Bundkort søges til støjsvagt high-end system.

Diverse d.  01. februar. 2009, skrevet af NoNig
Vist: 305 gange.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2009 20:04:56
Svar/Indlæg:
23132/740
Hey all

Inden jeg går helt amok i endnu flere overvejelser, har jeg blot et par spørgsmål:

1: Kan man clocke en Q6600 til små 3.0 GHz uden at hæve Vcore?
2: Kan en Q6600@3.0 GHz køles passivt eller nogenlunde støjsvagt?

Hvis du/I kan svare ja til ovenstående så føj mig når jeg spørger om følgende: Hvilket bundkort, ville være passende til sådan et system?

Jeg tænkte, at en Q6600@3.0 GHz ville give det bedste fra begge verdener. Nemlig tilsvarende ydelse som en E8500 i div. dual/single-threaded applikationer, og røvsparkende i multi-threaded applikationer.

Hvorom alting er, så ville systemet nok komme til at bestå af flg. hardware:
Q6600@3.0 GHz (333 MHz FSB)
4x 2 GB DDR2-RAM
GTX280 grafikkort

Resten er perifært og af ringe betydning. Det er der styr på.

Jeg mangler blot et bundkort, også ligeledes gerne med en passivprofil af en art. Nøglepunktet er, at systemet skal være så støjsvagt som overhovedet mulig (ikke vand). Lige fra grafikkort til CPU til chipsæt.

Kunne det køles passivt, ville det naturligvis have været det bedste, men dén idé har jeg skudt ud af hovedet. Ain't gonna happen.

Om bundkortet er mATX, alm. ATX eller what-ever-formfactor, rører mig ikke.
Sir

Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2009 20:20:58
Svar/Indlæg:
2872/90
Kan klart anbefalde dette bundkort

Gigabyte GA-EP45-UD3P
http://edbpriser.dk/Products/L...
Gider ik lige finde link til div. test men har set flere ramme +620 fsb.. Så det oc rigtig godt..
Også synes jeg det bundkort oser af kvalitet.. Desuden bruger det ik ret meget strøm også er det godt kølet.. 🙂

Men hvis du skal ha kølet noget støjsvagt så tror jeg du skal anskaffe dig noget vand 😉

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2009 20:23:34
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #1

Vand er udelukket på forhånd, i hvert fald i første omgang. That's just how it is, please respect that 😎

Jeg havde nu håbet på noget en anelse billigere, evt. som brugt også. Mit eneste alternativ skulle være et workstation-bundkort fra ASUS, og så er jeg jo ligevidt.

Så maks.-pris er vel omkring kr. 1.000,- gerne under 🙂

Sir

Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2009 20:30:43
Svar/Indlæg:
2872/90
hvis det skal være under 1k så er der jo dette 😀
http://edbpriser.dk/Products/L...
Det samme som i #1 men bare med en pci-e port.

Hvilket bundkort har du nu??

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2009 20:32:53
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #3

Det der sidder i min laptop? 😳 😀

Og ja. Det var mere noget i dén retning. Dual-grafik er ikke lige mig 🙂

Jeg tænkte, om noget alá dette ville være fint: http://edbpriser.dk/Products/L... ? Der står, at det kan trække Core 2 Quad m. 1.333 MHz FSB.

kjaer

Overclocker
Tilføjet:
01-02-2009 21:07:43
Svar/Indlæg:
99/15

Hvis du ikke har planer om at overclocke mere end til 3GHz, så vil jeg tro at det du linker til er helt fint.
Jeg sidder med et kort der minder ret meget om, og jeg trækker uden problemer 3,3GHz uden at have pillet ved voltene overhovedet. 🙂
Ved ikke om du kan køle den passivt ved de hastigheder, men min XIGMATEK HDT-S1283 siger ikke ret meget. 🙂

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2009 21:10:17
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #5

Jeg er pisseligeglad om det ligner kromfælge og blinbling. Bare lortet kører 🙂

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2009 22:37:07
Svar/Indlæg:
8947/160
Jeg har samlet en pc med det msi kort,. Og det oser ikke ligefrem af kvalitet,. Jeg tror ikke det er godt med en quad i længere tid. Slet ikke hvis det skal overclockes, jeg tror du ender med boblede lytter osv. Jeg har ikke noget at underbygge min påstand med, ikke andet end en dårlig fornemmelse med produktet, og egne erfaringer med de billige msi produkter :'-(

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2009 22:38:56
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #7

Jeg har heller ikke just den bedste erfaring med MSI-bundkort, så jeg modtager meget gerne forslag 🙂

Fearless

Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2009 00:48:22
Svar/Indlæg:
4536/104
#6 så kender jeg dig igen.. 😉

#8 drop msi, de kan normalt ikke oc´e særligt godt, og selv de gamle s939 bundkort fra dem var halfdårlige på mange måder dengang, det er i vært fald min erfarring.

gigabyte, Dfi, Asus, og moske Evga er nok de oc bundkort jeg ville gå efter hvis jeg var dig, og så nogle 4*2gb DDR2 eller DDR3 hvis pengede er til det, helst OCZ/Gskill/Crusial eller patriot, ellers kingston Hyper X eller muskin. men generalt så har jeg bedst affaring med gskill og ocz som oc ram hvor i mod corsair og kingston + muskin ofte har skuffet mig.
Crusical er udemærkede hvis man ikke oc´er og overvolter dem for meget, oplevede mange DDR1 balixtix der døde på den måde tilbage i s939 tiden, men ellers kørte de sku godt når man ikke lige gav dem 100%.

men det lyder satme nice det setup du har gang i der Allan, tror du bør overveje et mellemstort/stor heatsink med weary low noise fan, da jeg ved at høj støj vist har iriteret dig i fortiden, og så ellers de små 3,0-3,2ghz på sådan en dejlig lille quard C2D sag.. 😛

tror dog at sådan et 280GTX kommer til at skuffe dig, da det vist larmer meget og har lidt andre små problemer , men glæder mig til at hører om systemet når du har købt det og fået det op og køre.. 🙂