Skal bruge en pc-strømforsyning til blæser

Diverse d.  01. februar. 2009, skrevet af hedi
Vist: 419 gange.

hedi
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2009 17:19:37
Svar/Indlæg:
40/18
Hej

Jeg skal bruge noget køling i et skab til mit Hifi alæg.

Har derfor lavet huller i bagbeklædingen og vil så bruge en strømforsyning på 150 Watt til at drive dem. Tanken er så, at når jeg tænder mit anlæg tænder strømforsyningen også, og dermed blæserne. Men nu kommer problemet, hvordan snyder jeg strømforsyningen til at tro den er blevet tændt. Jeg mener man kan kortslutte nogen af benene i hovedstikket til bundkortet, så man får strømforsyningen tændt uden bundkort, kabinet osv. Hvad siger I har I et godt råd til, hvad jeg kan gøre.

MVH

Henrik
Sdammads
 
Superbruger
Tilføjet:
01-02-2009 18:16:08
Svar/Indlæg:
1037/59
#0
Du skal bare tage strømstikket til bundkortet
Finde den grønne og en af de sorte ledninger
Forbinde dem sammen med et stykke metal

Nemt og billigt. 🙂


hansen2605
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2009 19:09:12
Svar/Indlæg:
2845/99
#0

som #1 siger, og så selvfølgelig bare have den kørende på samme stik som det andet^^


Stensgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2009 21:02:11
Svar/Indlæg:
2620/327
Som sagt, bare grøn og sort ledning i ATX-stikket. Eventuelt forbundet via en kontakt, som du så kan tænde og slukke med. Men jeg synes egentlig, en pc-strømforsyning er en dårlig idé, når det bare er et par blæsere, der skal trækkes - den vil spilde en masse strøm. Find ud af, hvilken spænding, du vil køre blæserne med, 12V eller mindre, og få fat i en omformer, der leverer jævnstrøm i den spænding. Du kan fx gå i en genbrugsbutik og finde en gammel lader til en mobiltelefon eller strømforsyningen til et modem - det skal du nok ikke give mere end 10 kroner for 🙂