2 CPU'er på et bundkort. Godt/dårligt?

Litteratur d.  02. februar. 2009, skrevet af AberdeeN
Vist: 375 gange.

AberdeeN

Superbruger
Tilføjet:
02-02-2009 12:06:55
Svar/Indlæg:
327/125
Hvor meget mere ville man få ud af at købe et kort der kunne køre 2 cpu'er frem for en ?
Et det til for meget besvær (Tænker med køling da dem jeg har set sidder socket lige ved siden af hinanden)
Eller er ville man få noget der virkelig køre der ud af?
NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2009 12:14:19
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Både og. Det kommer jo først og fremmest an på hvilke dual-socket teknologi du tænker på. Dernæst hvad du bruger computeren til.

Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2009 12:14:36
Svar/Indlæg:
4230/89
har selv kigget på det, men det ville som privatperson aldrig kunne betale sig 🙂

det kræver forøverrigt også at de programmer du kører, er speciel skrevet til at håndtere flere CPU'er...
(og nej, det nytter ikke programmet er skrevet til fks flere kerner, som X2, X4 osv...)

når du har 2CPU'er, arbejder det som Multiprocessing,
og når du bare har en CPU, med flere kerner, arbejder det som Multithreading 😉

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2009 12:15:21
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #2

Den sidste del giver jo nada mening...

saiot

Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2009 12:16:34
Svar/Indlæg:
7111/480
vis det er til spil brug er det jo kun Intel D5400XS Skulltrail hvor bunkortet er rimlig pevert + de cpu man skal bruge også korster kasen så er penge bedre givet ud til et X58 + der tilhørne I7 cpu så nej det kan ikke betale sig så er der også sever bunkort men de er ikke til spil brug jo men dem ha rjeg ærlig ikke så meget tjek på men mener gså de bruger anden cpu ind 775 så de løber jo nok også op men der skal vil nok være en fodel ved server bunkort vis det er server ting man vil bruge dem til men ahr desvære ikke så emget tjek på det men til spilbrug og den slags vil jeg ikke sige det kan betale sig 🙂

Rasmus66

Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2009 12:17:16
Svar/Indlæg:
8762/174
Det er hvis kun i nogle programmer de giver bare en smule mening at have to cpuer.

Hvis det er til gaming så er det virkelig hul i hovedet og spil af penge.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2009 12:17:41
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #4

Skulltrail er baseret på samme teknologi som Xeon-bundkortene. Så det er reelt set et serverbundkort, deraf prisen 🙂

Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2009 12:18:25
Svar/Indlæg:
4230/89
#3 hmm, læste bare noget på et andet forum hvor de omtalte det som Mutithreading 😛

men Multiprocessing:
http://en.wikipedia.org/wiki/M...

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2009 12:19:29
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #7

Så det du siger er, at en Core 2 Quad er en skod-CPU, kontra X4 og i7 som jo er "ægte" quad-cores? 😛

Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2009 12:21:45
Svar/Indlæg:
4230/89
#8.. det var nu ikke lige med de i tankerne 😛
men mere at som der står på wiki... så er multiprocessing, kun når der er flere fysiske CPU'er i systemet(altså fks et bundkort med 2 sockets 🙂)
og ikke "bare" en enkelt CPU, med flere kerner

og at det derfor krævede specielt kodede programmer at kunne udnyttet begge CPU'er samtidig 🙂

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2009 12:25:02
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #9

Men, nu fungerer en Core 2 Quad, jo netop som et bundkort med to sockets og to dual-cores. Hence, så må det jo betyde, at Core 2 Quad, er skod kontra Core i7/Phenom X4.

Jeg driller dig bare nu. Min pointe var sådan set mere det, at der reelt set ikke er den store forskel. Netop hvilket Core 2 Quad har bevist igennem tiden 🙂

Det er flueknepperi, og jeg keder mig. Sorry 😀

Hvorom alting er. Så kan dual-socket ikke betale sig, med mindre man har det reelle behov for den slags ydelse. Nu tænker jeg jo primært på workstation-relaterede programmer såsom videoredigering og 3D arbejde.

Jeg hiver dig bare rundt i manegen 😴

Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2009 12:28:47
Svar/Indlæg:
4230/89
#10 fair nok, jeg har aldrig haft den store "Intel Insider" viden, så var egentlig ikke klar over en Core2 Quad fungerede sådan...

jeg har bare læst rundt omkring på flere andre forums, omkring dette emne, at det der fraholder folk for at køre disse systemer, bare var manglen på software support, så de reelt set ikke kunne bruge dem til normale desktop/spil computere 🙂

anyways, så er det jo mandag, så jeg keder mig nok lige så meget som du gør nu 😛

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2009 12:35:41
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #11

Tjah. Det er nok blot kommentarer med manglende viden inden for hvordan Intels quad-cores er opbygget kontra hvordan softwaren fungerer. Nu skal jeg ikke sidde og gøre mig til selvudnævnt ekspert, men hvis det fungerede SÅ elendigt, ville dual-CPU løsninger ikke have vundet indpas i det professionelle segment.

Også deraf bør folk nok indse/forstå, at Core i7/Nehalem er 100 % workstation-rettet. "Folket" har vel i regelen fået en Itanium at lege med. Derfor er der så meget potentiale i platformen, kontra hvad vi normalt er vant til 🙂

Core i7 vil også være enormt nem at skalere på. Dvs. et dual-Core i7, ville i regelen give dobbelt ydelse, og det er et promise fra start, i programmerne der ville kunne udnytte dét potentiale. Det er ikke just dér spillene ligger pt. da spilprogrammører er enormt dårlige til at udnytte flere kerner. Hvis de havde valget, ville de være tilfredse med tre kerner (cpu, grafik og lyd) og få så meget ud af dét de kunne.

Derfor venter vi også på at PS3'eren for alvor skal vise tænder. Vi kan jo kun håbe, at ydelsen (nu snakker jeg regnekraft og ikke frame-rate) stiger proportionelt med de visuelle effekter. Det lader dog vente på sig. Af selvsamme grund, er jeg enormt spændt på at se hvad Larrabee vil gøre ved grafikmarkedet. Ray-tracing er helt klart noget af det mest spændende vi nogensinde har set og kunne på alle mulige måde revolutionere den måde spil opbygges på.

AberdeeN

Superbruger
Tilføjet:
02-02-2009 12:37:02
Svar/Indlæg:
327/125
Altså den skal bruges til billedredigering for begynder at kunne mærke den her spand ikke rigtig kan følge med mere og så ville jeg bare høre om det ville være dumt at gå efter 2 CPUs eller bare en

Rasmus66

Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2009 12:39:20
Svar/Indlæg:
8762/174

Opgrader til et Core I7 system også skulle det køre tror du kommer til at købe katten i sækken ved at vælge et system med to cpuer.

Din tegnebord bliver i hvertfald MEGET lettere 🤣

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2009 12:39:25
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #13

Hva' niveau snakker vi om? Til billedbehandling er selv en Quad nok overkill.

Det ville være SÅ meget spild af penge. Gå efter en nyere Core 2 Duo (eksempelvis E8400, E8500 eller sågar en E8600). Sammenkobl det gerne med et middelgodt grafikkort (nVidia eller ATi - det er ligemeget) og spendér penge på så meget RAM der er plads til.

Er det til "lalala-resize-lalalala-ændre-lidt-i-levels" eller er det arbejde med store filer, i flere lag osv. blah blah blah?

AberdeeN

Superbruger
Tilføjet:
02-02-2009 12:41:52
Svar/Indlæg:
327/125
#15 Det er til de store filer! Arbejder med grafik og fotografier til dagligt så det i den store klasse :)

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2009 12:43:03
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #16

Budgettet er?

AberdeeN

Superbruger
Tilføjet:
02-02-2009 12:44:49
Svar/Indlæg:
327/125
Har ikke helt bestemt mig endnu men omkring de 10 kg Til bundkort, cpu, grafikkort, ram og strøm

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2009 12:51:07
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #18

10 kg?! 😲 Håber du mener "10k" 😛

Spøj til side.

For kr. 10.000,- kan du sagtens samle dig et fornuftigt system. Selv sidder jeg med en Dell XPS M1330, 1.66 GHz Core 2 Duo, 2 GB RAM og en ekstern scratch-disk. Det kører superduper, så længe jeg ikke har GPU-acceleration slået til.

Anyways.

Hvis det primært er til foto, så ville jeg fokusere på CS4 (jeg går stærkt ud fra at du bruger Photoshop?), eftersom det er native 64 bit, og derfor kan bruge op til 3.2 GB pr. arbejdsgang. Det er ligaer over CS3 på det område.

Hvis du vil gå shop-amok, kunne du nemt vælge en Quad-core og sætte dig tilfreds med det. Det er dog kun ved stich og HDR jeg har oplevet, at Photoshop kunne utilize mere end to kerner, og så er der jo self. div. plugins der kan hjælpe lidt til.

Når det er sagt, så ville jeg forslå dig flg.:
Core 2 Duo E8xxx
8 GB RAM (hastigheden er ligemeget, bare gå efter de(t) billigste du kan få)
3 harddiske; system, lager, scratch
Grafikkort: ATI - HD48xx eller nVidia Geforce 9xxx/GTX2xx

Så er du ret godt kørende. Søg så vidt muligt at se, om ikke du kan få nogle støjsvage komponenter. Man kan godt blive lidt åndssvag af at høre på computeren arbejde vildt og voldsomt, når man "kun" sidder og arbejder ved desktoppen.

Ovenstående kan sagtens klares for kr. 10.000,- hvis ikke mindre (og så snakker vi hele baduljen; bundkort, CPU, RAM, grafikkort, harddisk(e), kabinet, køling osv.) 🙂

AberdeeN

Superbruger
Tilføjet:
02-02-2009 12:57:34
Svar/Indlæg:
327/125
Sider kun med CS3 lige pt men jo skal opgradere til CS4!
Hvorfor lige en Core 2 due ? er en i7 ikke bedre?

Sider også lidt og tænker på om en opdatering på det her system kunne gøre under værker måske med fuldt hus ram (8GB)
og så et nyt gfx ?

scratch-disk? Den bliver du lige nød til at forklare mig hvad er hehh 😳

Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2009 13:04:06
Svar/Indlæg:
4230/89
#12 jarh, nu var det jo heller ikke fordi jeg har nævn noget om Core2 Quad, det var vidst nok dig der bragte det op 😛
mente bare at mange af de programmer der bruges på store serversystemer hvor der benyttes flere CPU'er i samme system(evt klyngecomputere), ville software være specielt kodet til at kunne håndtere det 🙂

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2009 21:03:53
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #20

Core i7 er "bedre", ja. Men jeg ville ikke basere en fremtidig investering på Ps CS4, alene på dét grundlag. Især pga. GPU-accelerationen, der tager en del af arbejdet fra CPU'en.

Dit nuværende system er rigtig fint. Grunden til at jeg fokuserer på Core 2 Duo E8xxx er den højere clockhastighed pr. kerne.

En Core 2 Duo E8500 kører 3.16 GHz, kontra din Q6600 der kører 2.4 GHz pr. kerne.

Det er nørderi og vel i regelen småting, da jeg jo selv sidder med en "elendig" 1.66 GHz Core 2 Duo.

Du kunne fint opgraderer dit nuværende, da du i forvejen har en god base. Dit grafikkort kan også anvendes til Ps CS4, men der er bare liiige den smule mere at gøre med, hvis du har et HD48xx ATi grafikkort eller et Geforce GTX260 fra nVidia.

Igen. Småting.

Mht. "scratch disk", så har du, i hele Adobe-suiten en funktion der gør, at de midlertidige filer bliver skrevet til et midlertidigt lager. Lidt ligesom dine RAM, blot på harddisken. Der er uendeligt store fordele ved, at dele dit materiale ud på tre diske.

1: Systemdisk; Windows, Programmer, Spil etc.
2: Lagerdis; Dokumenter osv.
3: Scratch-disk; midlertidige arbejdsfiler (IKKE Windows' sidefil)

Fordelen er umiddelbar, da du i regelen har tre instanser. Nemlig Windows, programmet du kører og filen programmet arbejder med. Frem for, at Windows har det hele til at ligge på éen disk, og skal søge tre forsk. steder, så kan du dele arbejdsbyrden ud på to eller tre enkelte diske.

Jeg har en USB-pen sidden, der fungere som scratch-disk. Det er ikke en særlig fed løsning, men den virker efter hensigten.

Du kan selvfølgelig køre RAID på noget af det, og opnå endnu bedre hastigheder, men så skal vi seriøst op og snakke store filer (vi snakker min. +100 megapixelbilleder hér), flere lag og jeg ved ikke hvad.

Nu kender jeg, af gode grunde, ikke til din ekspertise inden for området eller hvad du i regelen arbejder med. Men hvis du er professionel grafiker, så kan enhver optimering spare både dig og din virksomhed for tid og i sidste ende penge.

Sat lidt på spidsen.

Som sagt, så har du et fint basis at arbejde videre på. Men jeg ville nok alligevel overveje at udskifte den aldrende Core 2 Quad med en nyere Core 2 Duo. Personligt, så ville jeg nok vælge en Core 2 Quad, men det skyldes udelukkende, at jeg påtænker mig at gå lidt mere i dybden med noget AVC-format 🙂

-> #21

Det skulle det meste workstation/server-relaterede software gerne være. My point 🙂