ISF-kalibrering

Media Center d.  29. januar. 2009, skrevet af Blue*
Vist: 572 gange.

Blue*

Overclocker
Tilføjet:
29-01-2009 14:01:12
Svar/Indlæg:
223/33
Hvad siger I drenge, er det overdrevet, eller kan det betale sig?

Påtænker måske at få det fortaget, men ved ikke.. har lidt på fornemmelsen at det er en smule overdrevet og fis for at trække penge ud af folk der er nervøse for at deres DYRT indkøbte TV./Projektor ikke viser korrekt farve osv.

Prisen skulle ligge et sted på ml. kr.2000.- og 2500.- 😴
dude1992

Superbruger
Tilføjet:
29-01-2009 14:48:37
Svar/Indlæg:
789/17
Snak med dem på flatpanels eller i hifiklubben som selv formidler det i danmark :)

http://www.hifiklubben.dk/nyhe...

Men jeg vil mene at fladskærme til under 20K ikke har noget at bruge det til

JacobHL

Elitebruger
Tilføjet:
29-01-2009 14:52:42
Svar/Indlæg:
1776/116
Well, det kommer an på hvor perfektionistisk du er. Er du typen der sidder og tweaker dit fjernsyn så det står så godt som muligt, og tester under forskellige lysforhold etc, eller ser du på fabriksindstillingerne og tænker "Det ser sgu meget flot ud det der?".. Hører du til den sidste er det nok ikke for dig.

Kommer selvfølgelig også an på hvilket fjernsyn/projektor du har - man ISF kalibrerer ikke et 3000,- prosonic fra Bilka f.eks.

Tjek på hifiklubben eller recordere og hør om andre brugere har fået noget ud af en ISF kalibrering af netop den model TV/projektor som du har - der er også stor forskel på hvilke modeller du får meget ud af, og hvilke der kun giver en finjustering.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
29-01-2009 15:43:00
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Som #2 siger, så skal det også hænge sammen med løsningen du har i hjemmet.

speed

Elitebruger
Tilføjet:
29-01-2009 18:10:18
Svar/Indlæg:
786/83
Som udgangspunkt er mit svar ja.

En ISF kalibrering kan gøre underværker for dit TV. Der er dog nogle men'er. En ISF kalibrering tilsigter ikke at give dig bang farver osv., som du tit ser i butikkerne. En ISF kalibrering tilsigter at få et så korrekt billede som muligt ud af dit TV.

Dernæst er det ikke engang sikkert, at dit TV understøtter en rigtig ISF kalibrering. Du skal nemlig ind og justere på rigtig mange parametre, som ikke alle TV giver mulighed for. Pioneer er efter min mening i særklasse på det område, idet der er mulighed for rigtig ISF kalibrering.

Uanset hvad, så vil du opleve en forbedring ved dit TV ved at få det justeret ordentligt. Hvorvidt du kan gøre det selv, eller skal have en professionel til det, vil jeg lade være op til dig at bedømme.

Jeg kan anbefale en herre ved navn Otto Jørgensen fra AV Precision:

http://www.av-precision.dk/119...

Otto er nok en af dem, der har størst erfaring i Danmark, når det kommer til kalibrering.

/Henrik

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
29-01-2009 18:31:07
Svar/Indlæg:
4120/115
Mig bekendt er det kun CSO der er har lov at lave en ISF kalibrering? Og mange af de andre forhandlere benytter vist CSOs teknikere til at foretage kalibreringen.

Men man skal måske lige have med i overvejelserne, at ISF kalibreringen ikke nødvendigvis gør billedet mere sprælsk eller spændende at kigge på! Det optimere korrektheden af farverne osv. i forhold til originalen.

Om det kan betale sig, er vel en smagssag, men ville nok ikke ofre det på et tv, vis model nummer ikke er på den aller øverste hylde...

Jeg har ikke fået den foretaget på mit eget, men luskede mig til parametrene fra en med samme model, som havde fået den lavet... Det er self. ikke 100% ens, men den er tilnærmelsesvis korrekt, og så har jeg ellers justeret det til det jeg finder mest korrekt ud fra de parametre. Men jeg har da til tider overvejet at få det rigtig kalibreret, for når man har smidt 28.000kr. for et tv, så kan man godt tillade sig at gøre lidt ekstra ud af det.

Men synes nu også hifiklubbens tilbud lyder for billigt? Kunne forestille mig at de nok kræver en faktura på tv'et fra deres egen forretning 😉

speed

Elitebruger
Tilføjet:
29-01-2009 19:57:01
Svar/Indlæg:
786/83
Det er ikke kun CSO, der må/kan. Otto må og kan i al fald også.

/Henrik

speed

Elitebruger
Tilføjet:
29-01-2009 19:59:41
Svar/Indlæg:
786/83
Jeg ved ikke om Hi Fi klubben benytter egne medarbejdere eller 3. mand. Men man skal huske på, at en ISF kalibrering ikke kun handler om at måle. Der skal også tages højde for lysforhold i stuen under forskellige forhold - og lige præcist det kræver erfaring - masser af erfaring.

/Henrik