Men det lyder sgu da underligt, meget endda. Men som sagt set den i Hibernation så

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
29-01-2009 19:19:01
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #8

Træls med din hjernerystelse da 😲 Håber du klarer den 🙂

Men som jeg også skrev tidligere. Så er det jo netop ved "dvale" og "shutdown", at den bruger mest strøm. Modsat hvad man ville forvente.

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
29-01-2009 19:52:27
Svar/Indlæg:
10398/435
#7, hehe, nu siger jeg ikke at du skal gøre det hele tiden.. men bare for at prøve 😉

er rammene også kolde?

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
29-01-2009 21:40:30
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #10

Nåeh. Nej, men det ville jeg jo være nødt til, hvis jeg skulle "langtids"-teste 😛

Maskinen virker umiddelbart til at være kold, ja. Normalt har jeg den til at ligge i sådan en sleeve. Jeg kan ikke "mærke" forskel på, om den har ligget i dvale eller slumre.